IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

2. diel - IntelliJ IDEA a prvý konzolová aplikácie

V minulej lekcii, Úvod do Dart , sme si povedali niečo o jazyku Dart ako takom. V dnešnom tutoriále sa zameriame hlavne na SDK a IDE IntelliJ IDEA. Ukážeme si, ako sa používa a naprogramujeme si jednoduchú konzolovú aplikáciu.

SDK

Pre spustenie našich aplikácií budeme potrebovať Dart SDK, ktoré obsahuje nástroje ako dart (Dart VM), dart2js, dartanalyzer, dartdevc a ďalšie. Ak používate Windows, môže pre vás byť príjemnejšie vykonať inštaláciu Dart pomocou Dart for Windows, aplikácie 3. strany, ktorá sa vám bude starať aj o aktualizácie.

Ide

IDE je skratka Integrated Development Environment (integrované vývojové prostredie) a jednoducho povedané sa jedná o aplikáciu, v ktorej píšeme zdrojový kód a pomocou ktorej potom našu aplikáciu testujeme a ladíme.

Začať musíme samozrejme tým, že si IntelliJ IDEA nainštalujeme. Toto IDE je zadarmo, a to dokonca aj pre komerčné účely, a ak študujete, JetBrains (spoločnosť vyvíjajúce IntelliJ IDEA a ďalšie) ponúka Ultimate verziu tohto IDE študentom zadarmo. Aj normálna verzia nám však bude stačiť, pretože jej obmedzenia nie sú nijak veľká.

Môže sa stať, že vám v IntelliJ IDEA nebudú fungovať špeciálne znaky s klávesom ALT GR ako {}, [], atp. V tomto prípade bežte do Help -> Edit custom properties ..., kam pridajte riadku actionSystem.for­ce.alt.gr = true, uložte a reštartujte.

Zálohovanie a verzovanie

Okrem IDE programátor potrebuje nejaký nástroj, ktorý bude zálohovať a verzovat jeho prácu. Nemôžeme sa spoľahnúť na to, že program jednoducho budeme ukladať, pretože sme ľudia a nie stroje. Ľudia robia chyby a keď prídete o niekoľkodňové alebo dokonca niekoľkotýždňovej práci, môže to zabolieť. Je dobré naučiť sa na toto myslieť hneď od začiatku. Veľmi odporúčam Git, jeho nastavenie by ale vydalo na celý kurz, preto v tomto kurze komentovať verzovanie hlbšie nebudem.

Vytvorenie projektu

Prvým krokom bude inštalácia Dart doplnku. Spustíme teda ideu a v aplikačnom menu vyberieme Configure -> Plugins, rozkliknite Install JetBrains plugins a nejdeme plugin s názvom Dart, ktorý nainštalujeme a následne reštartujeme IDE.

S už nainštalovaným Dart pluginom zvolíme v menu položku Create New Project. V ľavej časti nového okna vyberieme Dart, vpravo zakliknite ponuku na vygenerovanie ukážkovej Console Application, aplikáciu pomenujeme prvni_aplikace a necháme ju vytvoriť.

Vytvorenie projektu v programovacom jazyku Dart - Základné konštrukcie jazyka Dart

Ovládanie IntelliJ IDEA

Okno teraz vyzerá asi takto, ja som ho veľa zmenšil, aby sa mi sem zmestilo.:)

Dart IDE - Základné konštrukcie jazyka Dart

Zaujímať nás bude najmä prostredný okno, do ktorého nám IDEA vygenerovala kostru zdrojového kódu. Vidíme, že kód je oproti Jave či C# pomerne malý a náš kód obsahuje len jednu metódu.

Prvý riadok nám hovorí, že importujeme ukážkový súbor, ktorý sa explicitne pomenoval ako prvni_aplikace. Kľúčové pre nás bude metóda main(). Tá sa spustí, keď spustíme náš súbor main.dart. Zatiaľ môžeme ignorovať úplne všetko až na telo metódy main().

Ďalším dôležitým prvkom v okne je okno pomenované Dart Analysis. V tomto okne sa vypisujú varovania a chyby zo statickej analýzy kódu, ktorú vykonáva dartanalyzer. Pre nás to znamená to okno, v ktorom sa nám zobrazí chyby, ak niečo napíšeme zle.

Hore v okne je zelené tlačidlo Play, ktoré nám spustí náš program. Spustenie môžeme vykonať tiež klávesovou skratkou SHIFT + F10. Klávesové skratky má IDEA veľmi dobre riešené, keď ich budete poznať, práca vám pôjde rýchlejšie od ruky. Vedľa ikony šípky máme ikonu s chrobákom, tá symbolizuje akciu debugovania. To znamená, že sa program bude spúšťať v debug móde a bude obsahovať určité rutiny k výpisu chýb. Tento mód sa používa najmä na testovanie programu (keď ho vyvíjame) a beh programu môže byť kvôli tomu o niečo pomalší.

Adresárová štruktúra konzolové aplikácie

Pozrieme sa, ako vyzerá naše aplikácie na disku. Otvoríme si zložku s aplikáciou, mne napríklad D:\git\prvni_aplikace.

Prvým súborom, na ktorý sa pozrieme, je súbor pubspec.yaml. Tento súbor obsahuje nastavenia Dart projektu. Nastaviť sa v ňom dá napr. Názov, popis a autor aplikácie. Najdôležitejšou časťou sú ale závislosti aplikácie Dependencies a závislosti používané pri vývoji dev_dependencies. Nepovinne môžeme zadať aj environment, kde máme nastavenú verziu sdk.

Ďalším dôležitým súborom je analysis_opti­ons.yaml, v ktorom sa nastavujú rôzne možnosti pre analyzér a linter. Linter kontroluje rôzne pravidlá pre písanie kódu, či už funkčných alebo štylistických vecí.

Prejdeme k samotnému kódu našej aplikácie. Kód sa členia do niekoľkých základných zložiek. V našej aplikácii vidíme zložky bin / a lib /. Zložka bin obsahuje všetky spustiteľné Dart aplikácie z hľadiska konzoly / terminálu, obsahuje teda spustiteľné súbory, kde každý z nich musí mať (aby bol spustiteľný) svoju implementáciu metódy main(). Zložka lib obsahuje všetok ostatný členený kód aplikácie. Ak by vás zaujímali ďalšie základné zložky Dart aplikácie, môžete sa pozrieť na oficiálnej konvencie.

Hello world

Keďže nám ukážková aplikácia vygenerovala nejaký kód, necháme si v main.dart iba prázdnu metódu main() bez parametrov a tela. Súbor lib / prvni_aplikace.dart taktiež môžeme zmazať alebo ignorovať.

Je zarytým zvykom, že prvým programom v nejakom novom jazyku býva tzv. Hello world. Ide o program, ktorý akýmkoľvek spôsobom užívateľovi zobrazí hlášku "Hello world", prípadne nejaký podobný text. Opäť zopakujem, že príkazy budeme písať do tela metódy main(). Budeme potrebovať príkaz (pozn. Výraz príkaz používam k zjednodušeniu) na zobrazenie textu.

K výpisu textu slúžia:

print('text');

Príkazom sa v Dart hovorí metódy. Každá metóda môže obsahovať nejaké vstupné parametre, ktoré sa zadávajú do zátvorky a sú oddelené čiarkou. V prípade metódy print() je parametrom text k vypísanie. Texte budeme hovoriť textový reťazec alebo len reťazec (anglicky string) a budeme ho písať do úvodzoviek, aby tomu Dart rozumel a nezamieňal ho s inými príkazmi. Za každý príkaz píšeme bodkočiarku. Naša metóda main() teda bude teraz vyzerať nejako takto:

void main() {
    print('Hello ITnetwork!');
}

Program spustíme pomocou klávesy SHIFT + F10.

Konzolová aplikácia
Hello ITnetwork!

Gratulujem, práve ste sa stali programátorom.:) To bude pre dnešok všetko, v budúcej lekcii, Premenné, typový systém a parsovanie , sa pozrieme na základné dátové typy a vytvoríme si jednoduchú kalkulačku.

Dnešný projekt je priložený ako súbor na konci článku, aj u ďalších tutoriálov budem vždy výsledok prikladať k stiahnutiu. Odporúčam si ale najprv projekt vytvoriť pomocou tutoriálu a stiahnutie sa uchýliť len v prípade, keď vám niečo nepôjde. Ak program hneď len stiahnete, nič sa nenaučíte.:)


 

Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 27x (1.56 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku Dart

 

Predchádzajúci článok
Úvod do Dart
Všetky články v sekcii
Základné konštrukcie jazyka Dart
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Premenné, typový systém a parsovanie
Článok pre vás napísal Honza Bittner
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
3 hlasov
FIT ČVUT alumnus :-) Sleduj mě na https://twitter.com/tenhobi a ptej se na cokoli na https://github.com/tenhobi/ama.
Aktivity