Zarábaj až 6 000 € mesačne! Akreditované rekvalifikačné kurzy od 0 €. Viac informácií.

4. diel - SEO - Optimalizácia štruktúry webu

V minulom dieli nášho seriálu o SEO sme prebrali ďalšie algoritmy Google, téma penalizácie a tiež ako správne vytvárať spätné odkazy. Nasledujúce časť seriálu je venovaná tomu, ako navrhnúť web, aby bol pre vyhľadávače čo najoptimálnejšie.

Pekné URL adresy

Než sa vyhľadávač vôbec dostane na našu webovú stránku, prejde cez URL adresu. Predstavte si, že vyzerá nejako takto:

http://www.totojemujweb.cz/clanek.php?id=1234b=11

Vyhľadávač z toho nebude príliš múdry a navyše ho zmätie väčšie množstvo parametrov. Prichádzame tiež o skvelú príležitosť podstrčiť mu kľúčové slová. Vyhľadávače totiž prisudzujú relevantnosť okrem iného aj podľa najlepšej zhody kľúčových slov a tá čerpajú aj z URL adresy. Pekné URL adresy (Pretty URL) sa skladajú len zo slov a sú dôležitou súčasťou SEO. Slová sú oddelené pomlčkami. V adresách sa vyhnite používaniu veľkých písmen, medzier, diakritike a skrátka všetkému, čo by mohlo znepríjemniť ich opisovanie alebo spracovanie. Už príliš nezáleží na tom, či adresa zodpovedá skutočnému umiestnenie dokumentu:

http://www.hardwareshop.cz/notebooky/notebook-lenovo-abc-123.html

Alebo slúži len ako text, podľa ktorého sa vyberá dokument z databázy:

http://www.hardwareshop.cz/notebooky/detail/notebook-lenovo-abc-123

Pozn .: Doména hardwareshop.cz je zvolená čisto náhodne.

Môžete sa pre ilustráciu tiež pozrieť na URL tohto článku :) Pekné URL adresy sú prínosné aj pre ľudí. Ono vôbec väčšinou platí, že keď urobíme niečo pre ľudí, bude sa to páčiť aj vyhľadávačom. URL adresa je mimo iného vidieť aj na SERP (stránke s výsledkami vyhľadávania).

Každý dokument by mal byť na webe prístupný len pod jednou URL adresou. Mala by fungovať ako verzia adresy s www., Tak aj bez www. Verzia bez www. by mala odkazovať na verziu s www. a to pomocou presmerovania 301, aby to vyhľadávače nechápali ako novú URL adresu. Rovnako tak by na rovnaký článok nemali odkazovať rôzne subdomény. Ak chcete z nejakého dôvodu odkazovať na jeden článok pomocou viacerých URL adries, uveďte pri odkaze atribút rel = "canonical".

Dostupnosť

Web by sa mal rýchlo načítať a byť teda dostupný. Doba generovanie stránky na strane servera sa obvykle pohybuje okolo 100ms, hovorí sa, že do 500ms je to ešte znesiteľné, aj keď už nepohodlné. Okrem doby generovanie je dôležitá aj celková doba načítania stránky (mala by byť asi do 3 sekúnd). Tú vám zmeria napr. Chrome vo vývojárske konzole (F12) alebo nástroj Google Analytics, o ktorom si povieme nabudúce. Všeobecne platí, že čím je web rýchlejší, tým viac má prístupov. Ak budete šetriť za webhosting, prídete o rádovo vyššie sumy na stratách kvôli výpadkom alebo nižšej aktivite používateľov. Je dokázané, že na pomalých weboch užívatelia zobrazí menšie množstvo stránok a to aj keď sa doba načítania zvýši napr. Len o niekoľko sto ms. Výpadky alebo pomalé načítavanie stránok samozrejme znemožňuje naše stránky používať ako ľuďom, tak i robotom. Môžu nastať aj problémy s indexovaním.

Validita

Náš web by mal byť ideálne validný podľa W3C špecifikácie. Prakticky je pre to potrebné vynaložiť pomerne veľké úsilie a to hlavne kvôli rôznym editorom článkov a podobne. Validátor nemusí váš web označiť ako 100% validný, priznajme si, že tieto weby sú väčšinou umelé a nie príliš prínosné. Na živom webe nám vždy niečo ujde a v dnešnej dobe je zbytočné riešiť každú podstránku. Základná kostra stránky by však mala byť stopercentná, nemali by ste zabúdať na doctype, znakovú sadu, správnu definíciu hlavičky, oddeľovanie JavaScriptu a CSS kódu do samostatných súborov a podobne.

Mapa stránok

Každý web by mal poskytovať mapu všetkých svojich podstránok. Jedná sa o XML dokument, ktorý môžeme v prípade malého počtu stránok napísať sami. Môžeme si ho nechať vygenerovať pomocou generátora sitemap. Alebo si ho môžeme vytvoriť veľmi jednoducho pomocou PHP. Na názvu ani umiestnenie súboru nezáleží, robotom o ňom povieme pomocou súboru robots.txt, o ktorom si však povieme až v ďalších dieloch, alebo pomocou nástroja Google Analytics, ktorého predstavenie nás tiež ešte len čaká. Súbor sitemap.xml môže v úplne najjednoduchšej podobe vyzerať napr. Nasledovne:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
    <url>
        <loc>http://www.hardwareshop.cz/notebooky-a-ultrabooky.html</loc>
    </url>
    <url>
        <loc>http://www.hardwareshop.cz/tablety.html</loc>
    </url>
    <url>
        <loc>http://www.hardwareshop.cz/pc-sestavy.html</loc>
    </url>
    <url>
        <loc>http://www.hardwareshop.cz/mobilni-telefony-a-smartphony.html</loc>
    </url>
    <url>
        <loc>http://www.hardwareshop.cz/kontakty-a-oteviraci-doba.html</loc>
    </url>
</urlset>

Jednoducho do neho zapíšeme URL adresy všetkých podstránok na webe. Okrem lokácie URL môžeme udávať aj ďalšie dáta, ako napr. Dátum poslednej zmeny alebo prioritu. Pre popis ďalších značiek môžeme zájsť napr. Ku Google - https://support.google.com/...nswer/183668.... Mapu stránok často sprístupňujeme nielen vyhľadávačom, ale aj užívateľom v podobe klasickej HTML stránky.

Môžete tiež nahliadnuť do súboru sitemap itnetwork.

Html štruktúra

Vyhľadávače dekóduje zdrojový kód stránok nášho webu a snaží sa z neho pochopiť o čom je obsah. K tomu im samozrejme pomáhajú HTML značky. HTML je sémantický jazyk. To znamená, že jednotlivým častiam webu prideľuje určitý význam. HTML nie je o vzhľade, štýlom pomocou CSS. Keď budete zle používať HTML značky (napr. Namiesto tagu pre nadpis len zväčšíte písmo), používateľ to síce nepozná, ale vyhľadávač nepochopí, že je veľký text nadpis a nepřisoudí mu žiadnu dôležitosť. To sa samozrejme v konečnom výsledku prejaví na nízkej pozícii webe na SERP.

Teraz si popíšeme niekoľko tagov, ktoré sú pre SEO dôležité. Hoci to nie je úplne nevyhnutné, tak ak nemáte silné základy HTML, odporúčam najprv prečítať náš seriál Webové stránky krok za krokom, kde je význam jednotlivých tagov popísaný.

Tag by mal byť vyplnený na všetkých podstránkach webe. Titulok je to prvé, s čím vyhľadávač prichádza do styku a jeho text sa tiež zvyčajne objavuje vo výsledkoch vyhľadávania, ktoré vidia užívateľ. Titulok by mal byť na každej podstránke unikátne. Nikdy nepoužívajte rovnaký titulok pre viac stránok. Domovská stránka webu má obvykle titulok s jeho názvom, potom nasleduje pomlčka a krátky popis s čo najviac kľúčovými slovami. Napr. takto:
<title>HardwareShop - Eshop s notebooky, PC komponentami, tablety a smartphony</title>

K jednotlivým podstránkam môžete pripojiť pre lepšiu optimalizáciu názov webu pomocou pomlčky:

<title>Notebooky a ultrabooky - HardwareShop</title>

Pamätajte na to, že tag by mal obaľovať naozaj len tie najdôležitejšie kľúčové slová.

Nabudúce budeme pokračovať.


 

Predchádzajúci článok
SEO - Ďalšie algoritmy Google a linkbuilding
Všetky články v sekcii
SEO - Optimalizácia webov pre vyhľadávače
Preskočiť článok
(neodporúčame)
SEO - Optimalizácia HTML štruktúry
Článok pre vás napísal David Hartinger
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David sa informačné technológie naučil na Unicorn University - prestížnej súkromnej vysokej škole IT a ekonómie.
Aktivity