IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

2. diel - Programujeme Android hru - Stiahnutie potrebného software

ahoj,

dnes plynule nadviažeme na prvý diel. Stiahneme si a rozbehneme potrebné softvérové minimum. Z minula len zopakujem, že aby nám všetko fungovalo, musíme vo svojom PC mať riadne nainštalovanú Javu. V čase, keď seriál píšem, mám už staré JRE verzie 7 a aj napriek tomu všetko funguje ok.

  1. Začneme stiahnutím vývojového prostredia z oficiálnych webových stránok http://www.eclipse.org, prejdeme do sekcie download a tu vyberieme obyčajné Eclipse IDE for Java developers.

Obyčajné Eclipse IDE for Java developers - Programujeme Android hru
.

Po ľavej strane uvidíme uvoľnenej balíčky predchádzajúcich verzií, v čase prípravy tohto seriálu kľučkám na najnovšie "Mars Packages".

Dostupne balíčky Eclipse - Programujeme Android hru

Objaví sa nám ponuka nášho balíčka pre rôzne jazyky, my sa opäť zameriame na naše obyčajné Eclipse IDE for Java developers, vpravo klikneme na link pre stiahnutie na platformu, ktorú na svojom počítadle používame.

Vyberieme balíček pre jazyk JAVA - Programujeme Android hru

Mám vyskúšané aj staršie balíčky a to Juno a Luna. Tiež fungujú bez problémov a na slabšie PC či tablet sa možno aj hodí viac. Stiahneme teda zip súbor, rozbalíme a potom je to pohodička, pretože Eclipse sa neinštaluje, len sa spustí. Skúsime teda spustiť súbor eclipse.exe, najprv na nás vyskočí okno s umiestnením workspace, je to adresár, do ktorého Eclipse ukladá všetky naše projekty.

Vyberieme umiestnenie, kde chceme mať workspace a potvrdíme ok - Programujeme Android hru

Osobne odporúčam workspace nasmerovať do rovnakého adresára, v ktorom máme aj Eclipse, aby sme potom nemuseli preskakovať medzi adresármi a hľadať, proste aby sme mali všetko pekne pohromade, zatiaľ môžeme len potvrdiť ok, pretože umiestnenie workspace možno neskôr kedykoľvek zmeniť k tomuto sa vrátim ešte neskôr. Ak máme v poriadku nainštalovanú Javu, Eclipse sa spustí.

  1. Stiahneme nevyhnutný androida balík tzv. Software Development Kit (SDK), na stránke http://developer.android.com/index.html v hornom menu klikneme na položku Develop, potom klikneme na podpoložku Tools, stránkou prelistujeme dole na stiahnutie samotného SDK teda "SDK Tools Only". Zložku s SDK odporúčam umiestniť do rovnakej zložky, v ktorej máme aj Eclipse - ešte vysvetlím.
Stiahnutie samotného SDK - Programujeme Android hru

Vyberieme verziu pre svoj operačný systém a stiahneme. V súčasnej dobe je k dispozícii verzia 24.4.1. Ak by ste mali akýkoľvek problém s tým, že by vyšla nová verzia SDK, ktorá by robila problémy, radšej som verziu použitú v našom seriáli uložil na Dropbox.

  1. Do nášho stiahnutého Eclipse potrebujeme pridať tzv. Android Developer Tool (ADT), spustíme teda naše Eclipse (odporúčam spustiť ako správca) a prejdeme do ponuky Help-Install New Software, do riadku Work with vypíšeme https://dl-ssl.google. com / android / eclipse, v ponuke sa nám objaví položka Developer Tools, checkbox odfajfkujeme a klikneme na Next.
Pridanie plug-inu ADT do Eclipse - Programujeme Android hru

Ďalej by už malo prebiehať stiahnutie a inštalácia. V priebehu inštalácie nám Eclipse vyhodí hlášku, že inštalujeme nepodpísaný obsah - toto potvrdíme ôk a pokračujeme. Po prebehnutej inštalácii nás Eclipse vyzve k reštartu IDE, potvrdíme a reštartujeme. Touto inštaláciou pluginu ADT sa nám v ponuke Window objavila okrem iného nová položka Android SDK Manager, ktorú už veľmi skoro budeme potrebovať. Ak by vám Eclipse po nainštalovaní vyhodilo chybovú hlášku: "Location of the android sdk has not been setup in the preferences.", Tak to znamená, že ste buď vynechali predchádzajúce druhý krok stiahnutie SDK alebo Eclipse SDK na disku nenašlo, ak by taký problém nastal, tak vstúpime do ponuky Window - Preferences, tu vyberieme položku Android a do položky SDK Location zadáme cestu k nášmu stiahnutému SDK a tým by mal byť tento problém vyriešený.

Nastavenie prístupu k SDK - Programujeme Android hru
  1. Teraz máme stiahnuté IDE Eclipse s pridaný Android Developer Tool (ADT) a Software Development Kit (SDK), posledným a tým hlavným, čo potrebujeme stiahnuť, je naša knižnica LIBGDX. Poďme na oficiálnej webovej stránky knižnice, tu prejdeme do sekcie Download a klikáme na odkaz Download Setup App.
stiahnutie libgdx - Programujeme Android hru

Stiahne sa nám soubour GDX-setup.jar a zase odporučím uložiť si ho do rovnakého adresára, v ktorom máme Eclipse. Tu sa k tomu vraciame, ako som sľúbil. Odporúčam nasledujúce štruktúru adresárov ako na obrázku. Všetko mám pekne v jednom adresári, v tomto prípade "Seminar IT network" a v ňom podpriečinky "SDK, Eclipse, libgdx a workspace". Libgdx som rovnako ako SDK uložil na Dropbox.

Eclipse SDK, libgdx a workspace si umiestnime pekne do jedného adresára - Programujeme Android hru

Konečne máme všetko stiahnuté, teraz už len zostáva urobiť update a rozhýbať to. Najskôr si pustíme libgdx a zoznámime sa s ním. Spustíme teda náš súbor, ktorý sme pred chvíľkou stiahli - GDX-setup.jar.

Vyplníme podľa obrázku - Programujeme Android hru

Začiatočníci vyplní kolónky rovnako ako na obrázku, pokročilí si môžu vyplniť podľa seba. Všimnite si, že v kolónke Destination projekt rovno smerujem do workspace - je to pohodlnejšie pre následný import do Eclipse a zase opakujem, všetko budeme mať krásne pohromade.

Kolónky Destination a Android SDK sa vám samozrejme budú líšiť podľa umiestnenia na vašom disku, v mojom prípade mám "hlavné" adresár umiestnený z pohodlnosti priamo na ploche.

V ponuke Sub Projects budeme mať fajku iba u Destkop a Android, vyvíjame predsa hru len pre Android a spúšťať budeme na destkopu, tu si určite uvedomíte, že je tu veľký potenciál tvorby pre Ios.

Ponuku Extensions (rozšírenie) zatiaľ ponecháme bez jedinej fajky, toto je ale určite veľmi zaujímavé a dúfam, že tu vytvoríte nejaký tutoriál, ktorý sa bude venovať práve týmto rozšírením. My sa zatiaľ podrobne zoznámime s knižnicou vytvorením jednoduché hry, kde rozšírenie používať nebudeme. Jo a aby som nezabudol, dôležité, v tlačidle Advanced musíme zaškrtnúť položku Eclipse, aby nám libgdx vygenerovalo potrebné súbory pre Eclipse, pridáme teda fajku a dáme tlačidlo Save.

Zaškrtneme položku Eclipse - Programujeme Android hru

Libgdx máme nastavené, sme pripojení k internetu, preto už nezostáva nič iné ako stlačiť tlačidlo Generate a vytvoriť projektový základ našej hry. Dáme teda tlačidlo Generate a ajhľa, slepá ulička. Vyskočí na nás chybová hláška: "Update your A. SDK with build tools ver .: 23.0.1".

Chýba SDK with build tools 23.0.1 - Programujeme Android hru

Potrebujeme teda chýbajúce komponent do SDK pridať. Sľubujem, že už vás slepými uličkami viesť nebudem, chcel som len demonštrovať, že naozaj sťahujeme len potrebné "minimum" softvéru, ktoré je vyžadované. Nič viac. Považujem sa za minimalista a nemám záujem sťahovať a inštalovať niečo, čo nie je využité. Spustíme si SDK manažéra, máme dve možnosti, buď ho vyvoláme v spustenom Eclipse v ponuke Window - Android SDK Manager, alebo ideme do nášho adresára sa SDK (v mojom prípade na obrázku to bolo v zložke android-sdk-windows) a spustíme pomocou súboru SDK Manager.exe, spustíme teda a vykonáme update potrebného minima, aby ani libgdx ani Eclipse na nás nehádzali chybové hlášky.

Minimum, ktoré musíme do SDK pridať, aby sme mali na chvíľu pokoj - Programujeme Android hru

Na obrázku vidíte, že mám stiahnuté len štyri položky - naozaj, pre začiatok stačí len toto, keby sme potom niečo navyše potrebovali, nie je problém to neskôr doplniť. Zafajfkujte teda len tieto položky a stlačte tlačidlo v našom prípade Install 4 packages. Počkáme a ono sa nám to stiahne a doinštaluje, SDK managera potom môžeme zatvoriť. Potom znovu pustíme a vyplníme libgdx podľa návodu vyššie, opäť klikneme na tlačidlo Generate, vezmite na vedomie, že prvý zostavenie projektu bude pomalší, pretože prvýkrát sa sťahuje "zostavovací" nástroj tzv. Grádl, ktorý má veľkosť niečo okolo 230 MB.

Libgdx sťahuje grádl - Programujeme Android hru

Predposledný vecí by malo byť úspešné zostavenie nášho projektového základu hry. Libgdxo nám ohlásilo, že "úspešne zostavené a hotovo v čase 31,5 minút" (slabé pripojenie 512 Kbps), že máme projekt importovať do Eclipse ...

Projekt úspešne zostavený! - Programujeme Android hru

A to tiež bude pre dnešok to posledné čo urobíme. Mnohé dnešné lekcie určite odradila, čomu sa naozaj nečudujem, ale na druhú stranu, kto sa tým prehrýzol, má naozaj potenciál hry robiť. Spustíme Eclipse, prejdeme do ponuky File-Import ... vyberieme Existing Projects into Workspace, klikneme tlačidlo Next, do kolónky Select root directory pomocou tlačidla Browse vyberie adresár s naším projektom, ktorý nám libgdx-ko vytvorilo - samozrejme je to rovnaká cesta, akú sme predtým zadali v libgdx do kolónky Destination a potvrdíme tlačidlom finish.

Importovanie „libgdx projektu“ do Eclipse - Programujeme Android hru

Projekt sa nám importovaný a vidíme, že sa skladá z troch adresárov. My klikneme pravým tlačidlom na priečinok destkop az ponuky vyberieme Run as - Java Application.

Vyberieme spustiť ako Java aplikácie - Programujeme Android hru

Vyskočí na nás posledný okno, tu vyberieme hlavnú triedu DestkopLauncher a potvrdíme ok.

spustiť DestkopLauncher - Programujeme Android hru

Mal by sa nám spustiť základ našej hry, ak vidíte to isté ako na obrázku, ste úplne v pohode a všetko vám beží tak, ako má.

Pohodička, beží! - Programujeme Android hru

Dnes to bolo naozaj hutné. Dávam záväzok, že od nabudúce to bude ďaleko jednoduchšie a hlavne kratšie. :)


 

Predchádzajúci článok
Programujeme Android hru - Spoznávame LIBGDX
Všetky články v sekcii
Programujeme Android hru
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Programujeme Android hru - Základné vstavané triedy
Článok pre vás napísal Jaroslav Polívka
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autor se věnuje převážně jazykům JAVA a C++
Aktivity