IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

3. diel - SEO - Ďalšie algoritmy Google a linkbuilding

V minulom dieli nášho seriálu tutoriálov o SEO sme si vysvetlili základné princíp internetových vyhľadávačov a popísali sme si algoritmus Google PageRank. Vieme, že podobných algoritmov používa Google asi 200, v dnešnom článku sa zameriame na niektoré ďalšie. Reč bude aj o linkbuildingu.

Penalizačnej algoritmy

Hoci myšlienka pôvodného PageRanku je sama o sebe nestačí, existuje veľa spôsobov, ako ju zneužiť. A práve k tomu Google vyvinul niekoľko naozaj tvrdých algoritmov, ktoré majú jediný účel: potrestať nekvalitné weby, ktoré získavajú nejakým spôsobom vysoký PageRank.

Panda

Rankovací algoritmus Google Panda - SEO - Optimalizácia webov pre vyhľadávače

Panda označuje úpravu rankovacího algoritmu Google, ktorá bola nasadená na začiatku roka 2011. Kontroluje najmä či je web zložený zo stránok, ktoré majú dostatok obsahu a tiež či je tento obsah na internete unikátne. Ak by ste napríklad. Skopírovali časť Wikipédie a vydávali to za svoj obsah, Google zistí, že na Wikipédii už toto videl skôr ako u vás a vyslúžite si nepeknú penalizáciu. Panda spozná aj keď duplikuje obsah vlastné, teda keď napr. Využívate tie isté odseku alebo dokonca články na rôznych URL. Dokonca sa nejakým spôsobom snaží vyhodnocovať aj ako sa článok pre užívateľov prínosný.

Panda ovplyvnila obrovské množstvo webov, ktorých majitelia z nej určite neboli nadšenie. Boli to najmä webové katalógy, rozcestníky pre články a ďalšie weby "bez obsahu". Algoritmus nie je pravdepodobne ovplyvnený spätnými odkazy, ale zameriava sa na kvalitu samostatnej stránky. Väčšinou negatívne ovplyvnil celú doménu.

Ak vyriešite problémy, ktoré Panda zistila, penalizácia sa vám zruší. Pandu Google stále inovuje a mení ju asi raz za mesiac.

Penguin

Rankovací algoritmus Google Penguin - SEO - Optimalizácia webov pre vyhľadávače

Algoritmus tučniaka bol prvýkrát spustený v prvej polovici roka 2012. Na rozdiel od Pandy sa Penguin snaží odhaľovať tzv. Neprirodzené spätné odkazy. Reč je teraz najmä o weboch, ktoré sú registrované v katalógoch. Odkaz z katalógu je asi takým najlepším príkladom neprirodzeného odkazu a to preto, že si odkaz vyrába väčšinou priamo majiteľ webu. Zatiaľ, čo Panda postihovala priamo katalógy, Penguin postihuje weby, na ktoré katalógy odkazujú.

V minulosti síce platilo, že "čím viac odkazov na váš web, tým lepšie". Dnes to však už neplatí a väčšie množstvo podozrivých odkazov vám teraz môže ublížiť. Penguin rovnako ako Panda pravdepodobne ovplyvňuje celú stránku (doménu). Rovnako ako s Pandou aj tu sa možno brániť. V tomto prípade musíme neprirodzené spätné odkazy odstrániť alebo (ak k nim nemáme prístup) musíme použiť nástroj Google Analytics. Záujemca Odkazy na dokumentáciu Google, ale pozor, táto funkcia je potenciálne veľmi nebezpečná.

Vyhľadávacie algoritmy

Hummingbird

Rankovací algoritmus Google Hummingbird - SEO - Optimalizácia webov pre vyhľadávače

Posledným zvieracím pomocníkom Google je kolibrík (Hummingbird), ktorý je aktívny od druhej polovice roku 2013.

Hummingbird nie je na rozdiel od Pandy alebo Penguin len update vyhľadávacieho enginu Google, ale možno ho chápať ako nový engine. Jeho účelom tiež nie je penalizácia, namiesto toho mení spôsob akým sa z vyhľadávanej frázy určujú kľúčové slová. Údajne dokáže napr. Z vety "What is the best place to find and eat Chicago deep dish style pizza?" vyvodiť, že sa pod "pľaci" myslí "restaurant".

Ako spoznám, že som penalizovaný

Google penalizácii niekedy oznámi v emailu alebo ju zobrazí v Google Analytics. V Analytics sa často nezobrazí priamo problém, ale napr. Sa dá doklikať k HTML analýze, kde nájdete že Google našiel duplikované obsah. Najvyššie penalizáciu samozrejme spoznáte z aktuálnych štatistík návštevnosti. Stačí sledovať dáta zmien algoritmov a ak sa prepad návštevnosti s nejakým takým dátumom zhoduje, je pravdepodobné, že Google na vašom webe odhalil niečo podozrivé.

Ak budete čestní, nemusíte sa penalizácia báť. Google jednak používa na hodnotenie webov aj ľudský faktor a tiež by sa nemalo stávať, že penalizuje web, ktorý si to nezaslúži. Iste si spomínate aké prostriedky na vývoji svojich algoritmov má :)

Ak vás viac zaujíma ako funguje vyhľadávacie a voľnou jadro Google alebo Zozname (čo je tiež pomerne užitočné pre SEO), môžete sa pozrieť na seriál Algoritmus internetového vyhľadávača.

Linkbuilding

Na záver by sa hodilo spomenúť akým spôsobom teda budovať spätné odkazy (a tým zvyšovať GPR), aby to Google nevnímal negatívne. Keď bude náš web kvalitné, určite na neho budú nejaké ďalšie weby odkazovať bez toho aby sme sa o to snažili. Môžeme však urobiť viac? Určite.

PR články

Jedným z najpoužívanejších SEO nástrojov sú tzv. PR články (z anglického Public Relation, teda vzťah s verejnosťou). Môžeme ich chápať ako články na objednávku, ktoré si napíšeme sami alebo si ich necháme napísať. Ich obsah sa skladá z kľúčových slov a nejaké informácie (napr. Reklamné akcie) pre verejnosť. Publikovanie takého článku si potom dohodneme s nejakým navštevovaným webom, za čo jeho majiteľovi zaplatíme. Získame tým pozitívny ohlas verejnosť + kvalitný spätný odkaz.

PR články veľmi balansujú na hranici podvodných praktík, pretože sa Google všeobecne nestavia dobre k predávanie odkazov. Mali by byť teda čo najmenej nápadné.

Častou chybou marketingových špecialistov je, že publikujú ten istý PR článok na niekoľko rôznych webov. Opäť sa dostávame do situácie, kedy neplatí "čím viac, tým lepšie". Google si duplicitného obsahu samozrejme všimne a vyhodnotí ho ako podozrivý. Ako vníma Google duplicitné obsah opisuje napr. Tento dokument - https://support.google.com/...answer/66359. Ak už chcete publikovať viac rovnakých PR článkov, vložte aspoň do každého odkaz na pôvodnú verziu článku na vašom webe.

PR článok by tiež nemal obsahovať príliš veľa odkazov na váš web. Článok s kľúčovými slovami ako zľava, kúpiť a podobne as 10tich odkazy mimo váš web Google veľmi dobre rozozná a v najlepšom prípade mu nepřisoudí vysokú váhu.

Čím menej PR článok vyzerá ako reklama, tým bude úspešnejší.

Ďalšie PR kanály

Honbu za spätnými odkazy môžeme posilniť ďalšími PR kanály. Môžeme prispievať do fór a diskusií a odkazovať na náš web. Samozrejme si musíme dať pozor, aby boli naše príspevky hodnotné a nie len reklamou. Ak by sme napr. Vlastnili spomínaný eshop s IT tovarom, mohli by sme pravidelne prečítať niekoľko webov zameraných na HW a pomáhať ľuďom s výberom komponentov + priložiť odkaz na náš obchod, kde si tovar môžu okrem iného kúpiť. Dôležité je, aby bola reklama to vedľajšie, inak docielite len toho, že ľudí odradíte :) Odkaz z diskusie by mal byť ideálne bez rel = nofollow alebo JavaScriptu, inak spätný odkaz nezískame a obyčajný prúd návštevníkov, ktorí na odkaz kliknú, nie je zďaleka tak hodnotný, ako odkaz samotný.

Ak napíšete naozaj zaujímavý PR článok, môže sa jednoducho stať, že sa dohovoríte s majiteľom webu alebo blogu a publikuje vám ho zadarmo (vtedy sa hovorí o tzv. Guest postu). Takto by išli určite písať celé seriály, ktoré by bolo zaujímavé ako pre vás (kvôli spätným odkazom), tak pre majiteľa webu, ktorému zvýši návštevnosť.

Už pomerne zúfalým, ale stále funkčným spôsobom, je zakladanie mikrostránok alebo mikroblogov, do ktorých sami umiestnite niekoľko článkov, ktoré odkazujú na váš web. Keď k takému MiniWebu kúpite kvalitný doménu so zaujímavými kľúčovými slovami, môže to mať pozitívny efekt.

Nabudúce opustíme hodnotenie webu vyhľadávačmi a začneme sa zameriavať na to ako písať náš web tak, aby mu čo najviac rozumeli.

V nasledujúcom kvíze, Kvíz - Úvod do SEO, vyhľadávače, algoritmy a linkbuilding, si vyskúšame nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.


 

Predchádzajúci článok
SEO - Princíp internetových vyhľadávačov a Google PageRank
Všetky články v sekcii
SEO - Optimalizácia webov pre vyhľadávače
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Kvíz - Úvod do SEO, vyhľadávače, algoritmy a linkbuilding
Článok pre vás napísal David Hartinger
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David sa informačné technológie naučil na Unicorn University - prestížnej súkromnej vysokej škole IT a ekonómie.
Aktivity