1. diel - Kreatívne fotografovanie a jeho rozvoj
Vitajte u minisérie venovanej kreatívnemu fotenie. Na webe už jeden článok o kreativite je, avšak to je podľa mňa obyčajný úvod, a preto sa dnes a v najbližších pár dieloch našej malej série o kreativite pozrieme na cesty, ktorými svojou kreativitu môžete naštartovať od úplnej nuly alebo ju pri najmenšom podporiť.
Inšpirácie
Na samotnom začiatku našej cesty ku kreativite by rozhodne nebolo od veci
spomenúť inšpiráciu, z ktorej môžeme čerpať pri všetkých ďalších
technikách, ktoré ku kreativite vedú. Hovorí sa, že inšpirácia môže
prameniť takmer odkiaľkoľvek. A ja s takým výrokom na 100
%
súhlasím!
Inšpirácia môže prísť kedykoľvek v akejkoľvek podobe a môže v nás zasiať nápad, ktorý už nás nepustia. Občas je ale potrebné ísť inšpiráciu naproti. Ako na to?
V minulom článku o kreativite som spomenul, ako hľadať inšpiráciu priamo v obore, teda v práci tých najlepších fotografov, avšak dnes sa u nášho odboru nezastavíme. Pôjdeme ešte ďalej! A keď hovorím ďalej, myslím tým do ďalších umeleckých odborov. Inšpirácia pre fotografiu môže prísť aj v podobe skladby, básne, môže to byť napríklad niečo ako tapisérie. Všeobecne povedané, inšpirácia môže prísť úplne z čohokoľvek, čo v nás vyvoláva nejakú vizuálnu predstavou alebo dokonca aj emócie a pocity.
My teda cielene môžeme vyhľadávať umelecké diela, ktoré pre nás majú svoju hodnotu. Pre mňa osobne je to inšpirácia v podobe surrealistického umenia. Pre vás to môžu byť básne od Jána Nerudu a pre niekoho ďalšieho zase zvuk kláves.
1928 Portrait by painter René Magritte
Inšpiráciu je dokonca možné čerpať aj z medzikultúrnej výmeny. Poznáte ten pocit, keď prídete z exotickej dovolenky naplnenia zážitky a novými skúsenosťami. Presne taký pocit indikuje, že ste sa na dovolenke zoznámili s niečím novým, neobvyklým. No a prečo čerstvo nadobudnutých zážitkov a skúseností nevyužiť pri fotení.
Skúsenosti
Skúsenosti. Každý nejaké máme. Niekto viac, niekto menej. O skúsenostiach sa všeobecne hovorí, ako o pozitívnych vlastnostiach. Čo keď vám teraz ale poviem, že nie vždy to musí byť pravda? Skúsenosti môžu byť koľkokrát aj na obtiaž. Prečo to tak je? To preto, že občas bezmyšlienkovite fotíme zabehnutými spôsobmi. Využívame k tomu naše nadobudnuté skúsenosti a tým sa pripravujeme o kreatívne proces. O proces plný experimentovanie, plný zdĺhavého skúšanie všetkých možných spôsobov, ktoré môžu viesť k niečomu úplne nevídanému. Áno, samozrejme sú situácie, kedy na experimentovanie nie je čas a je nevyhnutné využiť skúsenosti, ktoré sme za roky fotenie nazbierali. Príkladom takejto situácie môže byť fotenie udalosti, športu, portrétu. Zjednodušene povedané - fotenie, pri ktorých nie je čas na experimentovanie alebo sú fotená na zákazku podľa jasných požiadaviek.
Zapustiť predstavu
O dobré fotografiu sa hovorí, že by mala vyvolať emócie. Ak túto radu posunieme ešte o kúsok ďalej, zistíme, že tie najlepšie fotografie zasievajú nielen emócie, ale aj myšlienku, ktorá už nikdy neopustí našej hlavu. Na Instagramu sa pravdepodobne denne stretávate s fotografiami, ktoré sú možno pekne nasvietené, možno pekne naaranžované, ale niečo v nich jednoducho chýba. Je to myšlienka! Je to dôvod, prečo boli zachytené. Takých fotografiách denne vznikajú tisíce, avšak len málo z nich je naozaj dobre technicky spracované a navyše je v nich TO niečo, čo im pridáva hodnotu a vyzdvihuje ich nad všetky ostatné fotografie. TO niečo, čo v nás zaseje myšlienku, ktorá nám v hlave bude vŕtať aj dlho po zhliadnutí fotografie.
Juxtapozice
Že neviete, čo to tá juxtapozice je? Rád vás presvedčím o opaku,
pretože s najväčšou pravdepodobnosťou juxtapozice využívate alebo ste ju
prinajmenšom hneď niekoľkokrát videli. Ako by sa na prvý pohľad mohlo
zdať, juxtapozice nie je výhradne fotografický termín. Nájsť by sme jej
mohli aj v literatúre, alebo v inom umeleckom odvetví. Totiž juxtapozice
predstavuje spojenie 2
objektov,
medzi ktorými je vytvorený vzťah. V literatúre sú to
slová, ktoré sa spájajú. Vo fotografii sú to predmety,
ktoré medzi sebou poväčšinou vytvárajú kontrast alebo je
vzťah medzi nimi očividne zrejmý, avšak určitým spôsobom
zvláštne, či neobvyklý. Keď hovorím o kontraste, mám na mysli napríklad
starého človeka vedľa mladého, továreň, z ktorej ide dym
vedľa cintorína pod. Vytváranie juxtapozice rozhodne nie je žiadna hračka,
a preto si povieme aspoň pár tipov, ktoré nám pri vytváraní pomôžu:
- 1. Uhol pohľadu, ktorý napomôže vystihnúť vzťah medzi objektmi
- 2. Eliminovanie rušivých predmetov
- 3. Kompozícia, ktorá náš zámer podčiarkne
- 4. Správne vybrané ohnisko. Do
300
mm sa nám práve veľmi deje (vzájomných vzťahov) nezmestí, avšak28
mm je už úplne niečo iné. Nie je náhodou, že90
% reportážnych fotografov fotia na široká ohniská.
Juxtapozice dá rozhodne každému fotografovi zabrať, avšak ak budete dostatočne pohotoví a hlavne všímaví, začnete okolo seba vidieť oveľa viac juxtapozice, než by vás kedy mohlo napadnúť.
Koincidencie
Koincidencie, čiže zhoda či splývania. Do praxe by sa koincidencie dala preložiť ako výskyt čohosi v rovnakom čase na rovnakom mieste. Poväčšine výskyt niečoho zvláštneho. Henri Cartier-Bresson raz povedal: "Existujú len koincidencie." A rozhodne to nebola len prázdne slová. Koincidencie sa nepretržite dejú okolo nás, my ale nie sme dosť všímaví, aby sme ich videli. Všímavosť je presne tá vlastnosť, ktorú by mal každý fotograf rozvíjať a pracovať na nej a vôbec nezáleží, či ste športový fotograf, portrétne alebo napríklad produktový. Všímavosť využije naozaj každý fotograf, a ak chcete preniknúť do tajov koincidencie a juxtapozice, je všímavosť nepostrádateľnou fotografickú zbraní, ktorá vám pomôže vytvárať tie najkreatívnejšie snímky.
Vyrážajte dych!
Šokujte! A to doslova. Vytvárajte fotografie, pri ktorých sa ľuďom zatají dych. Niečo také nie je práve jednoduchého, žijeme v 21. storočí a nemálo ľudí o sebe tvrdí, že videli všetko a už je nič nemôže prekvapiť. Ako teda prekvapiť aj také "vševediacich"? Porušte tabu, choďte za hranice normálu a v neposlednom rade nabourejte všetky očakávania. Samozrejme nie každý ocení váš pokus o šok. Rozhodne sa nájdu takí, ktorí vašu prácu budú haniť a nikdy jej nedocenia. Bohužiaľ nie každý je fanúšikom porušovaniu tabu, preto musíte počítať aj s negatívnymi reakciami. O tom ale kreativita a samotná fotografia je! Nikdy sa nezavďačíme každému, a ak chcete byť kreatívny, je nevyhnutné vyjsť zo zabehnutých štandardov a predviesť niečo, čo tu ešte nebolo, niečo, čo niektoré vaše divákov doslova posadí a niektoré naopak len pohorší a sklame.
To je pre dnešné lekciu všetko.
V budúcom diele, Kreatívne fotografovanie - Minimalizmus, skúsenosti a poriadok , budeme v našich kreatívnych postupoch pokračovať. Povieme si niečo o kompozíciu, minimalizmu, rádu a chaosu. Bude toho opäť veľa, takže je rozhodne na čo sa tešiť.