Cvičenie 1 - Spájanie textu
Pekný deň, týmto prvým cvičením si ukážeme ako urobiť prvú aplikáciu pomocou formulára. K tvorbe týchto formulárových aplikácií je potrebné mať nainštalovaný Microsoft Visual C# 2010 Express ktorý je dostupný zadarmo, ale avšak musíte sa zaregistrovať, kde sa Vám následne po registrácia zobrazí Product Key, ktorý vložíte pri spustení Visual C #.
Po spustení Visual Studia vyberte File -> New Project -> Windows Forms Application a do poľa Name napíšeme Názov aplikácie. Názov aplikácie by nemal obsahovať diakritiku a medzery.
Po vytvorení formulára sa na jeho plochu umiestňujú potrebné komponenty. Komponenta sa vyberie na paneli komponentov (toolbox). Vybranú komponent z toolbox pretiahnete na formulár.
Naša prvá aplikácia bude mať len jeden riadok - do textového poľa Cele zapíš text z textového poľa Jmeno, pridaj medzeru a text z textového poľa Prijmeni. Názov komponentu je od názvu vlastnosti oddelený bodkou. Na konci príkazu sa píše bodkočiarka, rovnako ako na konci vety bodka. Význam je rovnaký - prekladač spozná, kde končí.
Komponent - TextBox
Komponenta TextBox sa do čestiny prekladá ako textové pole. Umožňuje užívateľovi vkladať text, a ponúka editáciu textu na viacerých riadkoch. Pri použití textového poľa ako komponenty pre vkladanie hesla, umožňuje zobrazovať namiesto hesla zvolenej znaky.
Dôležité je, že textové pole zobrazuje text a v prostredí počítačov sa rozlišuje medzi textom a číslom. Pri použití textového poľa pre prácu s číslami, musíte použiť prevodné funkcie medzi číslom a textom.
Komponent - Label
Label - do slovenčiny sa prekladá ako popis. Poskytuje informácie za behu programu alebo opisuje hodnotu zobrazenú v textovom poli. Výhodou tohto použitia je, že užívateľ nemôže výsledný text zmeniť.
V našom príklade sú ukázané obidve funkcie. Popisuje kam a ako sa má zapísať meno a kam priezvisko a vypisuje pojený text.
Komponent - Button
Button - do slovenčiny sa prekladá ako tlačidlo. Keď na neho používateľ klikne, vyvolá udalosť. V ľudskej reči to znamená, že spustí zdrojový kód, ktorý je k nemu priradený.
V našom prípade spojí obsah oboch textových polí a vypíše spojený text do tretieho popisku.
Každý komponent, ktorá sa používa v zdrojovom kóde, by mala mať svoje meno. Meno by malo byť krátke, jedinečné a vystihujúci funkciu komponenty v programe.
Na pravej strane pracovnej plochy sa zobrazujú vlastnosti - Properties vybrané komponenty. Vlastnosť Name umožňuje komponent pomenovať (defaultným názvom komponenty je názov a poradie komponenty napr .: Label1, textBox6, label12).
Komponent má tiež vlastnosť Text, u ktorej zadávame čo bude napísané v danej komponente. Napríklad ak chceme aby v komponente Label1 bolo napísané 'Meno:', tak klikneme na label a presunieme de do properties a tam vyhľadáme vlastnosť Text a do nej napíšeme 'Meno:'.
Prvé aplikácie v C#
K tejto aplikácie bude potrebné z toolbox tieto komponenty, ktoré si pretiahnete do formulára:
- 3x Label (Label1, label2, Cele)
- 2x TextBox (meno, priezvisko)
- 1x Button (Spoj)
V zátvorkách sú uvedené názvy komponentov, ktoré sa jednotlivo zapisijí ku každej komponente a to do properties a do vlastnosti Name.
¨
Po vložení a pomenovanie komponentov teraz dvakrát kliknete vo formulári na tlačidlo Spoj. Po dvojkliku na tlačidlo sa objaví ďalší záložka so súborom Form1.cs. V ňom sa zapíše hlavička funkcie pripojené k tlačidlu Spoj. Za hlavičkou začína ľavú zloženú zátvorkou telo funkcie (časť), do ktorej sa píše kód, ktorý sa má vykonať po kliknutí na tlačidlo.
Naša prvá funkcia bude mať len jeden riadok - do labelu Cele sa zápisoch text z textového poľa Jmeno, Nazov oddelíme medzerou a pridáme text z textového poľa Prijmeni. Názov komponentu je od názvu vlastnosti oddelený bodkou. Na konci príkazu sa píše bodkočiarka, rovnako ako na konci vety bodka. Význam je rovnaký - prekladač spozná, kde končí príkaz. Vykoná ho a číta ďalší príkaz.
Zdrojový kód
private void Spojit_Click(object sender, EventArgs e) { Cele.Text = Jmeno.Text + " " + Prijmeni.Text; }
Program sa spúšťa tlačidlom so zelenou šípkou alebo klávesom F5.
V nasledujúcom cvičení, Cvičenie 2 - Dátové typy, si precvičíme nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúcich lekcií.
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 310x (141.98 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku C#
Na absolvovanie tohto cvičenia prosím splň všetky príklady tým, že ich úspešne odovzdáš na otestovanie.