2. diel - Android programovanie - Vývojové prostredie
V dnešnom Kotline tutoriále nášho Android kurzu si ukážeme, ako nainštalovať vývojové prostredie Android Studio a popíšeme si jeho užívateľské rozhranie. Následne založíme nový projekt a vysvetlíme si jeho štruktúru.
Pokiaľ chceme programovať pre Android, máme k dispozícii mnoho vývojových prostredí: Eclipse, NetBeans, IntelliJ IDEA a Android Studio. V dnešnej dobe je však už jediné rozumné IDE Android Studio.
Inštalácia Android Štúdia
Android Studio stiahneme na adrese https://developer.android.com/studio.
Po stiahnutí inštalačného súboru spustíme inštaláciu av niekoľkých krokoch, ktoré si ukážeme na nasledujúcich obrázkoch, Android Studio sprevádzkováme.
Z úvodného okna inštalátora pokračujeme tlačidlom Next. V okne Choose Components zaškrtneme aj políčko na inštaláciu Android Virtual Device. Tým budeme mať možnosť skúšať naše aplikácie vo virtuálnom zariadení (emulátore). Potvrdíme tlačidlom Next:
V okne Configuration Settings zvolíme umiestnenie inštalácie Android Studia, predvolené nastavenia môžeme ponechať. Pomocou tlačidla Next sa postupne dostaneme až k obrazovke s importovaním nastavenia vývojového prostredia. My tu nič importovať nebudeme, pretože inštalujeme prostredie po prvýkrát:
Nasleduje uvítacie okno Android Studio, v ktorom klikneme opäť na
Next
. Ďalej nám okno Select UI Theme ponúka možnosť
voľby vzhľadu vývojového prostredia. Zvoľte si tmavé alebo svetlé farby
podľa vašej preferencie:
SDK - Software Development Kit
Vývojové prostredie máme síce nainštalované, ale ešte nám chýbajú dôležité doplnky! Inštalácia ďalej pokračuje inštaláciou Software Development Kit (SDK), čo sú knižnice nástrojov nevyhnutné na vytváranie aplikácií pre Android. V okne SDK Components Setup vidíme odporúčané položky na inštaláciu, ktoré budú stiahnuté a nainštalované, pokiaľ v počítači SDK nebol nájdený. Pokiaľ už v počítači máme SDK nainštalovaný, môžeme v zobrazenom okne zaškrtávacími políčkami zvoliť, či tieto odporúčané položky chceme doinštalovať:
Položky označujú:
- Android SDK - Túto položku nie je nutné zvoliť, pretože v SDK Manageri budeme môcť neskôr vybrať a stiahnuť iné verzie SDK (staršie verzie Androidu). SDK Manager si čoskoro ukážeme.
- Položka Intel HAXM je nástroj na zvýšenie výkonu emulátora a je určená pre počítače s procesormi Intel. Ak máte túto platformu, začiarknite.
- Android Virtual Device - Ide o nástroj na vytváranie virtuálnych zariadení, túto položku zaškrtnite.
Pokračujeme tlačidlom Next na okno Verify Settings, kde tlačidlom Finish iba potvrdíme náš výber a tým spustíme sťahovanie všetkých vybraných súčastí. Sťahovanie bude pravdepodobne časovo náročnejšie (stihnete v kľude kávu:-) ):
Po dokončení prejdeme tlačidlom Finish do úvodného okna vývojového prostredia, ktoré sa zobrazuje, pokiaľ nebolo Android Studio ukončené s otvoreným projektom. V opačnom prípade je rovno otvorený posledný projekt. Vpravo dole klikneme na ozubené koliesko Configure av rozbaľovacom menu vyberieme položku SDK Manager:
Do SDK Managera je možné prípadne kedykoľvek prejsť aj z vývojového
prostredia cez menu Tools
v hornej lište a položku
SDK Manager
:
Už sme si povedali, že neskôr budeme môcť stiahnuť aj iné verzie Androidu - čo môžeme robiť tu, v SDK Manageri. To je dôležité skôr neskôr, keď napríklad budeme potrebovať otestovať aplikáciu na niektoré staršie verziu Androidu. Keby sme chceli stiahnuť novo vydanú verziu Androidu, použijeme opäť SDK Manager. Tu zaškrtávacími políčkami vyberieme tie verzie, ktoré chceme stiahnuť, prípadne niektoré naopak odinštalujeme. Stlačením tlačidla Apply zahájime sťahovanie a inštaláciu/odinštalovanie:
Týmto je inštalácia vývojového prostredia dokončená a my sme pripravení vytvoriť prvý vlastný projekt!
Vytvorenie nového Android projektu
Vytvorením projektu sa zoznámime so základným vzhľadom vývojového prostredia a so štruktúrou projektu. V úvodnom okne Android Studio zvolíme prvú položku s názvom Štart a new Android Studio project:
Otvorí sa okno Select a Project Template s ponukou pripravených
šablón. Náš prvý projekt, nečakane pomenovaný „Hello World!“, bude
jednoduché okno, obsahujúce text Hello World!
. Preto v hornej
lište nad obrázkovým zoznamom zvolíme prvú záložku Phone and
Tablet, nižšie potom vyberieme položku Empty Activity a
potvrdíme tlačidlom Next:
Aktivita je vo svete Androidu zjednodušene povedané obrazovka aplikácie. My teda zakladáme projekt, kde už budeme mať jednu takú prázdnu obrazovku vygenerovanú.
V nasledujúcom okne Configure Your Project vyplníme názov nového projektu. Názov balíčka budete mať vy iný, než je na obrázku, ten meniť nemusíte. Tento riadok je niečo ako originálne ID našej aplikácie a žiadne dve rôzne aplikácie nesmú mať toto ID zhodné. Ďalej tu môžeme zvoliť cestu k miestu, kde bude projekt uložený. Vo štvrtom riadku je voľba programovacieho jazyka. Vybrať sa dá medzi jazykmi Java a Kotlín. My tu budeme programovať v Kotline. V poslednom riadku je možné vybrať minimálnu verziu API, na ktorej bude naša budúca aplikácia spustiteľná, to zatiaľ môžeme ponechať. Všetko potvrdíme tlačidlom Finish:
V budúcej lekcii, Android programovanie - Android API a štruktúra projektu , si vysvetlíme, čo je to Android API a popíšeme si štruktúru projektu v Android Studio.