Zarábaj až 6 000 € mesačne! Akreditované rekvalifikačné kurzy od 0 €. Viac informácií.

1. diel - Použitie výnimiek pri práci so súbormi v Kotlin

Vitajte v tutoriále venovanému práci so súbormi v Kotline. V dnešnom dieli si ukážeme, ako ošetriť chybové stavy programu, ktorých pri práci so súbormi bude nastávať veľa. Predstavíme si výnimky, vďaka ktorým budeme môcť začať bezpečne do súborov zapisovať alebo z nich čítať.

V našom programe môže často dôjsť k chybe. Tým nemyslím chybe z dôvodu, že bol program funkčne zle napísaný, takýchto chýb sme schopní sa vyvarovať. Všeobecne ide najmä o chyby, ktoré zapríčinili tzv. vstupno/výstupné operácie. V anglickej literatúre sa hovorí o input/output alebo skrátene o IO. Ide napr. o vstup užívateľa z konzoly, zo súboru, výstup do súboru, na tlačiareň a podobne. V zásade platí, že tu figuruje užívateľ, ktorý nám môže zadať nezmyselný vstup, neexistujúci alebo nevalidný súbor, odpojiť tlačiareň a podobne. My však nenecháme program spadnúť s chybou, naopak budeme zraniteľné miesta v programe ošetrovať a na danú skutočnosť používateľa upozorníme.

Aktívne ošetrenie chýb

Prvú možnosť ošetrenia chýb nazývame ako aktívna. V programe nájdeme všetky zraniteľné miesta a ošetríme ich podmienkami. Ako učebnicový príklad sa spravidla používa delenie nulou. Predstavme si program, ktorý používa triedu Matematika, ktorá má metódu vydel(). Trieda by mohla vyzerať napr. takto:

class Matematika {
    companion object {
        fun  vydel(a: Int, b: Int): Int {
            return a / b
        }
    }
 ...
}

Teraz triedu použijeme takýmto spôsobom:

println("Zadejte dělitele a dělence k výpočtu podílu:")
val a: Int = readLine().toString().toInt()
val b: Int = readLine().toString().toInt()
println(Matematika.vydel(a, b))

Ak teraz programu užívateľ zadá čísla 12 a 0, program spadne s chybou, pretože nulou nemožno deliť. Aktívne chybu ošetríme jednoduchou podmienkou v programe:

println("Zadejte dělitele a dělence k výpočtu podílu:")
val a: Int = readLine().toString().toInt()
val b: Int = readLine().toString().toInt()

if (b != 0)
    println(Matematika.vydel(a, b))
else
    println("Nulou nelze dělit.")

Teraz si musíme pri každom použití metódy strážiť, či do druhého parametra nevkladáme nulu. Predstavte si, že by metóda brala parametrov desať a používali sme ju v programe niekoľkokrát. Určite je veľmi zložité takto ošetrovať všetky vstupy vo všetkých prípadoch.

Riešením by mohlo byť vložiť kontrolu priamo do metódy. Narazíme však na nový problém. Akú hodnotu vrátime, keď bude druhý parameter nulový? Potrebujeme hodnotu, z ktorej spoznáme, že výpočet neprebehol korektne. A akú hodnotu môžeme použiť? Keď zvolíme napr. nulu, nepoznáme, či 0/12 je chybný výpočet alebo nie. Nevieme, či 0 značí výsledok alebo chybu. Ani zápornými číslami si nepomôžeme. Mohli by sme použiť nullovateľný typ, ale ide to aj jednoduchšie a správnejšie.

Parsovanie hodnôt je druhý klasický príklad zraniteľného vstupu od používateľa. Ďalšie sú súborové operácie, kde súbor nemusí existovať, nemusíme naň mať práva, môže s ním byť práve pracované a podobne.

Pasívne ošetrenie chýb

Keď je operácia zložitejšia a bolo by príliš náročné ošetrovať všetky možné chybové stavy, nastupujú výnimky, tzv. pasívne ošetrenie chýb. Nás totiž vôbec nemusí zaujímať vnútorná logika v metóde, ktorú voláme. Pokúsime sa nebezpečnú časť kódu spustiť v "chránenom režime". Tento režim je nepatrne pomalší a líši sa tým, že pokiaľ dôjde k chybe, máme možnosť ju odchytiť a zabrániť pádu programu. O chybe tu hovoríme ako o výnimke. Využívame na to tzv. try-catch bloky:

try {
  // kód, který může vyhodit výjimku
} catch (e: Exception) {
  // kód, který se provede při zachycení výjimky
}

Do bloku try umiestnime nebezpečnú časť kódu. Pokiaľ nastane v bloku try chyba, jeho vykonávanie sa preruší a program prejde do bloku catch. Pokiaľ všetko prebehne v poriadku, try sa vykoná celý a catch sa preskočí. Vyskúšajme si situáciu na našom predchádzajúcom príklade:

try {
    println(Matematika.vydel(a, b))
} catch (e: Exception) {
    println("Při dělení nastala chyba")
}

Kód je jednoduchší v tom, že nemusíme ošetrovať všetky zraniteľné miesta a premýšľať, čo všetko by sa mohlo pokaziť. Nebezpečný kód iba obalíme blokom try a všetky chyby sa zachytia v catch.

Samozrejme do try-catch bloku umiestnime len to nevyhnutné, nie celý program:)

Teraz teda už vieme, ako ošetriť situácie, keď používateľ zadáva nejaký vstup, ktorý by mohol vyvolať chybu. Nemusí ísť len o súborové operácie, výnimky majú veľmi širokú oblasť použitia. Dokážeme náš program napísať tak, aby sa nedal jednoducho používateľom zhodiť.

V minulosti sme už bloky try a catch použili niekoľkokrát, bolo to najmä pri parsovaní dátumu a času.

Použitie výnimiek pri práci so súbormi

Ako už bolo povedané, súborové operácie môžu vyvolať mnoho výnimiek, preto sa súbory vždy pracujeme v try-catch bloku. Existuje aj niekoľko ďalších konštrukcií, ktoré pri výnimkách môžeme využívať.

Blok Finally

Do try-catch bloku môžeme pridať ešte tretí blok, a to finally. Ten sa spustí vždy, či k výnimke došlo, alebo nie.

Predstavte si nasledujúcu metódu na uloženie nastavení. Metódy pre obsluhu súboru budú vymyslené:

fun ulozNastaveni() {

    try {
        otevriSoubor("soubor.dat")
        zapisDoSouboru(nastaveni)
    } catch (e: Exception) {
        println("Chyba při zápisu do souboru.")
    }
    if (souborJeOtevreny())
    {
        zavriSoubor()
    }
}

Metóda sa súbor pokúsi otvoriť a zapísať do neho objekt nastavenia. Pri chybe vypíše hlášku do konzoly. Otvorený súbor musíme opäť uzavrieť. Vypisovať chyby priamo v metóde je však škaredé, to napokon už vieme, metódy a objekty všeobecne by mali vykonávať len logiku a komunikáciu s užívateľom obstaráva ten, kto ich volá. Dajme teda metóde návratovú hodnotu Boolean a vracajme true/false podľa toho, či sa operácia podarila alebo nie:

fun ulozNastaveni(): Boolean {
    return try {
        otevriSoubor()
        zapisDoSouboru()
        true
    } catch (e: Exception) {
        false
    }
    if (souborJeOtevreny()) {
        zavriSoubor()
    }
}

Na prvý pohľad to vyzerá, že sa súbor vždy uzavrie. Celý kód je však v nejakej metóde, v ktorej voláme return. Ako vieme, return ukončí metódu a nič za ním sa už nevykoná.

Súbor by tu vždy zostal otvorený a uzavretie by sa už nevykonalo. Ako následok by to mohlo mať, že by bol potom súbor neprístupný. Pokiaľ vložíme zatvorenie súboru do bloku finally, vykoná sa vždy. Kotlín si pamätá, že blok try-catch obsahoval finally a po opustení sekcie catch zavolá finally:

fun ulozNastaveni(): Boolean {
    return try {
        otevriSoubor()
        zapisDoSouboru()
        true
    } catch (e: Exception) {
        false
    } finally {
        if (souborJeOtevreny()) {
            zavriSoubor()
        }
    }
}

Finally sa teda používa pri výnimkách na upratovacie práce, dochádza tu k zatváraniu súborov, uvoľňovaniu pamäte a podobne.

Zapisovanie do súborov

Pre každý typ súborov poskytuje Kotlin triedu zapisovača a čítača (writer a reader). Metóda na uloženie napr. nastavenia by v Kotline reálne vyzerala asi takto:

fun ulozNastaveni(): Boolean {
    var z: ZapisovacSouboru? = null
    return try {
        z = ZapisovacSouboru("soubor.dat")
        z.zapis(objekt)
        true
    } catch (e: Exception) {
        false
    } finally {
        if (z != null) {
            z.zavri()
        }
    }
}

Takto sa naozaj reálne so súbormi pracuje, iba triedu som si vymyslel. Do inštancie zapisovača umiestnime najprv null. Potom, už v bloku try, skúsime vytvoriť zapisovač na súbore soubor.dat a zapísať nejaký objekt. Ak sa všetko podarí, vrátime true (samozrejme sa potom ešte zavolá blok finally).

Operácia môže zlyhať z dvoch dôvodov. Buď sa do súboru nepodarí zapísať, alebo sa nám súbor pre zápis ani nepodarí otvoriť. Výnimku v každom prípade zachytíme a vrátime false, z čoho sa potom pozná, že sa metóde uloženia nepodarilo. Blok finally zatvorí súbor, ktorý zapisovač otvoril. Keďže sa ale otvorenie nemuselo podariť, musíme sa najskôr pozrieť, či sa zapisovač vôbec vytvoril, aby sme mali čo zatvárať. Metódu by sme volali napr. takto:

if (!ulozNastaveni())
        println("Nepodařilo se uložit nastavení.")

Blok catch môžeme vynechať a nechať metódu, aby výnimku pokojne vyvolala. Budeme počítať s tým, že sa s výnimkou vysporiada ten, kto metódu zavolal, nie metóda sama. Je to tak lepšie, ušetríme návratovú hodnotu metódy (ktorú je potom možné použiť pre niečo iné) a kód sa nám zjednoduší:

fun ulozNastaveni() {
    var z: ZapisovacSouboru? = null
    try {
        z = ZapisovacSouboru("soubor.dat")
        z.zapis(objekt)
    } finally {
        if (z != null) z.zavri()
    }
}

Metódu by sme teraz volali takto:

try {
    ulozNastaveni();
} catch (e: Exception) {
    println("Nepodařilo se uložit nastavení.")
}

Teraz si ukážeme, ako celú situáciu ešte viac zjednodušiť. Použijeme konštrukciu try-with-resources.

Notácia try-with-resources

Kotlín umožňuje značne zjednodušiť prácu s inštanciami tried na čítanie a zápis do súborov. Vyššie uvedený blok môžeme zapísať pomocou tzv. notácie try-with-resources, ktorá nahrádza bloky try a finally. Obrovskou výhodou je, že blok finally Kotlin vygeneruje sám a zaistí, aby daná inštancia readeru alebo writera súbor uzavrela.

Pre zápis try-with-resources bloku použijeme v Kotline kľúčové use nasledované lambda výrazom.

Metóda ulozNastaveni() by teda vyzerala takto:

fun ulozNastaveni() {
    ZapisovacSouboru("soubor.dat").use { z -> z.zapis(objekt) }
}

Vidíme, že sa kód extrémne zjednodušil, aj keď robí v podstate to isté. Pri volaní metódy opäť použijeme try-catch blok.

Nezabudnite, že try-with-resources nahrádza iba try-finally, nie catch ! Metódu, v ktorej sa používa try-with-resources, musíme rovnako volať v try-catch bloku.

Teraz sme dospeli presne tam, kam som chcel. Na všetky manipulácie so súbormi totiž budeme v nasledujúcich tutoriáloch používať konštrukciu try-with-resources. Kód bude jednoduchší a nikdy sa nám nestane, že by sme súbor zabudli zavrieť.

K výnimkám sa ešte raz vrátime, ukážeme si, ako odchytávať len niektoré typy výnimiek, ktoré hotové triedy výnimiek môžeme v našich programoch používať a tiež ako vytvoriť výnimku vlastnú.

V budúcej lekcii, Triedy pre prácu so súbormi v Kotlin , si ukážeme jednotlivé typy súborov a povieme si, ako fungujú prístupové práva v operačných systémoch a ako sa vytvárajú inštancie tried Path a File.


 

Všetky články v sekcii
Súbory a práce s nimi v Kotlin
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Triedy pre prácu so súbormi v Kotlin
Článok pre vás napísal Filip Studený
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
.
Aktivity