Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

Práca so zdrojmi a základnú strih v Sony Vegas

V minulom dieli sme si povedali niečo o tom ako dostať zdroje na Sony Vegas (prípadne kamkoľvek inam) pred tým, než s nimi začneme strihať. V tomto dieli si preberieme ešte ďalšiu časť práce so zdrojmi a zoznámime sa zo základným ovládaním a nakoniec urobíme prvý render.

Zdroje

V minulom dieli sme si hovorili ako pracovať z kodeky a formáty, aby ich strihacie program otvoril. Teraz skúsime postup trochu "štandardizovať". Aké vlastnosti by mali mať zdroje (video):

1) Pomer strán

Dnes je najrozšírenejším pomerom strán 16: 9, starším, ale veľmi často sa s ním človek stretne, je pomer 4: 3. Poslednou dobou som videl aj rôzne novšie 16:10, alebo 2.35: 1 Micro HD. Dôležitým faktorom pri strihu je poznať pomer strán všetkých vašich zdrojov a ideálne mať všetky zdroje v rovnakom pomere strán. Je to veľmi dôležité, pretože inak vznikajú čierne pruhy (Pillarbox, letterbox). Ďalšie informácie nájdete napríklad TU

Úprava pomeru strán: TU

Dôležité je, aby sa nikdy nenechávala úprava pomeru strán na strihacím programu pri samotnom strihaní. Nikdy to nedopadá dobre. A navyše to potrebné Movie maker niečo také pokiaľ viem nezvláda vôbec.

2) Rušivé elementy v obraze

  • Reklamy - Za každú cenu sa im vyhnúť, nájsť iný zdroj
  • Logá TV staníc - za každú cenu sa vyhnúť, nájsť iný zdroj (teoreticky je možné napríklad aj Odstrihnúť či vhodne prekryť efektom, ale opatrne). Existujú aj programy dovoľujúci vystrihnúť časť a "domyslieť", ale dokonalé to nie je.
  • Titulky - ak sú súčasťou obrazu, tak je problém, chce to iný zdroj. Ak sú ako vlastne stopa, tak idú odstrániť vybrať (mkv, mp4) u mkv je to napríklad MkvToolNix.
  • Samozrejme že možno tam tieto veci ponechať a v niektorým (naozaj málo, sám som videl myslím 1) prípadoch to má svoje opodstatnenie / účel. Ale vo väčšine nemá a značí to len autorovu lenivosť s hľadaním dobrého zdroja.

Podľa známeho hesla, "zdroje tú sú", ktoré pri strihu platí dvojnásobne, je u naprostej väčšiny zdrojov možnosť dohľadania len otázkou času a snahy. Najdlhšie som hľadal zdroje pre anime Oban, kde to trvalo niečo okolo mesiaca a pol.

3) Framerate

Dôležité je mať pri všetkých zdrojov rovnaký framerate. Ide o to, že strihacie program pracuje v jednom okamihu len s jedným druhom framerate a ak má zdroj iný, tak sa s tým program nejako vysporiada, ale strácate kvalitu. Avidemux, virtualdub, AviSinth atď dokážu framerate zmeniť. Osobne sa s tým problémom nestretávam, pretože väčšinou pracujem s anime, kde sa ustálil framerate na 23.976. Ale je dôležité si tento údaj vždy zkrontrolovat.

4) Rozlíšenie

Ak máte zdroje so správnym / rovnakým pomeru strán, je nutné sa pozrieť na rozlíšenie. Tu platí jednoduché pravidlo. Rozlíšenie sa nastavuje podľa toho najmenšieho rozlíšenia, ktoré budete používať (nebrať absolútne, ak použijete malý obrázok na doplnenie, nie je nutné znižovať rozlíšenie celého videa, ale ak použijete niečo na celú scénu, už je to väčšinou potrebné. Rovnako ako predtým, strihacie program zvláda prácu v iných rozlíšení, ale keď zdroj 480x360 natiahnete na 1280x960, tak lepšiu kvalitu nezískate.

Záver k zdrojom

Je nutné si hlavne uvedomiť, k čomu také video má slúžiť a aká je cieľové skupina. Zverejnenie na youtube znesie veľa (youtube si robí vlastné kompresiu a ich 1080p kvalita bude iná ako 1080p z DVD), a teda a nie je potreba toľko riešiť rozlíšenie (pomer strán je niečo iné tam youtube podporuje 16: 9 ostatným pridáva čierne pruhy). Ak je to len pre počítač, ani tu to nie je úplne najhoršie a väčšina ľudí vám malé chybičky nejako odpustí. Zatiaľ čo napríklad plátno alebo televízie toho odpúšťajú úplné minimum (nehľadiac na problém, že napríklad na plátnu sa často stáva, že farby vyzerajú úplne inak - vlastná skúsenosť). Ďalšia vec je, že som nespomenul vôbec audio. Ide o to že audio sa upravuje minimálne alebo skôr vôbec. Proste audio sa pridá ak nemu sa dáva video, podľa spravidla oko znesie viac ako ucho.

Prvý strih

Teraz si ukážeme základnú prácu so Sony Vegas. Podľa inštrukcií v predchádzajúcom a súčasnom článku si pripravíme zdroje. Potom si otvoríme Sony Vegas, ak ste s ním niekedy pracovali je dosť možné, že sa vám otvorí posledný projekt. Ten nás nezaujíma a my si otvoríme projekt nový: File-> New alebo Ctrl + N.

Vyskočí na vás

Nastavenie projektu v Sony Vegas - Grafika

A teraz začne veľmi dôležitá časť strihu. Je potreba zo zdrojov vytiahnuť všetky dôležité informácie a nastaviť ich projektu.

  • Rozlíšenie - pozri vyššie
  • Field order - None (progresive scan) nestretol som sa zo situácií, kedy by bolo potrebné niečo iné a snáď ani nestretnem,
  • Pixel aspect ratio - 1,000 Square, tiež nie je dôvod používať pre osobné tvorbu nič iné, - Frame rate - vyz vyššie,
  • Stereoscopic 3D - off,
  • Pixel format 8-bit taky zatiaľ nie je dôvod meniť. A ostatní by mala byť defaultne tak, ako na obrázku. Ostatné záložky nás nezaujímajú alebo nie sú potrebné (maximálne keby ste pracovali s veľmi zvláštnym audiom, tak záložka audio).

Teraz importujeme zdroje (pozri prvý diel). Podľa veľkostí zdrojov to môže chvíľku trvať. Video, na ktorom pracujem v čase robenie článku, má zdroj jeden film 1280x720 ktorý má v bezztrátu veľkosť 45GB.

Dôležité upozornenie - priebežne ukladajte. Je jedno ako stabilný je program, vždy sa môže objaviť niečo, čo ho rozbije a dá sa takto stratiť veľa práce. Takže po dokončení importu si projekt uložíme :) . File- SaveAs. Môžeme si všimnúť, že zdroje, ktoré sme na importovali, sa nám automaticky nahádzali do dolnej časti (ak nie, možno ich pretiahnuť zo záložky project media)

Ako to asi vyzerá - Grafika
Základné práce so zdrojmi je jednoduchá. Kliknutím na video (dole) sa video označí. Fungujú aj skratky typu ctrl, shift úplne rovnako ako v súborovom systéme Windows. Keď je video označené, možno ho posúvať po časovej osi, presúvať vertikálne do iných video stôp. (Máme video stopu audio stopu, ktoré sa navzájom nemiešajú). Ak pretiahnete označené video na miesto bez video stopy, tak sa tam sama vytvorí. Kolieskom približujete a odďaľujete (šípky hore dole vie to isté). Všetko odporúčam vyskúšať, je to intuitívne a nemal by s tým byť žiadny problém.

Pozor - Jedinou zvláštnosťou muža byť, ak ste importovali video, ktoré obsahovalo audio stopu, tak sú obe časti k sebe pripútané a ide posúvať obe zároveň. Riešenie je označiť video a kliknúť na U. Pokiaľ chcete opäť spojiť tak označíte obe stopy a kliknite na G. (ide to aj pravý klik a položka group), možno takto spojiť a rozpojiť čokoľvek. Dôležité upozornenie, ak sa chystáte pomocou U rozpojovať, tak musíte mať označené len to, čo chcete odpojiť (pr audio). U vlastne tvoria 2 novej skupiny (označenú verzus neoznačenú).

Trocha úprav

Presúvaním toho ale moc nenastříháme, takže základné úpravy. Video môžeme skracovať sprava zľava tým, že prídeme k príslušnej hrane videá, klikneme a ťaháme. Tým skrátime, prípadne predĺžime video (pokiaľ dôjdeme na koniec videa, tak video sa pridáva od začiatku) odporúčam vyskúšať. Ak urobíme to isté, ale klikneme na začiatku na pravý / ľavý horný roh, tak to urobí základné prechod nič-video / video-nič. Rovnaký prechod to robí automaticky, keď prekrývame dve videá v rovnakej stope. Vyskúšanie opäť odporúčam, je to jednoduché, ale potrebné sa s tým zžiť. Vrchná hrana je rezervovaná pre nepriehľadnosť, v základe nastavená na 100% tj plný obraz. Opäť kliknúť ťahať.

A nakoniec ešte strih. Strih sa aplikuje stlačením tlačidla S a strihá sa vždy tam, kde je práve umiestnená časová os. Ak je v okamihu strihanie označené nejaké video / audio, tak sa strihá to označené, ak nie, strihá sa skrze všetky stopy. Tipy: Ctrl + Z funguje štandardne, tj. Krok späť, hodí sa, keď sa daná úprava nepodarí. Ctrl + C / X / V - fungujú ako inde vo Windows Teraz sa pohráme s tým, čo chceme výsledok uložíme a môžeme vyrendrovat.

Rendorvání:

Rendrovanie je jednoduché File-> render as Odporúčam rendorvat ako uncompressed, a následne to prehnať konvertorom na vhodný formát -> dobrý zvyk, zachováva maximálne kvalitu výstupu.

Tip: rendruje sa všetko video ktoré je označené v takzvanom regióne - tj. Defaultne všetko (v prípade že máte zabudnutý frame na osi za 3 hodiny bude sa rendrovat všetko od začiatku až po poslednej frame. Pokiaľ chcete rendrovat len časť, tak si myšou označte (medzi čiernymi bodkami stlačte a ťahajte do boku) príslušný región.

Čo sa má rendrovat - Grafika
Tiež odporúčam vyskúšať a pochopiť, môže to prekvapiť, a hlavne pretiahnuť dobu rendrovanie o dosť.

Rekapitulácia

Predstavili sme si ďalšiu časť práce so zdrojmi a ich vyberanie. A Naučili sme sa základné ovládanie v Sony Vegas a nakoniec sa nám podaril aj prvé render.


 

Všetky články v sekcii
Grafika
Článok pre vás napísal martinsakra
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autor programuje v C# a Javě + dělá v Unity3D
Aktivity