Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

Triedenie priamym vkladaním

Triedenie priamym vkladaním je kráľom medzi jednoduchými triediacimi algoritmy. Je stabilný, jednoduchý na implementáciu, chová sa inteligentne na už predtriedených poliach a na malých poliach (rádovo desiatky prvkov) vďaka svojej jednoduchosti predbehne aj Quicksort.

Triedenie priamym vkladaním vidí poľa rozdelenej na 2 časti - zotriedenú a Hlavička. Postupne vyberá prvky z Netriediť časti a vkladá je medzi prvkami v zotriedené časti tak, aby zostala zotriedená. Od toho jeho meno - vkladá prvok presne tam, kam patrí a nerobí teda žiadne zbytočné kroky, ako napríklad Bubble sort.

Na väčších poliach sa samozrejme začne prejavovať handicap algoritmu, ktorý spočíva v jeho časovej zložitosti O (n 2) a začína zaostávať za algoritmy múdrejšími.

Vlastnosti algoritmu

časová zložitosť O (n 2)
stabilita áno
rýchlosť Vysoká na malých poliach
Pozn. je myslená časová zložitosť priemerného prípadu a rýchlosť vzhľadom ku všetkým triediacim algoritmom

Priebeh

Máme pole nasledujúcich prvkov:

3 2 5 1 9 4
Prvý prvok (3) budeme považovať za klasifikované a zvyšok poľa za nesedtříděný. Začneme teda od druhého prvku (2), ktorý si uložíme do pomocnej pamäte.

Pamäť: 2

3 2 5 1 9 4
Teraz budeme vytvárať miesto pre tento prvok v už zotriedené časti, kam ho potom vložíme. Budeme posúvať prvky v zotriedené časti poľa doprava tak dlho, kým buď nenarazíme na prvok menšie (alebo rovnaký) alebo na začiatok poľa. Trochu mätúce môže byť, že jeden prvok bude v poli fyzicky zapísaný 2x, pretože raz to bude znamenať medzeru (vyznačené šedou farbou). Z teoretického hľadiska je tam prázdno, ako môžete vidieť ďalej na demonštrácii algoritmu na videu.

Späť k nášmu prípadu - v pamäti máme prvok 2, ktorý je určite menší ako prvok 3, preto prvok 3 posunieme doprava. Tým sa pripravíme o prvok 2, ale ten máme v pamäti, takže nám to nijako nevadí.

Pamäť: 2

3 3 5 1 9 4
Pred vzniknutú medzerou je už začiatok poľa, vložíme teda na "prázdne" miesto prvok z pamäte. Zotriedená časť poľa má už teda 2 prvky.

Pamäť: 2

2 3 5 1 9 4
Pôjdeme zatriediť ďalší prvok, ktorým je teraz prvok 5.
2 3 5 1 9 4
Zistíme, že je pred ním menšie číslo, je teda na správnom mieste. Veľkosť zotriedené časti sa opäť zväčší. Ďalším na rade bude prvok 1.
2 3 5 1 9 4
Pamäť: 1
2 3 5 5 9 4
Pamäť: 1
2 3 3 5 9 4
Pamäť: 1
2 2 3 5 9 4
Pamäť: 1
1 2 3 5 9 4
Zarazil nás až začiatok poľa, pretože žiadny iný prvok nebol menší ako jednička. Prvok 9 očividne zostane na mieste.
1 2 3 5 9 4
Posledný je prvok 4, začneme teda s posúvaním.
1 2 3 5 9 4
Pamäť: 4
1 2 3 5 9 9
Pamäť: 4
1 2 3 5 5 9
Zastavíme sa pred prvkom 3 a vložíme prvok 4 z pamäte na voľné miesto. Hotovo :)
1 2 3 4 5 9
Vizualizácia

Video ukážka

Zdrojový kód

public static void insertionSort(int[] list) {
  int item, j;
  for (int i = 1; i <= (list.length - 1); i++) {
    // ulozeni prvku
    item = list[i];
    j = i - 1;
    while ((j >= 0) && (list[j] > item)) {
      list[j + 1] = list[j];
      j--;
    }
    list[j + 1] = item;
  }
}
public static void insertionSort(int[] list) {
  int item, j;
  for (int i = 1; i <= (list.Length - 1); i++) {
    // ulozeni prvku
    item = list[i];
    j = i - 1;
    while ((j >= 0) && (list[j] > item)) {
      list[j + 1] = list[j];
      j--;
    }
    list[j + 1] = item;
  }
}
// setridi vlozene pole, predpoklada indexovani od 0
procedure insertion_sort(var list: array of integer)
var i, j, item: integer;
begin
  for i:=1 to (length(list) - 1) do begin
    // ulozeni prvku
    item:=list[i];
    j:=i - 1;
    while ((j >= 0) and (list[j] > item)) do begin
      list[j + 1]:=list[j];
      dec(j);
    end;
    list[j + 1]:=item;
  end;
end;
def insertion_sort(list)
  1.upto(list.length - 1) do |i|
    # ulozeni prvku
    item = list[i]
    j = i - 1
    while ((j >= 0) && (list[j] > item))
      list[j + 1] = list[j]
      j -= 1;
    end
    list[j + 1] = item
  end
end

 

Všetky články v sekcii
Triediace / radiacej algoritmy
Článok pre vás napísal David Hartinger
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David sa informačné technológie naučil na Unicorn University - prestížnej súkromnej vysokej škole IT a ekonómie.
Aktivity