Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

1. diel - Annotation processor v Jave - Úvod do anotácií

Vitajte u prvej lekcie kurzu, v ktorom sa zoznámime s anotáciami v Jave. Porozumieme tak označením ako @Deprecated, @FunctionalInterface a ďalším "zavináčům" v kóde. Vysvetlíme si, čo to anotácie je, ako sa používa a prečo môže byť prínosné vytvoriť si svoju vlastnú. Ďalej sa pozrieme, ako sa dajú anotácie spracovať aj iným spôsobom - už vo fáze kompilácie kódu. Reč bude o Java Annotation Processor. Hovoríte si, na čo je vlastne taká vec dobrá? Možno o tom ani neviete, ale Java Annotation Processor je súčasťou bežnej praxe u enterprise projektov. Je dosť možné, že túto technológiu využívate a ani o tom neviete. Poďme sa spoločne ponoriť do tajov sveta anotácií.

Motivačný príklad

V komerčnom svete sa používajú na komunikáciu medzi dvoma samostatnými systémami (najčastejšie) správy vo formáte XML. Každé XML možno generovať z jeho predpisu, tzv. XSD súboru. Z XSD súboru možno tiež vygenerovať Java triedy, ktoré budú obsahovať rovnaké atribúty, ako XML. Toto generovanie môže urobiť buď zodpovedajúcim Maven pluginom, alebo práve pomocou Java Annotation Processor.

Predpoklady

Než začnete čítať, je dobré sa uistiť, že rozumiete nižšie uvedené problematike:

Bez týchto znalostí sa budete kurzom prehrabávať len veľmi ťažko, preto si prípadne prvýkrát prejdite vyššie uvedené kurzy.

Java Anotácia

Anotácia by sa dala chápať ako sprievodné informácie k určitému elementu v kóde. Takýto element môže byť napríklad: balík, trieda, metóda, triedne premenná, parameter metódy, alebo iná anotácie.

To je síce pekná definícia, ale stále nám to nehovorí k čomu je dobré elementy v kóde nejako dodatočne popisovať. Každý správny Java programátor určite pozná anotáciu @Override, ktorá sa používa pri metódach tried, ktoré sú definované v jej predkovi, alebo v rozhraní. Anotácií hovoríme, že metódu budeme prepisovať, resp. implementovať.

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, čo by sa stalo, keby ste túto anotáciu nepridali? Na prekvapenie mnohých nič závažné. Kód by išiel stále preložiť, dokonca aj spustiť. Prečo ju teda vlastne píšeme? Odpoveď je jednoduchá: kvôli lepšej čitateľnosti kódu. Anotácia @Override patrí do skupiny Information for the compiler. To znamená, že táto anotácie nebude nijako obsiahnutá vo výslednom kóde. V rovnakom duchu je v Jave v základe prítomná anotácia @Deprecated, slúžiaci na označenie zastaraných metód, ktoré budú v novších verziách odobraté. Ďalej tu môžeme nájsť anotácie @SuppressWarnings pre potlačenie varovania a @FunctionalInterface pre označenie funkcionálního rozhranie (z lekcie Úvod do StreamAPI a lambda výrazov v Jave vieme, že sa jedná o zaručenie, že rozhranie bude obsahovať len jednu abstraktné metódu).

Tieto anotácie majú spoločnú jednu vec: je možné ich spracovať Java Annotation processor. Ak napríklad použijeme metódu označenú anotácií @Deprecated, dostaneme od kompilátora vyhubováno, že používame zastarané API. Kód ale bude stále možné preložiť a spustiť.

Vlastné anotácie

Keď sme si povedali, čo to vlastne anotácie je, poďme si ukázať, ako takú anotáciu vytvoriť. Syntax vyzerá nasledovne:

[@DoplnujiciAnotace]
[ModifikatorPristupu] @interface<NazevAnotace> {
   DatovyTyp <nazevVlastnosti>() [vychoziHodnota];
}

Takáto definícia je síce pekná, ale len málokomu pochopiteľná. Všetko si preto vysvetlíme na príklade.

Príklad

Povedzme, že chceme anotáciu, ktorá označí triedu ako že reprezentuje tabuľku v databáze. Takáto anotácia by potom vyzerala asi takto:

public @interface Table {
    String name() default "Tabuľka";
}

Anotáciu deklarujeme teda ako rozhranie. V tom nehľadajte žiadny vyšší zmysel, niečo sa na ich špecifikáciu vybrať muselo, aby sa nemusela zbytočne definovať nová gramatika jazyka:) Ako ste si vyššie možno všimli, k anotácii možné priraďovať ďalšie anotácie. To sme zatiaľ u tej našej neurobili, poďme to napraviť.

Anotácie pre anotácie

Určite sa nenechajte zmiasť tým, že k anotáciám priraďujeme iné anotácie:) Je to logické, pretože ju potrebujeme definovať ešte niekoľko vecí a keďže je deklarovaná ako rozhranie, tak čím pridáme nejakú dodatočnú informáciu k rozhraniu ... no čím iným, než anotácií.

U anotácie spravidla dospecifikováváme 2 veci a je potrebné uvádzať vždy obe príslušné anotácie, aby sme si boli istí, že sa nepoužije nesprávna.

@Retention

Táto anotácia definuje v akej úrovni bude nami definovaná anotácie dostupná. K dispozícii sú 3 úrovne:

  • RetentionPolicy.SOURCE - Naše anotácia bude dostupná len na úrovni zdrojového kódu. Kompiler ju bude ignorovať.
  • RetentionPolicy.CLASS - Naše anotácia pôjde použiť počas prekladu. Do bajtkódu sa ale nedostane.
  • RetentionPolicy.RUNTIME - Naše anotácia bude dostupná za behu programu.

@Target

Táto anotácia definuje u akého elemente pôjde naše anotácie použitý. Sú k dispozícii nasledujúce elementy:

  • ElementType.ANNOTATION_TYPE - Naše anotácia bude použiteľná pre ďalšie anotácie.
  • ElementType.CONSTRUCTOR - Naše anotácia bude použiteľná na konštruktor.
  • ElementType.FIELD - Naše anotácia bude použiteľná na triedne premenné.
  • ElementType.LOCAL_VARIABLE - Naše anotácia bude použiteľná na premenné.
  • ElementType.METHOD - Naše anotácia bude použiteľná na metódy.
  • ElementType.PACKAGE - Naše anotácia bude použiteľná na balíčky.
  • ElementType.PARAMETER - Naše anotácia bude použiteľná na parametre metód.
  • ElementType.TYPE - Naše anotácia bude použiteľná na triedy.

Na účely nášho kurzu sa zameriame hlavne na také anotácie, ktoré budú označené RetentionPolicy.SOURCE a ElementType.TYPE. Kompletné ukážku vytvorenie vlastnej anotácie si ukážeme hneď nabudúce.

Java Annotation Processor

Po divokom zoznámení s anotáciami sa v závere konečne dostávame k hlavnej téme. Java Annotation Processor. Ten, ako sme si už povedali, slúži na predspracovanie anotácií, ktoré sú označené RetentionPolicy.SOURCE, teda ktoré sa do výslednej aplikácie nedostanú.

Zo začiatku budeme generovať výsledné Java súbory priamym písaním štruktúry v zdrojovom kóde. Na pokročilejšie veci si vezmeme na pomoc Apache Velocity.

V ďalšej lekcií, Annotation processor v Jave - Tvorba Maven projektu , si vytvoríme kostru projektu, na ktoré budeme s Java Annotation Processor ďalej pracovať.


 

Všetky články v sekcii
Anotácie v Jave
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Annotation processor v Jave - Tvorba Maven projektu
Článok pre vás napísal Petr Štechmüller
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autor se věnuje primárně programování v Javě, ale nebojí se ani webových technologií.
Aktivity