Tvorba jednoduchého webu vo Flashi (AS3)
Často sa určite považujete za s weby, ktoré disponujú istými
animáciami a majú akési kúzlo dizajnu - sú vytvorené vo flashi. Ja vám tu
ukážem ako taký jednoduchý web vytvoriť.
Budeme potrebovať:
Adobe Flash CS5 - trial verziu možno stiahnuť tu
(Pozn. Príklad budem prezentovať na anglickej verzii)
Produkt nainštalujete jednoduchým klikaním na 'next' a odsúhlasením
licenčných podmienok.
Po inštalácii program spustite.
"
":images/img/webinflash/flash1.jpg
Z ponuky vyberte ActionScript 3.0 a pustíme sa do práce.
"
":images/img/webinflash/flash2.jpg
Užívateľské prostredie (pozn. Vy ho máte inak rozložené jednoduchým
kliknutím a ťahaním možno ponuky presunúť podľa ľubovôle)
- - Tool Bar - Panel nástrojov - tu sú nástroje, ktoré budeme používať pri kreslení a modifikovanie našich budúcich objektov na webe.
- - Time line - časová os - tu budeme rozkladať snímky, ktoré sa budú v našej animácii prehrávať a pomocou action scriptu im budeme hovoriť, kedy sa majú prehrať a dávať im pokyny.
- - FPS (Fraps per second) - počet snímok za sekundu - optimálne tak 30 (podľa toho na akú animáciu na náš web môže byť i štandardných 24).
- - Size - veľkosť plátna na ktoré budeme kresliť. Zvolil by som veľkosť úmernú našej stránke animácie sa roztiahne na celú plochu resp. môžeme jej veľkosť meniť. Napr. 640 x 480 alebo ponechajte pôvodnú hodnotu záleží na tom, ako veľmi sa chcete rozťahovať a ako veľké objekty chcete kresliť.
- - Plátno - tu budeme kresliť a umiestňovať aktívne prvky nášho flashového webu.
Pozadie - sú dva spôsoby (odporúčam prečítať obaja, ale urobiť to
tým druhým)
1. Spôsob
Vezmeme z lišty nástroj Rectangle tool
napravo u plechovky (Fill color) vyberieme farbu pozadia - vyberte takú akú
uznáte za vhodnú, ja volím modrú. (Pozn. Symbolom
si môžete namiešať vlastné odtieň). U Stroke color (obrys) zvoľte
prečiarkol obdĺžnik (žiadna farba). A potom roztiahnite cez plochu
obdĺžnik.
Teraz kliknite na čiernu sipecka v paneli nástrojov Selection tool (V)
kliknite jej na pozadí ktorej ste nakreslili tým ho označíte a stlačte
F8.
Name - názov - napr. Pozadi
Type - typ (aneb k čomu hodláme objekt použiť)
Movie Clip (MC) - animovatelný objekt s možnosťami akcie (ActionScriptu -
AS)
Button - tlačidlo - normálne tlačidlo s možnosťami akcie (AS) a stylovaním
že sa pri prejdení myši zmení alebo pri kľučku atď ...
Graphic - grafika - žiadna akcia len stojí
My vyberieme Graphic a klikneme na OK.
To bol ten zložitý : D ale tiež sa dá upotrebiť keď potrebujete
špeciálne pozadie napr. obrázok či nejaké klikiháky ...
2. Spôsob
Pod rozlíšením je Stage- tam jednoducho vyberiete farbu pozadia a done
Teraz si rozvrhneme dizajn webu. Ja by som to videl tak, že hore dáme obrázok
doľava menu a napravo bude obsah. Jednoduché a prosté
"
":images/img/webinflash/flash6.jpg
Vložíme logo.
Hore v ponuke zvolíme záložku INSERT - New symbol
Name -napr. logo_webu
Type -MC (po kliku na logo nás presmeruje na hlavnú stránku u graphic by to
nešlo)
Teraz sa nám objavilo prázdne plátno.
Máme dve možnosti - importujete obrázok zo súboru - FILE - IMPORT - Import
to stage (zk. Ctrl + R).
Alebo niečo nakreslíme - Rectangle tool (R), Pencil tool (Y), Text tool (T)
.... vo môžeme použiť je to na vás.
(Pozn. U text tool si dajte pozor na nastavenie najlepšie je nastaviť -
Classic text, Static Text a dole anti-alias for Readabiliry)
Potom objekt alebo symbol ako chcete vycentrujeme - záložka napravo hore - Align. (Pozn. Pokiaľ ju tam
nemáte tak záložka - window - Align (zk. Ctrl + K)).
Horizontálne a vertikálne k stredu.
Align to stage - zarovnáva sa absolútne priamo vo stage - ak nemáte
zašrtnuté zarovná sa len relatívne.
Teraz máme logo hotové a tak sa pod časovou osou prekliknite späť na Scénu
1.
Naprav hore vyberieme Library (pokiaľ nie je - WINDOW alebo Ctrl + L).
A pretiahneme objekt logo_webu a umiestnime ho nahor na plochu.
Môžete si ho pomocou align zarovnať na top a horizontálne vycentrovať.
LOGO je hotové. (Neskôr poupravíme pomocou AS)
Teraz menu.
Zase vložíme symbol - MC. (INSERT - New Symbol (zk. Ctrl + F8)).
Zvolíme si rectangle tool, vyberieme farbičku napríklad aj okraje a
nakreslíme menu s rozmermi asi tak 150 x 50 (š. V.). (Môžete potom vybrať
ctrl + a dať záložku info a rozmery si zmeniť).
Horizontálne vycentrujeme a zarovnáme vertikálne na TOP.
Potom na časovej osi klikneme na snímku 10 pravým tlačítkom myši a
zvolíme Insert Keyframe. To isté urobíme pri snímke č. 20.
"
":images/img/webinflash/flash8.jpg
Teraz klikneme na snímku 10 ľavým tlačítkom myši klikneme do poľa
stlačíme Ctrl + A a napravo zvolíme záložku transform (ctrl + T).
Skontrolujte Constrain (mení veľkosti súmerne musí byť rozpojené)
U šipeček hore a dolu prepíšeme hodnotu na 300% a potvrdíme Enter.
V align zarovnáme na TOP.
A teraz urobíme kúzlo : D .
Klikneme medzi 1 - 10 snímku pravým tlačidlom a zvolíme Create shape tween,
to isté urobíme medzi 11 - 20 snímkou.
Časová os sa nám takto zmení a ak stlačíme ENTER tak sa nám menu krásne
rozkladá a skladá. Ak nefunguje skontrolujte či máte v záložke Control -
povolené -enable live preview.
Teraz budeme chcieť pridať na scénu tlačidla.
Ctrl + F8 a vytvoríme štyri MC (v zátvorkách sú uvedené texty ktoré u
nich vytvorte) - menu_button (otvoriť menu), close_menu (zatvoriť menu),
test_button (zobraziť text), hyperlink_button (hyperlink).
Pozn. V Properties u texte možno nastaviť schopnosti - Readonly - text
nemožno vybrať možno len čítať (nejde označiť myšou), Selectable - text
možno vybrať, Editable - text možno vybrať a editovať
Je lepšie doplniť samotné písmo ešte farebným alebo priehľadným obdĺžnikom aby tlačidlo lepšie kolidovalo s myšou.
Teraz keď máme tlačidla vrátime sa späť k menu - Library a poklepeme na
menu. (Pozn. Klepte tam ako je tá ikonka)
Vytvoríme novú vrstvu
Vložíme do nej dva prázdnej keyframy (Insert - Blank Keyframe) pri snímke 1
a 10
Potom klikneme na Vrstvu 2 a snímku č. 1 a pretiahneme z library
menu_button.
Potom na Vrstvu 2 a snímku 10 a tam vložíme test button.
Klikneme na Vrstvu 2 a snímka 1 pravým tlačítkom myši a dole zvolíme
actions.
Otvorí sa nám okno kde môžeme písať Action Script.
Napíšeme jednoduché - stop ();
To isté urobíme u Vrstvy 2 a snímky 10.
Tento jednoduchý príkaz zaistí že vo výslednej animácii sa prehrávanie
zastaví na začiatku keď ho potom donútime aby sa prehrala tak sa zastaví na
10 a potom až jej dovolíme pokračovať skončí zase pri prvej snímke.
Teraz sa vrátime na scénu 1 a vložíme menu do poľa, stlačíme (V) a v
properties napíšte do inštancie name - menu.
Vytvoríme ďalší symbol - text_area, typ - MC
Nakreslíme štvorec s rozmermi napr. 250 px a zarovnáme ho horizontálne k
stredu a vertikálne k topu.
Pomocou text tool napíšeme text napr. Vitaj
Na časovej osi vytvoríme Keyframe pri snímke 2 a text prepíšeme na
TEST.
A u oboch napíšte do actions - stop ();
Vrátime sa na scénu 1 a vložíme text_area do poľa.
Pomocou nástroja Free transform tool (zk. Q) si ho môžete prevzorkovat.
Potom v properties napíšte do inštancie name - text_area
Teraz dáme web do chodu poklepeme na logo a dole na osi klikneme na 1. snimek a
dáme actions.
function logo_webu(evt:MouseEvent):void { Object(root).text_area.gotoAndStop(1); } addEventListener(MouseEvent.CLICK, logo_webu);
Príkaz hovorí - po kliknutí - objekt.text_area - zobrazí snímku č. 1 z
jeho časovej osi au neho sa zastaví
Ikona zameriavača sa veľa hodí keď hľadáte cestu nemusíte premýšľať
(dole si môžete vybrať medzi relatívnou a absolútnou cestou len krátko
príklad na adresách - http://itnetwork.cz/...a/soubor.php
- absolútna, zlozka / soubor.php - relatívna - použiť môžete čo chcete
záleží na situácii keď sa napr zmení názov itnetwork.cz sa premenuje na
itnetwork.cz a použijete absolútna tak to nebude fungovať a ak použijete
relatívna a zmení sa zložka tak to taky nepôjde napr ( http://itnetwork.cz
/...a/soubor.php, súbor je v priecinku slozka2 a odkazuje na súbor v
priecinku priecinok - ../slozka/soubor.php) ak slozku2 umiestnite napr do
ďalšieho adresára nebude smerovania fungovať)
"
":images/img/webinflash/flash15.jpg
Teraz poklepeme na menu a napíšeme trochu kódu do neho.
Dáme prvý záber a poklepeme na tlačidlo menu (kliknete mimo poľa a potom na
tlačidlo) a dole na osi dáte actions.
function menu_button(evt:MouseEvent):void { Object(root).menu.gotoAndPlay(2); } addEventListener(MouseEvent.CLICK, menu_button);
Description - Po kliknutí bude pokračovať v animácii (zastaví sa u desiatky kde je stôp ();)
Vrátime sa späť dáme snímku 10
- menu_close - actions
function menu_close_button(evt:MouseEvent):void { Object(root).menu.gotoAndPlay(11); } addEventListener(MouseEvent.CLICK, menu_close_button);
(No comment šak viete kto
nie je to o pár riadkov vyššie)
Do hyperlink-button:
function test_button(evt:MouseEvent):void { var url:String = "http://www.itnetwork.cz/"; var request:URLRequest = new URLRequest(url); navigateToURL(request, '_blank'); } addEventListener(MouseEvent.CLICK, test_button);
A do test_button dáme to isté ako do logo_webu:
function logo_webu(evt:MouseEvent):void { Object(root).text_area.gotoAndStop(2); } addEventListener(MouseEvent.CLICK, logo_webu);krása teraz vítězoslastně stlačte CTRL + ENTER a pokochajte sa vaším výtvorom.
Môžete urobiť úpravy pridať nejaký text grafiku pohrať sa s tým čo sme sa naučili a web doviesť k dokonalosti.
Export
Najprv web uložíme ako * .fla projekt - Ctrl + S
A potom dáme File - Publish - web sa vyexportuje do zložky do ktorej sme uložili * .fla projekt.
Vo File - Publish Settings si môžete nastaviť čo sa má vyexportovať a nejaké parametre.
Nájdeme súbor jmeno_projektu.html a otvorte ho v textovom editore.
Všetkým medzi tagom <object ...> </ object> je naša flashová animácia takže ak budete niekedy chcieť vložiť na stránky niečo čo vytvoríte vo flashi stačí skopírovať všetko od tohto tagu až po koniec tohto tagu vrátane tohto tagu a vložiť to do zdrojového kódu vašich stránok.
Pokiaľ chcete web roztiahnuť cez celú stránku nájdite si v tagu object - width a height a hodnoty zmeňte na '100%'. Ale veľmi to neodporúčam najmä ak používate bitmapové obrázky stratí pri deformovaniu kvalitu. Web vycentrujte pripísaním align = "center" do tagu
Tak a teraz ak ste to dokázali si môžete povedať sakra sem dobrý / á viem robiť jednoduchý weby vo Flashi, cheche : D . Vám čo sa niečo nevyviedlo pridávam zdrojové kód ako súbor k článku, aby ste sa mohli pozrieť, kde je chyba.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 272x (369.32 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Flash