Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

3. diel - Objekty, pozadia a ďalšie prvky v Pixel artu

Vitajte u ďalšej lekcie na tému Pixel art. V minulej lekcii, Tvoríme vlastné Pixel art , sme si vytvorili prvý z našich vlastných Pixel artu. Dnes sa bližšie pozrieme na objekty a pozadia.

Pixel ART - Objekty, pozadia a ďalšie

Komplexné grafika hry sa skladá z množstva kategórií a zložiek. Aby bol vizuál jednotný, je potrebné riešiť nielen grafiku hlavného hrdinu, ale aj celej hry. Okrem vizuálu hráčov sú dôležité takzvané itemy (či nemanipuluje postavička s predmetmi z iného sveta), pozadia, nepriatelia a samozrejme interface, cez ktorý sa hra ovláda. Čiže buttony, okná, menu a písmo.

Objekty

Typické pre pixel artové hry je porušovanie proporcií objektov postavy hráčov. Je to logické, pretože pri nízkom rozlíšení postavy by item, ako napr. Náhrdelník, nebol vôbec realizovateľný tak, aby sa dal dešifrovať. Proporcie sa naopak prevracajú - to, čo je najdôležitejšie, je najväčší - naozajstný bad ass boss celej hry je niekoľkonásobne väčšia ako hrdina a super silné zbrane tiež.

Pixel art

Náhrdelník

Postup pri tvorbe je klasický. Línií si nakreslíme os remienka a naznačíme medailón. Následne doplníme plochu a vykresľuje objem pomocou svetla a tieňa. Štruktúru retiazky som si zvolili pomocou striedanie svetlých a tmavých plôch.

Pixel art

Meč

Pixel art

Debna

Podobne ako v prípade náhrdelníka si najprv vytvoríme celkový tvar objektu. Následne línie, ktoré definujú farebné hranice a finišujeme pomocou detailov a nahodením objemu objektu.

Pixel art

Snažím sa väčšinu Sprit vykresľovať tak, aby mali dojem objemu. Na to mi slúži svetlo a tieň. Samozrejme chce to trochu cviku a predstavivosti. Ja umiestňujem svetlo vždy doľava a hore. Samozrejme nezobrazuje konkrétne jeho zdroj, ale robím to tak, že všetky plochy a línie objektov, ktoré sú na ľavej hornej strane, zosvetlí. Tie náprotivnej - vpravo dole, naopak stmavne. Dosiahnem tak ilúzie, že tvar vystupuje smerom k nám. Takéto zosvetlenie a stmavenie je možné robiť pridávaním bielej do svetla alebo modrej do tieňa alebo jednoducho v škále pôvodnej farby postupujem smerom k jednotlivým odtieňom.

Vidíš ma?

Nakoľko je pixel art predsa len zjednodušením tvaru, je potrebné vopred si definovať jednotlivé viditeľnosti prvkov hry. To vzadu, pôsobiaci ako doplnok, bude jednofarebné. To, čo má v hre svoju dôležitú úlohu, bude naopak kontrastné - farebne oproti pozadie kričiaci a keď sa podarí, tak aj obrysové. Niet nad hru, ktorá v sebe ukrýva user-friendly pomôcku a pomáha tak plne sa sústrediť na hranie a nie na výkladový slovník v jednej ruke.

Pozadia

Aby sme sa vyhli nedorozumeniam, je dôležité ujasniť si, čo je v hre pozadie. Je to proste plátno, podklad, na ktorom sa odohráva hra - background. V pôvodných RPG pixel artových hrách bola pozadím vlastne podlaha zložená z dlaždíc. V tomto prípade sú dlaždice vlastne prvky scény, ktoré majú vlastné obrázky, ale ich účel je statičnost. Napríklad stromy, dlaždice krajiny neba rôzne povrchy, ako je tráva, hlina a kamene. Ak mali mať objekty pozadí určitú kolízne vlastnosť, pridávali sa do scény osobité kolízne objekty. Podľa potreby a štýlu sa pozadie delila na kompletné mapy, v ktorých sa pohľad presúval zároveň s hráčom, alebo sa prepínal po priblížení hráčov k jednej zo štyroch hraníc obrazovky.

Pixel art

Okrem RPG sa pozadia v platformovkách a adventurách správajú ako pozadie smerom k horizontu. Čiže obsahujú stromy, ploty, hory a oblohu. V Akčnom platformním štýle hry sa pripravuje pozadia z viacerých častí. Takéto rozdelenie pozadia na vrstvy dáva programátorom možnosť simulácie priestoru. Robí sa to tak, že vrstvy, ktoré sú najbližšie, sa pohybujú rýchlejšie ako tie, čo sú ďalej. Samozrejmosťou je zväčšenie postavičky hráča, čo dodáva scéne priestor a perspektívu.

Pixel art
Pixel art

Rámy a lišty v hre

Osobne nie som zástancom komplikované grafiky. Vadí mi ornamenty na štruktúrovanom pozadí. Trhám sa pri nervóznych dotykoch kontrastných plôch a vzhľadom na zákony typografie pristupujem k písmu citlivo ;) . Práve preto nie som zástanca toho, aby bol grafický interface hry príliš komplikovaný. Predstavte si pixel artové pozadie hry plné objektov, v ňom lištu GUI a na nej písmo. Všetko je to super, ale pri menšom rozlíšení to môže zmiasť. Logicky pri plošnom pixel artu oko nemá možnosť odlíšiť hĺbku a preto rovnako prijíma všetky časti obrazu. Niekedy však príliš veľká pozornosť venovaná rámu odpútava od hry. Osobne preto radšej volím jednoduchá okna.

Samozrejme to, čo je potrebné na obrazovke zobraziť, vychádza zo žánru hry. Iné prvky treba zobraziť pri FPS a iné pri stratégiách. Okrem toho pri hre na PC sa počíta s ovládaním pomocou klávesov, ale ak chcete hru migrovať na dotykovej obrazovky, musíte buttony vytiahnuť na svetlo sveta a rozumne do hrania zakomponovať.

Pixel art

Buttons a text

Tlačidlá priamo vychádzajú z farieb GUI. Mali by korešpondovať s hrou a hlavne by nemali pôsobiť plošne, aby bolo jasné, že je možné na ne kliknúť. Čiže to isté ako objekty - svetlo a tieň. Najdôležitejšie je písmo. Ak nevieme text, dešifrovať ho nemá v podstate zmysel. Čiže jasne oddeliť od štruktúr a nastaviť optimálnu šírku ťahu písma. V pixel artových hrách volíme hlavne bold rez, aby sa v rozmanitosti farieb rýchlo čítalo.

Vhodná môžu byť napríklad písma DPComic, Joystix, Manaspace, bulk Pixels, Coolville, Tiny a ďalšie.

Všetka kreatívna práca v sebe ukrýva metódu pokus-omyl a preto sa aj grafika často optimalizuje, mení a ladí. Nebuďte preto konzervatívny a smelo experimentujte. Jedinou podmienkou je len príbuzný vizuálny štýl, ktorý potom vo výsledku pôsobí pokojnejšie a jasnejšie v spôsobe vnímania. Niekedy je vhodné, aby sa pri textoch používali ozdobné prvky v kombinácii s bezpatkovým písmom (san_serifmy) a niekedy krásne pôsobí kombinácia 3D hry a ilustrovaného 2D menu. Čiže smelo. Možno ste to práve vy, kto príde s niečím revolučným a určí štandard na ďalšie roky dopredu ;) .

To je pre dnešné lekciu všetko. V lekcií budúci, Animuje v Pixel artu , sa budeme bližšie zaoberať animácií.


 

Predchádzajúci článok
Tvoríme vlastné Pixel art
Všetky články v sekcii
Pixel art
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Animuje v Pixel artu
Článok pre vás napísal chain
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Venuje sa grafike, objektovemu programovaniu, vyuke a osobnemu rozvoju
Aktivity