24. diel - Práca s číslami a knižnica Math v JavaScripte
V predchádzajúcom kvíze, Kvíz - Pokročilé podmienky a cykly v JavaScripte, sme si overili nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
Dnes sa v JavaScript tutoriále podrobne pozrieme na prácu
s číslami a predstavíme si knižnicu Math
, ktorá poskytuje
užitočné matematické funkcie.
Práca s číslami
S číslami je možné samozrejme vykonávať väčšinu nám známych
základných operácií ako sčítanie, odčítanie, násobenie a delenie.
Použijeme na to známych operátorov +
, -
,
*
a /
.
Mali by sme už vedieť tiež vypočítať zvyšok po celočíselnom
delení, takzvané modulo, pre ktoré využívame
operátor %
.
Percentá sa na slovenskej klávesnici napíšu pomocou Shift a nasledujúce klávesy:
Okrem klasických operátorov si pripomeňme operátorov
unárne. Zápis i++
použijeme najmä vo for
cykle, v ktorom takto zvyšujeme hodnotu premennej i
o
1
. Keby sme chceli túto hodnotu naopak znižovať, použijeme
zápis i--
. Existujú aj varianty ++i
a
--i
, ktoré je možné využiť pri výpise aktuálnej hodnoty
premennej. Daná hodnota sa najprv vypíše a ihneď potom dôjde k jej
navýšeniu alebo zníženiu.
Nakoniec spomeňme operátorov priradenia s operáciou – +=
,
-=
, *=
a ďalšie. Tie umožňujú skrátiť
napríklad zápis a = a + 5;
na a += 5;
. Podobne je
možné takto hodnotu premennej odčítať, násobiť alebo deliť.
Poďme si ale ukázať ďalšie možnosti, ako pracovať s číslami.
Klasický a exponenciálny zápis čísel
Čísla je možné zapísať dvoma spôsobmi. Klasickým zápisom, ako sme zvyknutí. Tento zápis je najbežnejší a používa sa pre väčšinu numerických operácií:
let x = 10; let y = 2.25;
Druhý spôsob predstavuje exponenciálny zápis, známy
tiež ako zápis s pohyblivou desatinnou čiarkou. Využíva notácie
e
alebo E
, ktorá reprezentuje "krát desať na
mocninu". Je užitočný pri deklarácii premenných s veľmi veľkým alebo
veľmi malým číslom:
let x = 23e5; // 2 300 000 (= 23*10^5) let y = 146e-7; // 0,0000146 (= 146*10^-7)
Funkcia isNaN()
Pomocou tejto funkcie zistíme, či je v premennej uložená číselná hodnota.
NaN
je skratkou Not a Number a funkcia vracia
true
, pokiaľ v premennej nenájde číslo:
let name = "Barbara"; let age = 22; let height = "168 cm"; let phoneNumber = "123456789"; document.write(isNaN(name) + "<br />"); document.write(isNaN(age) + "<br />"); document.write(isNaN(height) + "<br />"); // returns true document.write(isNaN(phoneNumber)); // returns false
Výsledok v prehliadači:
Formátovanie čísel
Číselné hodnoty môžeme formátovať pomocou nasledujúcich metód:
toPrecision()
– Oreže číslo na počet požadovaných znakov, ktoré uvedieme v parametri (v zátvorkách) metódy.toExponential()
– Prevedie číslo na exponenciálnu notáciu, v parametri uvádzame počet desatinných miest v exponenciálnom zápise.toString()
– Prevedie číslo na textový reťazec. Táto metóda má nepovinný parameter, v ktorom je možné špecifikovať požadovanú číselnú sústavu (2
-36
).
Ukážme si to prakticky:
let radius = 123.456; const volume = 47857.942; let id = 228; document.write(radius.toPrecision(4) + "<br />"); document.write(volume.toPrecision(2) + "<br />"); document.write(volume.toExponential(3) + "<br />"); document.write(id.toString() + "<br />"); document.write(id.toString(16) + "<br />"); document.write(typeof id.toString());
Výsledok v prehliadači:
Vlastnosti MAX_VALUE
a
MIN_VALUE
Pri matematických výpočtoch a manipulácii s číslami býva dôležité
skontrolovať, či naše hodnoty neprekračujú extrémne rozsahy. K tomu
využijeme vlastnosti MAX_VALUE
a MIN_VALUE
, ktoré
nám vrátia najväčšie alebo najmenšie kladné číslo v JavaScripte:
let largestValue = Number.MAX_VALUE; let smallestValue = Number.MIN_VALUE; document.write("Largest possible value: " + largestValue + "<br />"); document.write("Smallest possible value (greater than 0): " + smallestValue);
Výsledok v prehliadači:
Knižnica Math
Základné matematické funkcie sú v JavaScripte obsiahnuté v knižnici
Math
. Knižnica nám poskytuje dve základné konštanty
PI
a E
Konštanta PI
je pochopiteľne
číslo Pí (3.1415...
) a E
je Eulerovo číslo, teda
základ prirodzeného logaritmu (2.7182...
).
Tu sú najčastejšie používané konštanty a funkcie:
Math.PI // PI number Math.E // Euler's number Math.min() // returns the smallest number Math.max() // returns the largest number Math.pow() // power, we enter the base and exponent in the parameter Math.sqrt() // square root Math.random() // random number 0 – 1 Math.abs() // the absolute value of a number Math.round() // rounding Math.ceil() // rounding up Math.floor() // rounding down Math.cos() // cosine Math.sin() // sine Math.log() // natural logarithm (based on Euler's number)
Goniometrické funkcie (sin()
, cos()
a
ďalšie) vracajú hodnotu pre uhol v radiánoch, ktorý
odovzdáme ako parameter.
Ukážme si pár konkrétnych príkladov. Začneme mocninou:
let base = 2; let exponent = 3; let power = Math.pow(base, exponent); document.write(base + " to the power of " + exponent + " is " + power);
Výsledok v prehliadači:
Takto vypočítame odmocninu:
let base = 9; let squareRoot = Math.sqrt(base); document.write("Square root of the number " + base + " is " + squareRoot);
Výsledok v prehliadači:
Nakoniec si ukážeme použitie funkcie sin()
. Tá ako parameter
berie uhol v radiánoch, vstup v stupňoch musíme teda najskôr na radiány
previesť:
let angleInDegrees= 90; let angleInRadians= angleInDegrees * (Math.PI / 180); // degrees to radians conversion let result = Math.sin(angleInRadians); document.write("Sine of an angle " + angleInDegrees + " degrees is " + result);
Výsledok v prehliadači:
Zisťovanie dátového typu premennej
Dátový typ premennej zistíme pomocou operátora typeof
.
Ukážme si to na jednoduchom príklade. Deklarujeme v ňom niekoľko
premenných a následne vypíšeme ich dátový typ:
let length = 16; let width = 7.5; const unit = "cm"; let isLonger = true; let color; document.write(typeof length + "<br />"); document.write(typeof width + "<br />"); document.write(typeof unit + "<br />"); document.write(typeof isLonger + "<br />"); document.write(typeof color);
V prehliadači sa nám vypíše:
V budúcej lekcii, Obrázky a kreslenie na canvas v JavaScripte, sa budeme venovať práci s obrázkami.
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 4x (5.64 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku JavaScript