Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

7. diel - Kompozície

V minulej lekcii, Atmosféra , sme si povedali niečo o atmosfére a načali sme práve kompozíciu. V tejto lekcii si preto tento pojem vysvetlíme o niečo detailnejšie a povieme si, prečo by sme ho vôbec mali poznať a na čo nám slúži.

Kompozície

Kompozícia je prehľad odporúčaní a akýchsi pravidiel pre usporiadanie prvkov v umeleckom diele. To znamená, že sa znalosť kompozícia využíva naprieč všetkými umeleckými žánrami - v maľbe, dizajnu, video tvorbe alebo dokonca aj v sochárstve. Prevažná väčšina kompozičných trikov však pochádza z maliarstva.

Kompozičných pravidiel je naozaj veľa, preto sa pozrieme a vysvetlíme si tie najzákladnejšie. Začneme u prvku, ktorý najviac ovplyvní našu fotografiu a to u umiestnenie objektu.

Umiestnenie objektu

Keď fotíme, väčšinou máme veľa možností, akú kompozíciu zvoliť, preto je dobré poznať základné kompozičné techniky pre umiestnenie objektov na fotografii.

Zlatý rez

Nie nadarmo sa mu hovorí zlatý. Umiestnenie hlavného objektu podľa pravidla zlatého rezu je pre divákovo oko najviac harmonické a lichotivé, aj preto sa používa už od dôb renesancie. Môžeme ho dokonca pozorovať aj v prírode v podobe kvetu slnečnice, schránky ulitníky atď. Zlatý rez je najzákladnejšie kompozičné technika, a preto by ju mal poznať každý fotograf.

Funguje nasledovne: obraz sa rozdelí dvoma vodorovnými a dvomi zvislými čiarami, ktoré sa vzájomne pretínajú. Na ľavý dolný priesečník oných čiar sa umiestni hlavný objekt. Samotné rozdelenie obrazu by určite šlo popísať oveľa odbornejšie a detailnejšie, ale v praxi takáto znalosť nemá využitie, preto nám úplne postačí poznať túto jednoduchú definíciu.

Fotografovanie

Pravidlo tretín

Pravidlo tretiny je veľmi podobné zlatému rezu, akurát s tým rozdielom, že fotená scéna je rozdelená na 9 úplne rovnakých obdĺžnikov, oproti zlatému rezu, kedy čiary delí fotografiu na niekoľko rôznych obdĺžnikov. Pravidlá tretín dobre využijeme, ak sa na fotené scéne nachádza viac hlavných objektov. V našom záujme ale je, aby si divák nášho hlavného objektu všimol ako prvého a až potom prípadne objektov ďalších, a preto je dobré vedieť, že oko sa prvýkrát zameria na ľavý horný a pravý horný priesečník, a následne až potom na ľavý dolný priesečník a ako posledný na pravý dolný priesečník.

pravidlo tretiny - Fotografovanie

Stredová kompozícia

Umiestnenie hlavného objektu na stred využijeme, ak je fotená scéna symetrická - vpravo i vľavo sa nachádza rovnaké prvky, stred fotografie teda bude najviac vynikať. Takéto kompozície môžeme využiť pri fotení architektúry, ktorá je takmer vždy symetrická alebo pri fotení ciest, celkovo u fotiek, kde postranné línie sú na oboch stranách rovnaké a vedú do stredu. Stredová kompozícia pôsobí veľmi pokojne, používajte ju teda len tam, kde sa naozaj hodí.

kukurica - Fotografovanie

Pri umiestňovaní hlavného objektu premýšľajte, ako bude kompozícia pôsobiť, čo bude vyjadrovať a čoho danú kompozíciou chcete docieliť.

Farebná kompozícia

Pri kombinovaní farieb na fotografii je dobré poznať farebný kruh - aké farby sa k sebe hodia a aké nie. Veľkou výhodou je znalosť psychológie farieb. Každá farba pôsobí na ľudský mozog inak, a preto si niečo málo o každej farbe povieme.

  • Červená - symbolizuje energiu, hnev, vášeň, lásku. Je veľmi výrazná a na fotke na seba bude pútať pozornosť.
  • Oranžová - farba, ktorá pôsobí priateľsky, milo, hravo. Je to farba, ktorá nie je hojne využívaná, a preto fotky na ktorých dominuje táto farba, sú väčšinou veľmi originálne.
  • Žlta - optimistická, energická, hravá. Na fotkách na seba strháva pozornosť.
  • Fialová - kreatívne farba, ktorá je hravá, záhadná. Na fotkách môže vyjadrovať ako záhadný, tak luxus.
  • Modrá - vyjadruje stabilitu, silu, bezpečia. Na fotkách bude vyvážená a nebude na seba pútať pozornosť.
  • Zelená - prírodná farba. Reprezentuje zdravie, prosperitu, pokoj. Na fotkách pôsobí harmonicky a hodí sa takmer ku všetkým farbám.

Spomínané farby by sa dali rozdeliť do teplých (červená, oranžová, žltá, zelená) a studených (modrá a fialová). Teplé farby vyvolávajú dojem zluči, tepla, oproti tomu studené vyvolávajú pocit zimy a chladu. Myslite na to pred fotením, keď sa budete rozhodovať, akým štýlom chcete fotiť. Farby totiž výrazne ovplyvňujú kompozíciu a celkový dojem fotografie.

Ďalšie tipy ku kompozícii

Vodiace línie

Línia nám pomáhajú viesť divákovu pozornosť k hlavnému objektu. Pod líniami si môžeme prestaviť tieň, zábradlia, architektonické prvky a veľa ďalšieho, bude teda lepšie, keď vám ukážem konkrétne príklady.

vodiace línie - Fotografovanie
Vodiace línie v podobe zábradlia vedú divákovo oko k modelke. .<> loď - Fotografovanie
Lano vedie divákovu pozornosť priamo k lodi, ktorá je hlavný objekt fotografie.

Orezávanie

Veľa začínajúcich fotografov sa bojí orezať fotku, pretože si myslia, že úplne stratí kvalitu fotografie. To však vôbec nie je pravda. Dnešné foťáky majú natoľko vysoké rozlíšenie, že aj pri väčšom orezu sa nemusíme báť straty kvality. No a prečo vlastne orezávať fotky? To preto, aby sme mali na fotografii len to naozaj potrebné. Len objekty, ktoré dotvárajú kompozíciu a neruší od hlavného objektu. Napr. ak fotím kvetinu, vyplním kvetom celý hľadáčik. Nepotrebujem vidieť, že za kvetinou je kosačka, vedľa nej je postavený záhradný trpaslík atď. Chcem ,, vypichnúť "iba to hlavné.

hrozno - Fotografovanie
Táto fotografia je orezaná takmer o polovicu jej pôvodnej veľkosti. Hlavným objektom je hrozno, a preto boli všetky okolité predmety, ktoré narušovali kompozíciu, orezané.

Horizont

Kam umiestniť horizont na fotografii je častá otázka začínajúcich krajinárov. Existuje na nej ale pomerne jednoduchá odpoveď. Fotografiu si rozdelíme na tretiny, podľa vyššie popísané techniky a na jednu z vodorovných čiar umiestnime horizont. Ak je obloha dominujúcim prvok fotografie, umiestnime horizont na spodnej čiaru. Tým pádom bude obloha tvoriť 2/3 fotografie. Fotíme Ak krajinu, kde je najzaujímavejšie objekt / objekty v dolnej polovici scény, umiestnime horizont na hornej čiaru. Doprostred fotografie sa väčšinou horizont neumiestňuje. Fotografie potom pôsobí nevyvážene a neprirodzene.

horizont - Fotografovanie

Pár tipov na koniec

  • 1. Pred objektom, ktorý je v pohybe, by malo byť viac miesta, než za ním.
  • 2. Opakujúce sa prvky vo fotografii pôsobí rytmicky a vyvolávajú pocit nekonečna.
  • 3. Krivky na fotografiu pôsobí dynamicky, uvádzajú fotografiu do pohybu.
  • 4. Priamky priťahujú divákovo oko na miesto, kde sa končí.
  • 5. Nebojte sa vyskúšať viac možných kompozíciou.
  • 6. Pozorujte kompozíciu na všetkých fotografiách, ktoré uvidíte a všímajte si použité kompozície a techník. Po nejakom čase sami uvidíte, ako vám toto cvičenie rozšíri premýšľanie nad fotografií.

Na koniec by som ešte rád povedal, že všetky pravidlá, ktoré som dnes spomenul, nie sú svätá. Sú to všeobecne uznávané rady, ktoré by ste mali poznať, ale rozhodne sa ich nemusíte držať. Pravidlá sú na to, aby sa porušovali, obzvlášť tá fotografická, preto vezmite foťák a choďte si to všetko sami vyskúšať.


 

Predchádzajúci článok
Atmosféra
Všetky články v sekcii
Fotografovanie
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Úvod do fotenie krajiny
Článok pre vás napísal Jan Kaláb
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Jan Kaláb
Aktivity