Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

9. diel - Ako si urobiť základnú analýzu v UX

V predchádzajúcej lekcii, {PREVIOUS], sme sa zaoberali stále populárnejšími emotikony a ich využitím v používateľskom prostredí aplikácie

V tejto lekcii si ukážeme jednoduché kroky základnej UX analýzy, ktorú použijeme, pokiaľ potrebujeme rýchlo zhodnotiť nejaký projekt z hľadiska UX. Pri práci dizajnéra často potrebujeme pred začatím podrobnejšej práce zhodnotiť, ako si stojí projekt, na ktorom by sme mali pracovať. Tieto základné kroky môžu byť aj vodítkom pre dizajnérov juniorov, ktorí sa chcú začať UX analýze dôkladnejšie venovať.

Ako si urobiť základnú UX analýzu

Vždy keď budeme začínať akýkoľvek projekt, musíme ho na začiatku spoznať. Tento základný vhľad nám pomôže pripraviť sa na všetku ďalšiu prácu a môže nám byť nápomocný aj pri orientačnom nacenení našej práce pre klienta. Prínosom môže byť ale aj v prípade, že chceme zhodnotiť nejaký projekt sami pre seba.

Čo si predstaviť pod pojmom UX analýza

UX analýza od nás vyžaduje aspoň základné znalosti z odboru marketingu, designu, programovania aj obchodu. Musíme dbať na jednoduchú orientáciu na webe, plnenie cieľov a konverzií, celkový grafický aj obsahový súlad, ale aj samotnú funkčnosť. Na začiatku sa musíme zamerať na celkový projekt hlavne očami užívateľa. Výsledkom by pre nás UX dizajnérov malo byť identifikovanie a riešenie nájdených problémov tak, aby používateľ ľahko a intuitívne dosahoval svoje ciele.

Ako teda môžeme jednoducho začať?

Vlastná skúsenosť

Jedným z prvých prirodzených hodnotiacich faktorov je naša vlastná skúsenosť. Nezaujato si prejdeme webové stránky či aplikáciu. Sledujeme, ako na nás celok pôsobí, či sa dobre orientujeme, ľahko nájdeme to, čo hľadáme. Môžeme si skúsiť dať nejakú očakávanú úlohu, na ktorú by tento projekt mal byť riešením. Zamyslíme sa, či niektoré informácie alebo stránky nie sú nadbytočné alebo naopak nechýbajú.

Aké otázky si teda pri prechádzaní môžeme položiť:

  • Je pri prvom pohľade zrozumiteľné, čo má web či aplikácia za cieľ ?
  • Chápeme v každom kroku, kde sa nachádzame ?
  • Je tu k dispozícii dobrá navigácia či rázcestníky ?
  • Ide nám prechádzať web či aplikáciu intuitívne ?
  • Nemusíme premýšľať nad použitím tlačidiel či odkazov ?
  • Je všetko čitateľné a zrozumiteľné ?
  • Je web dostatočne rýchly, nenačíta sa veľmi dlho?
  • Sú webové stránky či aplikácie príjemné pre oči ?
  • Nie je tu prílišná farebnosť, ktorá by strhávala pozornosť od samotného projektu?
  • Vychádza farebné ladenie z farieb firmy či produktu, či sú farby kompatibilné?
  • Je v poriadku typografia ?
  • Nie je tu nadmiera rôznych fontov ?
  • Je všade text zrozumiteľný ?
A tak ďalej.
User Experience (UX)

Treba ale brať do úvahy, že sami väčšinou nie sme ideálnou vzorkou budúcich užívateľov, pretože sme silne ovplyvnení všetkými informáciami z odboru i vedomosťami o danom projekte. Vhodné je preto v tomto momente prizvať na hodnotenie kohokoľvek ďalšieho, kto je ochotný venovať nám pár minút svojho času. Môže to byť spolupracovník, ale aj člen rodiny. Danú osobu poprosíme, nech si web alebo aplikáciu prejde. Môžeme ju tiež požiadať o splnenie určitej úlohy. Pri práci osobu sledujeme, počúvame jej komentáre a po skončení sa jej spýtame na zhodnotenie.

Dôležitá informácia: Toto nie je užívateľské testovanie, ani sa zaň nesmie vydávať.

Webová analýza

Ak máme k dispozícii prístup do nejakého analytického nástroja webových stránok (napr. Google Analytics), je pre nás tiež zdrojom prínosných informácií. Môžeme tu zhodnotiť, akí sú naši užívatelia, zamerať sa na demografickú analýzu, opakované návštevy či user flows.

Veľmi dôležitá informácia pre nás v tejto chvíli bude bounce rate (štatistika zhodnocujúca percento užívateľov, ktorí na stránkach nevykonajú žiadnu akciu a čoskoro odchádzajú) či odkiaľ používatelia najčastejšie odchádzajú. Je v poriadku, pokiaľ v prípade e-shopu odchádza z webu či aplikácie na stránke s poďakovaním za objednávku. V prípade služby nám môže byť dobrým ukazovateľom, že prehliadka končí na stránkach kontaktov či stránke ďakujúca za odoslanie kontaktného formulára. Ak nám napríklad najviac opúšťajú ľudia web na stránke Cenník, môže nám to všeličo tiež napovedať. Z hľadiska UX je ale treba rozkryť hlavne tie stránky, z ktorých často používatelia ďalej nepokračujú a my netušíme prečo. Zistiť by sme mali, či neskrývajú nejaký zádrhel a či ho môžeme vyriešiť.

Praktický tip pre stránku s chybou 404

Veľmi často používatelia odchádzajú zo stránky, ktorá hlási chybu 404 – tzn. stránka nenájdená. Táto stránka často nevyužíva vôbec svoj potenciál. V UX ju ale môžeme krásne využiť na to, aby užívateľ na stránkach zostal a ešte ho tu môžeme zaujať niečím ďalším, než čo pôvodne hľadal. Často je na stránkach 404 použitý vtip. Nikdy by však nemal chýbať rozcestník, kam inam by mohol používateľ smerovať svoje ďalšie kroky. Aj takýto návrh môže byť súčasťou výstupu UX analýzy.

Pozrime sa, ako ju napríklad využil web Kŕmim kvalitne:

User Experience (UX)

Rozhovor s klientom

Ak máme projekt zadaný, mali by sme čas venovať aj rozhovoru so zadávateľom. Pokiaľ nie, tento krok preskočíme a niektoré chýbajúce informácie môžeme získať zo samotného webu, sociálnych sieťach, z médií a tak ďalej.

Je teda dôležité zistiť predstavy klienta, jeho motivácia a ciele av neposlednom rade aj plánovaný rozpočet.

Aké otázky na začiatku klientovi položiť:

  • Aký je váš cieľ ?
  • Čo očakávate od projektu a čo potrebujete?
  • Aké sú vaše cieľové skupiny ?
  • Akú predpokladáte štruktúru a funkcie webu/aplikácie?
  • Aké máte požiadavky na grafické a technické spracovanie ?
  • Máte konkurenciu, voči ktorej sa chcete vymedziť, alebo naopak, od ktorej sa chcete inšpirovať?
Tieto základné otázky nám poskytnú prvotný rámec pre našu ďalšiu analýzu. Klasický klientsky brief je podrobnejší, informácie o ňom môžeme nájsť v lekcii Cieľovej skupiny a analýza zákazníkov v UX.

Project Model Canvas

Výborný prehľad základných informácií získame, ak si ich zapíšeme do šablóny, ktorá je všeobecne nazývaná ako Project Model Canvas, niekedy aj ako Lean Canvas (ten sa ale zameriava prevažne na obchodnú stránku projektu).

Táto metóda je ideálnym vodítkom na začiatku projektu. Ide o prehľadný súpis na jednu A4, kde sú v tabuľkovom prehľade na prvý pohľad jasne a výstižne spísané všetky dôležité informácie. Umožňuje zachytiť ciele, predstavy, budúcich užívateľov, ale aj riziká. Jeho zostavenie by nám nemalo zabrať viac ako hodinku až dve hodiny nášho času. Vychádzať by mal s rozhovoru s klientom či z nami dostupných informácií.

Položky Project Model Canvas

Project Model Canvas by mal obsahovať tieto položky:

  • motivácia,
  • ciele,
  • výhody,
  • výstupy,
  • aktivity,
  • používateľa,
  • účastníkov (spolupracovníkov),
  • riziká,
  • obmedzenia,
  • rozsah.
Využiť môžeme napríklad niektoré z online riešení ako napríklad Canvanizer. Hodiť sa nám môže aj nástroj Miro.

Keď sa v Project Model Canvas šablóne zamyslíme nad všetkými poľami, máme precízny základ pre analýzu aj ďalšiu prácu.

Tu môžeme vidieť Lean Canvas pre hľadanie nových obchodných cieľov:

User Experience (UX)

Zhodnotenie všetkých získaných informácií

Pokiaľ sme aspoň vo väčšine z predchádzajúcich bodov získali užitočné informácie, mali by sme ich zjednotiť a podľa nich vytvoriť výstup. Ten by mal obsahovať ako nájdené problémy či nejasnosti, tak aj návrh ich riešení. Môže obsahovať aj naše podnety na zlepšenie projektu.

V tejto lekcii sme si teda predstavili základné kroky pre UX analýzu, pokiaľ ju budeme potrebovať pre vlastnú potrebu či pre predstavu o budúcej práci. Je potrebné si uvedomiť rozdiel, že celková UX analýza, ktorú by sme chceli prezentovať klientovi ako výstup svojej odbornej práce, je oveľa komplexnejší výstup o stave projektu, než základy uvedené v tejto lekcii.

V nasledujúcej lekcii, UX: Bočné navigačné menu , si ukážeme bočné menu, ktoré nájdeme najmä v mobilných aplikáciách a zabavíme sa o ich výhodách a nevýhodách.


 

Predchádzajúci článok
UX: Emotikony a ikony
Všetky články v sekcii
User Experience (UX)
Preskočiť článok
(neodporúčame)
UX: Bočné navigačné menu
Článok pre vás napísala Natálie Růžičková
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autorka je odbornicí na digitální marketing, umělou inteligenci a specializuje se také na UX/UI Design a tvorbu webů. Její oblíbenou disciplínou je SEO a práce s AI. Zajímá ji také programování.
Aktivity