11. diel - Inkscape - Sprej, guma, diagramové spojky a pravítko
V minulej lekcii, Inkscape - Farebné prechody a výplň vzorkou , sme naučili používať farebné prechody a ich nastavenie. Išlo o lineárny, kruhový a sieťkový prechod. Ukázali sme si praktický príklad na použitie režimu prelínania. Naučili som sa tiež výplň vzorkou.
V tomto Inscape tutoriále sa naučíme používať nástroje Sprej na tvorbu kópií alebo klonov, Gumu na mazanie objektov alebo ciest, nástroj zvaný Vytvoriť diagramové spojky a pomocníka na meranie pod názvom Meranie objektov pomocou pravítka.
Tvorba kópií alebo klonov objektov v Inkscape
Nástroj Sprej
na Paneli nástrojov vytvára náhodné kópie alebo
klony. Tieto kópie (klony) je možné náhodne rozmiestniť,
otočiť či meniť:
Lišta nástroja umožňuje dať na náhodu nejaké mantinely. Režim poskytuje tri možnosti, ktoré si ukážeme na obrázku nižšie:
- Prvá je Sprejovať kópie predvoleného výberu*[ 00_opravy/12_lekce/sprejovat_kopie.svg ] . Kópie (prvý riadok na obrázku) sú vytvorené podľa pôvodnej hviezdy v červenom štvorci. Kliknutím ľavým tlačidlom myši pri aktívnom Výbere môžeme hviezdy editovať (výplň, ťah...).
- U druhého režimu, Sprejovať klony predvoleného výberu*[ 00_opravy/12_lekce/klony_vychoz_vyberu.svg ] , so zmenou vlastností zdrojovej hviezdy zmení aj všetky jej klony (druhý riadok na obrázku).
- Posledná možnosť, Sprejovať objekty v jednej ceste[ 00_opravy/12_lekce/sprejovat_v_jedne_ceste.svg *] , vygeneruje hviezdy tvoriace jeden objekt. Jednotlivé hviezdy sú prevedené na cesty. Editovať je možné samostatne:
Odstrániť nasprejované položky z výberu umožňuje
Guma
, ktorá vybrané objekty zmaže. Či všetky naraz alebo po
jednotlivých hviezdach záleží na tom, aký režim sme použili.
Šírka oblasti sprejovania
Nastavíme si, v akej šírke (vzhľadom na viditeľnú plochu plátna) sa budú kópie/klony generovať. Toto nastavenie je spojené aj s nástrojom Odstrániť nasprejované položky z výberu – mení sa tak veľkosť gumy.
Množstvo a Rotácia
Nastavenie Množstvo asi netreba viac vysvetľovať – ovplyvní
množstvo nasprejovaných objektov. Rotácia zase ich
polohu voči zdrojovému objektu. Nastavenie 0
spôsobí, že
vygenerované objekty budú natočené rovnakým smerom.
Rozptyl a zacielenie
Rozptyl a zacielenie určujú rozptyl šírky sprejovanej plochy. Nastavenie je dominantné voči nastaveniu Šírky oblasti sprejovania, teda pri nízkom nastavení rozptylu bude sprejovaná oblasť nízka aj napriek tomu, že Šírka bude mať hodnoty vysoké.
Ďalšie možnosti voľby sú Aplikovať cez priehľadné alebo nepriehľadné prostredie. Zaškrtnúť môžeme obe voľby, kedy sprej bude fungovať na všetky objekty, teda priehľadné alebo nepriehľadné.
Kvapkadlo
Kvapátko, ktoré nájdeme na Lište nástroja Sprej úplne vpravo, funguje v aktuálnej verzii úplne odlišne. Je mu priradená funkcia, ktorá s kvapkadlom nemá nič spoločné. Avšak užitočné rozhodne je. Kliknutím na toto Kvapátko sa zobrazí dialógové okno Dláždiť pomocou klonov:
Na obrázku je vo výbere jeden zdrojový objekt, hviezda. Nastavením počtu riadkov a stĺpcov sa vygeneruje daný počet klonov. Pokiaľ sa nám napríklad farba výplne hviezdy nepáči, musíme označiť všetky hviezdy (alebo aspoň jeden klon spolu so zdrojovou hviezdou) a tie potom zafarbiť. Na ďalších kartách dialógového okna sa dá s dláždením klonov pohrať. Príklad nastavenia posunu je na ďalšom obrázku:
Ďalej si môžeme meniť mierku klonov, kedy sa nám môžu klony zväčšovať/zmenšovať:
Nastavenie ponúka veľa vzájomne kombinovateľných variantov a iba skúšaním si užívateľ získa prax a prehľad, ako najlepšie klony vygenerovať. Je veľmi príjemné, že zmeny v nastavení môžeme robiť priebežne a dialógové okno je stále aktívne. Nie je potrebné ho teda stále zapínať po mazaní zle vytvorených klonov a opäť ho vyvolávať.
Guma
Možností, ako v Inkscape niečo vymazať, je celý rad.
Nástroj Guma
na Paneli nástrojov však ponúka ešte ďalšie rozšírenie, ktoré
je možné využiť. Na Lište nástroja je možné toto nastavenie
editovať:
- Prvá ikona je Odstrániť objekty*[ 00_opravy/12_lekce/guma_odstranit_dotek.svg ] , Ktorých sa guma dotkne. Guma niekedy prestane pracovať, potom je nutné dať objekty do výberu (tu sa však ponúka stlačiť kláves Delete a gumu vôbec neriešiť) alebo ich aspoň gumou obkresliť.
- Vystrihnúť z ciest a tvarov*[ 00_opravy/12_lekce/vystr_z_cest_a_tvaru.svg ] nám daný obrazec rozkúskuje. Tieto kúsky môžu byť stále súčasťou jedného celku alebo samostatné. Všetko ovplyvní ikona Rozdeliť prerezané položky*[ 00_opravy/12_lekce/rozdelit_prerezane_polozky.svg ] , Ktorá je úplne vpravo.
- Aktívny nástroj *Orezať z objektov*[ 00_opravy/12_lekce/oriznout_z_objektu.svg *] ikonu *Rozdeliť prerezané položky k dispozícii nemá, guma teda časti zmazáva. Na prvom obrázku sú gumou rozdelené časti objektu, na druhom nie:
Vytvoriť diagramové spojky
Nový nástroj Vytvoriť diagramové spojky*[
00_opravy/12_lekce/diagram_ikona.svg ]
na *Palete nástrojov. Slúži na vytváranie spojov medzi
diagramami, napríklad vývojovými.
Využitie tohto nástroja je možno výhodnejšie ako si spoje nakresliť s pomocou Bézierových kriviek. V Lište nástroja je síce niekoľko možností nastavenia, všeobecne je s ním ale trochu menej komfortná práca. Jednotlivé značky vývojových diagramov si musíme nakresliť s využitím predvolených tvarov. Následne iba pridávame spoje medzi nimi:
Prvé tri ikony ukazujú, ako budú medzi jednotlivými objektmi prebiehať spoje:
Zakrivenie znamená, že prípadne spoje nebudú v pravom uhle. Konkrétne pri vývojových diagramoch sa práve toto nevyužije:
Pri presune jednotlivých značiek diagramu sa presúvajú aj spoje. Pri väčších presunoch sa ale spoje rôzne krížia a nastáva zmätok. Presuny teda môžu byť iba malé:
Spoje, ktoré sa nedotýkajú objektov, sa ale nepresúvajú. Na záver možno napísať, že pre klasické nie príliš zložité schémy je možné tento nástroj využiť, avšak napríklad na vývojové diagramy skôr nie:
Schéma vytvoríme ľahko, avšak v prípade vloženia nejakého textu si ho musíme napísať vedľa a následne označiť schématickú značku i text ľavým tlačidlom myši (nástroj Výber) a na Paneli ponúk zvoliť Text/Vliať text do rámca. Zatiaľ sa tento nástroj javí zbytočne komplikovane a na tieto účely je výrazne jednoduchšie využiť túto funkciu napríklad v MS Word.
Meranie objektov
Pri starostlivejšej práci treba občas niečo zmerať.
Pravítko
na meranie objektov nájdeme na Paneli nástrojov. Aj
nástroj Meranie objektov má svoju Lištu nástroja:
- Veľkosť písma nastaví veľkosť v bubline, ktorá sa pri meraní zobrazuje. Príliš veľké písmo trochu zhoršuje komfort merania. Veľkosť písma so zoomovaním nemení.
- Presnosť udáva, na koľko desatinných miest chceme mať
objekt zmeraný. Vľavo presnosť
10
, vpravo2
. Aby sa údaje zobrazili aj pri inom meraní (inak pri každom meraní predchádzajúce miznú), musíme ich po nameraní Konvertovať na položku*[ 00_opravy/12_lekce/prevest_na_polozku.png ] (tretia ikona sprava na Lište nástroja). Keď myšou nabehneme na Lištu nástroja, zobrazí sa nám význam ikony v bubline. Takto prevedené merania sa budú chovať ako klasický objekt, môžeme jednotlivé časti nástrojom Výber presúvať, otáčať, meniť farbu alebo mazať. Zachováme si tak napríklad len tie informácie, ktoré sú pre danú prácu žiaduce:
- Mierka zobrazuje hodnotu výsledkov podľa
nastavenia. Pri hodnote
100 %
máme vzdialenosť napríklad70 mm
, pri hodnote50 %
iba35 mm
. - Merať iba vybrané*[ 00_opravy/12_lekce/merit_pouze_vybrane.svg ] zmeria základné miery, nemeria napríklad medzery medzi objektmi. Túto voľbu je možné aktívne prepínať, možno teda zmeny v meraní vidieť.
- Funkciu *Ignorovať prvé a posledné*[ 00_opravy/12_lekce/ignorovat_prvni_posledni.svg *] si názorne ukážeme:
A tu je aktívna ikona:
- Zobraziť skryté priesečníky zobrazí miesta, kde sa pretínajú prekrývajúce obrazce s mierkou.
- Obrátiť meranie*[ 00_opravy/12_lekce/obratit_mereni.svg ] a Zmerať všetky vrstvy*[ 00_opravy/12_lekce/zmerit_vrstvy.svg ] je významovo jasné podľa názvu.
- *Fantómové meranie*[ 00_opravy/12_lekce/fantom.svg *] opäť najlepšie vysvetlí obrázok. Na prvom obrázku je zobrazené meranie a posun merania, kde pôvodné hodnoty zmiznú:
Pri aktivácii ikony pre ďalšie meranie pôvodnej hodnoty zostávajú:
Vodítka
Vodítok (aktivácia touto ikonou
) sa potom zbavíme kliknutím na Panelu ponúk na Súbor >
Vlastnosti dokumentu. V dialógovom okne na karte Vodítka
vyberieme Zmazať všetky vodítka:
Posun udáva, ako ďaleko sa nám od meranej vzdialenosti zobrazí rozmer. Teda zameriame rozmer, nastavíme posun a klikneme na šípku vedľa posunu Vyznačiť rozmer.
Meranie objektov nás určite chvíľku potrápi. Iba opakovaným používaním získame istotu v meraní aj vo výsledkoch.
V ďalšej lekcii, Inkscape - Vrstvy , sa naučíme používať vrstvy, prepínať medzi nimi, skrývať ich a vytvárať ich skupiny.