Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

8. diel - Staviame si počítač - Grafická karta 2/2

V minulej lekcii nášho seriálu o stavbe PC, Staviame si počítač - Grafická karta 1/2 , sme si popísali grafickú kartu. Dnes si povieme o jej inštalácii, spomenieme výrobca a povieme si podľa čoho grafickú kartu vyberať.

Výrobcovia

Podobne, ako to bolo pri procesorov, aj grafické čipy majú na svedomí iba 2 firmy: Nvidia a AMD (pôvodne ATI). Pôvodne bolo spoločností viac, ale boli akvizícií. Zatiaľ čo Nvidia figuruje stále ako samostatná spoločnosť, ATI bola kúpená výrobcom procesorov AMD. Svoje čipy však spoločnosti ďalej predávajú výrobcom grafických kariet a preto si môžete kúpiť napr. Grafickú kartu od Gigabyte, ktorá má v sebe čip Nvidia GeForce.

Nvidia

nvidia - Staviame si počítač

U Nvidia sa najčastejšie stretnete s radom kariet GeForce. Aktuálne sa delia do 3 tried podľa označenia:

  • GeForce GTX - High-end grafickej karty pre náruživých hráčov a profesionálne dizajnérov
  • GeForce GT, GTS a niektoré GTX - Stredný rad grafických kariet pre väčšinu hráčov a dizajnérov
  • GeForce alebo GeForce G a GeForce GT - Low-end rad pre občasné hráčov. V dnešnej dobe už nemá príliš veľký zmysel, pretože podobného výkonu dosahujú integrované riešenia v APU (procesora počítača).

Karty Nvidia majú integrovaný fyzikálny čip, ktorý akceleruje aj fyzikálne výpočty v hrách. Tento čip však zatiaľ nie je príliš významný, pretože ho podporuje len malé množstvo hier. Jeho konkurentom je rozšírenejší technológia Havok, ktorá beží na CPU, nie na grafickej karte.

Okrem GeForce vyrába Nvidia rad kariet Quadro, ktorá už nie je určená na hry, ale pre priemysel (architektúra, medicína, vedecké výpočty).

Že môžeme mať v počítači viac grafických kariet pre rôzne monitory je samozrejmé. Môžeme však aj spojiť niekoľko grafických kariet tak, aby sa spočítal ich výkon. Táto Technológia nesie názov SLI. Grafické karty musia byť rovnaké a musíte počítať s vyšším odberom a zakúpiť k PC teda silnejší zdroj.

Ďalšou technológiou je 3D Vision, ktorá umožňuje pomocou 3D okuliarov stereoskopické hranie hier. Možno ju kombinovať s 3D surround, kedy hra beží na 3 monitoroch s okuliarmi.

AMD (predtým ATI)

AMD Radeon - Staviame si počítač

AMD je na tom s grafickými kartami veľmi podobne, ako Nvidia. Stretneme sa u neho prevažne s radom Radeon.

Na trhu nájdeme opäť základnej 3 radu produktov.

  • Radeon R9 - High-end grafickej karty pre náruživých hráčov
  • Radeon R7 - Stredný rad grafických kariet pre väčšinu hráčov
  • Radeon R5 - Low-end rad pre občasné hráčov. Opäť platí, že v dnešnej dobe už nemá príliš veľký zmysel kvôli integrovaným kartám v APU.

Podobne ako má Nvidia rad Quatro má aj AMD priemyselnú rad grafických kariet, ktorá nesie názov FirePro. Má tiež rozhranie pre 3D okuliare (HD3D) a technológiu pre spojenie niekoľkých grafických kariet za účelom zlúčenia výkonu - CrossFireX. Rovnako tak podporuje spájanie monitorov pre dosiahnutie vyššieho rozlíšenia a to pomocou technológie Eyefinity.

Inštalácie grafickej karty

Súčasný slot pre pripojenie grafickej karty na základnú dosku je PCI Express. Slot je na rozdiel od svojich paralelných predchodcov (ISA, PCI a APG) sériový. Aktuálna verzia (PCIe X16 3.0) dokáže prenášať desiatky GB / s. Viac informácií a obrázkov viď diel Základná doska 2/2.

Keďže je tento slot obmedzený len asi na 75 W, je nutné ku karte pripojiť dodatočné napájanie zo zdroja. Konektor nájdete na konci karty, je buď 6ti alebo 8mi-pinový (u výkonných kariet sú niekedy dokonca oba konektory, ktoré je potrebné zapojiť). Kvôli väčšej veľkosti kariet je slot PCIe opatrený kaštieľom, ktorý musíme pred vložením / vybratím karty stlačiť. Grafická karta v case bežne zaberá miesto na 2-3 sloty. Ak by vám z nejakého dôvodu záležalo na mieste, ktoré GK zaberá, možno kúpiť varianty označené ako low profile.

Inštalácia hardvérových ovládačov

Okrem grafickej karty musíme samozrejme nainštalovať aj jej ovládač od výrobcu. Hoci nám počítač bude fungovať ihneď po inštalácii Windows a to v dobrom rozlíšení a počtu farieb, nebude využívať plné možnosti akcelerácie, ktorú karta ponúka. Drivery inštalujeme vždy priamo od výrobcu a v aktuálnej verzii, kteoru stiahneme z internetu. Výrobcovia často vydávajú tiež updaty a je v našom vlastnom záujme mať vždy tie najaktuálnejšie ovládače, keďže nám zaistí vždy maximálny výkon. Už sa mi stalo, že hra fungovala pomaly a po aktualizácii ovládačov akoby zázrakom fungovala pri vysokom FPS aj na maximálne detaily a rozlíšenie.

Inštalácie API

Okrem samotných hardvérových ovládačov potrebujeme pre rozumné využitie grafickej karty ešte tzv. API. To je unifikované grafické rozhranie, pomocou ktorého hra (alebo iná aplikácia) s grafikou kartou komunikuje.

DirectX a OpenGL

DirectX - Staviame si počítač

V súčasnej dobe sú 2 najpoužívanejšie grafické rozhrania OpenGL a Microsoft DirectX. Rozhranie si môžeme predstaviť ako vrstvu medzi hrou a grafickou kartou. Riadiť priamo grafickú kartu by bolo veľmi zložité a pri každej by boli potrebné iné inštrukcie. Takto si výrobca grafickej karty zabezpečí, aby podporoval DirectX alebo OpenGL a hra si zabezpečí, aby používala toto rozhranie. Hra potom funguje na väčšine grafických kariet, bez toho aby sa o kompatibilitu musela príliš snažiť. Podporovaná verzia DirectX a OpenGL je vždy uvedená od výrobcu danej grafickej karty. V súčasnej dobe je DirectX vo verzii 11 (leto 2014), verzia 12 by mala vyjsť v lete 2015.

OpenCL

Rozhranie OpenCL vzniklo ako unifikovaný spôsob pre využívanie paralelného programovania na viacjadrových procesoroch (GPU a CPU). Hovorí sa o tom, že bude v budúcnosti čoraz dôležitejšie, pretože ďalší vývoj jadier procesorov je obmedzený (hlavne kvôli chladenia) a priestoru, ako jadra zlepšovať, je stále menej a menej. Preto sa pre vyšší výkon zvyšuje počet jadier a aplikácie budú čím ďalej viac využívať paralelné výpočty. OpenCL sprístupňuje výkonnú grafickú kartu pre výpočty i bežným aplikáciám a to nielen grafickým.

Výber grafickej karty

Ako vždy je veľmi ťažké posúdiť 2 konkurenčné platformy, ktorých produkty sú veľmi podobné. Nvidia by mohla mať lepšiu podporu driverov, zatiaľ čo AMD lepšiu podporu OpenCL. Čo sa týka výkonu, za rovnakú cenu je tu napred ATI a preto je u hráčov niekedy obľúbenejšie, ich karty zvyčajne o niečo viac kúri. Nvidia má procesory na jadre CUDA, ktoré môžu vyžadovať pokročilé aplikácie pre prácu s 3D grafikou, sú teda obľúbené najmä u 3D grafikov. Obe značky majú svoje technológie pre prácu s viacerými monitormi a pre prepojenie viacerých grafických kariet pre vyšší výkon. Nvidia má SLI, ATI má CrossFireX. Osobne si myslím, že je výber grafickej karty opäť záležitosťou najmä osobného vkusu, rovnako ako tomu bolo pri rozhodovaní medzi AMD a Intelom u procesorov.

Pri výbere grafickej karty sledujte tieto parametre:

  • Frekvencia CPU
    • Veľkosť, rýchlosť a verzia RAM pamäťou (DDR)
    • Podporovaná verzia DirectX
    • Konektory (pozri minulý diel)
    • Počet monitorov, ktorý karta podporuje.

Nie je zvyčajne potrebné kupovať tie najdrahšie grafickej karty, sú dnes už veľmi výkonné a na väčšinu hier vo full detailoch vám postačí stredná trieda.

Pri kúpe grafickej karty myslite na jej odber a uistite sa, že máte dostatočne silný zdroj (aspoň 500 W).

Nabudúce sa zameriame na pevné disky.


 

Predchádzajúci článok
Staviame si počítač - Grafická karta 1/2
Všetky články v sekcii
Staviame si počítač
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Staviame si počítač - Pevný disk 1/2
Článok pre vás napísal David Hartinger
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David sa informačné technológie naučil na Unicorn University - prestížnej súkromnej vysokej škole IT a ekonómie.
Aktivity