IT rekvalifikácia. Seniorní programátori zarábajú až 6 000 €/mesiac a rekvalifikácia je prvým krokom. Zisti, ako na to!

4. diel - PRIPOMIENKOVÉ narodenín - Logická vrstva

V minulej lekcii, PRIPOMIENKOVÉ narodenín - Návrh formulárov , sme navrhli kompletne formuláre pre našu aplikáciu. V tomto tutoriále sa budeme zaoberať návrhom logické vrstvy, teda tried, ktoré obsahujú logiku aplikácie.

Osoba

V našej aplikácii budú celkom iste figurovať osoby, vytvorme im teda triedu. Pred triedu nezabudnite dať modifikátor public.

Vlastnosti

Osoba bude mať 2 vlastnosti: meno a narodeniny. Jmeno bude string, Narozeniny budú typu DateTime. Tieto vlastnosti nastavíme pomocou parametrického konstruktoru.

public class Osoba
{
    public string Jmeno { get; set; }
    public DateTime Narozeniny { get; set; }

    public Osoba(string jmeno, DateTime narozeniny)
    {
        Jmeno = jmeno;
        Narozeniny = narozeniny;
    }

}

Metódy

Okrem konstruktoru bude trieda disponovať metódami SpoctiVek() a ZbyvaDni().

SpoctiVek

Metóda vypočíta a vráti aktuálne vek osoby v celých rokoch. Výpočet bohužiaľ nie je len o tom odpočítať dva dátumy, pretože TimeSpan nevie zistiť počet rokov, iba počet dní. Výpočet veku teda vykonáme nasledujúcim spôsobom:

  1. Získame si aktuálny dátum (bez času) pomocou DateTime.Today.
  2. Vek spočítame ako rozdiel rokov v aktuálnom dátume a dátume narodenín. Asi je vám jasné, že tento vek nie je presný. Ak sme sa narodili 1.2.1990 a je 1.1.2010, nie je nám 20 rokov, ale len 19. Z toho dôvodu vykonáme korekciu.
  3. V prípade, že je aktuálny dátum menšia (skôr) ako dátum narodenia po pridaní nami vypočítaných rokov, nastal vyššie uvedený prípad a my vek o rok znížime.
  4. Hotový vek vrátime.

Kód metódy bude nasledujúci.

public int SpoctiVek()
{
    DateTime dnes = DateTime.Today;
    int vek = dnes.Year - Narozeniny.Year;
    if (dnes < Narozeniny.AddYears(vek))
        vek--;
    return vek;
}

ZbyvaDni

Metóda nám vráti koľko dní zostáva do narodenín osoby. To zistíme nasledujúcim spôsobom:

  1. Získame si aktuálny dátum (bez času).
  2. Získame dátum ďalších narodenín pripočítaním veku + 1 k dátumu narodenia.
  3. Dáta odčítame a celkový rozdiel v dňoch vrátime. Keďže je rozdiel typu double, musíme ho skonvertovať na int.
public int ZbyvaDni()
{
    DateTime dnes = DateTime.Today;
    DateTime dalsiNarozeniny = Narozeniny.AddYears(SpoctiVek() + 1);

    TimeSpan rozdil = dalsiNarozeniny - DateTime.Today;

    return Convert.ToInt32(rozdil.TotalDays);
}

ToString

Keďže budeme osoby vypisovať, prepíšeme metódu ToString() tak, aby vracala meno osoby:

public override string ToString()
{
    return Jmeno;
}

Správca osôb

Ďalšie logickú komponentom aplikácia bude správca osôb. Trieda sa bude starať o osoby, bude ich vedieť pridávať, odoberať a ich zoznam ukladať do súboru a opätovne načítať. Konečne bude vedieť medzi osobami vyhľadať tú, ktorá má najbližšie narodeniny.

Pridajte si k projektu teda triedu SpravceOsob a urobte ju verejnú.

Vlastnosti a atribúty

Jedinou verejnú vlastnosťou triedy je zoznam osôb. Zoznam je typu BindingList. S touto kolekciou sme sa v kurze ešte nestretli. Jedná sa o múdrejší List, ktorý na sebe vie vyvolať udalosť zmeny v prípade, že sa zmení jeho obsah. Vďaka tomuto mechanizmu sa automaticky obnoví všetky prvky na formulári, ktoré majú nastavený ako zdroj údajov práve tento BindingList. Asi si dokážete predstaviť, že obnovovať ručne desiatky prvkov na formulári v prípade zmeny môže byť veľmi neprehľadné. Akonáhle v našej aplikácii pridáme novú osobu, bude ihneď vidieť v zozname osôb bez toho aby sme ho obnovovali, obnoví sa sám. BindingList inicializujeme v konstruktoru.

Ak by sme chceli implementovať aj editáciu osôb, musela by trieda Osoba implementovať rozhranie INotifyPropertyChanged. Akákoľvek zmena (napr. Mená) by sa potom automaticky prejavila vo všetkých prvkoch všetkých formulárov, kde osoba figuruje. Týmto sa však pre zjednodušenie zaoberať nebudeme.

Trieda zatiaľ vyzerá takto:

public class SpravceOsob
{
    public BindingList<Osoba> Osoby { get; set; }

    public SpravceOsob()
    {
        Osoby = new BindingList<Osoba>();
    }

}

Metódy

Okrem pridávanie a odoberanie bude trieda vedieť aj nájsť osobu s najbližšími narodeninami. Ukladanie a načítanie osôb do / zo súboru necháme na neskôr.

Pridajme ()

Metóda pridá novú osobu do BindingList u. Keďže osobu pridávame formulárom, hodí sa nám, aby metóda brala v parametroch vlastnosti osoby a na ich základe vytvorila novú inštanciu. Z dátumu narodenia uložíme iba časť s dátumom, teda bez času.

Pred pridaním skontrolujeme, či meno nie je príliš krátke alebo nie je zadaný dátum v budúcnosti. Ak nejaká z týchto situácií nastane, vyhodíme výnimku. Práve výnimky sú správnym spôsobom, ako s chybami v objektových aplikáciách pracovať.

Výnimky sú detailnejšie popísané v sekcii Práca so súbormi v C# .NET. Ak ste sa s nimi ešte nestretli, bude vám stačiť vedieť, že výnimka sa vyvolá pomocou kľúčového slova throw, za ktorým nasleduje inštancie výnimky. Výnimiek máme niekoľko typov vrátane možnosti vytvoriť si vlastný. V našom prípade sa nám hodí ArgumentException (chyba v argumentu). Do konstruktoru výnimky zadávame text chyby. Akonáhle je výnimka vyvolaná, metóda už ďalej nepokračuje. Ako na chybu reagovať si ukážeme až budeme metódu volať z formulára.

public void Pridej(string jmeno, DateTime datumNarozeni)
{
    if (jmeno.Length < 3)
        throw new ArgumentException("Jméno je příliš krátké");
    if (datumNarozeni.Date > DateTime.Today)
        throw new ArgumentException("Datum narození nesmí být v budoucnosti");
    Osoba osoba = new Osoba(jmeno, datumNarozeni.Date);
    Osoby.Add(osoba);
}

Odober

Metóda odoberie osobu z BindingList u. Pretože vždy budeme chcieť odoberať už hotovú osobu, berie metóda v parametri práve tú.

public void Odeber(Osoba osoba)
{
    Osoby.Remove(osoba);
}

NajdiNejblizsi

Metóda nájde a vráti osobu, ktorá má najbližšie narodeniny. Na vyhľadanie osoby v liste použijeme LINQ metódu OrderBy(), ktorá osoby usporiada podľa toho, koľko dní zostáva do ich narodenín. Výsledok uložíme do kolekcie, ktorej typ neuvedieme a použijeme namiesto toho kľúčové slovo var, ako je v LINQ zvykom. Následne vrátime prvú osobu. Metódu by sme mali volať len vtedy, keď sú v liste nejakej osoby. Hoci by z kódu malo byť jasné, čo metóda robí, môžete sa samozrejme pozrieť na tutoriály v sekcii Kolekcia a LINQ v C# .NET, kde je technológia LINQ detailne popísaná.

public Osoba NajdiNejblizsi()
{
    var serazeneOsoby = Osoby.OrderBy(o => o.ZbyvaDni());
    return serazeneOsoby.First();
}

Pokračovať budeme v nasledujúcej lekcii, PRIPOMIENKOVÉ narodenín - Prepojenie prezentačnej a logické vrstvy , kedy aplikáciu sprevádzkujeme. Doterajšie zdrojový kód je k stiahnutiu nižšie.


 

Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.

Stiahnuť

Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami

Stiahnuté 1152x (342.7 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku C#

 

Predchádzajúci článok
PRIPOMIENKOVÉ narodenín - Návrh formulárov
Všetky články v sekcii
Okenné aplikácie v C # .NET vo Windows Forms
Preskočiť článok
(neodporúčame)
PRIPOMIENKOVÉ narodenín - Prepojenie prezentačnej a logické vrstvy
Článok pre vás napísal David Hartinger
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David sa informačné technológie naučil na Unicorn University - prestížnej súkromnej vysokej škole IT a ekonómie.
Aktivity