3. diel - Zoznam (list) pomocou poľa v Jave
V minulej lekcii, Java Collections Framework, sme sa pozreli, ako na jazyk Java implementovanej kolekcie v rámci Java Collections Frameworku.
Dnes sa budeme v Java tutoriáli venovať prvej kolekcii, zoznamom (listom). To je typ kolekcií, s ktorým sme sa počas kurzu už stretli.
Pole
Urobme si na začiatku malú odbočku späť k poľu, ktoré bolo prvou "kolekciou", ktorú sme v kurze spoznali. Pole sa vyznačuje tým, že má pevne daný počet prvkov. Z tohto dôvodu niekedy ani nebýva považované za kolekciu, pretože nespĺňa časť jej definície. Prvky v poli sú číselne indexované, a to od nuly.
Hlavnou nevýhodou poľa teda je, že do neho nemôžeme počas spustenej aplikácie prvky pridávať ani ich mazať. To bohužiaľ často potrebujeme, aj keď sú situácie, keď je pole ideálna voľba. Túto daň však vyvažuje obrovská rýchlosť, s ktorou môžeme s prvky poľa pracovať. Keďže dáta sú rovnakého typu (či už majú úplne rovnakého, alebo spoločného predka), zaberajú v pamäti rovnako veľa miesta. Jednotlivé prvky poľa sú v pamäti uložené za sebou v rade, ktorý je neprerušený. Pole celých čísel si môžeme predstaviť napr. takto:
Pokiaľ teda chceme napr. prejsť k 5. prvku, len vstúpime tam, kde pole
začína, a potom odskočíme 4 násobky veľkosti typu (tu int
)
ďalej. Sme na 5. prvku. Čítanie a zápis na indexe v poli má teda
konštantnú časovú zložitosť. Pokiaľ vás tento termín zmiatol, môžete
to chápať tak, že do poľa zapisujeme okamžite a rovnako aj z neho
čítame.
Pokiaľ v Jave založíme prázdne číselné pole, je automaticky naplnené nulami.
Zoznamy (listy)
Zoznamy (anglicky a často tiež v slovenčine listy) sú kolekcie, ktoré umožňujú prvky za pochodu programu pridávať a mazať. Môžu byť číselne indexované ako pole, ale tiež nemusia. Existujú v zásade dva typy zoznamov.
Zoznamy s poľom
Zoznam najčastejšie využíva to, že hoci veľkosť poľa nemôžeme za pochodu programu meniť, môžeme však vytvoriť pole nové.
Zoznam je trieda, ktorá obsahuje metódy na pridanie a odstránenie prvkov
(a mnoho ďalších, pre nás teraz nepodstatných metód). Trieda v podstate
obaľuje pole a obsahuje navyše premennú, pričom si uchováva počet prvkov.
Pri vytvorení inštancie sa vytvorí pole napr. o 12 prvkoch a premenná s
počtom prvkov sa nastaví na 0
. Pri pridaní prvého prvku sa
prvok vloží na 1. index v poli a počet prvkov sa inkrementuje. Takto môžeme
pridať až 12 prvkov, kým pole naplníme. Vo chvíli, keď vyčerpáme
kapacitu poľa, jednoducho vytvoríme nové, napríklad 2-krát väčšie. Prvky
zo starého poľa do neho skopírujeme a staré pole zahodíme. Keď sa toto
nové pole opäť naplní, budeme postup opakovať. Takýmto spôsobom funguje
interne kolekcia ArrayList
, s ktorou sme doteraz pracovali.
ArrayList
si môžeme predstaviť asi takto:
Zoznam na obrázku má osem prvkov. Prvky sú uložené v internom poli, ktoré má 12 prvkov. Posledné štyri prvky sa nevyužívajú a zoznam navonok vyzerá, akoby tam neboli.
Výhodou je rýchlosť prístupu k prvkom pomocou indexov vďaka využitiu poľa. Nevýhodou je samozrejme časové oneskorenie potrebné na vytvorenie nového poľa a prekopírovanie prvkov, aj keď to nastáva len občas. Ďalšou, aj keď menej podstatnou nevýhodou je, že kolekcia zaberá v pamäti viac priestoru, než je nutné. Tento typ zoznamu je napriek tomu najpoužívanejšou kolekciou v Jave a je pomerne dobre optimalizovaný.
Zoznam s poľom je teda v Jave zastúpený triedou ArrayList
. Na
obrázku nižšie je vidieť kompletnú hierarchiu triedy
ArrayList
:
Ako vidíme, ArrayList
implementuje okrem iného rozhranie
List
.
Metódy a ďalšie prvky na
triede List
Popíšme si dôležité metódy v tomto rozhraní. List
tvorí
základ pre všetky zoznamy v Jave a obsahuje najmä nasledujúce metódy:
add()
,addAll()
– Na pridanie nových prvkov do listu máme dve metódy. Prvá z nich pridá jeden prvok, ktorý uvedieme v parametri. Druhá, ako názov napovedá, pridá viac prvkov. Ako parameter teda berie inú kolekciu.clear()
– Metódaclear()
vymaže všetky prvky.contains()
– Pomocou metódycontains()
zisťujeme, či list obsahuje daný prvok. Získame hodnotu typuboolean
.toArray()
– Ďalšia metóda skopíruje prvky z listu do poľa.remove()
,removeAll()
– Na mazanie prvkov z kolekcie máme aj dve metódy. Fungujú podobne akoadd()
aaddAll()
. Obe sú veľmi užitočné v prípade, že máme v liste inštancie nejakej triedy (napr. používateľa), nemusíme si držať ich číselné indexy, len zavoláme napr.list.remove(karel)
, kedy odovzdáme konkrétnu inštanciu, ktorá sa má zo zoznamu odobrať.retainAll()
– MetódaretainAll()
umožňuje porovnávať dve kolekcie a zachová iba prvky, ktoré majú spoločné.size()
– Na zistenie počtu prvkov v kolekcii voláme metódusize()
.
Metóda add()
má dve preťaženia. V jednom prípade prijíma
iba pridávaný objekt, v druhom prípade prijíma ešte index, na ktorý sa má
prvok vložiť. Metóda remove()
má tiež dve preťaženia. Raz
prijíma objekt, ktorý sa má odstrániť, v prípade druhom prijíma index, na
ktorom má prvok odstrániť.
Hoci sme si ArrayList
vyskúšali už 1000-krát, pre úplnosť
si predsa len ukážme niekoľko riadkov kódu:
List<Integer> list = new ArrayList<>(); list.add(5); list.add(10); System.out.println(list.get(0));
Výstup programu:
5
Kód vyššie vytvorí ArrayList
typu Integer
,
pridá doň dve čísla a potom vypíše prvý prvok do konzoly. Pracujeme s
indexmi, ako by sme pracovali s poľom, ale môžeme do neho za pochodu programu
pridávať prvky a tiež ich mazať.
Všimnite si, že používame zoznam typu Integer
na ukladanie typov int
. V Jave nie je možné typovať
generický typ primitívnym dátovým typom. Namiesto toho je potrebné
použiť tzv. obalové triedy (wrappery), ktoré boli vytvorené práve na
účely použitia týchto typov v kolekciách. Sú to Byte
,
Short
, Integer
, Long
,
Boolean
, Character
, Float
a
Double
. Konverzia medzi primitívnymi dátovými typmi a ich
obalovými triedami prebieha automaticky.
Ďalej List
ponúka metódy:
indexOf()
– Získame index prvého výskytu daného prvku v liste.lastIndexOf()
– Obdoba metódyindexOf()
vracia index posledného výskytu daného prvku v liste.removeIf()
– Táto metóda odstráni všetky prvky, ktoré zodpovedajú danej podmienke (predikátu, viď ďalej v kurze).sort()
– Metódasort()
zoradí list. Je dôležité, aby jeho prvky implementovali rozhranieComparable
, inak metóda vyvolá výnimku. Základné triedy a štruktúry z Javy rozhranieComparable
implementujú, pri svojich triedach ho vieme dodať.
Až na niekoľko metód sme si popísali celý ArrayList
,
kompletný zoznam nájdete v oficiálnej
dokumentácii.
Vyskúšajte si ďalšie metódy, ako sort()
a podobne.
Podrobnejšej práci s kolekciami sa budeme ešte venovať, keď sa dostaneme k
technológii Stream API.
V budúcej lekcii, Spojový zoznam v Jave, si uvedieme druhý typ zoznamu, ktorým je spojový zoznam.
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 21x (2.3 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Java