11. diel - Staviame si počítač - Monitor
V minulom dieli nášho seriálu o stavbe počítača bola reč o pevných diskoch. V seriáli sa teraz dostávame k perifériám, čo sú zariadenia umiestnené mimo počítačovú skriňa. V dnešnom dieli sa zameriame na monitor.
Histórie
Úplne prvé počítače nemali monitory, ale výstup aplikácií tlačili na papier a to prvýkrát dokonca pomocou upraveného písacieho stroja. S vynálezom televízne obrazovky sa výstup preniesol na CRT monitory.
Crt
Staršie monitory boli tvorené katódovú trubicou, v ktorej bol vykresľovací lúč (u farebných 3 lúčmi) vychyľovaný magnetickým poľom. Iste si ešte pamätáte ako vyzerali staré televízie. Zaujímavé je, že prvý monitory neboli čierno-biele, ale čierno-zelené. Postupom času sa pridali farby a zvyšovala sa ostrosť obrazu. Okrem týchto vlastností postupne rástla aj uhlopriečka (rozmer obrazovky). Prvé monitory boli pomerne malé, nie väčšie ako 14 ". Postupne sa dostali na 17" a 19 ". Väčšie monitory boli kvôli svojim rozmerom a váhe nepraktické. Oproti novšie technológii LCD má CRT obrazovka stále mnoho výhod, napr. Pozorovacie uhly, kontrast, odozvu alebo podporu niekoľkých natívnych rozlíšení. Vysoká energetická spotreba a gigantické rozmery zariadenia však spôsobili, že na CRT už prakticky nenarazíme.
LCD
LCD monitory sú na rozdiel od CRT obrazovky úplne ploché. Jedná sa maticu tekutých kryštálov, kde je každý bod zložený zo 3 kryštálov - červeného, zeleného a modrého (RGB). Práve z týchto 3 farieb možno namiešať ľubovoľnú výslednú farbu. LCD boli z počiatku veľmi drahé a nie príliš kvalitné. Tak to je napokon s každou technológiou. Preto sa vyskytovali hlavne v notebookoch. S ďalším rastom kvality už nebol dôvod prečo menšie a výhodnejšie LCD monitor nepoužívať iu stolových PC. Okrem iného sú tiež šetrnejšie k očiam, pretože toľko neblikajú. Hoci sa kvalita ich obrazu veľmi zvyšuje, tak je technologicky limitovaná. LCD monitory umožnili vďaka svojim rozmerom a váhe nástup oveľa väčších obrazoviek.
27 "LCD monitor s ultratenkým rámikom
Výber displeja - parametre
Displeje majú obrovské množstvo parametrov, podľa ktorých by sme ich mali vyberať. Poďme si ich popísať.
Podsvietenie
LCD monitory boli predtým podsvietené výbojkou. Moderné displeje sú podsvietené pomocou LED diód, čo zaručuje nižšiu spotrebu a veľkosť. Na kvalitu obrazu nemá podsvietenie príliš veľký vplyv. Obchodníci niekedy mylne ponúkajú tieto displeje ako nástupca LCD. LED diplej JE LCD, funguje úplne rovnako, len je inak podsvietený. Nenechajte sa zmiasť.
Typ displeja
LCD je niekoľko typov. Medzi základné patrí TN, PVA a IPS. TN je veľmi nekvalitné, preto ho nikdy nekupujte a to ani keď je s LED podsvietením a inzerovaný ako displej novej generácie
Uhlopriečka
Fyzický rozmer displeja udáva jeho uhlopriečka. Najbežnejšie uhlopriečky displejov sú dnes okolo 24 "(palec je 2,54 cm). Nebojte sa veľkého displeja a pokojne si doprajte 27". Pri práci je to komfort pre vaše oči a pri hraní hier vás viac vtiahne do deja. Do kancelárie sa zvyčajne zaobstarávajú o niečo menšia monitory než do domácností, pre dlhšiu prácu je však vhodné aspoň 21 ".
Rozlíšenie
Počítačový displej funguje ako matice bodov Môže svietiť rôznou farbou. Koľko je týchto bodov na šírku a na výšku udáva rozlíšenie monitora. V dnešnej dobe nemá zmysel kupovať nič pod 1920x1080px, čo je FullHD rozlíšenie.
U rozlíšenie je zaujímavé, že tu kvalitatívne víťazí mobilné zariadenia, ktoré majú niekoľkokrát jemnejšie rozlíšenie ako stolové displeja. V budúcnosti majú prísť 4k displeja, ktoré budú 4x jemnejšie ako súčasné FullHD a to za rovnaké fyzické veľkosti. Zatiaľ sú však príliš drahé a ako bude táto technológie z dostupná, budeme sa musieť stále pozerať na 1920x1080 pixelov na paneli veľkosti 27 ".
Odozva
Achillovou pätou LCD monitorov je ich odozva, teda doba než sa bod rozsvieti a zas zhasne. V dnešnej dobe by mala byť do 5ms, staršie displeje ju mali oveľa vyššie a obraz mohol pôsobiť pri pohybe rozmazane.
Pozorovacie uhly
Pozorovacie uhly udávajú do kedy vidíme pekný obraz, keď sa na monitor dívame zo strany. Mali by byť okolo 170 °.
Konektory
Ako vieme, z grafickej karty vám bohužiaľ môže ústiť hneď niekoľko typov konektorov. Niektoré monitory podporujú len DisplayPort, niektoré len HDMI. Občas je nutné previesť výstup z grafickej karty (napr. DVI) na HDMI alebo pripojiť každý monitor na iný port, keď ich máte viac a karta nemá 2x HDMI konektor. Medzi konektory možno našťastie jednoducho prevádzať a adaptéry stojí okolo 50Kč. Monitor pri sebe nemusí mať HDMI kábel, ak ho kúpite zvlášť, kúpte si rovno pozlátený, je v nich minimálny cenový rozdiel.
Pivot
Zdá displej disponuje pivotom určuje či ho možno obrátiť na výšku. Tejto funkcie som osobne nikdy nevyužil. Môže sa hodiť ak máte displej ako druhý monitor a často pracujete s dokumentmi A4.
Audio
Monitory v sebe často obsahujú aj reproduktory, avšak zvuk z nich je veľmi nekvalitné.
Pomer strán
Prevažná väčšina monitorov má dnes pomer strán 16: 9, ktorý je vhodnejší na multimédiá alebo pre otvorenie dvoch dokumentov vedľa seba. Určite nie je dobrý nápad kupovať zastaralý formát 4: 3. Skôr obchodníci tvrdili, že je 4: 3 lepšie na práci, zrejme aby sa zbavili starších zásob. Nie je tomu tak.
Jas a kontrast
Aj tu narážame na marketingové triky. Kontrast udáva pomer medzi najsvetlejším a najtmavším bodom na displeji. Problém je, že obe medze samozrejme udáva sám ten konkrétny displej. Musíme sa uspokojiť s tým, že vyššie číslo by malo znamenať hlbšiu čiernu a svetlejšie bielu.
Marketingová oddelenia výrobcov displejov išla však ešte ďalej. Kontrasty bývajú často udávaný dynamicky (keď je celý monitor čierny a keď je celý biely). Vtedy sú čísla mhoho vyššie, tak prečo je neuviesť, že? Údaj však nemá tak vysokú výpovednú hodnotu, pretože sa nikdy nebudeme pozerať len na úplne svetlý alebo úplne tmavý obraz. Dynamický kontrast je udávaný číslami ako napr. 1 000 000: 1, hľadajte skôr statickú hodnotu, ako 1 000: 1.
Výrobcovia monitorov často udávajú vysoké hodnoty jasov (okolo 250 cd / m 2), ktoré však nie sú príliš potreba a tak vysokú hodnotu rovnako používať nebudeme.
Budúcnosť
Už niekoľko rokov sa očakáva nástup OLED displejov, ktoré by mali vyriešiť všetky nevýhody LCD a to súčasne za zachovanie ich výhod. Ich pixely totiž aktívne vyžarujú svetlo, nemusí sa teda podsvěcovat a majú odozvu rádovo nižšie ako LCD.
Monitor a zdravie
Monitor má obrovský vplyv na zdravie a to najmä ako vysoko ho máme umiestnený. Horná hrana obrazovky by mala byť vo výške očí. Mali by ste sa pozerať trochu dole, pretože vodorovný pohľad unavuje oči. A zároveň by ste nemali mať displej príliš nízko kvôli krčnej chrbtici.
Budúci diel budeme venovať klávesnicu a myši.