7. diel - Cyklus for v JavaScripte
V predchádzajúcom cvičení, Riešené úlohy k 5.-6. lekciu JavaScriptu, sme si precvičili získané skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
V dnešnom JavaScript tutoriále sa budeme venovať cyklom,
predstavíme si cyklus for
a ukážeme si niekoľko príkladov jeho
využitia.
Cykly
Cykly spolu s podmienkami tvoria základ každého programovacieho jazyka.
Ako už slovo cyklus napovie, niečo sa bude opakovať. Keď chceme v programe
niečo urobiť 100x, určite nebudeme písať pod seba 100x ten istý kód, ale
vložíme ho do cyklu. Cyklov máme niekoľko druhov, dnes sa zameriame na
cyklus for
. Samozrejme si ukážeme praktické príklady.
Cyklus for
Tento cyklus má stanovený pevný počet opakovaní a
hlavne obsahuje tzv. riadiacu premennú (celočíselnú), v
ktorej sa postupne počas behu cyklu menia hodnoty. Syntax (zápis) cyklu
for
je nasledovná:
for (variable; condition; command)
variable
je riadiaca premenná cyklu, ktoré nastavíme počiatočnú hodnotu (najčastejšie0
, pretože v programovaní všetko začína od nuly, nie od jednotky). Napr. tedalet i = 0
.condition
je podmienka vykonania ďalšieho kroku cyklu. Akonáhle nebude platiť, cyklus sa ukončí. Podmienka môže byť napr.(i < 10)
.command
nám hovorí, čo sa má v každom kroku s riadiacou premennou štát. Teda či sa má zvýšiť alebo znížiť. K tomu využijeme špeciálnych operátorov++
a--
, tie samozrejme môžeme používať aj úplne bežne mimo cyklus, slúžia na zvýšenie alebo zníženie premennej o1
.
Príklady použitia cyklu
Poďme si urobiť niekoľko jednoduchých príkladov na precvičenie
for
cyklu.
Klepanie na dvere
Väčšina z nás určite pozná Sheldona z The Big Bang Theory. Pre tých, čo nie, budeme simulovať situáciu, keď klope na dvere svojej susedky. Vždy 3x zaklope a potom zavolá: "Penny!". Náš kód by bez cyklov vyzeral takto:
document.write("Knock<br />"); document.write("Knock<br />"); document.write("Knock<br />"); document.write("Penny!");
My ale už nič nemusíme otrocky opisovať a použijeme cyklus
for
:
for (let i = 0; i < 3; i++) { document.write("Knock<br />"); } document.write("Penny!");
Výsledok:
Cyklus prebehne 3x, spočiatku je v premennej i
nula, cyklus
vypíše Knock
a zvýši premennú i
o jedna. Potom
beží rovnako s jednotkou a dvojkou. Akonáhle je v premennej i
trojka, už nesúhlasí podmienka i < 3
a cyklus končí. O
vynechávaní zložených zátvoriek platí to isté, čo pri podmienkach,
ktorým sme sa venovali v lekcii Podmienky
v JavaScripte. V tomto prípade tam nemusí byť, pretože cyklus spúšťa
iba jediný príkaz. Teraz môžeme namiesto trojky napísať do deklarácie
cyklu desiatku. Príkaz sa spustí 10x bez toho, aby sme písali niečo navyše.
Určite vidíte, že cykly sú mocným nástrojom.
Číselný rad
Skúsme teraz využiť to, že sa nám premenná inkrementuje. Vypíšme si čísla od jednej do desať do zoznamu:
document.write("<ul>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) { document.write("<li>" + i); } document.write("</ul>");
Výsledok:
Vidíme, že riadiaca premenná má naozaj v každej iterácii (priebehu) inú hodnotu.
Všimnime si, že v cykle tentoraz nezačíname na
0
, ale môžeme nastaviť počiatočnú hodnotu 1
a
koncovú 10
.
Malá násobilka
Teraz si vypíšeme malú násobilku (násobky čísel 1
až
10
, vždy do desiatich). Stačí nám urobiť cyklus od
1
do 10
a premennú vždy násobiť daným číslom.
Na výpis hodnôt využijeme tabuľku. Mohlo by to vyzerať asi takto:
document.write('<table border="1"><tr>'); for (let i = 1; i <= 10; i++) { document.write("<td>" + i + "</td>"); } document.write("</tr><tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) { document.write("<td>" + i * 2 + "</td>"); } document.write("</tr><tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) { document.write("<td>" + i * 3 + "</td>"); } document.write("</tr><tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) { document.write("<td>" + i * 4 + "</td>"); } document.write("</tr><tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) { document.write("<td>" + i * 5 + "</td>"); } document.write("</tr><tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) { document.write("<td>" + i * 6 + "</td>"); } document.write("</tr><tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) { document.write("<td>" + i * 7 + "</td>"); } document.write("</tr><tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) { document.write("<td>" + i * 8 + "</td>"); } document.write("</tr><tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) { document.write("<td>" + i * 9 + "</td>"); } document.write("</tr><tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) { document.write("<td>" + i * 10 + "</td>"); } document.write("</tr></table>");
A výsledok v prehliadači:
Program funguje pekne, ale stále sme toho dosť napísali. Pokiaľ vás napadlo, že v podstate robíme 10x to isté a iba zvyšujeme číslo, ktorým násobíme, máte pravdu. Nič nám nebráni vložiť dva cykly do seba:
document.write('<table border="1">'); for (let j = 1; j <= 10; j++) { document.write("<tr>"); for (let i = 1; i <= 10; i++) { document.write("<td>" + i * j + "</td>"); } document.write("</tr>"); } document.write("</table>");
Pomerne zásadný rozdiel, že? Pochopiteľne nemôžeme
použiť pri oboch cykloch i
, pretože sú vložené do seba.
Premenná j
nadobúda vo vonkajšom cykle hodnoty 1
až 10
. V každej iterácii (rozumajte priebehu) cyklu je potom
spustený ďalší cyklus s premennou i
. Ten je nám už známy,
vypíše násobky, v tomto prípade násobíme premennú j
. Každý
priebeh vnútorného cyklu je potrebné vložiť do nového riadku tabuľky,
teda do tagov <tr>
a </tr>
.
Mocnina čísla
Urobme si ešte jeden program, na ktorom si ukážeme prácu s vonkajšou premennou. Aplikácia bude vedieť spočítať mocninu s prirodzeným exponentom:
document.write("<h1>Empowerer</h1>"); let base = parseInt(prompt("Enter the base of the power: ")); let exponent = parseInt(prompt("Enter the exponent: ")); let result = 1; for (let i = 0; i < exponent; i++) { result *= base ; } document.write("Result: " + result + "<br>"); document.write("Thank you for using the empowerer");
Keď v prehliadači zadáme ako základ číslo 4
a ako exponent
číslo 3
, získame tento výstup:
Asi všetci tušíme, ako funguje mocnina. Pre istotu pripomeniem, že
napríklad 23 = 2 * 2 * 2. Teda
an spočítame tak, že si vytvoríme premennú s
hodnotou 1
. To je výsledok, ktorý by sme dostali pri nulovom
exponente 20 = 1. Pokiaľ bude exponent
0
, cyklus sa nespustí. V opačnom prípade budeme našu premennú
postupne v cykle násobiť n
krát a
výsledok si
budeme postupne ukladať.
Ak ste to nestihli, máme tu samozrejme článok s
algoritmom výpočtu ľubovoľnej mocniny. Vidíme, že naša premenná
result
je v tele cyklu normálne prístupná. Pokiaľ si však
nejakú premennú založíme v tele cyklu, po skončení cyklu
zanikne a už nebude prístupná.
V ukážke sme použili zápis result *= base;
, ide
o ekvivalent zápisu result = result * base;
.
Ukážka zacyklenia
Cyklus for
použijeme pre pevne daný počet
opakovaní. Do premennej cyklu by sme teda nemali nijako zasahovať ani
dosadzovať, program by sa mohol tzv. zacykliť, skúsme si
ešte posledný, odstrašujúci príklad:
// This code is wrong for (let i = 1; i <= 10; i++) i = 1;
Au, vidíme, že program sa zasekol. Cyklus stále inkrementuje premennú
i
, ale tá sa vždy zníži na hodnotu 1
. Nikdy teda
nedosiahne hodnotu > 10
, cyklus nikdy neskončí a stránka sa
stále načíta. Záložku musíme zavrieť.
V budúcej lekcii, Cyklus while v JavaScripte, sa budeme ešte venovať cyklom. Naučíme sa
používať while
cyklus a upravíme jednoduchú kalkulačku, aby
vedela spočítať ľubovoľný počet príkladov.
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 3x (2.99 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku JavaScript