1. diel - Úvod do kolekcií a genericita v Kotlin
Vitajte v online kurze zameranom na rôzne typy kolekcií programovacieho jazyka Kotlin a na genericitu.
Kolekcia
Pojem kolekcia označuje súbor dát, ktoré sú väčšinou rovnakého typu a slúžia na špecifický účel. Počas Kotlin kurzu sme sa už stretli s dvoma typmi kolekciou, bolo to pole a okrajovo List. Kolekcií existuje veľké množstvo a hoci sa zvonku mnohokrát tvária podobne, vo vnútri fungujú veľmi odlišne a vyberáme si ich podľa konkrétneho účelu.
Generické a všeobecné kolekcie
Keď sa zamyslíme nad tým, ako by sme si urobili vlastnú kolekciu, určite
by sme po nejakej dobe dospeli k problému. Bol by ním dátový typ kolekcie.
Chceli by sme si napr. Naprogramovať vlastný List
, vytvorili by
sme triedu MujList.kt
, do nej pridali príslušnej metódy a
všetko potrebné. Pretože však chceme, aby bola naša kolekcia univerzálne a
vedela teda ukladať napr. Ako Int
y, tak užívateľov, bude
problém s dátovým typom prvkov vnútri kolekcie. Tento problém vyrieši tzv.
Generické kolekcie, ktoré sa líšia od tých
všeobecných.
Všeobecné kolekcia
Keďže vieme, že všetky dátové typy majú ako predka triedu
Any
, mohli by sme prvky v našej kolekcii ukladať práve do tohto
dátového typu. Do kolekcie teraz môžeme uložiť v podstate čokoľvek.
Nevýhodou je, že sama kolekcia skutočný dátový typ prvkov nepozná a preto
vie prvky navracať len ako všeobecné objekty. Po získaní prvku z kolekcie
si ho teda musíme pretypovať.
Uveďme si príklad, ako by taká všeobecná kolekcia mohla vyzerať v
Kotlinu, keby sme si snažili skomplikovať život. Použijeme na to typ
Array<Any>
:
val array = arrayOf("položka", 123, 30.0) val polozka: String = array[0] as String
Tým, že vytvoríme Array
s rôznymi objektmi
(String
, Int
a Double
), sa nám vytvorí
Array<Any>
. Aby sme tieto položky mohli z poľa následne
získať späť, je potrebné ich na String
spätne
pretypovať.
Generické kolekcia
Generické kolekcia rieši problém s dátovým typom na úrovni jazyka
Kotlin. Zavádza tzv. Genericitu. Zjednodušene povedané sa jedná o možnosť
špecifikovať typ údajov až vo chvíli vytvorenie inštancie. V triede
samotnej kolekcie sa potom pracuje s generickým typom, ktorý slúži ako
zástupca pre budúce dátový typ. Môžeme si to predstaviť tak, že sa
generický typ v triede zmení napr. Na String
vo chvíli, keď
vytvoríme jej inštanciu. Jedná sa teda o možnosť triedy nejakým spôsobom
parametrizovať.
Generický Array
už poznáme a onen dátový typ (parameter) sa
generickým triedam špecifikuje vo špicatých zátvorkách. Dátový typ
môžeme špecifikovať iba raz, pri vytvorení kolekcie. Akékoľvek ďalšie
pretypovanie odpadá a pri čítaní získame vždy objekt daného typu:
val array: Array <String> = arrayOf("položka", "položka_2", "položka_3") val polozka: String = array[0]
Generické kolekcia v ostatných programovacích jazykoch postupne vytlačili
kolekcie všeobecné. V Kotlinu, ako čisto modernom jazyku, všeobecné
kolekcie už ani neexistujú, ak si nevynutíme cez generík typ
Any
.
Genericita
Genericita je samozrejme vlastnosť jazyka Kotlin a my ju máme možnosť vo svojich triedach používať.
Zatiaľ sa nebudeme zaťažovať tvorbou vlastnej kolekcie. Vytvorme si
triedu, ktorá bude jednoducho spravovať jednu premennú. Premenná bude
generická, teda ľubovoľného dátového typu. Založte si nový projekt,
konzolovú aplikáciu s názvom Genericita
. Pridajte si novú
triedu, pomenujte ju teraz pre študijné účely iba Trida
. V jej
deklarácii pridáme generický parameter, ktorý pomenujeme T
:
class Trida<T> {
}
Generických parametrov môžeme zadať vo špicatých zátvorkách viac, oddelíme ich čiarkou. Niekedy sa to môže hodiť, my sa s tým stretneme ďalej u generických slovníkov.
Presunieme sa do funkcie main()
, kde si vytvoríme inštanciu
našej triedy:
val t = Trida<Int>()
Nezabudneme na špicaté zátvorky buď u dátového typu, alebo u
konstruktoru. Teraz sme parametra T
v tejto inštanciu triedy
určili dátový typ Int
. Rovnako tak si môžeme urobiť ďalší
inštanciu tej istej triedy a parametra T
dať úplne iný dátový
typ, napr. String
. Stačí nám teda 1 trieda pre viac dátových
typov.
Pokračujme a vytvorme si v triede atribút. T
môžeme použiť
ako bežný dátový typ:
class Trida<T>(private val promenna: T) { }
V main()
aktualizujeme vytvorení inštancie:
val t = Trida<Int>(10)
Kotlín je dostatočne šikovný, aby sme mohli deklaráciu typu aj vynechať, odvodí si ju sám z typu parametra:
val t = Trida(10) //Typu Trida<Int>
Teraz inštancie obsahuje atribút promenna
, ktorý je typu
Int
a nadobúda hodnoty 10
.
Môžeme dokonca pridať metódu, ktorá bude mať naviac ďalšie generický parameter (iný, než má trieda). Mohla by vyzerať napr. Nasledovne:
fun<T2> porovnej(a: T2): Boolean = (a == promenna)
Skúsime si teda porovnať náš Int
s nejakým iným typom:
t.porovnej<String>("15")
Alebo môžeme zavolať:
t.porovnej("15")
Kotlín obsahuje ešte mocnejší konštrukcie ako je napríklad
slovíčko out
a in
u definície generík, ale na
úvod do generík mi to prišlo príliš komplikované. Je to skôr pre
pokročilejšie publikum a znalca Javy.
Ďalšie konštrukcie
Pre úplnosť si ešte uveďme niekoľko konštrukcií.
Generický parameter triedy je možné bližšie špecifikovať, presnejšie
obmedziť. Slúži na to kľúčový operátor :
.
Môžeme tak nastaviť, že udaný dátový typ musí napr. Obsahovať rozhranie
Comparable<*>
(k hviezdičke sa dostanem nižšie):
class Trida<T: Comparable<*>>(private val promenna: T) { //... }
Vďaka tomu môžeme na premenných typu T
teraz vnútri triedy
volať metódy z daného rozhrania, abstraktné triedy alebo poděděné triedy.
Samotné rozhranie môže opäť obsahovať generický parameter (tu to tak je),
aby sme generické typy mohli používať aj v hlavičkách jeho metód.
*
Tu slúži ako taký wild card (žolík), chceme
akúkoľvek triedu čo implementuje Comparable
, ale je nám jedno
aký typ porovnáva. Keby sme chceli iba triedu čo porovnáva Int
y, použili by sme:
class Trida<T: Comparable<Int>>(private val promenna: T) { //... }
Nakoniec si ukážme, ako môžeme typ parametra obmedziť z hľadiska dedičnosti.
class Trida<A: B, B: C, C> {
}
Vyššie sme deklarovali triedu s tromi generickými parametrami, kde
A
je potomkom B
a B
je potomkom
C
.
V budúcej lekcii, Zoznam (List) pomocou poľa v Kotlin , na nás čakajú zoznamy.
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 19x (13.41 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Kotlin