2. diel - Android programovanie - Vývojové prostredie
V minulej lekcii, Android programovanie - Úvod do Android programovania , sme si urobili úvod do platformy Android. V dnešnom tutoriále nášho kurzu si ukážeme, ako nainštalovať vývojové prostredie a aspoň čiastočne si popíšeme GUI Android Studia.
Ak chceme programovať pre Android, máme k dispozícii mnoho vývojových prostredí: Eclipse, NetBeans, IntelliJ IDEA a Android Studio. V dnešnej dobe je však už jediné rozumné IDE Android Studio.
Inštalácia Android Studia
Android Studio (ďalej len AS) stiahneme tu: https://developer.android.com/.../studio.html
Softvér Development Kit
Klikneme na označený obrázok a stiahneme z adresára Tools Android SDK Tools, Android SDK Build-tools podľa nášho výberu a Android SDK Platforms-tools. Ďalej vyberieme verziu Androidu, na ktoré chceme aplikácie vyvíjať a testovať a všetko potvrdíme. Ďalej by sme mali stiahnuť Android Support Repository a Android Support Library, ak budeme chcieť testovať aplikácie na zariadenia ako je Nexus x, odporúčam stiahnuť aj Google USB Driver. Nie je na škodu stiahnuť všetko, avšak jedná sa o balíček pomerne obrovských rozmerov.
Emulátor
Android Studio má v sebe zabudovaný veľmi vyspelý emulátor, ktorý veľmi vierohodne dokáže nahradiť fyzické zariadenie. Predtým sa používal napríklad Genymotion, ale dnes je už zbytočný.
Gui Android Studia
Štruktúra projektu
Teraz sa pozrieme na dôležité položky v štruktúre nášho projektu. Na obrázku je vidieť štruktúra, na ktoré je nastavené "Project". Ak nám stačí zjednodušená verzia, nad štruktúrou prepneme do "Android".
Zložka app/
sa ďalej vetví na:
build/
- zakaždým, keď naši aplikáciu spustíme, Android Studio si samo do tejto zložky uloží potrebnej predkompilované časti kódov. Nás teda táto zložka nemusí vôbec zaujímať.libs/
- sem sa ukladajú knižnice našej aplikácie, ak by sme chceli pridať nejakú funkčnosť nášmu projektu.src/
- tu nás zaujímamain/
.
Zložka main/
sa ďalej vetví na java/
a
res/
.
java/
- Java kód pre naše activity.- res - resources, v tejto zložke sa nachádza obrázky v priečinkoch:
drawable-hdpi/
drawable-mdpi/
drawable-xhdpi/
drawable-xxhdpi/
Defaultný zložky pre obrázky sú zoradené podľa kvality vzostupne.
Pokiaľ bude daný obrázok pre zariadenia s fullHD displejom, použijeme
najkvalitnejšie zložku xxhdpi/
. Naopak ak to bude obrázok na
zariadenie napríklad s 480x320, zvolíme najmenej kvalitné zložku
hdpi/
.
V prípade jednoduchších aplikácií odporúčam pridať zložku
drawable/
, táto zložka nahradí všetky
drawable-xxxx/
zložky.
Layout/
- tu sa nachádza XML súbory, v ktorých definujeme, ako sa má čo vykresliť.values/
- tu sa nachádza premenné našej aplikácie, týkajúce sa textov popr. farieb atď.
V novovytvorenej aplikácii, tzv. Hello world aplikáciu, sa nachádza v
súbore: activity_jméno_activity.xml
tento riadok:
android:text="@string/hello_world"
@string
- nás odkazuje nastrings.xml
hello_world
- meno stringu, ktorého hodnotu si aplikácie vytiahne z premennej uložené v súborestrings.xml
. Ak sa pozrieme do tohto súboru, nájdeme tu riadok:
<string name="hello_world">Hello world!</string>
hodnota teda "Hello world!"
;
Tento systém je pri programovaní mobilných aplikácií veľmi dôležitý. Toto pravidlo poznáme aj z programovania pre klasické počítače.
Ide o to, aby sme mali jednu premennú a tú volali napríklad 100x. Ak totiž dôjde k zmene hodnoty, stačí ju prepísať na jednom mieste. Keby to bolo obrátene, museli by sme 100x prepísať text.
Ďalšia výhoda, ktorá nám ako vývojárom aplikácií hrá do kariet, je ľahké vytvorenie viacjazyčné aplikácie.
Stačí pridať zložku values-cs/
a do nej prekopírovať
strings.xml
a prepísať jednotlivé názvy. Aplikácia pri
spustení na zariadenie, ktoré je v CZ jazyku, potom bude ťahať hodnoty pre
jednotlivé stringy z práve novo vytvoreného súboru.
- Manifest
Na koniec som si nechal najdôležitejšie súbor v každej štruktúre aplikácie a to Manifest.
AndroidManifest.xml
Manifest sa musí nachádzať v koreňovom adresári každej aplikácie. Obsahuje informácie o našej aplikácii, ktoré odovzdá Androidu predtým, než sa spustí kód aplikácie.
Nachádza sa tu jednotlivé activity a ich nastavenie, definujú sa tu práva aplikácie a jej nastavenia ako je ikona atď.
Android DDMS
Dalvík Debug Monitor Service je GUI aplikácia, ktorú nájdeme v spodnej časti Android štúdia (je súčasťou SDK).
Vedie podrobné výpisy o všetkom, čo ako vývojári potrebujeme.
Debugging a boj s ERROR
Ak sa niečo pokazí, nájdeme podrobný výpis v záložke Android. Môžeme tu nastavovať hŕbu filtrov, napríklad aké activity chceme vypísať, z akej aplikácie, aký typ hlášok vypísať atď. Pomocou tohto nástroja je ľahké nájsť, čo presne sa pokazilo.
Todo
Pokiaľ do našej aplikácie niekam pridáme komentár
"//TODO Nějaký text"
tak môžeme veľmi jednoducho vypísať zoznam všetkých TODO a to tak, že klikneme na: View -> Tool windows -> TODO Používať túto funkciu odporúčam, najmä pri väčších projektoch.
Debugging
V Android Štúdiu je pomerne jednoduchý postup Debugging. Ak sa stane, že dôjde k pádu aplikácie, najskôr sa pozrieme do Android DDMS záložka Android a prejdeme si log. Zistíme na akom riadku je chyba. AS (aspoň v súčasnej verzii) nemá automaticky zobrazené čísla riadkov. Zobrazíme je pravým kliknutím na priestor na ľavej strane od okna, kam píšeme kód.
Nie vždy ale chybu hneď vidíme. Môžeme si nastaviť debug point na riadkoch podľa potreby. (Kliknutím vedľa čísla riadku) Potom môžeme spustiť aplikáciu v debug móde (Shift + F9 alebo klik na "zeleného chrobáčika" v hornom paneli).
Aplikácia sa zastaví v bode, kam sme umiestnili debug point a automaticky nás presunie v DDMS do Debugger módu. Tu vidíme prehľad o všetkých premenných a môžeme preskočiť k ďalšiemu debug pointu pomocou zelenej šípky na ľavej strane.
Samozrejme, že pre správny debugging musíme mať zapnuté emulovanej zariadení s Androidom priamo na PC, popr. musíme mať pripojený mobil s Androidom a nastaveným ladenie cez USB, viď nasledujúce kapitoly.
V budúcej lekcii, Android programovanie - Životný cyklus a nový projekt , sa pozrieme na životný cyklus Android aplikácií.