Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

1. diel - Úvod do SEO - Optimalizácia webov pre vyhľadávače

Vitajte v seriáli, ktorý si kladie za cieľ priblížiť princípy fungovania internetových vyhľadávačov a SEO. Pochopíme, ako vyhľadávače fungujú, naučíme sa písať kvalitný webový obsah, analyzovať prevádzku webu a konečne tiež zvyšovať jeho návštevnosť. Seriál píšem ako prevádzkovateľ siete itnetwork.cz, ktorú som kedysi založil ako malý osobný blog a postupne ho vypracoval až na úroveň slovenskej IT centrály. O nadobudnuté skúsenosti by som sa s vami teraz rád podelil.

Čo je to SEO

Skratka SEO vychádza z termínu Search Engine Optimization a označuje optimalizáciu webu pre vyhľadávače. Pod optimalizáciou webu si môžeme predstaviť sériu menších i väčších úprav, ktoré vo výsledku vedú k lepšej pozícii nášho webu v internetových vyhľadávačoch. Hneď na úvod si je dobré uvedomiť, že SEO je len nástroj, ktorý môže pomôcť kvalitnému webe, ale neurobí z nekvalitného webu kvalitné. Je to len súbor rád a odporúčaní.

SEO zvyčajne zahŕňa tvorbu spätných odkazov (a to napr. Aj kupovaním PR článkov), ďalej písanie sémantických článkov, správne vyplnenie meta tagov a najmä voľbu správnych kľúčových slov. S kľúčovými slovami úzko súvisí pojem SEO copywriting, ktorý označuje písanie obsahu tak, aby bol čo najatraktívnejšie pre vyhľadávače. Nesmieme však zabúdať, že web musíme v prvom rade tvoriť pre ľudí. SEO sa riadi aj analýzou statických údajov, napr. Z nástroja Google Analytics, ktoré nám pomôžu zistiť pomocou akých fráz na náš web návštevníci prišli.

Ako veľmi sa zaoberať kľúčovými slovami záleží na tom ako vysokú konkurenciu vo svojom odbore máte. Ak existujú desiatky webov, ktoré ponúka presne to isté čo vy, môžete ich poraziť práve tým, že váš web bude lepšie optimalizovaný a tým pádom dorazí používatelia práve na neho. Najväčší dôraz by ste mali klásť na kľúčové slová vtedy, keď vlastníte napr. Webovú vizitku o niekoľkých stránkach. Každá stránka by mala byť z toho pohľadu starostlivo premyslená. Ak máte naopak web s veľkým počtom stránok, stačí dodržiavať základné praktiky a sústrediť sa na to, aby ste mali kvalitného obsahu čo najväčšie množstvo.

Čo SEO nie je

SEO nie je technika, ktorá vás zaručene dostane na prvé priečky výsledkov vyhľadávania. Uvedomte si, že najpoužívanejší vyhľadávač, Google, prevádzkuje firma s obratom 1 200 miliárd Sk (!) A 50.000 zamestnancami. Je v jej záujme, ale bol vyhľadávač relevantné a verte mi, že si to s týmito prostriedkami dokáže zaistiť. Preto už z princípu neumožní žiadny spôsob, ktorým by sa nekvalitné web dostal medzi prvé výsledky, keď by existovali výsledky lepšie.

V raných začiatkoch Google a vyhľadávačov všeobecne bolo naozaj možné dosiahnuť vyššie výsledkov pomocou podvodných praktík. Medzi tie patrilo napr .: podstrčení výsledkov pre vyhľadávač, aj keď je obsah stránky iný (cloaking), využitie odkazových fariem a katalógov, automaticky generovaný obsah, ktorý nedáva užívateľovi zmysel, presmerovanie na iný web (doorway pages) a ďalšie. Google je s každou verziou svojho vyhľadávacieho enginu však nielen múdrejší, ale aj tvrdšie a tieto techniky prestali fungovať už pred dlhými rokmi. A aj keď nájdete techniku, ktorá vám chvíľu vydrží, rovnako si toho Google nakoniec všimne a penalizuje vašu doménu, takže sa to určite neoplatí. Keď sme už u Googlu, tak ten poskytuje dokument Pokyny pre webmasterov, v ktorom okrem iného zmieňuje aj za ktoré priestupky weby penalizuje.

U väčšiny verejnosti sa SEO vžilo ako akási tajná mágie, pomocou ktorej dosiahnete rýchlo úspechu s minimálnou snahou. Pokiaľ chcete strácať čas optimalizáciou nekvalitného webu, tak vás tento seriál sklame a budete sa musieť poobzerať inde po nejakých zaručených tipoch, ktorými Google prechytračíte a dostanete sa na vrchol. Alebo ten čas môžete radšej investovať do tvorby kvalitného webu a prečítať si tu ako s ním dosiahnuť ešte lepšie výsledky.

Typy návštevnosti

Predstavme si, že prevádzkujeme nejakú webovú stránku. Pretože ju budeme používať ako príklad naprieč seriálom, vymyslíme si nejaký fiktívne web - bude to eshop s IT tovarom. Ako majitelia takého eshope máme samozrejme záujem na tom, aby ho navštevovalo čo najviac ľudí. Akým spôsobom sa ale užívateľ na náš web dostane? Sú v podstate hneď 4.

  1. Priama návštevnosť - V ideálnom prípade by všetci ľudia poznali priamo našu adresu a keď by nás potrebovali, rovno by na ňu prešli. Priamu návštevnosť máme buď už od začiatku kvôli lukratívne doméne (tie už sa ale neshánějí tak jednoducho, ako v minulosti) alebo ju získame až postupom času, kedy ľudia náš web poznajú a vracajú sa na neho.
  2. Odkazujúce stránky - Druhým zdrojom návštevníkov sú ostatné stránky na internete, ktoré na nás odkazujú. Niekto sa na príklad pýta na diskusnom fóre ktorý počítač si má vybrať a uvedie odkaz na náš obchod. Niekoľko návštevníkov tohto fóra teraz do nášho eshopu prejde. Týmto typom odkazov sa hovorí spätné odkazy. Sú veľmi vzácne a nie je ich veľa. K príkladu s fórom je dobré spomenúť, že niektoré fóra (napr. To na ITnetwork) k odkazom pridáva atribút nofollow, ktorý znemožní únik ranku a preto nedôjde k zvýšeniu relevancie nášho eshopu. Oveľa hodnotnejšie by bol priamo nejaký PR článok o našom eshope napr. V inom internetovom magazíne alebo na nejakom blogu, ale o tom až neskôr.
  3. Vyhľadávače - Konečne tretím a úplne najdôležitejším typom návštevnosti sú vyhľadávače. Keď užívateľa niečo zaujíma, napíše frázu do internetového vyhľadávača (zvyčajne do Google alebo Zozname) a vyberie si jeden z prvých odkazov, ktoré mu vyhľadávač ponúkne. Návštevnosť z vyhľadávačov má na celkovej návštevnosti zvyčajne najväčší podiel.
  4. Sociálne siete - V poslednom rade by sa patrilo uviesť aj tú časť koláča, ktorú majú na svedomí sociálne siete. Tie sú v dnešnej dobe veľmi dôležité a nemali by sme na ne pri marketingových kampaniach (alebo skrátka pri optimalizácii nášho webu) zabúdať.

U väčšiny webov prichádza väčšina ich návštevníkov práve z vyhľadávačov a preto by sme sa mali čo najviac zameriavať na to, aby sme sa vo výsledkoch zobrazovali pokiaľ možno na prvej stránke a čo najvyššie.

Nasleduje graf s typmi návštevnosti (pôvodom z ITnetwork). Vidíme, že hoci má projekt už dobre vybudovanú značku, rovnako je úplná väčšina návštev pôvodom z vyhľadávačov.

SEO – typy návštevnosti - SEO - Optimalizácia webov pre vyhľadávače

Pozície vo výsledkoch

Stránka s výsledkami vyhľadávania sa niekedy označuje Serpa (ako Search Engine Results Page). Obvykle obsahuje vyhľadávanou frázu, potom niekoľko platených odkazov, ktoré si majitelia webov prenajímajú, aby boli na nejakú dobu na prvých pozíciách, a nakoniec samozrejme samotnej výsledky vyhľadávania. Tým sa niekedy hovorí organické. Platené pozície sú od organických odlíšené, užívatelia ich teda rozoznajú a často prechádzajú rovno na pozície organické.

SEO – Stránka s výsledkami vyhľadávania SERP - SEO - Optimalizácia webov pre vyhľadávače

Pozíciu medzi organickými výsledkami ovplyvňujú 2 faktory:

  1. Hodnotenie - Organické vyhľadávače hodnotia našu stránku pomocou tzv. Ranku. Stránky s vysokým rankom vyhľadávače vnímajú ako kvalitnejší a ponúkajú ich pred ostatnými.
  2. Zaindexovanie obsah - Okrem ranku záleží aj na tom, ako sa obsah našej stránky zhoduje s tým, čo používateľ hľadá. Čím vyššia zhoda kľúčových slov, tým vyššie sa naša stránka opäť zobrazí.

Nabudúce si vysvetlíme ako fungujú ranky vyhľadávačov a akým spôsobom ich môžeme navýšiť.


 

Všetky články v sekcii
SEO - Optimalizácia webov pre vyhľadávače
Preskočiť článok
(neodporúčame)
SEO - Princíp internetových vyhľadávačov a Google PageRank
Článok pre vás napísal David Hartinger
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David sa informačné technológie naučil na Unicorn University - prestížnej súkromnej vysokej škole IT a ekonómie.
Aktivity