8. diel - Úvod do fotenie krajiny
V minulých lekciách sme dokončili fotenie portrétov a povedali si aj niečo viac o kompozíciu. Dnes sa uvedieme do prvého dielu série o fotenie krajiny. Na začiatok si uvedieme niečo o krajinárskej fotografii a ukážeme si nejakú tú inšpiráciu. Povieme si, čo budeme potrebovať a rovno sa pustíme k základným technikám fotenie krajiny.
Fotenie krajiny
Krajinná fotka je už taká klasika, ktorú skúsil snáď každý fotograf, ale máloktorý u nej zostal. Síce sa to nezdá, ale krajina je na fotenie pomerne náročný žáner. Je k nemu potrebné úplná znalosť kompozície a jej cítenie, cit pre krásy prírody a veľa, naozaj veľa trpezlivosti. Občas trvá dni, než príde to správne svetlo, príroda sa rozjasní a my vyfotíme onú očakávanú fotografiu.
Trocha inšpirácie
Na začiatok, než sa vôbec do niečoho pustíme, by som vám rád ukázal nejakú inšpiráciu. Nebude to nikto iný, než najznámejší americký krajinkár Ansel Adams. Jeho fotky amerických národných parkov sú dnes už nestarnúcim symbolom krajinárskej fotografie, a preto nie je lepšieho príkladu, než Adamsa.
Zdroj obrázku: http://anseladams.com/
Zrkadlovka a objektív
Ak začínate, bude vám stačiť obyčajná zrkadlovka (výber fotoaparátu
som už opísal v jedno z predchádzajúcich
článkov) a na nej pevný (objektív s pevnou ohniskovou
vzdialenosťou, nejde s ním zoomovať) širokouhlý objektív
približne 28mm
a menej. Širokouhlý preto, pretože sa do neho
zmestí celá fotená scéna a pevný, pretože má lepšiu svetelnosť a
ostrosť oproti zoomovacímu objektívu. Nesmiem opomenúť menšiu váhu,
ktorá vás nebude obmedzovať pri vašich cestách s vašou fototechnikou.
Ďalšia vlastnosť, ktorú by som určite označil za výhodu, je to, že vás
donúti ku kreativite. Obmedzenie nemožnosti zoomovať vás donúti oveľa viac
zvažovať kompozíciu a viac premýšľať nad fotografií.
Samozrejme môžete použiť aj setový alebo zoomovací objektív, ale ten pravdepodobne nebude tak široký a neurobíte na neho také fotky, ako na pevné sklo. Na detailné snímky sa môže hodiť aj teleobjektív, ten sa však u krajinárskej fotografie nepoužíva tak hojne ako široké objektívy, preto by som ho nebral ako základ, ale skôr ako objektív s príležitostným využitím.
Statív
K fotoaparátu a objektívu budete ďalej potrebovať statív. Hovorí sa, že statív sa kupuje na dvakrát, prvýkrát lacný, nekvalitné, ktorý vydrží pol roka a následne druhý, lepší. Preto by som vám hneď na začiatok odporučil kúpiť drahšie, ale kvalitnejšie statív. Predstavte si, ako pokladáte svoj drahý foťák (ktorý môže vážiť napr. 1,5 Kg is objektívom) na nestabilné, plastový statív. Niečoho takého by som sa byť vami radšej vyvaroval. Vyberte si kvalitný statív, u ktorého sa nebudete báť, že po položení foťáku sa celý rozpadne. Ja osobne mám dobré skúsenosti s hliníkovými statívy s guľovou hlavou. Statív nepoužívam každý deň, preto je pre mňa guľová hlava úplne dostačujúce a hliník bez úhony zvládne moje občasné používanie. Ak dopredu viete, že budete statív používať denne, poobzerajte sa po drahších, napr. Karbónových statívoch s trojcestnú hlavou.
Filtre
Filtre sú príslušenstvo k objektívom, ktoré slúžia na vytváranie efektívnejších fotografií. Pre fotenie krajiny sa využívajú dva základné filtre: ND filter a Prechodový filter.
ND filter
ND filter slúži na stmavenie expozície fotené scény. Takže ak chceme fotiť s dlhším časom a do objektívov preniká nadbytok svetla alebo ak natáčame video a chceme plynulé prechody medzi rozdielne nasvietenými scénami, na objektív nasadíme práve ND filter. Ak sa rozhodnete filter kupovať a budete mať v úmysle používať ho na všetky svoje objektívy, kúpte si ho tak, aby priemerom sedel na váš najširšiu objektív. Na zvyšné objektívy s nižším priemerom kúpite redukcie, ktoré sú podstatne lacnejšie. ND filtre sú veľkým pomocníkom všetkých fotografov krajiny, preto by som vám odporučil kúpiť tento filter ako prvý.
Prechodový filter
Prechodový filter tiež slúži na stmavenie scény, ale na rozdiel od ND
filtra stmavuje jenom určitú časť fotografie. Väčšinou
je to obloha. Teda hornú polovicu alebo 2/3
scény. Záleží na
filtri. Prechodový filter sa používa prevažne v krajinárskej fotografii k
foteniu silne kontrastných scén, a preto by vo vašej výbave
nemal chýbať.
Clona, čas a ISO
Najdôležitejšie parameter, ktorý pri fotenie krajiny nastavujeme, je
clona. Od nej sa odvíja všetky ostatné parametre. Ak fotíme krajinu ako
celok a chceme mať ostrý každučký kúsok fotografie, nastavíme clonu na
f8
či f11
. Prečo tak malú clonu, keď môžeme
nastaviť f16
a ešte oveľa viac? To preto, pretože
vyššie clonové číslo výrazne zhoršuje
kvalitu kresby fotografie. Síce sa nám pri vyššej clone vyhrotenie okraje,
ale zato sa nám ľahko zotrú stred fotografie a to nám za to určite
nestojí. Každý objektív sa správa inak, preto má aj najlepšie kresbu a
ostrosť pri rozdielnych parametroch. Ideálne je preto si sám vyskúšať, pri
akej clone má práve váš objektív tieto parametre najlepší.
No a čo expozičný čas a ISO? Tu využijeme vyššie spomínaný statív.
Pri vyššej clone je scéna spravidla
podexponovaná, preto aby sme dosiahli ideálnu kompozície,
musíme navoliť dlhší čas. Čas, ktorý by sme neudržali v ruke bez
klopania rúk. Pri extrémnych prípadoch, ako fotenie v noci, sa závierka
fotoaparátu otvorí na 3Os
. To je čas, ktorý už v ruke proste
neudržíte a musíte siahnuť po statívu. No a ISO nám poslúži k
dodatočnému prisvetlenie scény, ak je potreba.
Kompozície
O kompozíciu samotné je už vydaný samostatný článok, preto sa v tomto článku viac zameriame na kompozíciu spojenú s krajinou, než na samotnú kompozíciu ako takú.
Popredia a pozadia
V krajinárskej fotografii je kladený veľký dôraz na popredí. Popredia obzvláštňuje kompozíciu a prináša do nej prvok, ktorý pri správnom umiestnení dodáva fotografiu energiu a krásu. Uvediem vám príklad. Som pri mori, zapadá slnko a ja tú krásu chcem odfotiť. Môžem odfotiť mora samotnej, takú fotku však dokáže odfotiť každý a fotografie bude tuctová, pretože more vyzerá skoro všade takmer rovnako. Lepšie možnosťou je teda napríklad nájsť vhodné popredia. Môže to byť lávka, kamene na pláži, spadnutý kmeň stromu vo vode a pod. Tento prvok zahrniem do fotografie ako popredia a razom mám jedinečnú fotografiu, ktorá pri správnom umiestnené popredia pôsobí vyvážene a energicky.
Detailné fotografie
Krajinu nemusíme fotiť len klasicky, teda zahrnieme do fotografie skoro všetko, čo sa zmestí do hľadáčika. V krajine sa môžeme zamerať na malé detaily, ktoré dokážu byť naozaj nádherné. Pri takomto fotení nebudeme premýšľať o popredia a pozadia, práve naopak. Pokúsime sa do fotografie zahrnúť len hlavný objekt - teda onen detail v prírode a všetko ostatné okolo, čo do fotografie nepatrí, buď rozostříme, alebo odoberieme z fotografie pomocou orezanie.
Zameranie na detail kvetov .<>
Detail mora
To bude pre dnešok všetko. V budúcom diele, Ako fotiť prírodu , sa pozrieme na negatívne priestor, panoramatické skladanie fotografií, expozičný bracketing, prírodné textúry a veľa ďalšieho.