14. diel - Úvod do nočného fotenia
V minulej lekcii, Úvod do fotenia makra , sme sa uviedli do fotenie makra.
Dnes si predstavíme tému, ktorá je pre fotografov veľmi pestré a zaujímavé. Je však potrebné poznať určité zákonitosti a pravidlá, pretože sa na rozdiel od fotenia za denného svetla vo všeličom líši.
Foto výbava
Zo všetkého najskôr si povieme o technike, bez ktorej sa pri fotení v
noci nezaobídeme. Naším základom nie je nič iné ako
zrkadlovka. Pre začiatok určite postačí aj lacnejší
variant, musí však podporovať režim bulb, ktorý je pre
nočné fotenie nevyhnutný. Ďalšie nevyhnutná súčasť
výbavy je objektív. Objektív by mal najlepšie poskytovať
čo najlepšie svetelnosť, a mal by teda mať čo
najnižšie clonové číslo. V najlepšom prípade to bude
objektív s clonovým číslom f/2.8
a menej.
Jediné, čo nám zostáva, je statív, na ktorý všetku tú
techniku postavíme. Ďalšie komponenty, ako káblová spúšť alebo externý
blesk, sa rozhodne môžu pri fotení hodiť, ale do našej nevyhnutnej výbavy
už nepatrí.
Téma
Pri hlbšom zamyslení, ktoré tému si pre nočné fotenie vybrať, pravdepodobne zistíte, že máte takmer rovnaké možnosti, ako vo dne. Môžete totiž fotiť nočné krajinu, architektúru, makro, portréty, reportáž a nespočet ďalších fotografických žánrov. Možno si teraz hovoríte, prečo tak málo fotografov fotí nočné fotografie, keď nie sme obmedzení žánrom. Dôvodov môže byť hneď niekoľko - nedostatočné technika pre nočné fotografie, obtiažnosť nočných fotografií, pomalosť pri fotení, a keď by sme hľadali, našli by sme určite ďalších nekonečno dôvodov, prečo v noci nefotit. Ja si ale myslím, že fotenie by nemalo končiť so západom slnka, pretože aj v noci na náš čaká obrovské množstvo príležitostí, preto si vyberte žáner, ktorý vás vo dne baví najviac a skúste si ho v noci. Takýto zážitok vás totiž určite môže obohatiť o nové skúsenosti.
Priebeh fotenia
Priebeh fotenie bude samozrejme rozdielny podľa témy, ktoré si pre fotenie vyberiete, preto popíšem priebeh aspoň dvoch podľa mňa najbežnejších žánrov. Vybral som makro a krajinu. Niektorí z vás by mohli podotknúť, že nočné portréty sú v poslednej dobe na bežnom poriadku. V tom máte samozrejme pravdu, ale také portréty sa fotia takmer rovnako, ako ,, normálne "denné portréty, preto je podľa mňa zbytočné zmieňovať priebeh takého fotenie.
Krajina
Nočné fotenie krajiny nezačína v noci, ako by sa mnohí mohli mýliť. Začína tesne pred zotmením, pretože predtým, než na seba celá krajina vezme nočné rúcho, je potreba nájsť miesto, z ktorého budeme fotiť, vyriešiť kompozíciu a nastaviť fotoaparát. V čiernočiernej tme nie sú tieto úlohy zrovna ľahké, preto je lepšie zvládnuť je dopredu a len čakať na príchod tmy a hviezd.
Ak by vám ale situácia nedovolila zvládnuť vyššie spomínané úkony dopredu, pripravte si čelovú baterku, ktorú si budete svietiť (pri fotení jej samozrejme vypnite) a kompozíciu dolaďte pomocou skúšobných snímok. Skúšobné zábery budete musieť vyfotiť na čo možno najnižšiu clonu a najvyššiu ISO, pretože inak na svojich fotkách neuvidíte nič iné ako tmu.
Makro
Makro ide fotiť dvoma spôsobmi. S prirodzeným svetlom (no, skôr s prirodzenou nočnou tmou) a so svetlom umelým. Ja osobne rád experimentujem so svetlom umelým, preto je priebeh fotenia nasledovné:
- Prídem na miesto, kde mám dopredu vyhliadnutý objekt, ktorý chcem nafotiť
- Rozložíte svetla, poprípade nasadím externý blesk a ukotvíme statív
- Následne zvolím kompozíciu a zaostríte
Pokiaľ si vyberiete prvý spôsob fotenie, postupujte úplne rovnako, akurát bez svetiel.
Všeobecne pre ktorýkoľvek žáner, ktorý budete fotiť v noci, by som
vám odporučil odfotiť čo najviac fotografií, pretože doma
pri selektovanie fotiek zistíte, že polovica fotografií je úplne
nepoužiteľných, az tej druhej polovice je vôbec správne zaostrených tak
30
%. Nevešajte ale hlavu hneď po prvom fotení, s cvikom a
praxou prídu aj krásne fotky a počet podarených sa výrazne
zvýši.
Nastavenia fotoaparátu
Náš fotoaparát nastavíme podľa témy, ktoré sme sa rozhodli fotiť, v praxi to znamená, že clonu nastavíme podľa nášho žánru a na okolnosti fotenie v noci sa nebudeme obzerať. Portréty teda budeme fotiť s nízkou clonou ako takmer vždy, krajinu budeme fotiť s vyššou clonou, aby sme mali všetko v našej scéne ostré pod.
Expozičný čas nastavíme úplne rovnako. Na krajinu a
makro nastavíme čas okolo 15
sekúnd, fotoaparát musí
byť samozrejme na statíve, môžete aj viac, ale ak budú vo vašej
fotografiu hviezdy, riskujete, že pohyb Zeme bude natoľko rýchly, že je
rozmaže. Takéto rozmazania môže byť aj účelné, ale pre takéto účely
sa poväčšine používa bulb režim, ktorý je schopný
zachytávať pohyb hviezd v rádoch desiatok sekúnd a vytvárať efekt
ozajstného pohybu hviezd, pretože pri fotení okolo 30
-
60
s je pohyb viditeľný len ako rozmazanie, ktoré pôsobí
nepekne.
Na ďalšie žánre, ako napríklad nočné športy a portréty, budete potrebovať oveľa rýchlejší čas, preto si budeme musieť pohrať s nastavením clony a ISA a nájsť tú najlepšiu expozíciu.
Posledný parametrom je ISO. To bude naším malým pomocníkom pre
doexponování fotky, preto sa ho vôbec nebojte navýšiť aj
na hodnoty okolo 2000
a viac. V následnej
postprodukcii vzniknutý šum ľahko znížite na hodnoty, pri ktorých bude
takmer nepatrný.
Pozn. Spomínaná pravidlá sú všeobecné, ak budete s žánre experimentovať, bude vaša nastavenie vyzerať inak.
Dlhá expozícia
Dlhá expozícia, čiže long exposure, je technika, kedy je uzávierka otvorená na veľmi dlho dobu, preto sa predmety, ktoré sa rýchlo premiestni z jednej strany snímky na druhú, javí len ako čiary, v ktorých nevidíme konkrétne predmety. Technika dlhej expozície sa väčšinou využíva pri fotenie krajiny a nočného mesta, ale môžeme jej samozrejme využiť aj inde.
Pre uskutočnenie tejto techniky použijeme režim bulb, do
ktorej sa dostaneme pri nastavovaní expozičného času.
Budeme nastavovať dlhší a ďalší čas, kým sa nám na displeji miesto
sekúnd neukáže ,, bulb ". Z pravidla sa režim bulb nachádza za
30
s. Fotoaparát bude snímať scénu po dobu stlačené spúšte,
preto je pre fotenie nutná káblová spúšť, ktorá
snímanie obrazu zastaví bez roztrasenie obrazu, ktoré by sme spôsobili, keby
sme stlačili spúšť na fotoaparáte prstom.
Ostrenie
Hneď na začiatok by som rád povedal, že ostrenie je v noci naozajstný
oriešok. Nejeden fotograf s ním zápasil, a možno aj kvôli nemu tak málo
fotografov fotí v noci, ale prečo? To pretože v noci ide len ťažko
zaostriť na predmety, ktoré pomaly nevidíte a na automatické ostrenie sa v
80
% prípadov nemôžete spoliehať, preto by som rád uviedol
pár mnou osvedčených rád, ktoré by vám mohli výrazne uľahčiť
prácu:
- 1. Pri fotení objektu, ktorý je v blízkosti približne pár metrov od fotoaparátu, môže ostrenie uľahčiť baterka, ktorú na objekt posvietite a pomocou svetla, ktoré v hľadáčiku uvidíte, potom jednoducho zaostríte.
- 2. Na hviezdy už si bohužiaľ neposvítíte, a preto bude ostrenie o poznanie ťažšie. Pomoct nám ale môže cvik a pevná ruka. Pri fotení hviezd sa pozerám na malý posuvník, ktorý mi pri ostrení ukazuje na akú diaľku ostrím. Pre hviezdy väčšinou točím prstencom objektívu do tej doby, kým nedosiahnem nekonečna a ešte kúsok za neho, ale ako som už povedal. Takéto ostrenie chce hlavne cvik a pevnú ruku.
- 3. Poslednou možnosťou, ktorá sa mi osvedčila, je zaostriť na predmet, ktorý chcem fotiť, ešte vo dne a len počkať na príchod noci. Takáto metóda je ale pomerne zdĺhavá a vyžaduje plne nabitú baterku, ktorá vydrží pokojne 2 hodiny a viac.
To je pre dnešné lekciu všetko.
V budúcej lekcii, Úvod do fotenia zátišie , si povieme niečo viac o fotografovanie zátišie.