14. diel - Inkscape - Orez a Maska
V predchádzajúcom kvíze, Kvíz - Efekty ciest a pokročilá práca s textom v Inkscape, sme si overili nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
V dnešnom Inkscape tutoriále si predstavíme grafické nástroje Maska a Orez a pripomeniem si nástroj Vzorka. Tieto nástroje slúžia na ovplyvňovanie toho, ako sú zobrazené prvky obrázku. Jedná sa o funkcie, ktoré pracujú s objektmi (teda aj bitmapami) a pritom ich nemení. Časť objektu dokážu skryť. Neznamená to ale, že sme napríklad orezom kus pôvodného objektu stratili. Orez aj maska sú funkcie vratné.
Maska je v podstate priehľadná vrstva, ktorá sa používa na zakrytie časti obrázku. To umožňuje skryť nechcené prvky obrázku alebo obmedziť oblasť, na ktorú sa aplikujú určité efekty. Orez slúži na vytvorenie nového tvaru z dvoch alebo viacerých existujúcich tvarov. Výsledkom je nový tvar, ktorý obsahuje iba časti pôvodných tvarov, ktoré sú vo vnútri orezového tvaru.
Orez
Orez aj Masku nájdeme na Paneli ponúk > Objekt. Pri voľbe Orezu sa zobrazia tri funkcie:
- Nastaviť orez – spôsobí orez objektu,
- Set Inverse Clip – orez, ktorý funguje inverzne (opačne) ako Nastaviť orez,
- Uvoľniť orez – ruší orez a objekty sa vracajú do pôvodnej podoby.
Pre Orez musíme mať pripravené dva objekty. Na obrázku nižšie je jeden objekt obrázok neba a druhý objekt elipsa (len obrys, možno ale aj s výplňou) a sú umiestnené na sebe. Nástrojom Výber za súčasného držania ľavého tlačidla myši oba objekty označíme a následne vyberieme na Paneli ponúk > Objekt > Orez > Nastaviť. Výsledok môžeme vidieť vpravo. Tento krok zrušíme funkciou Uvoľniť orez, ktorú nájdeme v ponuke Objekt > Orez > Uvoľniť orez:
Set Inverse Clip
Funkcia Set Inverse Clip umožňuje vytvorenie orezu opačne ako vo funkcii Nastaviť orez.
V nami používanej verzii Inscape 1.2.2 táto funkcia nepracuje s bitmapou. Nie je teda možné použiť vyššie uvedenú fotografiu neba.
Výsledok inverzného orezu je na obrázku vpravo. Postup je rovnaký ako pri predchádzajúcej ukážke. Oba objekty označíme Výberom a následne na Paneli ponúk zvolíme Objekt > Orez > Set Inverse Clip:
Orezová skupina
Orez ale ponúka ešte ďalšie možnosti. Môžeme vytvoriť orezovú skupinu. Tu je nakreslený modrý obdĺžnik. Kliknutím pravým tlačidlom myši na obdĺžnik sa zobrazí ponuka, z ktorej vyberieme Vytvoriť orezávaciu skupinu. Následne obdĺžnik označíme dvojklikom nástrojom Výber. Na prvý pohľad sa vôbec nič nestane, obdĺžnik nevyzerá ani ako nejako aktívny. Z Panelu nástrojov vyberieme nástroj Vytváranie kruhov, elíps a oblúkov s jeho pomocou nakreslíme kruhy:
Nakreslené kruhy orežeme podľa modrého obdĺžnika. Objekt je možné naďalej editovať. Vybratím nástroja pre Úpravu ciest na úrovni uzlov sa zobrazia editačné tiahla a zároveň po nabehnutí na nejaký kruh aj jeho pôvodný tvar:
Držaním ľavého tlačidla myši je možné tiahli pohybovať a odkrývať (alebo orezávať) časti kruhov. Pôvodný tvar obdĺžnika je naznačený čiarkovanou čiarou:
A na záver práce s orezom si uvedieme ukážku, čo sa zobrazí v prípade, že orez zrušíme (Objekt > Orez > Uvoľniť orez). Samozrejme, že pokiaľ pôvodný obdĺžnik zdeformujeme, zostane zdeformovaný. Avšak kruhy sa zobrazia vo svojej pôvodnej podobe:
Ak túto zmes objektov rozoberieme, uvidíme všetky prvky, ktoré orez tvoria:
Maska
Maska, na rozdiel od Orezu, pracuje s farbami. Výsledok bude tým priehľadnejší, čím tmavšiu masku použijeme. Na obrázku je fotografia a pod ňou čierny obdĺžnik, ktorý tvorí masku:
Na Paneli ponúk vyberieme Objekt > Maska. Aj táto voľba ponúka tri funkcie, v podstate rovnaké ako pri oreze:
- Nastaviť masku – použije masku,
- Set Inverse Mask – maska bude inverzná,
- Uvoľniť masku – maska sa zruší.
Následne z Panelu ponúk vyberieme Objekt > Maska > Nastaviť. Na výsledku sú vidieť najtmavšie objekty na zdrojovej fotografii ako biele:
Biele objekty to ale nie sú, sú priehľadné. Pre lepšiu predstavu bol pod obrázok s maskou vložený ďalší obdĺžnik tyrkysovej farby.
Maska však často oveľa lepšie vyzerá, keď je inverzný. V ponuke teda vyberieme Objekt > Maska > Set Inverse Mask. Zároveň sa aktivuje Path effect editor (alebo ho aktivujeme my) a efekt Maska.
Zaškrtnutím voľby Invertovať masku sa maska invertuje. Pridať pozadie do masky znamená, že je vidieť aj pôvodný obdĺžnik. To sa dá určite využiť napríklad ako rámčeka obrázku:
Nižšie sú priložené na porovnanie výsledky použitia masky. Na prvom obrázku je zdrojová fotografia, ďalej použitá Maska a na poslednom obrázku je invertovaná. Tiahlom na poslednom obrázku meníme plynulú priehľadnosť.
Vzorka
Posledná v ponuke Panelu ponúk v skupine s vyššie uvedenými funkciami Maska a Orez je Vzorka (Panel ponúk > Objekt > Vzorka). Vzorka má dve funkcie, ktoré pracujú obrátene. Buď nakreslený objekt prevedieme na vzorku alebo naopak vzorku vrátime späť na objekt. Použitie vzorky bolo popísané v lekcii Farebné prechody a výplň vzorkou.
Vzorky, ktoré vytvoríme, sa ukladajú v zozname ponuky v podobe
patternxxxx
. Tu je xxxx
pridelené číslo, čo
spôsobí horší prehľad. V ponuke sú nami vytvorené vzorky umiestnené nad
preddefinovanými. Že je objekt vyplnený vzorkou, vidíme tiež pod
Paletou farieb:
Preddefinované vzorky poskytujú celý rad možností
výplne. Farebne sa jedná často o kombinácie čiernej a bielej, k
dispozícii sú ale aj farebné vzorky. Na nasledujúcom obrázku je zmenená
výplň objektu vytvorenou vzorkou. Na objekt bola aplikovaná preddefinovaná
vzorka Kamufláž
:
V ďalšej lekcii, Inkscape - Snap a usporiadanie objektov , sa naučíme používať funkciu Snap, ktorá nám automaticky umožní presne zarovnávať objekty. Ďalej sa zameriame na zarovnanie objektov do mriežky.