Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

18. diel - Historické základy odboru UX

V minulej lekcii, Testovanie v UX , sme sa dozvedeli všetko o testovaní použiteľnosti - prečo a kedy sa testuje, koho k testu pozvať a aké sú časté zistenia pri testovaní.

V tejto lekcii sa zameriame na stručný opis histórie pojmu UX a odborov spolu s ním vznikajúcich od polovice 20. storočia po 21. storočie.

Historické základy odboru UX

V druhej polovici 20. storočia a na začiatku 21. storočia sa začal formovať na základoch emočného designu a podobných smerov samotný odbor UX as ním spojené ďalšie odbory ako Human Centered Design, Participatívny design, Human Computer Interaction atď.

Americké hnutie a škandinávsky prístup

V druhej polovici 20. storočia sa vytvorili dva smery - Americké hnutie a Škandinávsky prístup.

Americké hnutie je odbor venujúci sa tomu, čo sa neskôr začne nazývať Human Centered Design s dôrazom na ergonómiu.

Škandinávsky prístup zase dbá na prototypovanie, etnografický výskum, poznanie užívateľa, zapojenie užívateľov do dizajnového procesu. V podstate dizajnér je v škandinávskom prístupe braný ako spolupracovník s používateľmi a kladie dôraz na poznanie používateľa a jeho potrieb.

V 80. rokoch sa škandinávsky prístup dostal do USA a odvtedy je pre tento spôsob práce používaný názov participatívny design.

Participatívny design je typ užívateľsky orientovaného designu, ktorý do všetkých fáz procesu navrhovania zapája užívateľov. Na rozdiel od tradičného prístupu k navrhovaniu technológií, keď používatelia boli súčasťou v poslednej fáze testovania, v participatívnom dizajne sú používatelia aktívnou súčasťou všetkých fáz navrhovania.

Jednu z najstarších zmienok o dizajnovom myslení nájdeme publikovanú v knihe od Dona Kobergsa The Universal Traveler: A Soft-Systems Guide to Creativity, Problem-Solving, a procese Reaching Goals z roku 1971.

Prvé osobné počítače

Éra prvých počítačov (80. roky 20. storočia) priniesla do nášho odboru naozaj prevratné možnosti. Vzniklo množstvo nových nástrojov, s ktorými sa ľudia museli učiť pracovať. Interakciu s počítačom začalo skúmať nové odvetvie HCI – Human Computer Interaction.

Human Computer Interaction (skratka HCI) je druhom komunikácie medzi človekom a počítačom, kedy dochádza k prenosu informácií a interakcií používateľa s počítačom podľa určitých pravidiel. Vstupné informácie zadáva užívateľ pomocou klávesnice či hlasových povelov a výstupné informácie odovzdáva počítač užívateľovi napríklad pomocou zobrazenia na monitore, hlasovým výstupom či tlačou z tlačiarne.

Tento odbor spája mnoho disciplín ako je estetika, dizajn, psychológia, ergonómia, inžinierstvo, umelá inteligencia, sociológia, filozofia, etika a ďalšie.

Ruka v ruke tak začínajú vznikať povolania, aké poznáme už dnes, napríklad web designer.

User Experience (UX)

Vznik informačnej architektúry

Ruka v ruke s érou počítačov vzniká Informačná architektúra. V roku 1976 použil zrejme ako prvý termín Informačná architektúra Richard Saul Wurmanan av roku 1979 bol založený časopis Information Design Journal, ktorý sa tejto téme venoval.

Informačný dizajn je odbor z oblasti designu, ktorý je primárne zameraný na tvorbu webových stránok tak, aby sa dali ľahko používať. Dbá na ergonómiu, funkcionálne možnosti, estetiku aj psychológiu. Základným princípom je zjednodušenie komunikácie.

Vznik pojmu UX

Na prelome tisícročia vzniká pojem User experience. Roku 1995 si Don Norman v spoločnosti Apple zmenil názov svojej pozície z User Interface Architect na User Experience Architect. Snáď prvýkrát bolo vtedy použité spojenie User experience. Z roku 1998 je známa jeho kniha The Psychology of Everyday Things. V rovnakom roku je známe jeho vysvetlenie termínu užívateľský zážitok:

Aj inventovaný termín povedané I keď mysleli na ľudský interface a uplatniteľnosť boli navrhnuté: usiluje sa o to, aby pokryla všetky aspekty personálu experimentu so systémom, vrátane priemyselného dizajnu, grafiky, interface, fyzikálnej interakcie, a manuálne.

Since then, the term má spread widely, so much so that it is štarting to lose its meaning.

IDEO

V roku 1991 vzniklo pod taktovkou Davida Kelley Design štúdio IDEO, ktoré stojí napríklad za návrhom myši či notebooku a popularizovali pojem Human Centered Design alebo Design Thinking. Teraz už disponuje kanceláriami po celom svete. Stojí tiež za vytvorením špecifického procesu designovania.

Tento model stojí na troch hlavných oblastiach:

  • Inšpirácia – väčšinou najväčší objem práce – výskumy, zber podkladov, rozhovory.
  • Ideácia – na základe získaných poznatkov sa tvoria nové myšlienky, prototypy a testuje sa.
  • Implementácia – realizuje sa vytvorené a ďalej sa testuje a opravuje, pokiaľ sa nedosiahne ideálny stav.
.<> User Experience (UX)

Aj takto zdanlivo jednoducho možno pojať celú prácu dizajnéra.

Všetky tieto historické míľniky položili veľmi dobré základy pre odbor UX, z ktorých môžeme stále čerpať v tomto neustále sa dynamicky rozvíjajúcom odvetví.


 

Predchádzajúci článok
Testovanie v UX
Všetky články v sekcii
User Experience (UX)
Článok pre vás napísala Natálie Růžičková
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autorka je odbornicí na digitální marketing, umělou inteligenci a specializuje se také na UX/UI Design a tvorbu webů. Její oblíbenou disciplínou je SEO a práce s AI. Zajímá ji také programování.
Aktivity