IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

2. diel - IntelliJ IDEA a prvá konzolová aplikácia

V minulej lekcii, Úvod do jazyka Java, sme si povedali niečo o jazyku ako takom a tiež sme pochopili, ako Java funguje.

V dnešnom Java tutoriále sa zameriame predovšetkým na vývojové prostredie IntelliJ. Ukážeme si, ako sa inštaluje, používa a naprogramujeme si jednoduchú konzolovú aplikáciu.

Príprava prostredia

Začnime prípravou prostredia pre vývoj v Jave.

Inštalácia JDK

Najprv si musíme stiahnuť tzv. JDK (Java Development Kit). To je súbor základných nástrojov, ktoré potrebujeme na vývoj v Jave. Existuje viacero distribúcií JDK, my použijeme distribúciu nazvanú Eclipse Temurin. Pre stiahnutie klikneme na tlačidlo Latest LTS release a potom vykonáme inštaláciu. Pri inštalácii je dôležité na obrazovke s výberom komponentov zaškrtnúť, že chceme, aby inštalátor vytvoril a nastavil systémovú premennú JAVA_HOME:

Nastavenie JAVA_HOME premennej - Základné konštrukcie jazyka Java

Inštalácia IDE

Teraz si stiahneme samotné IDE IntelliJ IDEA. IDE je skratka pre Integrated Development Environment (integrované vývojové prostredie) a jednoducho povedané ide o aplikáciu, v ktorej píšeme zdrojový kód a pomocou ktorej potom našu aplikáciu testujeme a ladíme. Existuje viacero rôznych IDE, populárne je tiež napríklad Eclipse nebo NetBeans.

My použijeme IntelliJ IDEA, ktoré je voľne dostupné na stiahnutie na stránke spoločnosti JetBrains. Na naše účely nám postačí Community Edition, ktorá je zadarmo. Kliknutím na tlačidlo Download sa spustí sťahovanie inštalátora.

Zaujímavosťou je, že IntelliJ vyvíja spoločnosť JetBrains, ktorá bola založená u našich susedov v Prahe.

Inštaláciu odklikáme (vynextíme), nie je potrebné nič nastavovať.

Inštalácia Dropboxu - Zálohovanie

Okrem IDE potrebujeme nejaký nástroj, ktorý bude zálohovať a verzovať našu prácu. Nemôžeme sa spoľahnúť na to, že program budeme jednoducho ukladať, pretože sme ľudia a nie stroje. Ľudia robia chyby a keď prídete o niekoľkodennú alebo dokonca niekoľkotýždňovú prácu, môže to zabolieť. Je dobré naučiť sa na toto myslieť hneď od začiatku. Veľmi odporúčam program Dropbox, ktorý je extrémne jednoduchý a sám vaše súbory verzuje (teda zachováva zmeny v čase a je možné vrátiť sa k starším verziám projektu) a zároveň ich synchronizuje s webovým úložiskom. Aj keby ste si projekt omylom zmazali, prepísali, ukradli by vám notebook alebo by vám skolaboval pevný disk, vaše dáta zostanú v bezpečí. Dropbox tiež umožňuje zdieľať jeden projekt medzi viacerými vývojármi. Viac sa o Dropboxe dozvieš v tomto článku, ktorý zároveň obsahuje pozvánku do Dropboxu s 0,5 GB priestoru navyše.

Ako ďalší verzovací nástroj sa hojne využíva GIT, jeho nastavenie ale vydalo na samostatný kurz a Dropbox zatiaľ na naše účely bohato postačuje.

Vytvorenie Java projektu

Spustíme si IntelliJ a v okne, ktoré sa nám otvorí, klikneme na ikonku + s popisom New Project:

Založenie nového projektu v IntelliJ - Základné konštrukcie jazyka Java

V okne New Project zadáme najskôr názov našej aplikácie. Ako meno aplikácie zvolíme FirstApplication. Ďalej zvolíme umiestnenie projektu. V Dropboxe si vytvoríme priečinok na naše projekty, napr. IntelliJProjects/. Pri lokalizácii pomocou tlačidla s ikonkou priečinku vyberieme priečinok C:\Users\your_name\Dropbox\IntelliJProjects\.

Ako jazyk ponecháme Java a Build system prepneme na Maven.

Maven je mocný automatizačný nástroj, ktorý slúži na správu projektov napísaných predovšetkým v jazyku Java. Jeho detailnejší popis je nad rámec tohto seriálu, nás na tejto úrovni zaujíma iba to, že nám s pomocou IntelliJ vytvorí základnú kostru nášho projektu a následne bude na požiadanie náš projekt zostavovať (tzv. buildiť) a spúšťať. S tým si vystačíme po celú dobu nášho seriálu pre začiatočníkov.

IntelliJ sám nájde JDK, ktoré sme nainštalovali. Nie je ale problém nainštalovať si iné, ak by to bolo pre nejaký konkrétny projekt potrebné. My si ponecháme naše Eclipse Temurin.

Keby sme zaškrtli možnosť Add sample code, IntelliJ by nám automaticky vygeneroval našu prvú triedu. Do budúcna sa nám ale hodí vedieť, ako si vytvoriť vlastnú. Túto možnosť teda necháme odškrtnutú a za chvíľu si vysvetlíme, ako si triedu vytvoriť :-)

Formulár nám ďalej umožňuje nastaviť GroupId a ArtifactId. Ide o informácie, ktoré Maven potrebuje na vytvorenie projektu, ale v tejto chvíli si veľmi nemusíme lámať hlavu nad tým, čo presne ktorá položka znamená.

Počas nášho seriálu bude vhodné mať nastavenú GroupId na com.ictdemy. IntelliJ si toto nastavenie zapamätá pri vytvorení nášho prvého projektu a pri tvorbe ďalších projektov nám to už predvyplní.

Okno bude vyzerať takto:

Nastavenie aplikácie - Základné konštrukcie jazyka Java

Formulár následne potvrdíme.

Vytvorenie prvej triedy

V IntelliJ sme práve založili nový projekt:

Okno IntelliJ - Základné konštrukcie jazyka Java

Panel Project(s)

Pri pohľade do ľavého panelu Project si všimnime, že sa nám tu objavil náš projekt FirstApplication spolu s dvoma podpriečinkami, z ktorých nás zatiaľ bude zaujímať iba src/. Priečinok src/ rozklikneme a objaví sa nám priečinok main/. Ten rozklikneme a objaví sa nám priečinok java/. Býva dobrým zvykom vytvárať si balíčky a do nich až vkladať triedy. Pokiaľ sa nám tu balíček nevytvorí automaticky, klikneme pravým tlačidlom na priečinok java/ a zvolíme New -> Package:

Vytvorenie nového balíčka - Základné konštrukcie jazyka Java

Zadáme názov balíčka - com.ictdemy a potvrdíme klávesom Enter.

Na náš balíček opäť klikneme pravým tlačidlom a vyberieme New -> Java Class:

Vytvorenie novej triedy - Základné konštrukcie jazyka Java

V dialógu zadáme názov našej prvej triedy - FirstApplication a stlačíme Enter:

Nastavenie novej triedy - Základné konštrukcie jazyka Java

Kód programu

Vytvorí a otvorí sa nám nový súbor, do ktorého už budeme písať prvý program:

Nový súbor - Základné konštrukcie jazyka Java

IDE nám vygenerovalo kód vyššie automaticky. Kľúčové slová package, public a class zatiaľ nebudeme riešiť, uspokojíme sa s tým, že je to určitý spôsob, ako sa aplikácie v Jave štruktúrujú. Každý Java program sa totiž skladá z tried (classes) organizovaných do balíčkov (packages).

Metóda main()

Ako vstupný bod programu (miesto, odkiaľ sa začína program vykonávať) slúži metóda nazvaná main(). Tú tu zatiaľ nemáme, takže ju musíme vytvoriť. Umiestnime kurzor niekde medzi tie zložené zátvorky (do tela triedy FirstApplication) a napíšeme nasledujúci kód:

public static void main(String[] args) {

}

Tiež môžeme využiť doplňovaciu funkciu nášho IDE - napíšeme main a stlačíme Tab a IDE celú kostru metódy main() doplní za nás.

Opäť sa zatiaľ nebudeme zaoberať tým, čo to všetko znamená. Jediné, čo nás teraz zaujíma, je telo metódy main(), teda priestor medzi tými zloženými zátvorkami. Sem budeme písať náš kód.

Spustenie projektu

Pred pokusom o spustenie nezabudneme našu novo vytvorenú triedu najprv uložiť. Buď pomocou ikonky s disketkami alebo pomocou klávesovej skratky Ctrl + S.

Dôležitým prvkom v okne pre nás bude zelené tlačidlo Run Project v hornej lište, ktoré program skompiluje a spustí. Môžeme si to skúsiť, pretože náš program zatiaľ nič nerobí a hneď sa zase vypne. Spustenie môžeme vykonať aj klávesovou skratkou Shift + F10.

Náš prvý program Hello world

Je zarytým zvykom, že prvým programom v nejakom novom jazyku býva tzv. Hello world. Ide o program, ktorý akýmkoľvek spôsobom užívateľovi zobrazí hlášku "Hello world", prípadne nejaký podobný text. Opäť zopakujem, že príkazy budeme písať do tela metódy main().

Na výpis textu slúži:

System.out.println("Text");

System je tzv. trieda. Pojmom trieda budeme zatiaľ chápať súbor nejakých príkazov, príkazom sa v Jave hovorí metódy. System teda obsahuje metódy na obsluhu vstupov a výstupov.

Na výstupe (out) voláme metódu println(), ktorá vypíše text. Vidíme, že metódu na triede voláme pomocou operátora bodka. Každá metóda môže obsahovať nejaké vstupné parametre, ktoré sa zadávajú do zátvorky a sú oddelené čiarkou. V prípade metódy println() je parametrom text na vypísanie.

Textu budeme hovoriť textový reťazec alebo len reťazec (anglicky string) a budeme ho písať do úvodzoviek, aby tomu Java rozumela a nezamieňala ho za iné príkazy. Aj keby metóda nemala žiadne parametre, zátvorka za ňou je povinná a bola by prázdna.

Príkazy píšeme na samostatné riadky a za každý píšeme bodkočiarku (;).

Ak neviete, kde je na klávesnici ;, tak pod Esc:

Bodkočiarka - Základné konštrukcie jazyka Java

Naša metóda main() bude teraz vyzerať nejako takto:

public static void main(String[] args) {
    System.out.println("Hello ITnetwork!");
}

Opäť si môžeme uľahčiť život využitím doplňovacích možností a miesto vypisovania System.out.println... môžeme napísať sout a stlačiť Tab. IDE napíše System.out.println("") za nás a ešte nám šikovne umiestni kurzor priamo medzi úvodzovky.

Úvodzovky sú na slovenskej klávesnici na rovnakom klávese ako ô, ale píšeme ich so Shift:

Úvodzovky - Základné konštrukcie jazyka Java

Program spustíme pomocou klávesy F6, či Shift + F10. Výstup nášho prvého programu bude vyzerať nejako takto:

Výstup programu po spustení - Základné konštrukcie jazyka Java

Gratulujem, práve ste sa stali programátorom 😊 To bude pre dnešok všetko.

Projekt je priložený ako súbor na konci článku, aj pri ďalších tutoriáloch bude vždy výsledok priložený na stiahnutie. Odporúčam si ale najskôr projekt vytvoriť pomocou tutoriálu a k stiahnutiu sa uchýliť len v prípade, ak vám niečo nepôjde. Pokiaľ program rovno iba stiahnete, nič sa nenaučíte.

V budúcej lekcii, Premenné a typový systém v Jave, sa pozrieme na základné dátové typy a vytvoríme si jednoduchý program vypisujúci premennú.


 

Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 32x (2.21 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Java

 

Predchádzajúci článok
Úvod do jazyka Java
Všetky články v sekcii
Základné konštrukcie jazyka Java
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Premenné a typový systém v Jave
Článok pre vás napísal David Hartinger
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
50 hlasov
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David sa informačné technológie naučil na Unicorn University - prestížnej súkromnej vysokej škole IT a ekonómie.
Aktivity