1. diel - Úvod do formulárových aplikácií v Java Swing
Vitajte u prvého dielu seriálu, v ktorom sa naučíme vytvárať okenné (formulárové) aplikácie v Jave a vyskúšame si použitia jednotlivých komponentov. Budeme pracovať s tlačidlami, textovými poľami, tabuľkami, ale aj s obrázkami, časovačmi a ďalšími tzv. Komponentmi, ktoré máme v týchto aplikáciách k dispozícii.
Seriál budem písať tak, aby ste nepotrebovali žiadne pokročilé znalosti. Predpokladám však, že poznáte aspoň základy objektovo orientovaného programovania.
Swing
Swing je framework, ktorý umožňuje jednoduchú tvorbu formulárových aplikácií. Nájdeme tu plnú sadu pripravených komponentov pre väčšinu situácií. A ak nám nebudú stačiť, môžeme si samozrejme vytvoriť vlastné alebo upraviť nejakú existujúcu. Práve swing sa budeme v tomto seriáli venovať.
Swing je postavený nad AWT, čo je starší framework, ktorý obaľuje rozhranie samotného operačného systému. Oproti AWT poskytuje bohatšie a komfortnejšie komponenty a naviac podporuje MVC architektúru, viď ďalej v seriáli.
V súčasnej dobe existuje spolu so swing ešte jeden modernejší framework a to JavaFX. Obsahuje lepšie oddelenie logiky a výstupu, podporu rýchlejšieho vykresľovanie, animácií, multimédií a ďalších nových technológií. Má však zložitejšie inštaláciu. V praxi sa u formulárových aplikácií používajú oba frameworky.
Prvý formulárové aplikácie
Nezačneme inak, než klasickou aplikáciou Hello World, tentoraz formulárové Ak ste nečítali tunajšie seriál, tak zopakujem, že je to jednoduchá aplikácia, ktorá nerobí nič iné, než že vypíše nejaký text.
Spôsoby návrhu formulára
Existujú v zásade dva spôsoby, akými sa dá Swing aplikácie vytvárať, presnejšie akými možno vytvárať formuláre.
- Grafický návrhár - Moderné IDE nám umožňujú vytvárať formulár pomocou tzv. Grafického návrhára. Práca s návrhárom je veľmi jednoduchá, formulár "naklikáte" a IDE nám vygeneruje jeho zdrojový kód. Tento spôsob je ideálny pre väčšinu aplikácií a ušetrí veľa práce.
- Ručné návrh - Kód formuláre musia napísať sám programátor. Tvorba hlavne väčších formulárov je veľmi náročná a je potrebné elementy pozicový ručne pomocou rôznych medzier, panelov, tabuliek a podobne. Túto časť za nás robí v prvom uvedenom spôsobe IDE. Ručné návrh formulárov je v obľube hlavne na školách a v tomto seriáli sa mu venovať nebudeme. Ak z nejakého dôvodu nemôžete grafický návrhár v IDE používať, je pre vás určený seriál Ručné návrh formulárov v Java Swing.
Vytvorte si v NetBeans nový projekt, ako typ projektu vyberte bežnú Java Application. Ako názov zvolíme HelloSwing a Odznačte vytvorenie hlavné triedy:
Na vytvorený projekt klikneme v oknu Projects pravým tlačidlom a pridáme nový JFrame form.
Bude to hlavné okno našej aplikácie. Ako názov zvolíme HlavniJFrame.
Okno vášho NetBeans by teraz malo vyzerať asi takto:
Popíšme si jeho jednotlivé časti, ktoré budeme pri vývoji formulárových aplikácií používať. Dôležité časti sú na obrázku vyššie zvýraznené červeno.
- Designer (Grafický návrhár) - V Designeri vidíme, ako formulár vyzerá. Zatiaľ je to len prázdne okno (prázdna plocha).
- Properties (Vlastnosti) - V okne Properties vidíme vlastnosti aktuálne označeného prvku na formulári. Ak okno nevidíte, zapnite si ho v menu View -> IDE Tools.
- Palette (Paleta komponentov) - V palete nájdeme komponenty, ktoré na formulár môžeme vložiť.
- Tlačidlá Source / Dizajn slúži na prepínanie medzi grafickým návrhárom a kódom formulára. Kód si popíšeme za malý moment.
Nastavenie vlastností kontroliek
Keď označíme nejakú komponent na formulári alebo formulár samotný, môžeme v okne Properties meniť jednotlivé vlastnosti komponenty.
Keďže na formulári žiadny prvok nemáme, je označený práve formulár. Formulári nastavíme titulok na Pozdrav. Vyhľadajte si vlastnosť title a do nej vložte hodnotu Pozdrav. Týmto spôsobom budeme nastavovať vlastnosti všetkých komponentov na formulári.
Vloženie komponenty na formulár
V palete teraz vyberieme Label, čo je textový popis. Vyberajte vždy Swing komponenty, v palete sú nižšie aj pôvodný AWT, ktoré používať nebudeme. Label vložíme do formulára presunutím myšou. Formulár si zmenšite a label myšou jednoducho presuňte doprostred. Označenému labelu v oknu Properties nastavte text na "Pozdrav z formulára".
Vašu prvú okenné aplikácii môžete spustiť ako vždy zeleným tlačidlom Play alebo klávesou F6. Pri prvom spustení sa zobrazí otázka k výberu hlavnej triedy aplikácie, zvolíme triedu formuláre a potvrdíme. Mali by ste dostať podobný výsledok:
Aplikáciu máte nižšie k stiahnutiu pre prípad, že sa vám niečo nepodarilo, bude tomu tak v každom dieli. Nabudúce si vysvetlíme, ako aplikácia funguje pod pokrievkou, teda zo strany kódu.
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 732x (3.28 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Java