Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

11. diel - Kreslenie na Canvas v C # .NET WPF

V predchádzajúcom cvičení, Riešené úlohy k 6.-10. lekciu WPF v C # .NET, sme si precvičili získané skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.

V minulej lekcii, Riešené úlohy k 6.-10. lekciu WPF v C # .NET , sme dokončili tvorbu pripomienkovej narodenín. Vyskúšali sme si na ňom základné formulárové prvky a tiež binding a prácu s chybovými stavmi. Už vieme vytvoriť pomerne sofistikované aplikácie. Dnešné C# .NET WPF tutoriál budeme venovať kreslenie.

Kreslenie na Canvas

Vytvoríme aplikáciu, ktorá má za úlohu zastrešiť predaj vstupeniek do kina. Ako vieme, v sály je veľa sedadiel a pracovník kina by mal v aplikácii vidieť, ktorá sedadlá sú už obsadená. Možno by vás napadlo naklikať pre sedadlá Button y. Ak by však kino malo 15 radov a každá rada 30 sedadiel, máme to 450 Button ov. Asi tušíte, že existuje lepšia cesta, než začať búšiť Button1, Button2... A ako by sa potom obsluhovali? V prípade, že potrebujeme vykresliť niečo náročnejšieho, než len jeden alebo dva obrázky, využijeme Canvas, česky plátno. To spočíva v tom, že na formulár umiestnime jeden Canvas a do neho budeme vykresľovať to, čo potrebujeme.

Aplikáciu značne zjednodušíme, nie je potrebné, aby bola zložitá. Bude vedieť zobraziť len jeden sála, ktorý bude spočiatku prázdny. Užívateľ naklikať myšou obsadená sedadla a potom stlačí tlačidlo "Uložiť", ktoré do zvolenej lokácie uloží jednoduchý txt súbor s informáciou o obsadenosti sály. Ukladanie si skúsime preto, aby sme sa naučili pracovať s dialógmi.

Návrh formulára

Vytvorte si novú WPF Aplikáciu, titulok okna nastavme na Evidence kinosálu. Oknu nastavte vlastnosť WindowStartupLocation na hodnotu CenterScreen. Tým zabezpečíme, že sa okno pri spustení aplikácie zobrazí v strede obrazovky.

Pre návrh formulára využijeme z predošlých lekcií už iste dobre známy prvok Grid. Vzhľad aplikácie nie je nijako zložitý, a tak si mriežku rozdelíme na dva riadky. Jeden riadok bude obsahovať Canvas a v druhom bude Button s textom Uložit. U tlačidla si ešte pridáme udalosť Click a necháme si vygenerovať metódu v Code Behind, ktorá sa vždy zavolá, keď používateľ na tlačidlo klikne. Váš formulár by mal vyzerať asi takto:

Kreslenie na Canvas v C# .NET WPF - Okenné aplikácie v C # .NET WPF

A tu je jeho zodpovedajúce XAML kód:

<Window x:Class="Kino.MainWindow"
        xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
        xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
        xmlns:d="http://schemas.microsoft.com/expression/blend/2008"
        xmlns:mc="http://schemas.openxmlformats.org/markup-;;compatibility/2006"
        xmlns:local="clr-namespace:Kino"
        mc:Ignorable="d"
        Title="Evidence kinosálu" WindowStartupLocation="CenterScreen" Height="450" Width="600">
    <Grid>
        <Grid.RowDefinitions>
            <RowDefinition Height="350"></RowDefinition>
            <RowDefinition Height="*"></RowDefinition>
        </Grid.RowDefinitions>

        <Canvas Name="MyCanvas" Margin="20 50 0 0"></Canvas>
        <Button Name="Ulozit" Click="Ulozit_Click" Content="Uložit" Grid.Row="1" Height="20" Width="100"></Button>
    </Grid>
</Window>

Logická vrstva

Asi vás neprekvapí, že k aplikácii pridáme triedu Kinosal. Bude mať jeden privátne atribút, ktorým bude dvojrozmerné pole sedadiel. Ak ste s 2D poľom ešte nepracovali, tak si ho môžete predstaviť ako tabuľku. Jednorozmerné (klasické) pole je vlastne len jeden riadok. S 2D poľom potom pracujeme úplne rovnako, ako s jednorozmernými, len musíme uviesť dve súradnice (X a Y). V mnohých jazykoch sa robí 2D pole ako pole polí, C# vie definovať priamo 2d poľa a to takto:

class Kinosal
{
    private bool[,] sedadla = new bool[30, 15];

}

Sedadlá sú typu bool, pretože nás zaujíma len či je voľné alebo obsadené. 30 je šírka poľa, 15 jeho výška.

Do triedy ešte pridáme 2 privátne konštanty, jedna udáva veľkosť vykreslovaného sedadla v pixeloch a druhá medzeru medzi sedadlami v pixeloch. Zvyknite si konštanty používať, až budete chcieť sedadlá zväčšiť, stačí len prepísať jednu konštantu a nemusíte lúštiť vykresľovací kód.

private const int velikost = 16;
private const int mezera = 2;

Môžeme prejsť k metódam.

Vloženie obdĺžnikov

Už sme si spomenuli, že budeme kresliť na plátno. Jednotlivé obdĺžniky reprezentujúci sedadlá budú reprezentované ako objekty, ktoré na plátno vložíme pomocou metódy VlozObdelniky(). Toto plátno typu Canvas a necháme si ho prísť v parametri metódy. Je potrebné pridať menný priestor using System.Windows.Shapes, ktorý nám sprístupní triedu Rectangle (obdĺžnik). Keď budeme jednotlivé obdĺžniky vkladať na Canvas, tak im vždy nastavíme šírku a výšku na konštantu velikost a ďalej nastavíme príslušnú farbu vo vlastnosti Fill pomocou statickej triedy Brushes. Tá obsahuje hotové inštancie nastavenej na určité farby, stačí si len vybrať.

Pomocou dvoch vnorených cyklov prejdeme všetky sedadlá v poli a na plátno vykreslíme buď zelený alebo červený štvorec. Vonkajším cyklom budeme prechádzať riadky, vnútorným stĺpce v aktuálnom riadku. Farbu (presnejšie štetec) určíme podľa toho, či je sedadlo na dané súradnici true alebo false. Kód metódy bude nasledujúci:

public void VlozObdelniky(Canvas MyCanvas)
      {
          for (int j = 0; j < sedadla.GetLength(1); j++)
          {
              for (int i = 0; i < sedadla.GetLength(0); i++)
              {
                  Rectangle rectangle = new Rectangle
                  {
                      Height = velikost,
                      Width = velikost,
                  };

                  rectangle.Fill = sedadla[i, j] ? Brushes.Red : Brushes.Green;
                  MyCanvas.Children.Add(rectangle);

                  Canvas.SetLeft(rectangle, i * (velikost + mezera));
                  Canvas.SetTop(rectangle, j * (velikost + mezera));
              }
          }
      }

Všimnite si, že v cykloch nepoužívame hodnoty 30 a 15, ale používame metódu GetLength() s parametrami 0 a 1. Táto metóda slúži na získanie veľkosti dvojrozmerného poľa. 0 je šírka, 1 je výška (samozrejme záleží na nás, ktorú dimenziu si určíme ako výšku a ktorú ako šírku).

Pevnú veľkosť neuvádzame pochopiteľne z dôvodu, že v budúcnosti môžeme pole zväčšiť / zmenšiť a museli by sme v kóde hľadať kde všade sme hodnoty 30 a 15 použili. Týmto problémom je vždy lepšie sa vyhnúť a pracovať s dĺžkou poľa.

Za zmienku stojí aj samotné vykreslenie obdĺžnika. Môžeme vidieť, že vykreslenie prebieha tak, že sa každá inštancia Rectangle pridá ako potomok do nášho Canvasu. Potom aby sa obdĺžniky zobrazili presne tam, kde chceme, tak je nutné ešte nastaviť ich pozíciu. Využijeme statickú triedu Canvas, ktorá obsahuje metódy SetLeft() a SetTop(), ktoré predstavujú súradnice ľavého horného rohu obdĺžnika. Keďže je každé sedadlo široké 16 pixelov + 2 pixely medzera, musíme jeho súradnicu za večnými hodnotou prenásobiť. Pokiaľ je v i napr. Hodnota 2 (kreslíme teda 3. stĺpec), kreslíme na X súradnicu 36, nie na 2 :) To isté platí pre súradnicu Y.

Prepojenie formuláre s logickou vrstvou

Základ logiky máme hotový, poďme ju prepojiť s formulárom. Prejdeme do Code Behind formulára a vytvoríme privátne inštanciu kinosály:

private Kinosal kinosal = new Kinosal();

Teraz už je to naozaj veľmi jednoduché. Na inštanciu kinosály zavoláme metódu VlozObdelniky() a ako parameter jej odovzdáme náš Canvas, ktorý sme si definovali vo formulári. Aby došlo k vykreslenie pri štarte aplikácie, tak tento kód umiestnite v Code Behind do konstruktoru formulára.

public MainWindow()
{
    InitializeComponent();
    kinosal.VlozObdelniky(MyCanvas);
}

Za výsledok sa nemusíme hanbiť:

Kreslenie na anvas v C# NET WPF - Okenné aplikácie v C # .NET WPF

V budúcej lekcii, Spracovanie kliknutí na obdĺžnik v C # .NET WPF , si ukážeme, ako kliknutím na určité sedadlo zmeniť jeho stav a sprevádzkujeme tiež ukladanie. Projekt máte ako vždy k stiahnutiu v prílohe pre prípad, že sa vám niečo nepodarilo.


 

Predchádzajúci článok
Riešené úlohy k 6.-10. lekciu WPF v C # .NET
Všetky články v sekcii
Okenné aplikácie v C # .NET WPF
Preskočiť článok
(neodporúčame)
Spracovanie kliknutí na obdĺžnik v C # .NET WPF
Článok pre vás napísal Radek Němec
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
Autor začínal programovat v jazyce C# a během vysoké školy se naučil další programovací jazyky. Pracoval jsem jako programátor mobilních aplikací na platformě iOS a nyní jsem se opět vrátil k C# a zajímám se o webové technologie v ASP.NET Core.
Aktivity