16. diel - Spracovanie udalostí DOM pomocou poslucháčov v JavaScripte
V minulej lekcii, Základy práce s DOM a udalosti v JavaScriptu, sme začali tou najčastejšie používanou
metódou DOMu - getElementById()
a povedali sme si niečo o
udalostiach.
V dnešnom tutoriáli základov JavaScriptu budeme pokračovať v práci s elementmi DOM a ich udalostiami. Predstavíme si poslucháčov udalostí a dozvieme sa, prečo je lepšie používať práve poslucháčov pre spracovanie udalostí. Našu jednoduchú kalkulačku potom ešte vylepšíme pomocou anonymnej funkcie a ukážeme si, ako aplikáciu správne rozdeliť do viacerých súborov. Docielime tým oddelenie HTML a JavaScript kódu a prehľadníme tak celkovú štruktúru našej aplikácie.
Poslucháč udalostí
Hoci udalosti typu onclick
sú stále funkčné a môžu byť
vhodné pre jednoduché účely, ukážeme si ešte druhý spôsob spracovania
udalostí. Tlačidlu v ňom pomocou metódy addEventListener()
pridáme poslucháča udalostí. Táto metóda umožňuje
priradiť viac obslužných funkcií k rovnakej udalosti na
jednom elemente. Rovnako môžeme jednému elementu priradiť poslucháča
rôznych udalostí (napríklad kliknutie, prejdenie myšou,
stlačenie klávesy) a každú z týchto udalostí obslúžiť nejakou
funkciou.
V prvom parametri metódy addEventListener()
uvádzame
názov udalosti a v druhom funkciu, ktorá sa má
vykonať.
Najprv si pripomeňme náš pôvodný JavaScript kód:
let elementButton = document.getElementById("button"); let elementNumber1 = document.getElementById("number1"); let elementNumber2 = document.getElementById("number2"); function add() { let number1 = parseFloat(elementNumber1.value); let number2 = parseFloat(elementNumber2.value); alert(number1 + number2); } elementButton.onclick = add;
Riadok s obsluhou udalosti kliknutia
(elementButton.onclick = add;
) teraz prepíšeme na
nasledujúce:
elementButton.addEventListener("click", add);
Funkciu add()
tu predávame ako tzv. callback,
bez zátvoriek.
Aplikácia teraz funguje úplne rovnako, ale spĺňa dobré praktiky. Tlačidlo v budúcnosti môže vyvolávať aj ďalšie udalosti.
Použitie anonymnej funkcie
Ukážme si ešte pre úplnosť, ako možno existujúci kód upraviť s
využitím anonymnej funkcie. Funkciu add()
teda
vymažeme a jej telo presunieme do metódy addEventListener()
.
Celý skript kalkulačky bude vyzerať takto:
let elementButton = document.getElementById("button"); let elementNumber1 = document.getElementById("number1"); let elementNumber2 = document.getElementById("number2"); elementButton.addEventListener("click", function() { let number1 = parseFloat(elementNumber1.value); let number2 = parseFloat(elementNumber2.value); alert(number1 + number2); });
Zhrňme si v krátkosti jeho jednotlivé časti:
document
je objekt reprezentujúci celý obsah webovej stránky. V JavaScripte je to vstupný bod pre prácu s DOM.getElementById()
je metóda objektudocument
, ktorá vyhľadá a vráti element s konkrétnymid
zadaným v parametri. Výsledkom je referencia na konkrétny element na stránke, v našom prípade na tlačidlo pre súčet a pole pre zadanie čísel.addEventListener()
je metóda, ktorá "počúva" konkrétne udalosti, ktoré sa na danom elemente vyskytnú. Ako parameter jej tu zadávame názov udalosti, ktorú chceme sledovať (click
) a funkciu, ktorá sa má po kliknutí vykonať.
Externé súbory
JavaScript by sme ideálne nemali v HTML súbore vôbec vidieť, pretože miešanie jazykov v jednom súbore je takmer vždy zlá praktika. Istotne už vieme, že napr. CSS súbory sa píšu samostatne a z HTML sa na ne potom odkazuje. Keď to urobíme rovnako s JavaScriptom, hovoríme o tzv. neobtruzívnom JavaScripte. Týmto výrazom označujeme kód, ktorý v HTML nijako neprekáža, ale je v samostatných súboroch.
Doposiaľ sme pre jednoduchosť písali náš kód v JavaScripte priamo do
HTML stránky medzi tagy <script>
.
Odtiaľ JavaScript budeme písať do externého súboru, na ktorý z hlavnej stránky odkážeme.
V zložke projektu si teda teraz vytvoríme podložku js/
, v nej
vytvoríme súbor calculator.js
a celý kód pre obsluhu
kalkulačky (bez tagov <script>
) do nej uložíme. Z HTML ho
úplne odstránime. V hlavičke našej stránky potom pridáme nasledujúci
riadok, ktorý na skript odkáže:
<script src="js/calculator.js"></script>
Celý súbor index.html
bude vyzerať takto:
<!DOCTYPE html> <html lang="en"> <head> <meta charset="UTF-8"> <title>Simple web calculator</title> <script src="js/calculator.js"></script> </head> <body> <h1>Simple web calculator</h1> <input type="text" id="number1" size="5" /> + <input type="text" id="number2" size="5" /> <button id="button">Add!</button> <p> <a href="https://www.ictdemy.com"> Learning application from ICTdemy.com </a> </p> </body> </html>
A v súbore calculator.js
budeme mať kód:
let elementButton = document.getElementById("button"); let elementNumber1 = document.getElementById("number1"); let elementNumber2 = document.getElementById("number2"); elementButton.addEventListener("click", function() { let number1 = parseFloat(elementNumber1.value); let number2 = parseFloat(elementNumber2.value); alert(number1 + number2); });
Udalosť onload
Skripty sa niekedy alternatívne vkladajú tiež tesne pred uzatvárací tag
</body>
. Skript sa tak spúšťa až vo chvíli, keď
je stránka kompletne načítaná. Rovnakého výsledku
dosiahneme pomocou udalosti onload
, ktorá sa nachádza na objekte
window
. Upravíme náš kód tak, aby sa spustil práve po
načítaní stránky bez ohľadu na to, v akej časti stránky je
vložený. K obsluhe udalostí využijeme znova anonymnú
funkciu:
window.onload = function() { let elementButton = document.getElementById("button"); let elementNumber1 = document.getElementById("number1"); let elementNumber2 = document.getElementById("number2"); elementButton.addEventListener("click", function () { let number1 = parseFloat(elementNumber1.value); let number2 = parseFloat(elementNumber2.value); alert(number1 + number2); }); };
Aplikácia funguje rovnako dobre ako predtým. Môžeme si skúsiť skript
presunúť napríklad pod začiatok <body>
a uvidíme, že sa
kód spustí až vo chvíli, keď je celá stránka načítaná.
Riešenie pomocou poslucháča udalostí
Aj v tomto prípade možno nahradiť udalosť onload
metódou
addEventListener()
. Ekvivalentný zápis kódu vyššie s
využitím poslucháča udalostí potom vyzerá takto:
window.addEventListener("load", function() { let elementButton = document.getElementById("button"); let elementNumber1 = document.getElementById("number1"); let elementNumber2 = document.getElementById("number2"); elementButton.addEventListener("click", function() { let number1 = parseFloat(elementNumber1.value); let number2 = parseFloat(elementNumber2.value); alert(number1 + number2); }); });
Poslucháčov sme nastavili na udalosť load
.
Skript sa teda spustí až po načítaní HTML stránky vrátane
externých zdrojov, napríklad obrázkov. Pretože zatiaľ v aplikácii
žiadne obrázky nemáme, mohli by sme použiť aj udalosť
DOMContentLoaded
, ktorá čaká iba na načítanie
elementov DOM.
Dnešná kalkulačka je ako vždy na stiahnutie v archíve pod lekciou.
V budúcej lekcii, Manipulácia s DOM v JavaScripte, budeme vyberať prvky DOM. Vďaka tomu potom môžeme vytvárať prvky nové, vkladať ich do iných, presúvať, mazať a upravovať.
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 9x (1.65 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku JavaScript