8. diel - Textové reťazce v Kotlin druhýkrát - Práca so znakmi
V predchádzajúcom cvičení, Riešené úlohy k 7. lekcii Kotlin, sme si precvičili získané skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
Ak ste vycítili vo String
nejakú podobnosť medzi poľom a
textovým reťazcom, tak ste vycítili správne. Pre ostatné môže byť
prekvapením, že String
je v podstate pole znakov (hodnôt
typu Char
) a môžeme s ním aj takto pracovať.
Najprv si vyskúšajme, že všetko funguje. Rozcvičíme sa na jednoduchom vypísanie znaku na danej pozícii.
{KOTLIN_CONSOLE}
val s = "Kotlin"
println(s)
println(s[2])
{/KOTLIN_CONSOLE}
výstup:
Kotlin t
Vidíme, že môžeme ku znakom v reťazci pristupovať cez hranatú zátvorku, ako tomu je aj u pole. Sklamaním môže byť, že znaky na danej pozícii sú v Kotlin read-only, nemôžeme teda napísať:
// Tento kód nebude fungovať var s = "Kotlin" s[2] = "u" println(s)
Samozrejme to ide urobiť inak, neskôr si to ukážeme, zatiaľ sa budeme venovať iba čítanie jednotlivých znakov.
Analýza výskytu znakov vo vete
Napíšme si jednoduchý program, ktorý nám analyzuje zadanú vetu. Bude
nás zaujímať počet samohlások, spoluhlások a počet nepísmenných znakov
(napr. Medzera alebo !
).
Daný textový reťazec si najprv v programe zadáme napevno, aby sme ho
nemuseli pri každom spustení písať. Keď bude program hotový, nahradíme ho
readLine()
. Reťazec budeme prechádzať cyklom po jednom znaku.
Rovno tu hovorím, že neapeluje na rýchlosť programu a budeme voliť
názorná a jednoduché riešenia.
Najprv si pripravme kód, definujme si samohlásky a spoluhlásky. Počet ostatných znakov nemusíme počítať, bude to dĺžka reťazca mínus samohlásky a spoluhlásky. Aby sme nemuseli riešiť veľkosť písmen, celý reťazec na začiatku prevedieme na malé písmená. Pripravme si premenné, do ktorých budeme ukladať jednotlivé počty. Pretože sa jedná o zložitejší kód, nebudeme zabúdať na komentáre.
// reťazec, ktorý chceme analyzovať var s = "Mount Everest" println(s) s = s.toLowerCase() // inicializácia počítadiel var pocetSamohlasek = 0 var pocetSouhlasek = 0 // definícia typov znakov val samohlasky = "aeiouyáéěíóúůý" val souhlasky = "bcčdďfghjklmnpqrřsštťvwxzž" // hlavný cyklus for (znak in s) { }
Spočiatku si pripravíme reťazec a prevedieme ho na malé písmená.
Počítadla vynulujeme. Na definícia znakov nám postačí obyčajné premennej
typu String
. Hlavný cyklus nám prejde jednotlivé znaky v
reťazci s
, pričom v každej iterácii cyklu bude v premennej
znak
aktuálny znak.
Poďme plniť počítadla, pre jednoduchosť už nebudem opisovať zvyšok kódu a presunu sa len k cyklu:
for (znak in s) { if (samohlasky.contains(znak)) { pocetSamohlasek++ } else if (souhlasky.contains(znak)) { pocetSouhlasek++ } }
Metódu contains()
na reťazci už poznáme, ako parameter ju
možno odovzdať ako podreťazec, tak priamo znak. Daný znak znak
našej vety teda najprv skúsime vyhľadať v reťazci samohlasky
a
prípadne zvýšiť ich počítadlo. Ak v samohláskach nie je, pozrieme sa do
spoluhlások a prípadne opätovne zvýšime ich počítadlo.
Teraz nám chýba už len výpis na koniec:
{KOTLIN_CONSOLE}
var s = "Mount Everest"
println(s)
s = s.toLowerCase()
// inicializácia počítadiel
var pocetSamohlasek = 0
var pocetSouhlasek = 0
// definícia typov znakov
val samohlasky = "aeiouyáéěíóúůý"
val souhlasky = "bcčdďfghjklmnpqrřsštťvwxzž"
// hlavný cyklus
for (znak in s) {
if (samohlasky.contains(znak)) {
pocetSamohlasek++
} else if (souhlasky.contains(znak)) {
pocetSouhlasek++
}
}
println("Samohlások: $pocetSamohlasek")
println("Spoluhlások: $pocetSouhlasek")
println("Nepísmenných znakov: ${s.length - (pocetSamohlasek + pocetSouhlasek)}")
{/KOTLIN_CONSOLE}
výsledok:
Mount Everest Samohlások: 5 Spoluhlások: 7 Nepísmenných znakov: 1
A je to!
Ascii hodnota
Možno ste už niekedy počuli o ASCII tabuľke. Najmä v ére operačného
systému MS-DOS prakticky nebola iná možnosť, ako zaznamenávať text.
Jednotlivé znaky boli uložené ako čísla typu 1 bajt, teda s rozsahom
hodnôt od 0
do 255
. V systéme bola uložená tzv.
ASCII tabuľka, ktorá mala 256
znakov a každému ASCII kódu
(číselnému kódu) priradzovala jeden znak.
Asi je vám jasné, prečo tento spôsob nebol platný dodnes. Do tabuľky sa
jednoducho nevošli všetky znaky všetkých národných abecied. Teraz sa
používa Unicode (UTF-8) kódovanie, kde sú znaky reprezentované trochu iným
spôsobom. V Kotlin máme možnosť pracovať s ASCII hodnotami jednotlivých
znakov. Hlavná výhoda je v tom, že znaky sú uložené v tabuľke za sebou,
podľa abecedy. Napr. na pozícii 97
nájdeme 'a'
, na
98
'b'
a podobne. Podobne je to s číslami,
diakritické znaky tam budú bohužiaľ len nejako rozhádzané.
Skúsme si teraz previesť znak do jeho ASCII hodnoty a naopak podľa ASCII hodnoty daný znak vytvoriť.
{KOTLIN_CONSOLE}
var c: Char // znak
var i: Int // ordinálna (ASCII) hodnota znaku
// prevedieme znak na jeho ASCII hodnotu
c = 'a'
i = c.toInt()
println("Znak $c sme previedli na ASCII hodnotu $i")
// Prevedieme ASCII hodnotu na znak
i = 98
c = i.toChar()
println("Ascii hodnotu $i sme previedli na znak $c")
{/KOTLIN_CONSOLE}
výstup:
Znak a sme previedli na ASCII hodnotu 97 Ascii hodnotu 98 sme previedli na znak b
Prevodom (toChar()
a toInt()
) sa hovorí
pretypovanie, ale o tom sa bližšie zabavíme až neskôr.
Cézarova šifra
Vytvoríme si jednoduchý program pre šifrovanie textu. Ak ste niekedy
počuli o Cézarově šifre, bude to presne to, čo si tu naprogramujeme.
Šifrovanie textu spočíva v posúvaní znaku v abecede o určitý, pevne
stanovený počet znakov. Napríklad slovo ahoj
sa s posunom textu
o 1
preloží ako bipk
. Posun umožníme
užívateľovi vybrať. Algoritmus tu máme samozrejme opäť vysvetlený a to v
článku Cézarova
šifra. Program si dokonca môžete vyskúšať v praxi - Online cézarova
šifra.
Vráťme sa k programovaniu a pripravme si kód. Budeme potrebovať premenné
pre pôvodné text, zašifrovanú správu a pre posun. Ďalej cyklus
prechádzajúce jednotlivé znaky a výpis zašifrované správy. Správu si
necháme zapísanú napevno v kóde, aby sme ju nemuseli pri každom spustení
programu písať. Po dokončení nahradíme obsah premennej metódou
readLine()
. Šifra nepočíta s diakritikou, medzier a
interpunkčných znamienok. Diakritiku budeme bojkotovať a budeme
predpokladať, že ju užívateľ nebude zadávať. Ideálne by sme potom mali
diakritiku pred šifrovaním odstrániť, rovnako tak hocičo okrem písmen.
// inicializácia premenných val s = "gaiusjuliuscaesar" println("Pôvodná správa: $s") var zprava = "" var posun = 1 // cyklus prechádzajúce jednotlivé znaky for (c in s) { } // výpis println("Zašifrované správa: $zprava")
Teraz sa presunieme dovnútra cyklu, prevedieme znak v c
na
ASCII hodnotu (čiže ordinálna hodnotu), túto hodnotu zvýšime o
posun
a prevedieme späť na znak. Tento znak nakoniec pripojíme k
výslednej správe:
{KOTLIN_CONSOLE}
// inicializácia premenných
val s = "gaiusjuliuscaesar"
println("Pôvodná správa: $s")
var zprava = ""
var posun = 1
// cyklus prechádzajúce jednotlivé znaky
for (c in s) {
var i = c.toInt()
i += posun
val znak = i.toChar()
zprava += znak
}
// výpis
println("Zašifrované správa: $zprava")
{/KOTLIN_CONSOLE}
Program si vyskúšame. Výsledok vyzerá celkom dobre. Skúsme si však
zadať vyššiu posun alebo napísať slovo zebra
. Vidíme, že
znaky môžu po 'z'
pretiecť do ASCII hodnôt ďalších znakov, v
texte teda už nemáme len písmená, ale ďalšie škaredé znaky. Uzavrieme
znaky do kruhu tak, aby posun plynule po 'z'
prešiel opäť k
'a'
a ďalej. Postačí nám k tomu jednoduchá podmienka, ktorá
od novej ASCII hodnoty odpočíta celú abecedu tak, aby sme začínali opäť
na 'a'
.
var i = c.toInt() i += posun if (i > 'z'.toInt()) { i -= 26 } val znak = i.toChar() zprava += znak
Pokiaľ i presiahne ASCII hodnotu 'z'
, znížime ho o
26
znakov (toľko znakov má anglická abeceda). Operátor
-=
vykoná to isté, ako keby sme napísali
i = i - 26
. Je to jednoduché a náš program je teraz funkčná.
Všimnime si, že nikde nepoužívame priame kódy znakov, v podmienke je
'z'.toInt()
, aj keď by sme tam mohli napísať rovno
122
. Je to z dôvodu, aby bol náš program plne odtienený od
explicitných ASCII hodnôt a bolo lepšie viditeľné, ako funguje. Cvične si
skúste urobiť dešifrovanie.
V nasledujúcom cvičení, Riešené úlohy k 8. lekcii Kotlin, si precvičíme nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 41x (14.9 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Kotlin