3. diel - Emócie a emočný dizajn v UX
V minulej lekcii, Kroky pre vytvorenie dobrého UX , sme si predstavili súhrn, čo všetko musíme urobiť pre to, aby bol náš projekt po stránke UX vyladený. Zamerali sme sa na základné kroky práce UX designera od analýz, cez tvorbu, až po testovanie.
Všetko okolo nás na nás nejakým spôsobom pôsobí a každá interakcia vytvára emócie. Preto si v dnešnej lekcii preberieme, ako na nás emócie pôsobia a ako ich najlepšie v UX uchopiť.
Emócie a emočný dizajn
Akýkoľvek produkt či služba má určitú formu svojej reprezentácie, ktorá by mala brať do úvahy dojem, aký v užívateľovi zanechá. Pokiaľ sa podarí spojiť užívateľský zážitok so silnými emóciami, ľudia si produkt či službu ľahšie a oveľa viac zapamätajú. UX, ako už vieme, je designovanie produktu za účelom vyvolania emócií. Čo sú teda emócie a ako vlastne pracujú?
Čo to sú emócie
Emócie (z latinského emovere – vzrušovať, či motio ako pohyb a odraz fyziologickej reakcie organizmu) sú psychicky a sociálne konštruované procesy, ktoré zahŕňajú sympatie i averzie, ktoré sprevádzajú fyziologické zmeny. Emócie hodnotia skutočnosť, udalosť, situáciu či určité činnosti podľa subjektívneho stavu a vzťahu k hodnotenému. Vznikajú tak postoje k určitej situácii či objektu.
Emócie tu boli oveľa skôr ako rozumové konanie a veľmi ľahko sa prenáša z človeka na človeka. Príkladom môže byť davová panika, plač na pohreboch, ale aj nákazlivý smiech.
Emócie sú nákazlivé.Carl Gustav Jung, švajčiarsky psychiater
Prejavujú sa ako navonok (úsmev pri prítomnosti blízkej osoby), ale aj do nášho fyzického stavu (pri strachu sa cítime zovretí a strnulí, zvyšuje sa tep, zrýchľuje dych).
A aká je funkcia emócií? Ide o prípravu jedinca na nejakú reakciu na konkrétnu udalosť. K tomu nám emócie vštepujú zážitky. Umožňujú nám rozhodovať sa a správať sa určitým spôsobom. A presne pre tieto vlastnosti potrebujeme v UX dobre porozumieť jazyku emócií a vedieť s nimi hovoriť.
Emočný dizajn
Emočný dizajn je systém, ako vytvárať koncepty, ktoré budú vyvolávať emócie a povedú k určitej skúsenosti. Tak vytvorí vzťah medzi užívateľom a produktom. Emočný dizajn je jedným z odvetví interakčného dizajnu so zameraním na zážitok a pocity. Prepája funkčnosť, estetiku a asociácie spojené s projektom či produktom. Dizajn založený na emóciách hlboko pôsobí na skúsenosť užívateľa a ovplyvňuje jeho ďalšie rozhodovanie. Emócie sú oveľa dôležitejšie ako samotná funkčnosť.
Krásny dizajn vyvoláva pozitívnu emocionálnu odozvu v mozgu, ktorá zlepšuje naše kognitívne schopnosti.Donald Norman, americký vedec
Bez emočnej inteligencie sa v UX nezaobídeme
Emočná inteligencia je schopnosť vnímať, ovládať a vyhodnocovať emócie a vcítiť sa do emócií ostatných.
Od 90. rokov získala emočná inteligencia veľkú popularitu naprieč rôznymi odbormi od terapeutov cez koučov až po obchodných profesionálov. Čo teda patrí do emočnej inteligencie a čo by sme mali ako odborníci cez emočný design vedieť:
- hodnotiť a vyjadrovať emócie,
- regulovať emócie,
- používať emócie adaptívnym spôsobom.
Riadené správanie prostredníctvom UX
Vďaka rôznorodým psychologickým i ďalším výskumom máme mnoho poznatkov, ako sa dá na človeka pôsobiť. S týmito znalosťami môžeme UX design prispôsobiť tak, aby sa naši používatelia správali spôsobom, akým si prajeme. A ako? Odpoveďou nám môžu byť rôzne klasické modely.
Foggov behaviorálny model
Tento model (FBM) hovorí, že pre spustenie určitého správania musia byť zároveň prítomné tri veci:
- motivácia (vonkajšie alebo vnútorné),
- spôsobilosť,
- spúšťač.
V oblasti motivácie užívateľa môžeme stimulovať tak, aby dokončil požadovaný postup alebo ho za to odmeniť. Ale aj keď je dostatočná motivácia, musí byť spôsobilý daný krok urobiť a mať k tomu potrebné vybavenie či vedomosti. Keď k tomu pridáme spúšťač, ktorý iniciuje akciu, máme vyhrané. Dôležité je však dbať na to, že ľudia sú rôznorodí a na každého pôsobia veci inak. Preto musíme poznať ako jednotlivcov, tak aj celé publikum a jeho správanie či demografiu.
Roviny užívateľského zážitku
Ďalšou pomôckou, ktorá nám pomôže designovať UX môžu byť
roviny užívateľského zážitku, ktoré spísal Jesse James
Garrett v roku 2000
vo svojej knihe The Elements of User
Experience.
Sú to tieto úrovne:
- povrch - vzhľad a forma, prvá vec, s čím sa používateľ dostáva do kontaktu,
- kostra - jednotlivé prvky dizajnu umožňujúce jeho funkcie,
- štruktúra - jednotlivé funkcie,
- rozsah - konkrétne vlastnosti,
- stratégie - potreby a ciele užívateľa.
Pokiaľ sme sa v dizajnovaní UX zamysleli nad každou úrovňou a odpovedali si na všetky otázky, ktoré v danej úrovni vyvstanú, sme opäť bližšie veľmi dobre postavenému projektu.
Pre design produktu potrebujeme poznať psychológiu užívateľa
Musíme vedieť, s akými emóciami chceme pri dizajne projektu pracovať a hlavne pre koho je určený. Tieto informácie sú kľúčové pre to, aby sme mohli napĺňať psychologické potreby používateľa. Často teda cielime na vedomé, ale aj nevedomé potreby a naším cieľom je vyvolať emočnú odozvu, aby si projekt či produkt zapamätali a chceli ho používať.
Cieľme na jednu emóciu
Ak chceme cieliť na emočný zážitok, vyberme iba jednu emóciu, nie ich kombináciu.
Je dôležité prepojiť emócie medzi užívateľom a produktom a zároveň pôsobiť na prepojenie emócií u užívateľov navzájom. Použiť na to môžeme farby, ich kontrasty, rôzne obrázky či fotky, samotný text a jeho tón aj celkový dizajn.
Pocit pohody býva stávka na istotu
Nie vždy, ale väčšinou je dobrým cieľom zamerať sa na emócie vnútorného pokoja a spokojnosti. V dnešnej dobe preplnené vnemami a stresom sa používatelia snažia prehlteniu a napätiu uniknúť.
Zameranie na pocit vnútorného mieru a designovanie produktu s cieľom uľahčiť a vyvolať pohodu je osvedčeným spôsobom pri praktizovaní UX. Z podobného súdka je aj mierenie na pocit bezpečia. Vždy je ale nutné prihliadnuť na celkové marketingové cielenie a stratégiu. Sú produkty, kedy treba vyvolať iné emócie.
5 tipov pre kvalitný emočný design
Nakoniec si predstavíme pár tipov, ako dobre využiť emočný design.
Pri aplikovaní týchto účelných tipov docielime ľahko príjemný užívateľský zážitok:
- Farebnosť a kontrasty – využime psychológiu farieb a farebného pôsobenia v zhode so zámerom pôsobenia na používateľa.
- Tón a jazyk komunikácie – vyberme taký príhovor, ktorý komunikuje ľudskejším spôsobom, využíva empatiu a povzbudzuje. Užívateľ sa bude cítiť lepšie, ak bude mať pocit, že mu pomáha skutočný človek.
- Príbehy – príbehy umožňujú používateľom lepšie pochopiť zámer cestou zážitku a budú si ich pamätať dlhšiu dobu aj po použití produktu.
- Personalizácia – umožnime používateľom prispôsobiť si užívateľské prostredie, aby mali pocit jedinečnosti a vlastníctva.
- Animácie a mikrointerakcie - pokiaľ je to možné, využime animácie či iné rozpohybovanie na základe interakcie užívateľa, navodíme pocit živosti.
Päť deka emócií môže byť účinnejšie ako tona faktov.Manfred De Vries, holandský akademik
V nasledujúcej lekcii, UX: Ako na tlačidlá , sa budeme zaoberať tlačidlami. Ukážeme si, ako správne vytvárať a používať tlačidlá tak, aby bola aplikácia užívateľsky prívetivá.