30. diel - WPF - Prvky pre zobrazenie dát
V minulej lekcii, WPF - Prvky pre ukladanie dát a opisné prvky , sme si prešli WPF prvky pre ukladanie dát a opisné prvky. Tento diel o prvkoch WPF sa venuje prvkom, cez ktoré je možné zobrazovať používateľské dáta. Ide o tieto prvky:
DataGrid
Image
MediaElement
TreeView
DataGrid (Tabuľkové zobrazenie dát)
DataGrid zobrazuje dáta vo forme tabuľky, tak ako je napríklad známe z
Excelu. Existujú tu riadky, ktoré predstavujú záznamy, a v nich stĺpce,
ktoré obsahujú jednotlivé položky daného záznamu (bunky). V tabuľke je
možné napríklad triediť kliknutím na príslušný názov stĺpca alebo
ťahaním myši meniť šírku stĺpcov. Ďalej možno zakázať alebo povoliť
editáciu dát, použiť niektoré prvky ako napr. Button
,
ComboBox
, CheckBox
pod. A vykonávať zoskupovanie
záznamov (pozri projekt UkazkaDataGrid
, ktorý môžete stiahnuť
v archíve nižšie).
Vlastnosti
AlternatingRowBackground
- nastavuje farbu pozadia alternatívnych riadkov, čo môže byť napr. Každý druhý riadok. Tabuľka potom bude "rebrovaná" a jednotlivé riadky lepšie opticky oddelenéAlternationCount
- nastavuje koľký riadok má byť alternatívne (hodnota je spravidla2
, čo je každý druhý riadok)AutoGenerateColumns
- povoľuje automatické generovanie stĺpcov podľa zdroja (pri vlastnej definícii stĺpcov je nutné túto vlastnosť nastaviť naFalse
)CanUserReorderColumns
- povoľuje presúvanie stĺpcovCanUserResizeColumns
- povoľuje zmenu šírky stĺpcovCanUserSortColumns
- povoľuje radenie dát vo vybranom stĺpciFrozenColumnCount
- určuje, koľko stĺpcov zľava má byť pevných pri zobrazení posuvníkaHeadersVisibility
- nastavuje zobrazenia hlavičiek stĺpcov. Má 4 hodnotyNone
- zobrazí sa iba dáta (bez hlavičky a výberového stĺpce)Column
- zobrazí sa dáta a hlavička (bez výberového stĺpce)Row
- zobrazí sa iba dáta (bez hlavičky, ale s výberovým stĺpcom)All
- zobrazí sa všetkoNone
- zobrazí sa iba dáta (bez hlavičky a výberového stĺpce)Column
- zobrazí sa dáta a hlavička (bez výberového stĺpce)Row
- zobrazí sa iba dáta (bez hlavičky, ale s výberovým stĺpcom)All
- zobrazí sa všetkoIsReadOnly
- nastavuje prvok iba na čítanieItems
- položky (štruktúrovaný záznam)ItemsSource
- zdroj údajov (kolekcia štruktúrovaných záznamov)SelectedIndex
- vybraný indexSelectedItem
- vybratý záznamSelectedItems
- vybraná kolekcia záznamov (ak vyberieme viac položiek)SelectedValue
- vybratý záznam
Udalosti
SelectionChanged
- Pri zmene výbere sa spustí priradená metóda
Príklad
XAML
<DataGrid x:Name="dgdSeznam" ItemsSource="{Binding}" HorizontalAlignment="Stretch" VerticalAlignment="Stretch" AutoGenerateColumns="False" IsSynchronizedWithCurrentItem="True" CanUserReorderColumns="False" CanUserResizeColumns="True" AreRowDetailsFrozen="True" AlternatingRowBackground="LightSteelBlue" AlternationCount="2" HeadersVisibility="Column" IsReadOnly="True" Background="LightSteelBlue" RowBackground="#FFF6F6C2" BorderBrush="Black" BorderThickness="2,2,1,1" SelectionChanged="ZobrazVyberDgd"> <DataGrid.Columns> <DataGridTextColumn Binding="{Binding Jmeno}" ClipboardContentBinding="{x:Null}" Width="80" Header="Jméno" IsReadOnly="True"/> <DataGridTextColumn Binding="{Binding Prijmeni}" ClipboardContentBinding="{x:Null}" Width="160" Header="Příjmení" IsReadOnly="True"/> <DataGridTextColumn Binding="{Binding Narozeni, StringFormat={}{0:dd.MM.yyyy}}" ClipboardContentBinding="{x:Null}" Width="70" Header="Datum" IsReadOnly="True"/> </DataGrid.Columns> </DataGrid>
C #
Udalosť SelectionChanged
:
private void ZobrazVyberDgd(object sender, SelectionChangedEventArgs e) { DataGrid dgd = sender as DataGrid; if (dgd != null) { if (dgd.SelectedIndex > -1) { VetaOsoby vo = new VetaOsoby(); vo = dgd.SelectedItem as VetaOsoby; lblVybranoDgd.Content = vo.CeleJmeno + "; " + vo.DatumNarozeni; } } }
Image (Obrázok)
Prvok slúži (ako už názov napovedá) na zobrazenie obrázka (pozri projekt UkazkaImage).
Vlastnosti
Source
- zdroj obrázkuStretch
- nastavuje spôsob vyplnenia prvku obrázkom. Sú možno tieto zobrazeniaNone
- zachováva pomer strán. Ak je obrázok väčší ako plocha prvku, zobrazí len časť obrázku (ľavý horný roh). Pri menšom obrázku zobrazí celý o ponechá voľné okrajeFill
- vyplní celú plochu prvku (nezachováva pomer strán obrázku)Uniform
- obrázok sa snaží vyplniť vždy dostupnú plochu buď na šírku alebo na výšku a súčasne zachováva pomer strán obrázku. Nedochádza ku skresleniu obrázku (ponechá voľné okraje)UniformToFill
- obrázok vyplní vždy dostupnú plochu a súčasne zachováva pomer strán obrázku. Pri rozdielnej veľkosti dostupnej plochy a obrázku je zobrazený výrez horného rohu obrázku. Nedochádza ku skresleniu obrázku.None
- zachováva pomer strán. Ak je obrázok väčší ako plocha prvku, zobrazí len časť obrázku (ľavý horný roh). Pri menšom obrázku zobrazí celý o ponechá voľné okrajeFill
- vyplní celú plochu prvku (nezachováva pomer strán obrázku)Uniform
- obrázok sa snaží vyplniť vždy dostupnú plochu buď na šírku alebo na výšku a súčasne zachováva pomer strán obrázku. Nedochádza ku skresleniu obrázku (ponechá voľné okraje)UniformToFill
- obrázok vyplní vždy dostupnú plochu a súčasne zachováva pomer strán obrázku. Pri rozdielnej veľkosti dostupnej plochy a obrázku je zobrazený výrez horného rohu obrázku. Nedochádza ku skresleniu obrázku.
Udalosti
Žiadne dôležité.
Príklad
XAML
MediaElement (Prehrávač médií)
MediaElement
slúži na zobrazenie multimediálnych súborov ako
je audio alebo video. Možno pomocou neho zobraziť aj obrazové súbory (pozri
projekt UkazkaMediaElement
k stiahnutiu nižšie).
Vlastnosti
LoadedBehavior
- slúži na riadenie videa. Ak chceme sami riadiť video (spustiť, pozastaviť, zastaviť), musíme nastaviť túto vlastnosť na "Manual".Source
- zdroj údajov (audio alebo video súbor)Stretch
- nastavuje formát zobrazenia média. Najviac sa používa mód "Uniform", ktorý zachováva pomer strán vybraného videa (viď popis uImage
).UnloadedBehavior
- nastavuje režimMediaElement
u (pri použití hodnoty "Close" automaticky uvoľní všetky zdroje vrátane pamäte)
Udalosti
žiadne dôležité
Príklad
XAML
<MediaElement x:Name="metVideo" LoadedBehavior="Manual" UnloadedBehavior="Close"/>
TreeView (Stromové zobrazenie dát)
Ďalším prvkom, cez ktorý je možné zobrazovať dáta, je
TreeView
. Predstavuje tzv. Stromovú štruktúru, kde možno dáta
rozbaľovať alebo zbaľovať do skupín. Jednotlivé riadky stromu sa
vytvárajú pomocou prvku TreeViewItem
(pozri projekt
UkazkaTreeView
v archíve pod článkom).
Vlastnosti
Header
- nastavuje text hlavičkyItems
- jednotlivé položkyItemsSource
- zdroj údajov (kolekcie položiek)
Udalosti
SelectedItemChanged
- pri zmene riadku spustí priradenú procedúru
Príklad
XAML
<TreeView SelectedItemChanged="ZobrazVyber"> <TreeViewItem Header="Muži" IsExpanded="True"> <TreeViewItem Header="Aaaaa Aaaaaaaaaa"/> <TreeViewItem Header="Bbbbbb Bbbbbbbbbb"/> <TreeViewItem Header="Ccccc Ccccccccccccccc"/> <TreeViewItem Header="Dddd Dddddddddddd"/> <TreeViewItem Header="Eee Eeeeeeeee"/> </TreeViewItem> <TreeViewItem Header="Ženy" IsExpanded="True"> <TreeViewItem Header="Fffff Ffffffffffff"/> <TreeViewItem Header="Gggggggg Gggggggggggggggg"/> <TreeViewItem Header="Hhhh Hhhhhhhhhhhhhhh"/> <TreeViewItem Header="Iiii Iiiiiiiiiiiiii"/> <TreeViewItem Header="Jjjj Jjjjjjjjjjjjj"/> </TreeViewItem> </TreeView>
alebo
<TreeView x:Name="tvwStrom" BorderBrush="Black" BorderThickness="2,2,1,1" SelectedItemChanged="ZobrazVyber"/>
C #
private void NaplnTreeView() { TreeViewItem tvMuzi = new TreeViewItem(); TreeViewItem tvZeny = new TreeViewItem(); tvMuzi.Header = "Muži"; tvMuzi.ExpandSubtree(); tvZeny.Header = "Ženy"; tvZeny.ExpandSubtree(); foreach (VetaOsoby vo in SeznamOsob) { switch (vo.Pohlavi) { case "M": TreeViewItem tvMuz = new TreeViewItem(); tvMuz.Header = vo.CeleJmeno; tvMuzi.Items.Add(tvMuz); break; case "Z": TreeViewItem tvZena = new TreeViewItem(); tvZena.Header = vo.CeleJmeno; tvZeny.Items.Add(tvZena); break; default: break; } } tvwStrom.Items.Add(tvMuzi); tvwStrom.Items.Add(tvZeny); }
Udalosť SelectedItemChanged
:
private void ZobrazVyber(object sender, RoutedPropertyChangedEventArgs<object> e) { var tv = sender as TreeView; if (tv != null) { TreeViewItem tvi = new TreeViewItem(); tvi = tv.SelectedItem as TreeViewItem; lblVybranoTvw.Content = tvi.Header; } }
V budúcej lekcii, Animácie v C # .NET WPF - Storyboard, základné a frame animácie , nás čakajú menu a dialógy.
V budúcej lekcii, Animácie v C # .NET WPF - Storyboard, základné a frame animácie , si vysvetlíme, ako fungujú WPF animácie, a naučíme sa vytvárať základné lineárne animácie a animácie lineárnymi kľúčovými snímky.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkamiStiahnuté 611x (9.11 MB)