IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

6. diel - Objekty, JSON a vylepšenia diáre v JavaScripte

V predchádzajúcom cvičení, Riešené úlohy k 4.-5. lekciu OOP v JavaScripte, sme si precvičili získané skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.

V minulej lekcii, Riešené úlohy k 4.-5. lekciu OOP v JavaScripte , sme začali programovať náš diár v JavaScripte. V dnešnom tutoriále objektovo orientovaného programovania v ňom budeme pokračovať. Pozrieme sa na formát JSON a lokálne úložisko dát.

JSON

JSON je skratka z J ava S Cripta O bject N otation a zjednodušene by sa dalo povedať, že JSON je javascriptový objekt zapísaný ako textový reťazec. Objekty prevedenej do JSON môžeme jednoducho ukladať do súborov alebo iných úložísk a potom je z nich spätne načítať. Okrem XML je to tiež obľúbený formát pre tzv. API, kedy sa naša aplikácia spýta servera na nejaké dáta a server jej je pošle práve ako objekty vo formáte JSON.

Ukážka syntaxe

Predstavme si, že máme nejakú inštanciu, napr. Konkrétneho užívateľa s menom a vekom. Tú by sme vytvorili napr. Takto (za predpokladu, že má trieda príslušný konštruktor):

const simon = new Uzivatel("Šimon", 19);

Ak by sme túto inštanciu previedli na JSON, vyzeral by JSON nasledovne:

{
    "jmeno": "Šimon",
    "vek": 19
}

Objekt sa v JSON definuje zloženými zátvorkami. Nasleduje názov vlastností, potom dvojbodka a ich hodnota.

Za poslednou hodnotou v bloku sa nepíše čiarka. Niektoré JS enginy s ňou totiž môžu mať problém.

Obrovskou výhodou JSON je, že je priamo súčasťou jazyka JavaScript. Nepotrebujeme teda žiadne knižnice a akonáhle dáta z JSON otvoríme, máme ich k dispozícii rovno ako objekty. Pokiaľ JSON vyššie teda uložíme do premennej, bude v nej naozaj objekt s vlastnosťami jmeno a vek:

const simon = {
    "jmeno": "Šimon",
    "vek": 19
};
document.write(`${simon.jmeno}, ${simon.vek}`);

Skript do stránky naozaj vypíše dáta z JSON:

Tvoja stránka
localhost

Nejedná sa však o inštanciu triedy Uzivatel, JSON objekty sú totiž tzv. Anonymné objekty. Formát JSON nepodporuje metódy objektov au vlastností podporuje len dátové typy string, number, object, boolean, null a array. Ide teda iba o dáta, nie o objekty obsahujúce akúkoľvek logiku.

Podobné anonymné objekty môžete občas v JavaScripte stretnúť, používajú sa na miestach, kde by sa z nejakého dôvodu nevyplatilo deklarovať plnohodnotnú triedu. Metódy sa im dajú potom aj ďalej dodať v JavaScript kódu, nikdy ale priamo v JSON súboroch. Určite by sme anonymný objekty nemali používať namiesto štandardných inštancií.

Ukážme si ešte jeden zložitejšie JSON, v ktorom využijeme vnorené objekty a polia:

{
    "jmeno": "Šimon",
    "vek": 19,
    "dovednosti": ["programování", "grafika", "plavání"],
    "automobil": {
        "spz": "13ABC",
        "abs": true
    },
    "manzelka": null
}

JSON vyššie definuje okrem mena a veku užívateľa aj jeho zručnosti, automobil a manželku. Ide stále o definíciu dát jednej konkrétnej inštancie. Pole zapisujeme na rozdiel od objektov do hranatých zátvoriek. Všimnite si vnoreného objektu reprezentujúci automobil. Manželku Šimon zatiaľ nemá. Opäť si všimnite chýbajúcich čiarok za poslednými hodnotami v blokoch.

Parsovanie JSON

JSON však často nezískame takto pekne zapísaný v JS súboru, ale príde nám v textovom reťazci. Takýto JSON načítame pomocou metódy JSON.parse(). Ukážme si príklad s užívateľom, kedy JSON už zapíšeme len ako text:

const simon = JSON.parse(`{
    "jmeno": "Šimon",
    "vek": 19
}`);
document.write(`${simon.jmeno}, ${simon.vek}`);

Výstup je opäť rovnaký ako v minulej ukážke:

Tvoja stránka
localhost

Prevod objektu do JSON

A ako naopak prevedieme nejaký náš objekt do JSON stringu? K tomu slúži metóda JSON.stringify(). Vytvorme si naozaj triedu Uzivatel, nech máme kompletný ukážku:

class Uzivatel {

    constructor(jmeno, vek) {
        this.jmeno = jmeno;
        this.vek = vek;
    }

    pozdrav() {
        alert("Ahoj!");
    }

}

Metódu pozdrav() sme do triedy vyššie pridali preto, aby sme si overili, že v JSON naozaj nebude. Vytvorme inštanciu triedy Uzivatel a preveďte ju do JSON stringu:

const simon = new Uzivatel("Šimon", 19);
const json = JSON.stringify(simon);

document.write(json);

Náš objekt sa vypíše ako JSON:

Tvoja stránka
localhost

Vidíme, že tu nie je informácia z akej triedy bol používateľ vytvorený a tiež tu chýba všetka jeho logika. Kód je na jednom riadku, pretože v predvolenom správaní JSON.stringify() šetrí miestom a biele znaky do výsledného reťazca nevkladá.

LocalStorage

Záznamy nášho diára by sme už do JSON uložiť zvládli. K ich uloženie budeme používať localStorage. To je úložisko v internetovom prehliadači používateľa (preto local), do ktorého sa môžu ukladať dáta v textovom reťazci, ku ktorým môžeme neskôr pristupovať. K dispozícii máme pre našu aplikáciu 10MB priestoru, čo je pre texty naozaj veľa :)

Použitie úložiska nám v našej aplikácii pomôže vyriešiť tzv. Perzistenciu dát. Po znovunačítanie stránky sa nám teraz naše záznamy samozrejme stratí. Práve preto budeme prevádzať naše polia záznamov na JSON, ktorý uložíme do localStorage a pri načítaní stránky ho naparsujeme z úložiska späť na pole. Dáta teda v aplikácii zostanú.

Práca s localStorage

S localStorage sa pracuje veľmi jednoducho. Na uloženie nejakého reťazca pod textový index použijeme metódu setItem(). Analogicky, pre prečítanie hodnoty pod kľúčom, použijeme getItem().

Pre kľúč "vlastnost" nastavíme string "data":

localStorage.setItem("vlastnost", "data");

Teraz vypíšeme čo je pod kľúčom "vlastnost", čím získame hodnotu "data":

document.print(localStorage.getItem("vlastnost"));

výsledok:

Tvoja stránka
localhost

Úprava diáre

Konečne teda môžeme prejsť k záveru dnešnej lekcie a diár upraviť tak, aby sa dáta ukladala a načítala z / do localStorage. Naše pole zaznamy triedy Diar budeme ukladať jednoducho pod kľúčom "zaznamy".

Konštruktor

Namiesto vytvorenia prázdneho poľa so záznamami v konstruktoru diára teda záznamy načítame z local storage

constructor(jazyk = "cs-CZ") {
    const zaznamyZeStorage = localStorage.getItem("zaznamy");
    this.zaznamy = zaznamyZeStorage ? JSON.parse(zaznamyZeStorage) : [];
    this.jazyk = jazyk;

    this.nazevInput = document.getElementById("nazev");
    this.datumInput = document.getElementById("datum");
    this.potvrditButton = document.getElementById("potvrdit");
    this.vypisElement = document.getElementById("seznam-ukolu");

    this.nastavUdalosti();
}

Do premennej zaznamyZeStorage vyberieme naše záznamy z localStorage. Ďalej musíme skontrolovať, ak nejaké záznamy uložené vôbec sú. Ak nie, premenná zaznamyZeStorage nadobudne hodnoty null. Preto tu máme ternárne operátor, vďaka ktorému vlastnosti zaznamy nastavíme buď naparsované poľa z localStorage alebo prázdne pole.

Načítanie záznamov z localStorage máme, teraz pridáme aj ich ukladanie pri pridaní nového záznamu. Záznamy budeme ukladať ako do poľa zaznamy, tak do storage. Pracovať v celej aplikácii len sa storage by vyžadovalo neustále prevádzanie záznamov z objektu na text a späť. Preto ho využívame len pre načítanie na začiatku a priebežné ukladanie.

Do metódy nastavUdalosti() pridáme jeden riadok ukladajúce záznam aj do storage:

nastavUdalosti() {
    this.potvrditButton.onclick = () => {
        const zaznam = new Zaznam(this.nazevInput.value, this.datumInput.value);
        this.zaznamy.push(zaznam);
        localStorage.setItem("zaznamy", JSON.stringify(this.zaznamy)); // přidaný řádek
        this.vypisZaznamy();
    };
}

Môžeme projekt skúsiť spustiť, pridať úlohy a znova načítať stránku. Úlohy v aplikácii už teraz zostávajú a to znamená, že máte svoju prvú reálne použiteľnú objektovú aplikáciu. Gratulujem! To je pre dnešok všetko, celkom ľahko sme si vyriešili náš problém s ukladaním. V budúcej lekcii, Vylepšenia objektového diáre v JavaScripte , už diár plne dokončíme :)


 

Predchádzajúci článok
Riešené úlohy k 4.-5. lekciu OOP v JavaScripte
Všetky články v sekcii
Objektovo orientované programovanie v JavaScriptu
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Vylepšenia objektového diáre v JavaScripte
Článok pre vás napísal Šimon Raichl
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
2 hlasov
Autor se věnuje hlavně tvorbě všemožných věcí v JS
Aktivity