1. diel - Úvod do Android programovania v Kotlin a vývojového prostredia
Vitajte u úvodného tutoriálu, ktorý vás prevedie základy programovania aplikácií pre mobilné zariadenia Android v jazyku Kotlin. V úvode si povieme niečo málo o dôvodoch výberu tejto platformy, povieme si, čo budeme potrebovať, a zoznámime sa s programom Android štúdio.
Prečo Android?
Prečo zvoliť Android? Pretože sa jedná o dôležitú mobilnú platformu a v roku 2017 trh s inteligentnými telefónmi obsahoval neuveriteľných 85% zariadení, na ktorých bežal Android. Toto číslo neustále stúpa na úkor ostatných operačných systémov pre mobilné zariadenia.
Pokiaľ sa ale bavíme o Android zariadeniach, nemusí sa vždy jednať o chytrý telefón. Android nájdeme aj na tabletoch, televíziách, set-top boxoch, Google TV a hodinkách.
My sa však budeme zameriavať na programovanie aplikácií najmä pre chytré telefóny.
Prečo Kotlin?
Ak náhodou rozmýšľate, prečo Kotlin a nie Java (v ktorej sa Android aplikácie písali skôr), tak práve pre vás je určený tento krátky odsek. Je to jednoduché. Kotlín je moderný objektový jazyk, ktorý ponúka fajn vychytávky a aj sám Google v roku 2017 označil kotlín ako oficiálny jazyk pre Android vývoj. Kotlín nie je na rozdiel od Javy starý 23 rokov. Navyše obsahuje null-safety, autoimplemented properties, veľmi jednoduché lambda funkcie, preťažovanie operátorov a ďalšie moderné mechanizmy, vďaka ktorým budete chybovať ešte menej. Podrobnejšie nákupný Kotlinu a Javy sme si robili na konci úvodnej lekcii Úvod do jazyka Kotlin, platformy a IntelliJ.
Čo budete potrebovať?
- Znalosť Kotlinu na OOP úrovni
- Chuť sa niečo nové naučiť
Fyzické zariadenie s Androidom nepotrebujete. Android Studio ponúka simulátory pre všetky relevantné zariadenia. Skúšať aplikáciu na skutočnom zariadenie je ale každopádne lepšie, navyše ak máte slabší počítač, nevyužívanie simulátorov výrazne pomôže jeho výkonu. Niektoré veci navyše v simulátore neskúsite, alebo je to problematické.
Povedali sme si prečo as čím vyvíjať. Poďme teda nainštalovať potrebné veci.
Inštalácia
Pretože Kotlin beží na JVM, je potrebné mať nainštalovaný Java SDK (Klikneme na Accept License Agreement a zvolíme verziu podľa nášho OS, najčastejšie pravdepodobne "Windows x64").
Po inštalácii Java SDK stačí len nainštalovať IDE Android Studio. Android Studio nainštalujeme ako každý iný softvér (len niekoľkokrát klikneme na "Ďalší" ).
Po inštalácii Android Studio spustite. Najprv vyskočí nasledujúce okno ohľadom importovanie nastavení (napr. Klávesových skratiek) z iného IDE. Import môžeme zamietnuť.
Klikneme na "Ok" a počkáme až sa nám všetky potrebné balíčky načítajú (poprípade postahují). Ďalej uvidíme nasledujúce obrazovku:
Pre nás je dôležité preklikať sa pomocou "Next" najmä k nasledujúcej obrazovke s možnosťou inštalácie Android emulátora:
Ak budete potrebovať stiahnuť emulátor do počítača, označte políčko "Android Virtual Device" a potom pokračujte tlačítkom "Next". Potom, čo si všetko nastavíte podľa seba, dokončite proces nastavovania tlačidlom "Finish" a počkajte až sa stiahnu potrebné balíky. Po stiahnutí všetkých potrebných balíčkov sa nám zobrazí hlavná ponuka:
Založenie projektu
Poďme vyskúšať, že sa nám všetko správne nastavilo. Založme si teda
nový projekt kliknutím na "Start a new Android Studio project". V novom okne
vyplňte názov projektu (v mojom prípade to je
MyFirstApplication
) a zaškrtnite podporu pre Kotlin.
Ďalej sa nám zobrazí obrazovka na výber podporované verzie Androidu. Čím nižšia, tým viac zariadení bude naše aplikácie podporovať, ale zas budeme musieť dlhšie vyvíjať našu aplikáciu, pretože nebude podporovať všetky "novinky" v Android API. Pre tento projekt nám to môže byť jedno, a preto iba odklikneme "Next".
Ďalej si budeme musieť vybrať či projekt založíme už s nejakou "predpripravené" aktivitou (aktivita v Androidu je viacmenej jedna obrazovka). Keďže chceme iba vyskúšať, že máme všetko správne nastavené, vyberme "Empty Activity".
Po kliknutí na tlačidlo "Next" po nás Android Studio bude chcieť, aby sme dali našej prázdne aktivite názov. Na účely úvodného článku tam pokojne ponecháme zadanou voľbu:
Po odkliknutí "Next" sa nám zobrazí obrazovka s množstvom textu, kliknite iba "Finish" a začne sa nám zakladať projekt.
Je možné, že po založení projektu nám Android Studio vynadá, že nemáme nainštalované "Build Tools". V tomto prípade kliknite iba na link a nainštalujte potrebné utility.
Nechajme projekt "synchronizovať" a potom doindexovat. Až sa projekt "donastaví", bude nám umožnené ho spustiť zelenú sipecka Play (podobne ako v IntelliJ). Táto akcia nám zobrazí nové okno, ktoré nám vyhľadá stiahnuté Android emulátory, poprípade pripojené Android zariadenia. Vyberieme zariadenie na ktorom chceme spustiť náš projekt, a klikneme na "Ok".
Pre pripojenie reálneho zariadenie je potrebné v zariadení prvýkrát aktivovať developer options.
Pre zapnutie Android emulátora je potrebné mať aktivovanú harwarové virtualizácii, ktorá sa dá aktivovať v BIOSe / EUFI.
Ak sa všetko podarilo a nastavili sme všetko správne, mali by sme vidieť nasledujúce okno:
To by pre dnešok stačilo. Nastavili sme si vývojové prostredie a sprevádzkovali Android emulátor, poprípade rovno Android zariadenia. Nabudúce, v lekcii Android programovanie - Android API a štruktúra projektu , si vysvetlíme Linear Layout a naprogramujeme si jednoduchú kalkulačku.
V budúcej lekcii, Android programovanie - Android API a štruktúra projektu , si vysvetlíme, čo je to Android API a popíšeme si štruktúru projektu v Android Studio.