9. diel - Statika
V predchádzajúcom cvičení, Riešené úlohy k 5.-8. lekciu OOP v Jave, sme si precvičili získané skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
Dnes sa v tutoriáli budeme venovať pojmu statika. Až doteraz sme boli zvyknutí, že dáta (stav) nesie inštancie. Atribúty, ktoré sme definovali, teda patrili inštancii a boli pre každú inštanciu jedinečné. OOP však umožňuje definovať atribúty a metódy na samotnej triede. Týmto prvkom hovoríme statické (niekedy triedne) a sú nezávislé na inštancii.
POZOR! Dnešná lekcia vám ukáže statiku, teda postupy, ktoré v podstate narúšajú objektový model. OOP ich obsahuje len pre špeciálne prípady a všeobecne platí, že všetko ide napísať bez statiky. Vždy musíme starostlivo zvážiť, či statiku naozaj nutne potrebujeme. Všeobecne by som odporúčal statiku vôbec nepoužívať, pokiaľ si nie ste úplne istí, čo robíte. Podobne, ako globálne premenné (ktoré Java našťastie nemá) je statika v objektovom programovaní niečo, čo umožňuje písať zlý kód a porušovať dobré praktiky. Dnes si ju teda skôr vysvetlíme, aby ste pochopili určité metódy a triedy v Jave, ktoré ju používajú. Znalosti použite s rozvahou, na svete bude menej zla.
Statické (triedne) atribúty
Ako statické môžeme označiť rôzne prvky. Začnime pri atribútoch. Ako
som sa už v úvode zmienil, statické prvky patria triede, nie inštancii.
Dáta v nich uložené teda môžeme čítať bez ohľadu na to, či nejaká
inštancia existuje. V podstate môžeme povedať, že statické atribúty sú
spoločné pre všetky inštancie triedy, ale nie je to presné, pretože s
inštanciami naozaj vôbec nesúvisia. Založme si nový projekt (názov napr.
Statics
) a urobme si jednoduchú triedu User
:
public class User { private String name; private String password; private boolean loggedIn; public User(String name, String password) { this.name = name; this.password = password; loggedIn = false; } public boolean logIn(String enteredPassword) { if (enteredPassword.equals(password)) { // password check loggedIn = true; return true; } return false; // wrong password } }
Trieda je pomerne jednoduchá, reprezentuje používateľov nejakého
systému. Každá inštancia používateľa má svoje meno, heslo a tiež sa o
ňu vie, či je prihlásená alebo nie. Aby sa užívateľ prihlásil, zavolá
sa na ňom metóda logIn()
a v jej parametri heslo, ktoré človek
za klávesnicou zadal. Metóda overí, či ide naozaj o tohto používateľa a
pokúsi sa ho prihlásiť. Vráti hodnotu true
alebo
false
podľa toho, či prihlásenie prebehlo úspešne. V reáli by
sa heslo ešte tzv. hashovalo, ale to tu
zabudneme.
Keď sa užívateľ registruje, systém mu napíše, akú minimálnu dĺžku
musí jeho heslo mať. Toto číslo by sme mali mať niekde uložené.
Vo chvíli, keď užívateľa registrujeme, tak ešte nemáme k
dispozícii jeho inštanciu. Objekt nie je vytvorený a vytvorí sa až
po vyplnení formulára. Nemôžeme teda v triede User
na tento
účel použiť verejný atribút minimalPasswordLength
. Samozrejme
by bolo veľmi prínosné, keby sme mali údaj o minimálnej dĺžke hesla
uložený v triede User
, pretože k nemu logicky patrí. Údaj
uložíme do statického atribútu pomocou modifikátora
static
:
public class User { private String name; private String password; private boolean loggedIn; public static int minimalPasswordLength = 6; // ... }
Teraz sa presuňme do Statics.java
a skúsme si atribút
vypísať. K atribútu teraz pristúpime priamo cez triedu:
{JAVA_OOP} {JAVA_MAIN_BLOCK} System.out.println(User.minimalPasswordLength); {/JAVA_MAIN_BLOCK} {/JAVA_OOP}
{JAVA_OOP} public class User { private String name; private String password; private boolean loggedIn; public static int minimalPasswordLength = 6; public User(String name, String password) { this.name = name; this.password = password; loggedIn = false; } public boolean logIn(String enteredPassword) { if (enteredPassword.equals(password)) { // password check loggedIn = true; return true; } return false; // wrong password } } {/JAVA_OOP}
Vidíme, že atribút skutočne patrí triede. Môžeme sa na neho pýtať v rôznych miestach programu bez toho, aby sme mali užívateľa vytvoreného.
Ako ďalšie praktické využitie statických atribútov sa ponúka
číslovanie užívateľov. Budeme chcieť, aby mal každý používateľ
pridelené unikátne identifikačné číslo. Bez znalosti statiky by sme si
museli strážiť zvonku každé vytvorenie užívateľa a počítať ich. My si
však môžeme vytvoriť priamo na triede User
privátny statický
atribút nextId
, kde bude vždy pripravené číslo pre ďalšieho
užívateľa. Prvý používateľ bude mať id
na hodnote
1
, druhý id
na hodnote 2
a tak ďalej.
Užívateľovi teda pribudne nový atribút id
, ktorý sa v
konštruktore nastaví podľa hodnoty nextId
. Poďme si to
vyskúšať:
public class User { private String name; private String password; private boolean loggedIn; private int id; public static int minimalPasswordLength = 6; private static int nextId = 1; public User(String name, String password) { this.name = name; this.password = password; loggedIn = false; id = nextId; nextId++; } // ... }
Trieda si sama ukladá, aké bude aj ďalšia jej inštancia. Toto
id
priradíme novej inštancii v konštruktore a zvýšime ho o
1
, aby bolo pripravené pre ďalšiu inštanciu. Statické však
nemusia byť len atribúty, možnosti sú oveľa väčšie.
Statické metódy
Statické metódy sa volajú na triede. Ide najmä o pomocné
metódy, ktoré potrebujeme často používať a neoplatí sa nám
tvoriť inštanciu. Veľa takýchto metód už poznáme, len sme si to
neuvedomovali. Nikdy sme napr. netvorili inštanciu triedy System
na to, aby sme do nej mohli zapisovať. Metóda println()
na
atribúte out
na triede System
je statická, rovnako
ako atribút samotný. Trieda System
je len jeden a bolo by
zbytočné tvoriť si z neho inštanciu, keď ho chceme používať. Podobne je
to napr. pri metóde round()
na triede Math
. Keď
chceme zaokrúhliť číslo, nebudeme si k tomu predsa tvoriť objekt. Ide teda
väčšinou o pomocné metódy, kde by inštanciácia zbytočne zdržiavala
alebo nedávala zmysel.
Ukážme si opäť reálny príklad. Pri registrácii používateľa
potrebujeme poznať minimálnu dĺžku hesla ešte pred jeho vytvorením. Bolo
by tiež dobré, keby sme mohli pred jeho vytvorením aj heslo skontrolovať,
či má správnu dĺžku, neobsahuje diakritiku, je v ňom aspoň jedno číslo
a podobne. Za týmto účelom si vytvoríme pomocnú statickú
metódu validatePassword()
:
public static boolean validatePassword(String password) { // password validation code (omitted for simplification purposes) return password.length() >= minimalPasswordLength; }
Opäť si skúsime, že metódu môžeme na triede User
zavolať:
{JAVA_OOP} {JAVA_MAIN_BLOCK} System.out.println(User.validatePassword("passwordissword")); {/JAVA_MAIN_BLOCK} {/JAVA_OOP}
{JAVA_OOP} public class User { private String name; private String password; private boolean loggedIn; private int id; public static int minimalPasswordLength = 6; private static int nextId = 1; public User(String name, String password) { this.name = name; this.password = password; loggedIn = false; id = nextId; nextId++; } public boolean logIn(String enteredPassword) { if (enteredPassword.equals(password)) { // password check loggedIn = true; return true; } return false; // wrong password } public static boolean validatePassword(String password) { // password validation code (omitted for simplification purposes) return password.length() >= minimalPasswordLength; } } {/JAVA_OOP}
Pozor! Vďaka tomu, že metóda
validatePassword()
patrí triede, nemôžeme v nej pristupovať k
žiadnym inštančným atribútom. Tieto atribúty totiž neexistujú v
kontexte triedy, ale inštancie. Pýtať sa na atribút name
by v
našej metóde nemalo zmysel! Môžete si skúsiť, že to naozaj nejde.
Rovnakú funkčnosť pri validácii hesla samozrejme môžeme dosiahnuť aj
bez znalosti statiky. Vytvorili by sme si nejakú triedu, napr.
UserValidator
a do nej napísali tieto metódy. Museli by sme potom
vytvoriť jej inštanciu, aby sme metódy mohli volať. Bolo by to trochu
mätúce, pretože logika používateľa by bola zbytočne rozdelená do dvoch
tried, keď môže byť za pomoci statiky pohromade.
Pri príklade so statickým atribútom minimalPasswordLength
sme
porušili zapuzdrenie, nemali by sme dovoľovať atribút nekontrolovane meniť.
Môžeme ho samozrejme nastaviť ako privátne a na jeho čítanie vytvoriť
statickú metódu. To napokon dobre poznáme z minulých dielov. Takúto metódu
doplníme aj pre vrátenie atribútu id
:
public static int getMinimalPasswordLength() { return minimalPasswordLength; } public int getId() { return id; }
A vyskúšame si ešte nakoniec naše metódy. Metóda main()
bude vyzerať takto:
{JAVA_OOP} {JAVA_MAIN_BLOCK} User thomas = new User("Thomas White", "passwordissword"); System.out.printf("First user's ID: %s%n", thomas.getId()); User oli = new User("Oli Pickle", "csfd1fg"); System.out.printf("Second user's ID: %s%n", oli.getId()); System.out.printf("Minimum password length: %s%n", User.getMinimalPasswordLength()); System.out.printf("Password validation \"password\": %s", User.validatePassword("password")); {/JAVA_MAIN_BLOCK} {/JAVA_OOP}
{JAVA_OOP} public class User { private String name; private String password; private boolean loggedIn; private int id; public static int minimalPasswordLength = 6; private static int nextId = 1; public User(String name, String password) { this.name = name; this.password = password; loggedIn = false; id = nextId; nextId++; } public boolean logIn(String enteredPassword) { if (enteredPassword.equals(password)) { // password check loggedIn = true; return true; } return false; // wrong password } public static boolean validatePassword(String password) { // password validation code (omitted for simplification purposes) return password.length() >= minimalPasswordLength; } public static int getMinimalPasswordLength() { return minimalPasswordLength; } public int getId() { return id; } } {/JAVA_OOP}
A výstup bude:
Konzolová aplikácia
First user's ID: 1
Second user's ID: 2
Minimum password length: 6
Password validation "password": true
Všimnite si, že aj metóda main()
je statická, program totiž
máme iba jeden. Z metódy main()
môžeme volať aj len statické
metódy v hlavnej triede nášho programu. Viete teda pridávať metódy priamo
do východiskovej triedy s metódou main()
, čo však úplne nemá
zmysel, pretože by sa všetka logika mala odohrávať v zapuzdrených
objektoch.
Privátny konštruktor
Pokiaľ sa nám vyskytne trieda, ktorá obsahuje len pomocné
metódy alebo nemá zmysel od nej tvoriť inštancie
(napr. nikdy nebudeme mať 2 konzoly), hovoríme o nej niekedy ako o statickej
triede. Java neumožňuje priamo označiť triedu ako statickú, ale tvorenie
jej inštancie zakážeme pomocou implementácie privátneho
konštruktora. Takúto triedu potom nemožno
inštanciovať (vytvoriť jej inštanciu). Statická trieda, s ktorou
sme sa stretli, je napr. už spomínaná trieda Math
. Skúsme si
vytvoriť inštanciu statickej triedy Math
:
Math math = new Math();
Dostaneme vyhubované, pretože má inštanciáciu zakázanú. Statická trieda má všetky prvky statické a teda nedáva zmysel od nej tvoriť inštanciu, tá by nič neobsahovala.
Niektoré jazyky podporujú aj statický konštruktor, ktorý sa potom zavolá vo chvíli, keď je trieda zaregistrovaná. Java statické konštruktory nepodporuje. Pokiaľ niektoré statické atribúty na triede potrebujú inicializáciu, môžeme pre nich vytvoriť statickú inicializačnú metódu, ktorú na triede potom niekedy za začiatku programu zavoláme.
Statický register
Poďme si takú jednoduchú statickú triedu vytvoriť. Mohlo by ísť o
triedu, ktorá obsahuje len pomocné metódy a atribúty (ako trieda
Math
). Ja som sa však rozhodol vytvoriť tzv. statický register.
Ukážeme si, ako je možné odovzdávať dôležité dáta medzi triedami bez
toho, aby sme museli mať inštanciu.
Majme aplikáciu, povedzme nejakú väčšiu a rozsiahlejšiu, napr. diár. Aplikácia bude obsahovať prepínanie jazyka jej rozhrania, farebnej schémy a či ju chceme spúšťať pri spustení operačného systému. Bude mať teda nejaké nastavenia, ku ktorým sa bude pristupovať z rôznych miest programu. Bez znalosti statiky by sme museli všetkým objektom (kalendári, úlohám, poznámkam...) odovzdať v konštruktore v akom jazyku pracujú, prípadne im dodať týmto spôsobom ďalšie nastavenia, ako prvý deň v týždni (nedeľa/pondelok), aká je farebná schéma a podobne.
Jednou z možností, ako toto riešiť, je použiť na uloženie týchto nastavení statickú triedu. Bude teda prístupná vo všetkých miestach programu a to aj bez vytvorenia inštancie. Obsahovať bude všetky potrebné nastavenia, ktoré si z nej budú objekty ľubovoľne brať. Mohla by vyzerať napr. nejako takto:
public class Settings { private static String language = "ENG"; private static String colorScheme = "red"; private static boolean runAtStartUp = true; public static String language() { return language; } public static String colorScheme() { return colorScheme; } public static boolean runAtStartUp() { return runAtStartUp; } }
Všetky atribúty aj metódy musia obsahovať modifikátor
static
, všimnite si privátny konštruktor. Zámerne som do triedy
nedával verejné atribúty, ale vytvoril metódy, aby sa hodnoty nedali
meniť.
Skúsme si triedu teraz použiť, aj keď program diár nemáme. Vytvoríme
si len na ukážku triedu Calendar
a skúsime si, že v nej máme
skutočne bez problémov prístup k nastaveniu. Vložíme do nej metódu, ktorá
vráti všetky nastavenia:
class Calendar { public String getSettings() { String settings = ""; settings += String.format("Language: %s%n", Settings.language()); settings += String.format("Color scheme: %s%n", Settings.colorScheme()); settings += String.format("Run at start-up: %s%n", Settings.runAtStartUp()); return settings; } }
Následne všetko vypíšeme do konzoly:
{JAVA_OOP} {JAVA_MAIN_BLOCK} Calendar calendar = new Calendar(); System.out.println(calendar.getSettings()); {/JAVA_MAIN_BLOCK} {/JAVA_OOP}
{JAVA_OOP} public class Settings { private static String language = "ENG"; private static String colorScheme = "red"; private static boolean runAtStartUp = true; public static String language() { return language; } public static String colorScheme() { return colorScheme; } public static boolean runAtStartUp() { return runAtStartUp; } } {/JAVA_OOP}
{JAVA_OOP} class Calendar { public String getSettings() { String settings = ""; settings += String.format("Language: %s%n", Settings.language()); settings += String.format("Color scheme: %s%n", Settings.colorScheme()); settings += String.format("Run at start-up: %s%n", Settings.runAtStartUp()); return settings; } } {/JAVA_OOP}
Konzolová aplikácia
Language: ENG
Color scheme: red
Run at start-up: true
Vidíme, že inštancia kalendára má naozaj bez problémov prístup ku všetkým nastaveniam programu.
Opäť pozor, tento kód je možné nesprávne použiť pre odovzdávanie nezapuzdrených dát a používa sa len v špecifických situáciách. Väčšina odovzdávania dát do inštancie prebieha pomocou parametra v konštruktore, nie cez statiku.
Statika sa veľmi často vyskytuje v návrhových vzoroch, o ktorých sme sa tu už bavili. Sú to postupy, ktoré dovádzajú objektovo orientované programovanie k dokonalosti a o ktorých sa tu určite ešte zmienime. Pre dnešok je toho však už dosť
V nasledujúcom cvičení, Riešené úlohy k 9. lekcii OOP v Jave, si precvičíme nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 7x (6.21 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Java