Zarábaj až 6 000 € mesačne! Akreditované rekvalifikačné kurzy od 0 €. Viac informácií.

Pojmy

atraktor

Zjednodušene sa dá povedať, že je to konečný stav systému. Napríklad pre reálne kyvadlo platí, že atraktorom je stav, keď kyvadlo nemá kinetickú energiu a potenciálnej energie je najmenší, teda kedy sa prestane hojdať. Naproti tomu atraktorom pohybu planéty (Zem) je uzavretá elipsa. Niektoré systémy majú podivný atraktor, vykazujú chaotické správanie. Všetky chaotické atraktory sú fraktály.
Rozoznávame teda tri druhy atraktorov:

  • bodové
  • Cyklické (kruh, osmička ...)
  • Podivné (nekonečné)

Bifurkácia

Extrémna nestabilita systému, keď jedna situácia má dve zväčšujúcou riešenia.

Cantrorovo diskontinuum (mračno)

Najjednoduchšie IFS fraktál. Konštruuje sa na základe priamky.

pozri IFS fraktály

Dimenzie

De facto udáva, do koľkých na seba komých smerov sa môžete v danom priestore vydať. Rozlišujeme topologickú, fraktálne dimenziu.

Euklidovská geometria

To, že je to základná geometria, asi všetci viete. Je definovaná na nezakrivenú priestoru (D> = 0). Popisuje len tzv. Geometricky hladké útvary (bod, priamka, štvorec, kocky, gule ...). Je vhodná pre schematické úlohy, nie je schopná prEN popísať reálny svet.

Fraktál

Matematická definícia tohto pojmu zatiaľ neexistuje. Najbližšie skutočnosti je zrejme definícia B. Mandelbrot:

"Fraktál je taký útvar, ktorého Hausdorfova dimenzia je väčšia ako dimenzia topologické."

To znamená, že fraktál nemá ako kocky 3, či ako priamka 1 rozmer, ale jeho dimenzia je neceločíselné. To nemusí platiť vždy, např.Hilbertovy či Peanova krivky vypĺňajú celú rovinu. Mimo Mandelbrot definícia existuje aj tzv. Všeobecné definície:

"Fraktál je taký útvar, pri ktorého zväčšení dostaneme opäť rovnaký obraz, bez ohľadu na mierku"

Pre doplnenie, vlastnosť opísaná v tejto definícii sa nazýva invariancie voči zmene merítka.

Fraktálne dimenzie = Hausdorff dimenzie

D H (Matematická reprezentácia) de facto udáva "fraktálnost" daného objektu. Spočíta sa takto: Dĺžka obvodu fraktálu K = Nie D, mierka s = 1 / N. Ak dosadíme za K = 1, potom môžeme vyjadriť D H = log (N) / log (1 / s).

Fraktálne geometrie

Geometria zaoberajúce sa nekonečne členitými (prírodnými) útvary.

Geometricky hladké útvary

Euklidovská geometria popisuje len geometricky hladké útvary. Sú to teda notoricky známa telesá ako kváder, guľa ... Tieto útvary majú niekoľko vlastností (povrch, objem) ktoré sú deterministicky spočítateľná.

Chaos (determinstický)

Schopnosť jednoduchých systémov bez zabudovaných náhodných prvkov vykazovať vysoko nepredvídateľné a neusporiadané správanie. Nespráva sa však náhodne. Nemôžeme síce zistiť bez výpočtu stav systému v budúcnosti, ale pre rovnaké počiatočné parametre sa systém správa rovnako. Avšak aj nepatrná zmena parametrov (iný počet desatinných miest) môže ale tiež nemusí znamenať úplne odlišné správanie.

viz. pojednanie o chaose

IFS

Iteračné funkčné systémy. Ide o skupinu fraktálov, či o metódu ich konštrukcie. Na počiatočný bod iteratívne aplikujeme afinní transformácie. Po dostatočnom (nekonečnom) počtu iterácií dostaneme vytúžený fraktál.

viz. IFS

Kochova krivka

Jedná sa o IFS fraktál. Počiatočný bod predstavuje priamka. Tú rozdelíme na tri časti, druhú vyberieme. Vzniknuté medzery "zastrešíme rovnostranným trojuholníka.

L-Systémy

Skupina fraktálov, používaná pri výskume přírody.Vznikají z počiatočného nefraktálního symbolu na základe generátora.

viz. L-Systémy

Mandelbrotova množina (mset)

Polynóm fraktál (TEA). Vzniká na základe rovnice z = z 2 + c, kde zic sú komplexné čísla, c je pozícia bodu az je iterovaného premenná (dá sa povedať odkladacie, temp Premeny). Mset tvorí akýsi katalóg Juliových množín. Jej význam je čisto estetický

viz. M-Set

Nekonečne členité útvary

Pre ľahšie pochopenie vyjdeme z problému skúmanie dĺžky ostrova. Vo veľkom meradle sa nám javí ako nejaké menšie číslo. So zväčšujúcim sa meradlom (do výpočtu zahŕňame stále nové a nové detaily) sa dĺžka zväčšuje a pri dokonalej presnosti dosiahne nekonečna. Nekonečne členitý útvar teda zaberá v priestore (rovine) trochu viac miesta, než hladké útvary je "kostrbata" a nekonečne dlhý (pre viacrozmerné nekonečne objemný)

Sierpinski trojuholník

Klasický IFS fraktál. Počiatočný bod je trojuholník a iteratívne z jeho stredu vyberáme jeho štvrtinu. Ďalšia možnosť konštrukcia sa nazýva chaotická hra.

pozri IFS

Soběpodobnost

Ktorákoľvek časť fraktálu je presnou kópiou pôvodného motívu. Vyskytuje sa len u čisto matematických štruktúr, pretože jednak sme v prírode obmedzení veľkosťou častíc (niektoré sa zdajú byť nedeliteľné) a ďalej ťažko v prírode vznikne takto dokonalý fraktál.

Soběpříbuznost

Je to určité zovšeobecnenie soběpodobnosti. Ktorákoľvek časť fraktálu je veľmi podobná, ale nie úplne zhodná s pôvodným motívom

TEA

Skupina fraktálov. Tie vznikajú na základe jedného polynómu (rovnica). Ich význam je predovšetkým estetický či sa dajú využiť pre skúmanie vlastností tej konkrétnej rovnice. Pre výskum reálneho sveta nemajú praktický význam.

Topologické dimenzie

De facto udáva, koľkých dimenzionálnej je daný útvar. To môžeme zistiť podľa počtu súradníc nutných na presné určenie bodu, ktorý patrí analyzovaným objektu. pre bod platí, že D = 0, priamku, akúkoľvek krivku (teda aj pre klbko špagátu-krivka v 3D priestore) D = 1, štvorec, kruh, ľubovoľné polygóny, dokonca aj pre guľovú plochu (povrch gule) D = 2 atď. pre hranicu M-Set platí, že D = 1, jedná sa totiž o krivku (nezamieňať s D H).


 

Všetky články v sekcii
Matematické algoritmy
Článok pre vás napísal Tomáš Sixta
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Jméno jeho jest Tomáš Sixta. Narodil se v roce 1987 krátce po výbuchu Černobylu v Kolíně u Veltrub. Vystudoval Základní školu ve Veltrubech a nyní studuje na gymnáziu Kolín.
Aktivity