23. diel - Najčastejšie chyby Java nováčikov - Vieš pomenovať objekty?
V minulej lekcii, OOP v Jave naposledy - Boxing, balíčky a doplnenie, sme sa zaoberali balíčkami a ďalšími OOP konštrukciami.
V dnešnom Java tutoriále si ukážeme prvé dobré praktiky pre objektovo orientované programovanie v Jave. Pozri sa, či nerobíš jednu z najčastejších chýb.
Slovo senior programátora
Gratulujem k zdolaniu základnej problematiky objektovo orientovaného programovania! 🏆 Dostal si sa k záchytnému bodu, v ktorom sa trochu vydýchame a ukážeme si, ako správne použiť nadobudnuté informácie, než sa pustíme do ďalších. Materiál pre dnešnú lekciu som zostavil na základe 20-ročných skúseností s programovaním a jej obsah bude mať zásadný vplyv na tvoje ohodnotenie na trhu práce.
Miliónové straty
O dobrých praktikách sme sa už bavili v kurze Základná konštrukcia jazyka Java a vieme, že neprehľadné programy nie sú vôbec žiadna malichernosť. Sú totiž:
- Nezrozumiteľné pre ostatných - Keď tím 5 programátorov, každý s platom 5.000 € mesačne, strávi 20 % pracovnej doby lúštením kódu, stojí to ročne 60.000 €!
- Náchylné k chybám - Tržby aj malých e-shopov sú mesačne obvykle v stovkách tisíc eur, 1 deň nefunkčnosti teda stoja majiteľa desiatky tisíc eur, dodávateľovi hrozia nemalé zmluvné pokuty.
- Prakticky nerozšíriteľné - V súčasnej funkčnosti sa už nikto nevyzná a nemožno ju rozšíriť. Programátorský tím o niekoľkých ľuďoch musí vytvoriť aplikáciu znova, sme opäť v stovkách tisíc eur.
- Netestovateľné, nezabezpečené a takto by sme mohli pokračovať.
Niet pochýb, že dobré praktiky sú pre vývoj softvéru v tíme úplne zásadné a následky ich porušenia potom úplne fatálne.
Ako správne pomenovávať triedy, atribúty a metódy?
Vieme vytvárať množstvo nových objektových konštrukcií, v programoch nám vzniká množstvo nových identifikátorov (mien). V dnešnej lekcii sa budeme zaoberať tým, ako "objektové súčiastky" našich aplikácií správne pomenovať, aby boli prehľadné.
Motivačný príklad
K doktorovi príde pacient a hovorí mu, že má problém so svojím orgánom
Move
. Nefunguje mu shoe
. Pacient sa zdá byť nejaký
popletený a doktorovi trvá pomerne dlho, kým z neho dostane, že ho pichá v
päte a preto si nemôže obuť ani topánku. Keď konečne vypustí pacienta z
ordinácie, zistí, že bol súčasťou skupiny a takých ich tam ešte čaká
niekoľko desiatok.
Pozrime sa ešte na druhý príbeh. Programátorovi pridelí program, ktorý
spadne s chybou v triede MoveData
, metóda data()
.
Program sa zdá byť nejaký popletený a programátorovi trvá dlho, než
zistí, že ide o triedu importujúcu dáta z externej zálohy a že sa
prvýkrát musí ručne zavolať metóda work()
, ktorá import
vykoná. Keď chybu konečne opraví, objaví sa ďalšia a zistí, že v
programe je niekoľko desiatok tried a metód, z ktorých názvu vôbec
nespozná, čo robia.
Určite vidíme paralelu týchto dvoch príbehov. Zatiaľ čo u ľudského tela by nás asi ťažko napadlo hovoriť o orgáne "presúvať" a funkciu "topánka", v programoch bohužiaľ nie je taký problém naraziť na objekty pomenované ako deje a funkcie pomenované ako veci, aj keď je princíp úplne rovnaký. Niet divu, že si Indescriptive naming vyslúžilo svoje miesto v šestici najhorších programátorských praktík STUPID.
Pomenovanie tried
Triedy definujú objekty, z ktorých je aplikácia zložená. Z toho vyplýva niekoľko triviálnych pravidiel. Názvy tried:
- sú podstatné mená! - Ide o jednotlivé počítateľné objekty bez ohľadu na to, koľko objektov od triedy potom vytvoríme.
- nie sú názvy dejov - Ide o objekty (veci). Triedy teda
nemôžeme nazvať napr.
WorkWithFile
aleboPrinting
, ale napr.FileManager
aleboPrinter
(alebo ešte lepšieUserInterface
, pretože zriedka kedy tvoríme celú triedu len na vypísanie niečoho). - začínajú s veľkým písmenom - Každé ďalšie slovo
má veľké písmeno (notácia)
PascalCase
. Je tak vidieť, že ide o všeobecnú triedu a nie o jej konkrétnu inštanciu. - sú pomenované podľa toho, akú súčasť programu reprezentujú, čo nemusí byť vždy rovnaké, ako to, čo vo vnútri robia.
Ukážme si niekoľko príkladov:
✗ Špatně
class employee { class Employees { class Invoiceitem { class WorkWithFile { class Print { class EnteringData {
✔ Správně
class Employee { class EmployeeManager { class InvoiceItem { class FileDatabase { class UserInterface {
Pokiaľ narazíte na program, kde sa trieda volá WorkWithFile
,
jeho autor si pravdepodobne len vygooglil, že kód sa píše do
class
bez toho, aby tušil, že tým založil nejaký objekt.
Triedy v množnom čísle
V množnom čísle pomenovávame triedy veľmi zriedka. V
Jave takto nájdeme napr. triedu Arrays
. Od tej nevytvárame
inštancie a používame ju len pre prácu s inštanciami triedy
Array
, teda s poľami. Pole zotriedime napr. ako:
Arrays.sort(employees);
Osobne by mi oveľa väčší zmysel dávalo, aby tieto metódy mala na sebe
priamo trieda Array
a písali sme teda:
employees.sort()
Autori Javy pravdepodobne nechceli triedu Array
príliš
zložitú a tak pre niektoré metódy vytvorili túto druhú triedu. Výsledný
prínos je diskutabilný. My triedy v množnom čísle väčšinou deklarovať
nebudeme.
Pomenovanie tried v angličtine
Keď si doma programujete aplikáciu pre seba, môžete samozrejme používať slovenčinu. Kódy tých pokročilých sú rovnako ako reálne obchodné aplikácie po anglicky. Pre anglické názvy tried platí samozrejme to isté, čo sme povedali vyššie. Môžeme však ľahko urobiť nasledujúce chyby:
- Jednotné čísla - Keď v slovenčine pomenujeme triedu
pracujúcu s autami
SpravcaAut
, mohol by sa ponúkať anglický prekladCarsManager
. Správne je všakCarManager
, jednotné číslo, pretožeCar
tu funguje ako prídavné meno. - Poradie slov - Na rozdiel od slovenčiny je podstatné meno
na konci súslovia, správca áut teda nie je
ManagerCars
aleboManageCars
, aleCarManager
. Cesta k súboru nie jePathFile
(čo by bol cestový súbor), aleFilePath
a pod.
V angličtine sa u tried často používa koncovka -er
, napr.
TaskRunner
, podľa toho, čo trieda robí.
Ukážme si pár príkladov:
✗ Špatně
class CarsManager { class PathFile { class RunTasks {
✔ Správně
class CarManager { class FilePath { class TaskRunner {
Pomenovanie atribútov
Atribúty sú "premenné" danej triedy. Pre ich pomenovanie teda platia úplne tie isté zásady ako pre premenné, ktoré si už detailne vysvetľovali v lekcii Najčastejšie chyby Java nováčikov - Vieš pomenovať premenné?.
Základným pravidlom opäť je, že atribúty pomenovávame podľa toho, čo je v nich uložené. Názov atribútu chápeme v kontexte názvu triedy a nemusí teda dávať zmysel sám o sebe. Z jazykového hľadiska sú názvy atribútov:
- podstatné mená (
name
,employees
, ...) - prídavné mená (
disabled
,sent
, ...)
Pripomeňme si tu aj zvyšné zásady:
- všetky atribúty pomenovávame buď slovensky bez diakritiky alebo anglicky, ale nie kombináciou týchto jazykov
- viacslovné atribúty pomenovávame pomocou notácie
camelCase
- ak atribút obsahuje kolekciu s viacerými hodnotami (napr. pole alebo
List
), je jeho názov v množnom čísle
Ukážme si opäť nejaké príklady názvov atribútov tried:
✗ Špatně
private String Name; private boolean send; private String[] phonenumbers; private Button tlačidlo; private Address[] uzivatelAddress;
✔ Správně
private String name; private boolean sent; private String[] phoneNumbers; private Button tlacidlo; // ideálne button private Address[] userAdresses;
Pomenovanie metód a parametrov
Metódy označujú deje, ich názov obsahuje teda sloveso! Môže ísť o:
- prikazovací tvar (
loadImages()
,setId()
) - Metóda prevažne vykonáva nejakú činnosť a jej výsledok môže alebo nemusí vracať. Nevolíme infinitív alebo -ing tvar, napr.loading()
. - opýtací tvar - Metódou sa prevažne pýtame na nejakú
hodnotu, než aby sme chceli vykonať nejakú akciu (napr.
getRank()
aleboisDisabled()
pre premenné typuboolean
.) Už vieme, že takýmto metódam hovoríme gettery.
Metódy pomenovávame podľa toho, čo robia! Vyhýbame sa neurčitým
názvom ako work()
, action()
, run()
apod.
Ukážme si príklady:
✗ Špatně
public void printing(Customer customer) { public boolean returnOn() { private void data() { public void work() {
✔ Správně
public void printInfo(Customer customer) { public boolean isEnabled() { private void generateData() { public void importBackup() {
Parametre metód
Parameter metódy je premenná a preto pre ich názov
platia tie isté pravidlá, ako pre premenné a atribúty
(napríklad nikdy nepomenujeme parameter param
). Je tu však jedna dôležitá
vec na uváženie a to je použitie dvojitej negácie. Ukážme
si posledný príklad:
✗ Špatně
public void importData(boolean disableForeignKeys) { importData(false);
✔ Správně
public void importData(boolean enableForeignKeys) { importData(true);
Kto z vás na prvú dobrú dokáže povedať, či sú v prvom variante s
odovzdaním hodnoty false
kľúče povolené? Všetko je zas o
ľudskom mozgu, ktorý nie je zvyknutý fungovať pod dvojakou negáciou.
Volíme teda skôr druhý variant.
V nasledujúcej lekcii, Ako správne rozdeliť Java aplikácie do tried - SRP a SoC, si vysvetlíme dobré praktiky SRP (Single Responsibility Principle) a SoC (Separation of Concerns). Nahryzneme aj tému závislostí.