Zarábaj až 6 000 € mesačne! Akreditované rekvalifikačné kurzy od 0 €. Viac informácií.

Diskusia – 4. diel - Ako vznikajú peniaze

Späť

Upozorňujeme, že diskusie pod našimi online kurzami sú nemoderované a primárne slúžia na získavanie spätnej väzby pre budúce vylepšenie kurzov. Pre študentov našich rekvalifikačných kurzov ponúkame možnosť priameho kontaktu s lektormi a študijným referentom pre osobné konzultácie a podporu v rámci ich štúdia. Toto je exkluzívna služba, ktorá zaisťuje kvalitnú a cielenú pomoc v prípade akýchkoľvek otázok alebo projektov.

Komentáre
Avatar
Čapatý Lubomír:7.11.2020 19:10

Tuhle teorii o tom, že peníze tvoří banky, jsem slyšel hodněkrát, ale nikdy jsem nedostal odpověd na jednoduchou otázku :-)
Proč tedy banky krachují, když mají nezaplacené úvěry?
Vždyť přece by stačilo jednou kliknout do počítače a dluh zmizí :-)

 
Odpovedať
7.11.2020 19:10
Avatar
Robert Michalovič:7.11.2020 20:50

Ale je to pravda. Tvorba účetních peněz(neplést si to s oběživem) vzniká tvorbou úvěrů v komerčních bankách, a jejich likvidace(zánik) splácením úvěrů. Špičkově je to vysvětlené zde
https://www.grada.cz/…atebni-6788/ v prvním i druhém díle od profesora Jílka https://insis.vse.cz/lide/clovek.pl?…

Každý nesplacený úvěr by se měl v účetnictví projevit jako náklad což má vliv na hospodářský výsledek banky. Proč myslíš, že např. Deutche bank od poslední krize 2008 měla asi 4 kvartály ziskové, stále odepisuje ztráty z investičního bankovnictví.

A ano spousta bank ve světě(hlavně ve vyspělých zemích) nesplácené úvěry řeší vytvořením nových úvěrů, kterými je překryje. Ale to neznamená, že dluh zmizí, pouze je překryt dluhem novějším a taky většinou větším (těch kauz není málo, jenom nekvalitní media o nich nemluví). Prakticky banky ovšem nerady převádí nesplácené úvěry do rozvahy( akcionáři by měly malé dividendy či žádné) a tak ty rostoucí dluhy před sebou stále tlačí jako hovnivál tu svou kuličku.

 
Odpovedať
7.11.2020 20:50
Avatar
Jan Kaláb
Tvůrce
Avatar
Odpovedá na Čapatý Lubomír
Jan Kaláb:7.11.2020 21:19

S odpovědí naprosto souhlasím a knížky v odkaze vřele doporučuji :). Ještě bych dodal, že český bankovní sektor je poměrně stabilní, poslední krach banky, který si pamatuji, byl v roce 2016 a byla to banka s ruským kapitálem.

Nicméně krach banky je poměrně složité téma, kterému se budu v budoucnu věnovat. Předpokládám ale, že myslíš krach americké banky, takže jenom stručně na příkladu krachu Lehman Brothers (významná americká banka založená v roce 1850) při americké hypoteční krizi, při které hned několik dalších bank zkrachovalo .

Dříve systém úvěrů fungoval věřitel - půjčující. Avšak po nějaké době se přeměnil na způsob: věřitelé prodali hypotéky investičním bankám. Investiční banky spojily tisíce hypoték a dalších půjček na auto, dluhy … Spojením vytvořili komplexní deriváty zvané Zaručené dluhové obligace (CDO). Investiční banky prodaly CDO investorům. Majitelé domu spláceli hypotéky investorům, peníze putovaly k investorům po celém světě.

Věřitelům bylo jedno, jestli lidé splácí, začali dělat rizikovější půjčky, investičním bankám to bylo tak jedno(Čím více CDO prodali, tím víc peněz).

V podstatě kdokoliv mohl dostat hypotéku, a proto ceny nemovitostí stoupaly a více se kupovaly bydlení. Výsledem byla největší finanční bublina v historii.

Poměr mezi půjčenými a vlastněnými penězi banky se nazývá páka (lewrage), čím více banky půjčily, tím větší měly páku. Banky chtěly upravit limity(zvýšit) pro páky, které by jim dovolily ještě více zvýšit půjčování. KCP(Komise pro cenné papíry) jim vyhověla

Narůstal počet zabavených nemovitostí, věřitelé už nemohli prodávat své úvěry investičním bankám. Na následky špatných úvěrů desítky věřitelů zkrachovaly.

Trh s CDO zkolaboval, investiční banky měly stovky miliard dolarů v úvěrech, CDO, nemovitostech které nemohly prodat.

2008 září – Lehman brothers oznámil propady a jeho akcie klesly na minimum
Lehman Brothers došla hotovost -12. září 2008, celé odvětví investičního bankovnictví se rychle potápělo. Stabilita globálního finančního systému byla ohrožena.

Lehman způsobil pád trhu s cennými papíry, na kterých záviselo mnoho firem kvůli placení nákladů jako mzdy.

Ještě na konec:
V podstatě všechny ty rizikové půjčky, byly následně vyhodnocené jako AAA - vysoce kvalitní a bezrizikové. Tento problém naopak vytvořili ratingové agentury, které hodnotily kvalitu půjček. Následně se všechny hypotéky vyloženě naházely do hypotečních dluhopisů a začali se prodávat. Dluhopisy byly vlastně podloženy, všemi těmi nekvalitními úvěry.

Výše zmíněná problematika je další pohled na věc a trošku jiné vysvětlení, proč nějaké banky v minulosti zkrachovaly. Problematika je to poměrně složitá, rozhodně se jí ale v budoucnu pokusím objasnit!

Editované 7.11.2020 21:22
Odpovedať
7.11.2020 21:19
,,Do rána jsem schopná uvěřit až šesti nemožnostem" Alenka
Avatar
Jan Kaláb
Tvůrce
Avatar
Odpovedá na Čapatý Lubomír
Jan Kaláb:7.11.2020 21:30

Ještě bych dodal, že záleží o které bance mluvíme - jsou investiční, komerční, univerzální, hypoteční, stavební spořitelny atd. V minulém komentáři jsem popsal krach investiční banky.

Odpovedať
7.11.2020 21:30
,,Do rána jsem schopná uvěřit až šesti nemožnostem" Alenka
Avatar
Odpovedá na Robert Michalovič
Čapatý Lubomír:8.11.2020 17:51

To jsme si nerozuměli, já mluvím o tom, proč bance takto vytvořený úvěr dělá problémy?
Podle této teorie přece ona nikomu nic nedluží, tudíž v okamžiku, kdy borec nesplácí, tak si v počítači zase dluh vymažou a je hotovo :-) ??

To je podle mě důkaz nepravdivosti teorie vytváření peněz půjčkou, ve skutečnosti jediný kdo může vytváře peníze je centrální banka, ostatní banky si je od ní půjčují za lombardní sazbu.

Knihy jsou určitě dobré, ale číst je kvůli zodpovězení jedné otázky ?? :-)

 
Odpovedať
8.11.2020 17:51
Avatar
Odpovedá na Jan Kaláb
Čapatý Lubomír:8.11.2020 17:56

S vaším popisem souhlasím, nicméně nijak neodpovídá na moji otázku ohledně teorie vytváření peněz půjčkami.
Pokud si každá banka vytvořit peníze z ničeho a půjčit někomu, tak že je připíše v počítači na jeho účet, co se stane pokud ten dotyčný následně pošle peníze do jiné banky případně vybere v hotovosit ?
Nikdo si přece nepůjčuje peníze proto aby se na ně díval jak mu leží na účtě, někam je pošle - ergo kladívko, pak je musí poslat i banka a tudíž je musí mít -> vlastní nebo si půjčí za lombardní sazbu od centrální banky.

 
Odpovedať
8.11.2020 17:56
Avatar
Odpovedá na Čapatý Lubomír
Robert Michalovič:8.11.2020 19:35
  1. ČNB(centrální banka,nárobní banka) tvoří pouze oběživo. Nikdo jiný nesmí.
  2. Hodnota oběživa se nerovná hodnotě účetních peněz v ekonomice
  3. Problematika nesplácených úvěrů zabírá cca 16 stránek v 1. dílu, takže si nejsem si jistý, že se mi to podaří ti to vysvětlit ve zkratce( nejsem ekonom a nestudoval jsem to)
  • každý uvěr je evidován, zohledněn v účetnictví a v rozvazovém účtu banky -> nelze ho tedy jednoduše smazat, musel bys zpětně upravovat všechny záznamy a je pravděpodobné, že musí posílat nějaké zprávy ČNB, která provádí dozor na obchodními bankami,
  • při nespláceném úvěru musí dojít k odepsání úvěru - cituji z knihy str.73 " je nutno odepsat poskytnutý úvěr do nákladů a rozpustit opravné položky do výnosů. Jedná se o vyhlášku 501/2002 Ministerstva finanací, kterou provádějí některé ustanovení zákona 563/1991"
  • takže každý nesplacený úvěr je pro banku náklad, česky řečeno každý nesplacený úvěr banka zaplatí ze svého jmění(majetku).

A v okamžiku kdy jsou závazky banky vyšší než aktiva tak obchodní banka by měla zbankrotovat.(ale to se obchází opětovným přeúvěrováním, nebo vyvedením(prodeje) dluhů externím subjektům kterým vytvoříte nový úvěr, atd...)

A k této otázce : Pokud si každá banka vytvořit peníze z ničeho a půjčit někomu, tak že je připíše v počítači na jeho účet, co se stane pokud ten dotyčný následně pošle peníze do jiné banky případně vybere v hotovosit ?

Cituji z knihy : Pokud některá obchodní banka expanduje více v úvěrech než ve vkladech(dochází u ní k odlivu vkladů do jiných obchodních bank což znamená snížení její likvidity u centrální banky), tento rozdíl musí vyplnit přijetím úvěru či vkladů na mezibankovním trhu od jiných obchodních bank. Za takové situace existuje obchodní banka, která naopak expanduje více na vkladech než v úvěrech(dochází u ní k přílivu vkladů z jiných obchodní bank, tvz. zvýšení její likvidity u centrální banky)

 
Odpovedať
8.11.2020 19:35
Avatar
Jan Kaláb
Tvůrce
Avatar
Jan Kaláb:9.11.2020 8:37

Omlouvám se za nedorozumění, myslel jsem, že máte na mysli právě takovou nestandartní situaci. Každopádně kolega problematiku osvětlil naprosto perfektně.
Moc děkuji za pomoc :)

Odpovedať
9.11.2020 8:37
,,Do rána jsem schopná uvěřit až šesti nemožnostem" Alenka
Avatar
Čapatý Lubomír:9.11.2020 23:50

Všechno to, co popisujete, právě platí pouze v případě, že si banka nemůže peníze úvěrem vytvořit. Poslední odstavec přesně dokládá, co tvrdím - peníze vytváří pouze centrální banka, žádným úvěrem se peníze "nevytvářejí".

Zkusím to vysvětlit na příkladu, představte si, že se teď prohlásím za banku a půjčím vám 1 miliardu, tak že si v Excelu u sebe na počítači napíšu "Robertu Michalovičovi půjčena jedna miliarda".

  • změnilo se množství penez v České republice? Má to nějaký vliv na okolí? Ne, můžete sedět doma a koukat na výpis ze svého účtu, který vám vytisknu a kochat se tím, že jste miliardář :-)
  • Kdy budete skutečně miliardář? No když si koupíte jachtu a přimějete mě, abych poslal 1 miliardu třeba na Kajmany :-), což všem znamená, že ty peníze já musím někde sehnat (kdybych byl banka, buď si půjčím od jiných bank nebo od ČNB za lombardní sazbu nebo použiju peníze klientů, kteří si je u mě uložili)

Ergo kladívko žádné peníze nevytvářím, to že můžu klientovi peníze slíbit v okamžiku, kdy je ještě nemám. neznamená že jsem je vytvořil, protože v okamžiku kdy je klient použije, v tu chvíli já je musím mít!

 
Odpovedať
9.11.2020 23:50
Avatar
Robert Michalovič:12.11.2020 7:23

Pokud přistoupím na tvůj příklad:

  • Tím, že jsi mě vytvořil úvěr v hodnětě 1 miliardy tak jsi právě zvýšil účetní peníze v této zemi, přesně o 1 miliardu. Nestvořil jsi žádné oběživo ale já mohu si tu miliardu v hotovosti od tebe odebrat protože jako banka máš mít zásobu oběživat nebo ji převést do jiných bank. A pokud kvůli tomu oběživu nebo převodům, začneš mít problémy jsou to tvoje problémy(nikoliv moje jako klienta) tebe jako banky a ty je musíš vyřešit. ( Reklamou jak přilákat vklady např. poslední roky takto to dělá Air bank, a jiné, vyššímy úroky, atd.. )

Toto je můj poslední příspěvek na toto téma. Je zjevné, že své myšlence chceš věřit a držíš se ji jak klíště. A já tu rozhodně nejsem proto aby tě přesvědčoval, na to tě mám na háku. Pokud tě ta problematika zajímá existují skutečně velmi kvalitní publikace "Finance v globální ekonomice I,II" od profesora Jílka, nejsou drahé, cca 1000 stránek, nebuď líný jako cigán a přečti si to. Získáš spoustu odpovědí na své otázky.

 
Odpovedať
12.11.2020 7:23
Robíme čo je v našich silách, aby bola tunajšia diskusia čo najkvalitnejšia. Preto do nej tiež môžu prispievať len registrovaní členovia. Pre zapojenie sa do diskusie sa zaloguj. Ak ešte nemáš účet, zaregistruj sa, je to zadarmo.

Zatiaľ nikto nevložil komentár - buď prvý!