7. diel - Inkscape - Efekty cesty - Ohyb, deformácia a vzorka
V predchádzajúcom cvičení, Riešené úlohy k 1. – 5. lekcii Inkscape, sme si precvičili získané skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
V tejto lekcii Inkscape sa zoznámime s užitočným nástrojom na vytváranie kreatívnych návrhov nazývaným Efekty cesty. Pomocou tejto funkcie môžeme vytvárať rôzne úpravy ciest, ako napríklad zakrivenie, kopírovanie na cestu a ďalšie. Dens sa pozrieme na efekty Ohyb, Deformácia podľa mriežky 2, Vzorka pozdĺž cesty.
Upozorňujeme, že názov nástroja sa líši podľa toho, akú verziu programu Inkscape používame. Môžeme sa stretnúť s názvom Path Effect Editor, Efekty cesty alebo Efekty kriviek. Všeobecne platí, že krivka a cesta sú významovo úplne rovnaké.
Efekty cesty a využitie deformačných efektov v Inkscape
Okrem základných úprav ciest môžeme využiť editor ciest/kriviek Efekty cesty. Nájdeme ho na Paneli ponúk > Cesty > Efekty cesty. Aktiváciou sa otvorí dialógové okno, v ktorom nie je takmer nič.
Ponuku všetkých efektov zobrazíme ikonkou Plus – pridať efekt v spodnej časti dialógového okna. Naproti tomu ikona Mínus daný efekt zase odoberie. Posledný použitý je zvýraznený modro:
Ponuka efektov je pomerne široká. U každého je nakreslené, čo s nami vybranou krivkou (krivkami) urobí. Zároveň je pod každým efektom malá šípka. Tá po rozbalení zobrazí krátku písanú informáciu o tom, ako daný efekt s krivkou pracuje. Efekt si môžeme označiť hviezdičkou ako obľúbený. To sa nám bude vždy po vyvolaní dialógového okna zobrazovať a uľahčí nám orientáciu v aktuálnej ponuke 42 efektov. Zameriame iba na niektoré. Tie nám pomôžu pochopiť, ako efekty pracujú. Nebude potom ťažké zorientovať sa v tých ostatných.
Efekty cesty môžeme použiť iba na krivky. V prípade objektu preddefinovaného (nástroje Obdĺžnik, Kruh, Hviezda a podobne) ho musíme na krivku previesť. To urobíme pomocou Panelu ponúk > Cesta > Objekt na cestu alebo Cesta > Ťah na cestu. Prvok, ktorý chceme pomocou editora upravovať, musíme mať aktívny.
Ohyb
Ohyb (Bend) je efekt, ktorý často využijeme. Vďaka nemu umiestnime krivku alebo objekt na inú krivku, ktorú ho editujeme:
Ohybová cesta, ako vyplýva z názvu, slúži na ohyb krivky. Máme k dispozícii štyri možnosti, ako to docieliť. Sú vyobrazené v červenom rámčeku a ich použitie bude vysvetlené:
Upraviť na plátne
Kliknutím na prvú ikonu
dialógového okna sa pri vybraných krivkách zobrazí zelená
krivka. Zároveň sa aktivuje nástroj Úprava
ciest na úrovni uzlov na Paneli nástrojov (rovnaká ikona).
Ľavým tlačidlom myši a kliknutím na túto krivku sa prvok ohýba
podľa toho, akým smerom zelenú krivku ťaháme:
Pri aktivácii nástroja Úprava ciest na úrovni uzlov sa na
Lište nástroja zobrazia dve ikony, ktoré si teraz predstavíme.
Tieto dve ikony zobrazia buď len uzly pôvodného prvku
alebo len krivky pôvodného prvku
. Ak máme obe aktivované, vidíme ako uzly, tak aj krivky. Na
obrázku vpravo vidíme, ako uzly, tak aj krivky východzieho obdĺžnika:
Všetky efekty majú v dialógovom okne pri svojom názve ikonu oka. Kliknutím na ňu bude efekt skrytý a vyššie uvedený obdĺžnik sa zobrazí v pôvodnom tvare. Môžeme svoju prácu porovnávať s východiskovým stavom a usúdiť, či sme so zmenou spokojní:
Kopírovať cestu
Druhá ikona
sa používa v prípade, že chceme nejakú cestu skopírovať a
zvolené krivky podľa nej tvarovať. Rovnako nám poslúži
klávesová skratka Ctrl + C alebo kliknutie pravého
tlačidla myši na vzorovú krivku a zvolenie Kopírovať z ponuky.
Vložiť cestu
Nakreslenú krivku skopírujeme jedným z vyššie
uvedených spôsobov. Následne objekt, ktorý tvoria krivky, označíme a
vložíme efekt Ohyb. Kliknutím na Vložiť cestu*[
7_efekt_cest/vlozit_cestu.png ]
sa daný objekt vytvaruje podľa nakreslenej krivky. Tento
prvok môžeme naďalej upravovať. Predovšetkým je potrebné
nastaviť šírku, aby upravený objekt nebol deformovaný.
Všetko je možné ďalej editovať kliknutím na ikonu *Upraviť na
plátne. Na obrázku sú obdĺžniky upravené podľa skopírovanej cesty
(slabá čiara):
Spomínané úpravy možno vykonávať štandardne iba s pomocou uzlov. Efekt Ohyb ale najviac oceníme v prípade, že upravujeme skupinu kriviek. Ak sa v skupine vyskytnú nejaké objekty neprevedené na krivku, budú ignorované. Skupinu kriviek, ktoré chceme editovať, musíme mať zoskupenú. To docielime v Paneli ponúk > Objekt > Zoskupit. Najjednoduchší a najrýchlejší spôsob je ale používať klávesovú skratku Ctrl + G (G akú group). Na obrázku sú zoskupené dva objekty. Ich pôvodný tvar pred použitím efektu znázorňuje červený obrys vrátane uzlov:
Deformácia podľa mriežky 2
Tento efekt využijeme napríklad v prípade, že potrebujeme osovo súmerný objekt:
Nastavenie vykonáme v dialógovom okne efektu. Tu ovplyvníme, či dôjde k zrkadleniu efektu vodorovne alebo zvisle. Ďalej tiež, ako bude vyzerať mriežka. Niekedy stačia iba obvodové uzly. Na obrázku je obdĺžnik (pôvodný tvar ukazuje červený obrys) prevedený na cestu (krivku) a pohyby sa zrkadlia zvisle. Zobrazená je celá mriežka, nie iba obvodové uzly:
Vzorka pozdĺž cesty
V kapitole Inkscape - Kresba od ruky, Bézierove krivky sme sa už s týmto efektom stretli. Na krivku bol aplikovaný buď prednastavený obrazec alebo vytvorený. Použitie tohto efektu ale samozrejme prináša viac možností:
Po použití efektu Vzorka pozdĺž cesty sa zobrazí dialógové okno:
Pre použitie tohto efektu musíme najprv nakresliť vzorku.
Tu záleží, aký nakreslíme. V prípade, že nakreslíme obrazec pomocou
preddefinovaných tvarov, ide o objekt a nie o cestu. V prípade vkladania
použijeme z ponuky Zdroj vzorky poslednú ikonku Odkaz na cestu v
schránke*[ 00_opravy/7_lekce/cesta_ve_schrance.svg2.svg ]
. Keď cestu (krivku) nakreslíme, tak na vkladanie na cestu použijeme
predposlednú ikonu *Vložiť cestu*[
00_opravy/7_lekce/vlozit_cestu.png *]
. Na cestu sa ale vkladá iba obrys, nie výplň.
Postup na prácu s efektom je jednoduchý. Nakreslíme vzorku a cestu. Vzorku označíme nástrojom Výber a pomocou klávesovej skratky Ctrl + C skopírujeme do schránky. Označíme si cestu a pridáme efekt. Dôležité je nastavenie Vzorovej kópie. Pri opakovaní sa vzorka pravidelne opakuje, inak je na celej krivke natiahnutá. Ak chceme, aby sa vám vzorka pri opakovaní prekrývala, musíme zmeniť rozostupy do záporných hodnôt. Nevadí, že sme na prvýkrát rozostupy medzi vzorkami neodhadli. Všetko môžeme meniť aj na už vytvorenej ceste s efektom:
Na zložitejšie vzorky nemožno použiť obyčajné Zoskupit (Ctrl + G). Na cestu sa potom prevedie iba jeden prvok. Pri zložitejšej vzorke (druhá a tretia ukážka) musíme objekt previesť na cestu a následne Zlúčiť (Ctrl + K). Pozor, používame Zlúčiť z ponuky Cesta, nie Zjednotiť z ponuky Objekt.
Vzorky môžeme tvoriť rôzne zložité. Avšak pri vložení na zvlnenú cestu je nutné počítať s ich deformáciou. Na vytvorenie zložitých vzoriek využijeme znalosti práce s Bézierovými krivkami - editáciu a následnú úpravu pomocou ciest. Všeobecne pri všetkých efektoch sa treba pohrať s nastavením a vyskúšať rôzne kombinácie.
V nasledujúcom kvíze, Kvíz - Práca s textom, kresba a úprava kriviek v Inkscape, si vyskúšame nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.