Skúšanie slovíčok v Javascriptu 4 - Listovanie v histórii 1
V predchádzajúcom cvičení, Riešené úlohy k 24. lekcii OOP v JavaScripte, sme si precvičili získané skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
V prvých troch dieloch sme vytvorili aplikáciu pre skúšanie slovíčok v náhodnom poradí. Jednoduchým algoritmom sme zariadili neopakovaniu už skúšaných slovíčok a mohli sa preskúšať plynulo z celej lekcie.
Ak je lekcia príliš dlhá a chceme sa vracať k už losovaným slovíčkam, potrebuje mať uloženú históriu skúšanie. Tiež potrebujeme užívateľské rozhranie, pomocou ktorého budeme v histórii listovať.
V tomto diele si toto rozhranie a ovládacie funkcie naprogramujeme a pridáme do už hotového kódu.
Listovanie v histórii skúšaných slovíčok
Aby sme sa v kóde nestrácali, vytvoríme nový súbor listovani.js. Nezabudneme ho tiež pridať do HTML stránky. Súbor listovani.js budeme používať ako knižnicu pre už existujúci súbor slovickaJednoduse4.js, musíme teda zachovať poradie pri načítaní z HTML.
<title>Jednoduché zkoušení slovíček</title> <script type="text/javascript" src="listovani.js"></script> <script type="text/javascript" src="slovickaJednoduse4.js"></script> <script type="text/javascript" src="slovickaData01.js"></script> ...
Rozmyslíme si, čo všetko musí nová funkcia vedieť.
- načítať vylosovaná slová a ukladať ich do poľa histórie
- vytvoriť užívateľské rozhranie pre listovanie v histórii
- poznať aktuálnu pozíciu v poli histórie a zobraziť slovo z poľa histórie pod príslušným indexom
- posúvať aktuálnu pozíciu
Keby sme pokračovali v rovnakom štýle písania kódu ako doteraz, museli by sme vytvoriť:
- nové pole a príslušnú obslužnú funkciu
- dve nové tlačidlá plus komentár a funkcie pre ich ovládanie
- premennú pre aktuálnu pozíciu v histórii
Čoskoro by sme sa v takom množstve funkcií a premenných stratili. Preto je pre rozsiahlejšie aplikácie výhodné použiť objekty, ktoré program rozdelí na viac ucelených častí.
Objekty v JavaScripte
Je známe, že s objektmi v Javascriptu to nie je také jednoznačné, ako napr. V Jave. Určite je vhodné oboznámiť sa s teóriou.
Ak ste s teóriou, aspoň letmo, oboznámení a máte predstavu o tom, čo je objekt a čo inštancie, môžeme pokračovať.
Vyberieme jednu z možností, ako definovať objekt v JavaScriptu.
var Listovani = function(IdOdstavce) { }
Pri tvorbe novej inštancie tohto objektu zadáme atribút IdOdstavce. Do tohto odseku budeme chcieť zobraziť užívateľské rozhranie objektu.
Do tela objektu si definujeme všetky potrebné premenné:
this.idOdstavce = IdOdstavce; var historie = new Array; this.historie = historie; var vpredBtn = vytvorListujTlacitko("30px"," "); this.vpredBtn = vpredBtn; var zpetBtn = vytvorListujTlacitko(" ","30px"); this.zpetBtn = zpetBtn; var popisek = document.createElement("text"); popisek.textContent = " listování zkoušenými slovy "; this.popisek = popisek; var pozice; this.pozice = pozice;
Pomocné slovo this znamená patriaci tomuto objektu. Pre objekt definovaný týmto kódom:
var Objekt = function (atribut) { this.jmenoPromenne = atribut; }
Premenná alebo funkcie sa potom volá:
var instanceObjektu = new Objekt(atribut); instanceObjektu.jmenoPromenne
Pre vytvorenie ovládacích tlačidiel si napíšeme pomocnú funkciu, ktorá vytvorí tlačidlo už upravené pre potreby listovacího panelu.
function vytvorListujTlacitko(odsazeniZleva,odsazeniZprava) { var btn = document.createElement("button"); btn.style.fontSize = "15px"; btn.style.padding = "5px 32px"; btn.style.marginLeft = odsazeniZleva; btn.style.marginRight = odsazeniZprava; btn.style.backgroundColor = "grey"; btn.style.color = "white"; return btn; };
Funkcia objektu, teda metódy
Syntax písanie metód v JavaScripte tiež nie je jednoznačná (máme viac možností ako napísať metódu). Použijeme kľúčové slovo prototype. Metóda s kľúčovým slovom prototype sa píše mimo telo objektu.
/* metoda objektu se píše mimo tělo objektu, atributy jsou nepovinné */ nazevObjektu.prototype.nazevMetody = (atribut1, atribut2) { }
Prvá metóda, ktorú si napíšeme, vyvesí ovládacie tlačidlá na popisok objektu listovanie. Nepotrebujeme žiadne atribúty, ID odseky, do ktorého tlačidlá vyvěsíme, si metóda načíta z príslušnej inštancie objektu listovanie. Syntax vyzerá takto:
/* metoda objektu Listovani, vyvěsí tlačítka a popisek */ Listovani.prototype.vyvesListovani = function () { var odstavec = document.getElementById(this.idOdstavce); odstavec.appendChild(this.zpetBtn); odstavec.appendChild(this.popisek); odstavec.appendChild(this.vpredBtn); }
Keďže je článok určený predovšetkým pre začiatočníkov, chcem upozorniť, že nikdy nepracujeme priamo s objektmi, ale s ich tzv. Inštanciami. Definovaní objektu možno prirovnať len k vytvoreniu vzoru, teda nového dátového typu. Aby sme mohli objekt použiť, musíme vytvoriť inštanciu, čo sa podobá vytvorenie premenné. V JavaScriptu ste sa s tým už možno stretli pri tvorení nového poľa, čo je vlastne objekt.
Vytvorenie inštancie a použitie metódy v kóde
Inštanciu objektu môžeme teoreticky vytvoriť kdekoľvek (samozrejme až potom, čo dopíšeme jeho definíciu). Pre prehľadnosť vytvoríme novú inštanciu objektu Listovanie v sekcii "deklarácie premenných" v súbore slovickaJednoduse4.js.
/* instance objektu Listovani */ var listujInstance = new Listovani("listovani");
Nová inštancie sa volá listujInstance. Tlačidlá, ktorými budeme ovládať túto inštanciu, sa vyvesí metódou vyvesListovane () do odseku dokumentu "listovanie". Konkrétne volanie vyzerá takto:
listujInstance.vyvesListovani();
Nesmieme zabudnúť odstavec vytvoriť. Umiestnime ho pod tabuľu so slovíčkami:
<div id="tabule"></div> <div id="listovani"></div> <div id="tlacitkoDalsi"></div>
Aby sme metódu vyskúšali prakticky, musíme ju volať pri behu aplikácie. Keďže slová do histórie budeme načítavať za behu procedúry skúšaj (), zaradíme metódu do tejto procedúry.
function zkousej() { var losovane = Math.floor((Math.random()*slovaPracovni.length)); var tedLosovaneSlovo = slovaPracovni[losovane]; var tedLosovanyPreklad = prekladyPracovni[losovane]; listujInstance.vyvesListovani(); if (neopakovatSlova == true) { neopakujSlova(losovane); } ...
Teraz môžeme kód otestovať. Po načítaní okna je ovládací panel schovaný a pripne sa po stlačení tlačidla štart, kedy zároveň prebehne procedúra skúšajte ().
V budúcom dieli si napíšeme metódu, ktorá bude ukladať slová to história listovanie a aktivujeme si tlačidlá pre pohyb v histórii.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 48x (9.86 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku JavaScript