IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

Library Maker - vlastné ikony do game maker

Pretože som si skôr všimol nejakého záujmu o tvorbu knižníc pre Game Maker, pokúsim sa dneska niečo k tomu napísať pre prípadné zvedavcov, ktorí sa nenechajú odradiť a všetko chcú skúsiť.

Knižnicami sa myslí sady ikon naplnených kódom, ktoré sa zobrazujú v Game Makeru pri úprave objektov. Tie originálne nemožno zmeniť, ale môžete si pridať vlastnú sadu ikon. Pri šikovné práci si môžete ušetriť veľa písania a výsledok je o poznanie prehľadnejšie. Bohužiaľ, keď budete chcieť poskytnúť niekomu zdrojové kódy svojej tvorby, musíte pribaliť aj všetky použité knižnice, inak to nemá šancu rozchodiť. Určite sa vyvarujte kombináciou niekoľkých knižníc od rôznych autorov. Používajte len dokonale zdokumentované knižnice alebo tie, ktoré ste vytvorili sami. Inak sa vám do programov môže votrieť veľa nechceného kódu. Či už balast, ktorý len obťažuje alebo dokonca vyslovene niečo škodlivého.

V prvom rade treba povedať, že vytváranie knižníc nie je ľahké a ak nie ste schopní písať v GML (Game Maker Language) minimálne troch stránkové skripty z prvej vody načisto, tak s Library Maker nezačínajte. Dá sa toho podelat viac, ako je možné získať. Ak som vás doteraz neodradil a budete predsa len chcieť nejaké svojej knižnice vytvárať, pokúsim sa vás vykonať niečím z toho, čo budete potrebovať:

Inštalácia

( Http://sandbox­.yoyogames.com/­...extmaker.zip -uvnitř balíčka) Ja pracujem s verziou 1.3, ktorá je kompatibilná s verziou GM 7.0 a vyššie. Library Maker musíte stiahnuť zvlášť, pretože nie je dodávaný spolu s Game Maker. Nepliesť prosím s Extension Maker, ktorý robí rozširujúce balíčky. Library Maker pracuje výhradne so súbormi s koncovkou .lib umiestnenými v podpriečinku / lib inštalácie GM. Samotný Library Maker do tejto zložky Nepchajte, je určená pre knižnice. Zálohujte celú túto zložku zakaždým, keď sa rozhodnete Library Maker použiť. Keď to neurobíte, nepíšte mi potom, ako ste si to pokazili ao čo všetko ste prišli.

Príprava

Library Maker nie je na pokusy. Takže si dobre rozmyslite, čo chcete v knižnici mať a prečo. Najvyššie ak máte osvedčený kus kódu, ktorý používate skoro v každom svojom výtvoru. Potom bude dobre mať nejaké ikonky rovnakého prevedenia ako má Game Maker. Library Maker číta bmp, ico, wmf, emf. Zvyčajná veľkosť je 32x32, vyplnená jednoliatu farbou ako pozadie a na tom z ľavého horného rohu počínajúc 24x24 bodov veľký obrázok ikony. Najľahšie je nejakú ikonu vziať a prekresliť ju.

Vlastnosti celej knižnice

Knižnice Game Makeru sú číslované. Tie základné začínajú 01_move.lib a končia 07_draw.lib, takže vy budete mať napríklad nejakú svoju 08_My.lib, ktorú si založíte novú a prázdnu v Library Makeru. V okienku Tab caption je názov knižnice, ktorý sa potom vidia v GM. Initialitzation Code skrýva kód, ktorý sa bude spúšťať pri štarte hry ako úplne prvý. V tlačidle Information sú vaše autorské poznámky a číslo verzie vašej knižnice. Nikdy nepoužívajte v GM nedokončenej knižnice k práci! Pokiaľ vo svojej knižnici používate funkcie dostupné len v plnej verzii GM, označte ju podtržníkom Advanced, aby sa inak nezobrazovala. Potom už len tlačidlom Add Actions pridávame jednotlivé položky.

Vlastnosti akcií

Okrem tlačidiel dole funguje na akcie z menu Cut, Copy, Paste a Merge (vloženie akcií z inej knižnice). Najdôležitejšie je zvoliť správne typ akcie (Kind). Podľa toho na vás totiž GM pri použití vypľuje interface. Okrem bežného Normal možné zvoliť napr. Šípky uzatvárajúce podmienku alebo prosté odsadenie ikon v knižnici (odsadenie je prirodzene bez akéhokoľvek kódu). Ak zvolíte v Argument Count nejakej číslo môžete potom používať tento počet vstupných argumentov. Používajú sa podobne ako napríklad u skriptov, len sa musí na začiatku zvoliť aký typ premennej argument bude, aby sa mohol interface prispôsobiť. Samotný kód môžete vložiť, keď dole v oblasti nazvanej Execution zvolíte Code. Function by malo mať rýchlejšie spracovanie, ale je ťažšie to pripraviť správne. Voľba Nothing jednoducho nemá žiadny kód (napr. Komentár), preto skúšajte najprv Code. Ak je akcia chápaná ako podmienka, zaškrtnete Question a nezabudnite v kóde vracať 0 alebo 1 pomocou return. Zatržítko Relative otestujete v kóde ako if (argument_relative) {..., ale ak to nebude mať úplne jasné použitie, radšej ho vypnite. Pokúste sa dodržiavať typ ikon podľa typu akcie v duchu Game Makerových originálov. Nastavujte popisky Description, List text, Hint text, aby potom akcia bola v GM popísaná. Možno pritom používať tieto skratky:

  • # Nový riadok
  • @FB tučné písmo (len pre list text)
  • @FI šikmé písmo
  • @r pridá slovo relative, ak je príslušné zaškrtnutie zvolené
  • @N pridá NOT podľa začiarknutia v podmienkach
  • @w nahrádza názvom iného objektu pre ktorý je akcia zapnutá
  • @ 0, @ 1, ... nahrádza hodnotou príslušného argumentu

DRŽTE SA otestovaných POSTUPOV. Vzhľadom k tomu, že za dokonalú funkčnosť za všetkých okolností nikto neručí, môže sa stať, že niečo jednoducho nebude fungovať ako by podľa všetkého malo. Postupujte opatrne a všetky funkcie testujte na jednoduchom kódu než to použijete na ostro.

Príklad

Teraz si otvorte 00_DEVBOOK.lib a pozrite si, ako vyzerá v Library Makeru a vyskúšajte, čo to robí v GM. Akcia uložené v tejto knižnici sú nasledovné:

  • VykresliSprite: Vykreslí aktuálne sprite aj keď je v evente draw už niečo vložené. Ťahanie: Keď tyhle štyri ikony rozestrkáte do správnych eventov, bude možné objekt ťahať. Vytvára pomocnú lokálne premennú drag, ktorá udáva ťaženie v procese.
  • VypišProměnnou: Vypíše vždy čitateľne a v rámčeku. Aktuálne farbu uloží a potom obnoví.
  • NastavFont: Komplexné nastavenia fontu v jedinej ikone.
  • NaplňText: Vytvorí lokálnu premennú s názvom 'text', ktorú vyplníte v editore. Ľahko vytvoríte reťazec aj so zakončením všetkých riadkov spôsobom WYSIWYG.
  • CentrujObjekt: Posunie stred objektu na stred miestnosti.
  • OmezeníRychlosti: Ak je rýchlosť objektu vyššia ako daný limit, zníži sa.
  • NáhodnáBarva: Nastaví kresliaci farbu náhodne v danom rozsahu.
  • NáhodnáŠedá: Nastaví kresliaci farbu na náhodný odtieň šedi.
  • NáhodnýBarevný­Výběr: Zo zvolených farieb vyberie náhodne.
  • LadicíHlášení: V ladiacim móde (červená šípka) zapnite debug messages

a tam sa vypíše to hlásenie. V normálnom behu nie je hlásenie vidieť.

Veľa šťastia s vlastnými knižnicami, snáď vám to bolo trochu užitočné.


 

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 256x (65.4 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku GameMaker

 

Všetky články v sekcii
Game maker - Ostatné
Článok pre vás napísal TomBen
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
-
Aktivity