1. diel - Pixel art - Čo to vlastne je?
Pixel art
Pre niekoho kostrbatá grafika, pre niekoho retro a pre niekoho štýl, ktorý v sebe ukrýva nielen oldschool, ale aj určitý stupeň umenia. Bolo by nezodpovedné definovať Pixel art ako jasný druh umenia, pretože v sebe ukrýva oveľa viac.
Kategórií je pixel art bitmapovou grafikou. Je to druh vykresľovania obrazu pomocou siete bodov. Najmenší súčasťou bitmapového obrazu je tzv. Pixel - obrazový bod, ktorý má svoje súradnice a farbu.
Štýlom sa pixel art viaže na začiatky počítačovej grafiky - keď ešte
v jaskyniach naši rodičia mučili ZX spektrum. Rozlíšenie obrazu pre tieto
počítače bolo 256x192
bodov a preto nemalo zmysel robiť
detailnejšie grafiku. Pri bežnej veľkosti Spritu (vizuálnej podoby objektu v
hre) 32x32
bodov by predstavovala postavička 1/6 obrazovky - a to
nepočítam s rezervou pre GUI. Výpočtovej možnosti na rozmer pohyblivého
obrazu aj na jeho vykresľovanie a pestrosť farieb boli obmedzené a preto je
taká "8bitová" grafika považovaná dnes za umenie. Odtiaľ pixel "art".
Samozrejme, vtedy to nikomu neprišlo ako niečo výnimočné (nič iné
nebolo) a až dnes, ak sa má grafik zmestiť do rozmeru 32x32
alebo 16x16
bodového poľa, uvedomí si, že je to takmer
nemožné. Veď skúste si otvoriť bitmapový editor (kľudne aj skicár
windowsu), nazoomovat si a hodnoverne zobraziť postavičku, ktorá má svoj
osobitý, rozpoznateľný charakter. Tento kostrbata a na dnešné možnosti
"drevorubačský" vizuálny štýl postupne prekročil obrazovky počítačov a
inšpiroval umelcov celého sveta.
V ére, kedy je virtuálna realita už reálnejšie než reálna, je vektorová grafika (napr. GTA V) a pixel art (v Minecraftu) jednou z možností ako si zablbnúť, trochu oddýchnuť a otestovať, čo vo vás je. Aj vďaka spomínanej hre Minecraft, ktorá je síce o niečom inom, si mohli ľudia spomenúť na 8-bitové hry, na prvý začiatky počítačovej grafiky a vniesť do hrania opäť trošku osvieženie, keď už hráč nevedel, či sleduje televíziu, hrá hru alebo sa len tak pozerá z okna ...
Ono to má niečo do seba, keď je síce grafika low, ale pohyby reálne a neobmedzené vďaka frame to frame animáciu. Okrem toho vďaka relatívne jednoduchému technickému zobrazenia je možné vytvoriť pixel art z lega, viečok z fliaš, připomínkových lístkov apod.
Čiže ešte raz: Pixel art je bitmapová grafika s výrazným zrnom (veľkým obrazovým bodom) so snahou minimalizovať = abstrahovať = vystihnúť podobu reálneho objektu.
Ja osobne beriem tvorbu pixel art grafiky vždy ako výzvu a pretože viem, že každá grafická tvorba má byť hlavne o zábave, prikláňam sa k názoru, že nie sú žiadne pravidlá a každá cesta, chápanie a tiež tvorba pixel artu, je tá správna.
K veľmi dobré škole pixel artu patrí súťaže na pixeljoint, kde musíte nielen dodržať tému, ale aj rozmery obrazu a počet farieb. S tvorbou Vám tam pomôže nielen silná komunita, ale aj tisíce obrázkov na inšpiráciu od fakt nadupaných autorov .
Prečo s ním začať?
Ak nám dnešná hardvér dovoľuje urobiť niečo tak detailné a hyperrealistické ako napr. Xcom2 alebo Far cry 5, prečo teda ísť do pixel artu. Na sieti v databázach existuje množstvo knižníc a podkladov pre vyhladené aplikácie a hry, prečo potom mladé indie tímy siahajú tiež po pixel artu a na Steame ich majú za lopatu na každej jednej strane?
Existujú tri hlavné dôvody
- 1. Vizuál - Pixel art je super. Má to niečo do seba, ak môžete pri tvorbe vlastného vizuálu rozhodovať o každom jednom pixelu v obrázku. Každý bod môže byť vlasom, strelou a úspechom - doslova na každom záleží.
- 2. Nostalgie - Pixel art je retro a prináša späť pôvodný revolučné prvky svojej doby. Nielen z hier 8bitových počítačov, ale aj prvých herných konzol.
- 3. Zvládnutie - Mnoho ľudí tvrdí, že pixel art štýl sa dá veľmi rýchlo naučiť. Podľa mňa dobrý pixel art nie je jednoduchý, na druhej strane mu dokážeme veľa odpustiť. Základné práce sa skladá z pridávanie a uberanie bodov na obmedzenom obrazovom poli a na jeho tvorbe reálnej stačia dva nástroje. Ceruzka (pencil tool) a guma (Eraser). Okrem toho k animácii pixel artu tak akosi patrí preblikávania medzi polohami a nie plynulý pohyb. Čiže aj na animáciu je jednoduchšie. Ďalšie prvky takých hier, ako sú okná menu alebo realizácia dialógov, opäť urýchľujú tvorbu nakoľko im najviac sadne jednoduchosť.
Ak sa chcete sústrediť na programovanie a grafiku v nižšom počte vývojárov, pretože nebodaj v jednej osobe, je pixel art efektívna voľba . Výpočet takto zjednodušené grafiky je menej náročný na operačnú pamäť a umožňuje vám viac sa venovať algoritmu a kódu. Navyše množstvo userfriendly editorov na tvorbu hier má priamo v sebe jednoduchý bitmapový editor a pretože sme my ľudia pohodlní, je pre nás ľahšie v jednom programe aj kódovať, kresliť, testovať a hrať.
Budúcnosť herných štýlov je neistá. Pokiaľ si rozdelíte grafiku na drobné, tak sa všetky štýly kvôli svojej zaujímavosti a výnimočnosti v danej dobe opakujú a točí. V ére absolútneho 3D prišla vektorová grafika, neskôr kombinácia 3D a pixel artu a následne prienik reálnych obrazov - skíc do virtuálneho priestoru a potom opäť od začiatku. Ani jeden štýl nie je dobré zatracovať nakoľko sú budúcnosťou všetkých z nich.
V budúcej lekcii, Tvoríme vlastné Pixel art , si skúsime v tomto štýle niečo vytvoriť krok po kroku.
Ak by Vás zaujímali podrobnejšie informácie o tomto štýle a chceli ste vidieť viac ukážok, môžete ich ďalej nájsť na:
- MortMort
- Pixeljoint
- Pixilart a ďalších ...
Poznámka autora: Nepatrím medzi ľudí, ktorí potrebujú na všetko jasné poučky a definície. Snažím sa veci prakticky realizovať a nie len pomenovávať. Na to sú iní. Preto berte tento môj príspevok ako môj názor a nie ako Wikipédii. Názor grafika, ktorý robí nielen pixel art (napr. Vo vektoroch dám pokojne aj Ježiša) a podľa niekoho to robím aj dobre.