Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

Diskusia – Game design pre začiatočníkov # 2

Späť

Upozorňujeme, že diskusie pod našimi online kurzami sú nemoderované a primárne slúžia na získavanie spätnej väzby pre budúce vylepšenie kurzov. Pre študentov našich rekvalifikačných kurzov ponúkame možnosť priameho kontaktu s lektormi a študijným referentom pre osobné konzultácie a podporu v rámci ich štúdia. Toto je exkluzívna služba, ktorá zaisťuje kvalitnú a cielenú pomoc v prípade akýchkoľvek otázok alebo projektov.

Komentáre
Avatar
David Hartinger
Vlastník
Avatar
David Hartinger:10.12.2012 19:04

Tyhle články mi jako "programátoru nehráči" dost dávají, pošlu ti PMko, něco bych chtěl pořešit :)

Odpovedať
10.12.2012 19:04
New kid back on the block with a R.I.P
Avatar
TomBen
Tvůrce
Avatar
TomBen:10.12.2012 20:03

Hádám, že ovšem většina skvělých her vznikla dřív, než se někdo pokusil
vymyslet, jakéhože žánru hra vlastně je a teorie zábavnosti funguje jen
zpětně. Čili, že nejprve existuje skvělá hra a pak teprve je teoreticky
jasné, co ji vlastně udělalo skvělou. :D

Ale nic proti, je asi správné, aby existovalo nějaké základní vodítko.

Editované 10.12.2012 20:03
Odpovedať
10.12.2012 20:03
Za posledních 200 miliónů let se nic zvláštního nestalo, akorát dinosauři vymřeli a opice se naučily programovat.
Avatar
valgard
Člen
Avatar
Odpovedá na TomBen
valgard:12.12.2012 11:00

S tým žánrovým zatrieďovaním je to niekedy dosť komplikované, nielen u hier, a často je to aj kotraproduktívne sa o to snažiť. Inak ale s tým čo si napísal moc nesúhlasím (nič v zlom :)).

Určité pravidlá tu boli, sú a pravedepodobne aj naďalej budú. Vývojári hry musia mať (mali by mať) jasnú predstavu o tom, čo chcú navrhovať. Rozne žánre majú aj rozne pravidlá pre tvorbu, ktoré sa samozrejme so skúsenosťami aj zlepšujú (upresňujú).

Najviac viditeľné je to práve v "komerčnej" sfére, kde je jasne vidieť, ako sa vytvárajú produkty podľa jasných "vzorcov na úspech". Napr. taký World of Warcraf je veľmi úspešná hra, a pritom je to kompilát kopy nápadov z ostatných hier, ktoré tu boli predtým a ktoré sa osvedčili. Samozrejme sú tam aj nejaké originálne nápady, ale základom sú osvedčeníé postupy.

Ešte viditeľnejšie je to v období po vydaní WoW, keď začalo vznikať (stále vzniká) kopa jeho klonov, ktoré majú striedavý úspech. Už ale brali ako vzorec úspechu koncept stanovený práve hrou WoW. To isté je vidieť aj v iných oboroch, ako film, literatúra, ale aj móda.

Už som ale asi trochu odbočil. Faktom však je, že ak chce niekto začať seriózne s vývojom hier, je dobré začať od takýchto základov (základných pravidiel), ktoré sú uvedené aj v článku hore. Inak snáď nejde ani niečo normálne navrhnúť.

 
Odpovedať
12.12.2012 11:00
Avatar
TomBen
Tvůrce
Avatar
Odpovedá na valgard
TomBen:12.12.2012 16:05

Takže se svět tvůrců her vlastně dělí na autory a na lidi co pak
na tom udělají ten byznys. Originalita bývá koneckonců v recenzích
tím posledním faktorem. 8-)

Odpovedať
12.12.2012 16:05
Za posledních 200 miliónů let se nic zvláštního nestalo, akorát dinosauři vymřeli a opice se naučily programovat.
Avatar
valgard
Člen
Avatar
Odpovedá na TomBen
valgard:13.12.2012 8:30

No ono je to s originalitou ťažké v dnešnej dobe, keď peniaze sú na prvom mieste. Ak robíš komerčnú hru, tak tá stojí dosť peňazí (zvlášť tie veľké). Sponzora ktorí ti na ňu dá peniaze vetšinou zaujíma ich návratnosť. Originalita je risk, ktorí može vyjsť, ale nemusí a do risku veľa investorov nejde. Vidíš to v hrách, vo filme, v knihách. Aj preto stoja licencie na osvedčené značky tak veľa. Može to byť priemerná hra / film, ale keď má na sebe nálepku star wars, lord of the rings, ... tak nejaké tie peniaze zarobí a náklady sa vetšinou pokryjú.

Originálne hry sa dajú robiť, len keď to robíš vo svojom voľnom čase, neočakávaš z toho nijaký zisk a je ti jedno, koľko ľudí to zaujme :). Alebo je ešte možnosť, že už si nejaký osvedčený návrhár, tvoje hry niečo zarobili a máš sponzora, ktorý ti občas dovolí vytvoriť nejakú hru podľa tvojich predstáv, aj keď nieje 100% isté, že tá hra na seba zarobí.

Ono je to ale s originalitou ťažké všeobecne. Kopa ľudí volá po originalite, ale keď v skutočnosti dostanú niečo iné, originálne, tak to nedokážu prijať. Možem si navrhnúť svet, v ktorom budú elfovia šeredové žijúci pod zemou a naopak trpaslíci hezouni behajúci po lese, koľko ľudí to ale prijme ? Archetyp stanovený Tolkienom, prevzatý a podporovaný D&D a kopou ďalších systémov a hier pod niekoľko desaťročí sa prekonáva ťažko.

Niekedy je aj snaha byť za každú cenu originálny skor kontraproduktívna, ako ku prospechu. Jednoducho sú nejaké osvedčené pravidlá pre tvorbu herných systémov a svetov, ktoré fungujú. Možem si síce myslieť, že som najlepší herný návrhár na svete a urobím to lepšie, ale bohužiaľ vetšinou to nieje pravda :). Ja si myslím, že každá hra si síce hráčov nájde, otázne ale je, či ťa bude baviť dlhodobo vyvíjať hru pre 5 ľudí ...

Ja sa už niekoľko rokov držím pravidla, ktoré som našiel na českom D&D fóre:
Preberanie z jedného zdroja je kopírovanie. Preberanie z viacerých zdrojov je tvorivosť ... :).

 
Odpovedať
13.12.2012 8:30
Avatar
David
Tvůrce
Avatar
David:19.1.2013 18:42

bude jeste nějaký článek o gameDesignu

Odpovedať
19.1.2013 18:42
Nic néni nemožné!
Avatar
Bezza
Tvůrce
Avatar
Odpovedá na David
Bezza:20.1.2013 7:58

V nejbližších dnech ne, protože mě nenapadá, o čem bych ještě napsal...

Odpovedať
20.1.2013 7:58
Je jedno kolik chyb uděláš, ale nenapravit je, to je teprv průšvih!
Avatar
matesax
Tvůrce
Avatar
matesax:20.1.2013 8:57

Bylo by dobré zahrát si na psychologa a rozebrat to, proč je ta a ta hra v řebříčku top-10, a ta a ta zase ne... To jediné je třeba okopírovat, aby hra mohla být úspěšná bez předchozích pádů. To tedy originalitu skoro vůbec nezasáhne... Jinak - jak jsem psal - udělat pár pokusů, čímž otestovat nový princip, který by byl také úspěšný...

 
Odpovedať
20.1.2013 8:57
Avatar
TomBen
Tvůrce
Avatar
Odpovedá na matesax
TomBen:20.1.2013 9:02

Žebříčky dělá marketing, ne gamedesign. To je jiné odvětví...
Ale na to by se taky hodil článek. :)

Editované 20.1.2013 9:03
Odpovedať
20.1.2013 9:02
Za posledních 200 miliónů let se nic zvláštního nestalo, akorát dinosauři vymřeli a opice se naučily programovat.
Avatar
matesax
Tvůrce
Avatar
Odpovedá na TomBen
matesax:20.1.2013 9:07

Tak proč se mezi nejhranější hry řadí i některé freeware? (Marketing není vše - i v této době...)

Editované 20.1.2013 9:07
 
Odpovedať
20.1.2013 9:07
Robíme čo je v našich silách, aby bola tunajšia diskusia čo najkvalitnejšia. Preto do nej tiež môžu prispievať len registrovaní členovia. Pre zapojenie sa do diskusie sa zaloguj. Ak ešte nemáš účet, zaregistruj sa, je to zadarmo.

Zatiaľ nikto nevložil komentár - buď prvý!