1. diel - Unity (C #) Android: Nastavenie prostredia
Vitajte v kurze, kde v C# .NET naprogramujeme jednoduchú arkádovú hru pre Android pomocou engine Unity3D. Tento kurz je prepis a aktualizovaná verzia videokurze od vratislavino.
Nastavenie prostredia
Úvodná časť dnešnej lekcie budeme venovať nastavenia prostredia.
Príprava
Predtým, než spustíme Unity, je potrebné, aby sme urobili niekoľko základných vecí.
JDK
Ak nemáme nainštalované JDK, tak si ho stiahneme.. Po stiahnutí balíčka si ho tiež nainštalujeme.
Android SDK
Ďalej budeme potrebovať Android SDK. V tejto chvíli máme viac možností ako sa stiahnutím a inštaláciou postupovať.
Pomocou stiahnutie SDK
Prvou možnosťou je, že SDK stiahneme priamo na stránkach. Odkaz na stiahnutie nájdeme v dolnej časti na odkazované stránke. Odporúčam aj pre 64 bitové systémy stiahnuť 32 bitovú verziu. 64 bitová verzia totiž nie vždy robí to, čo by mala. Po odškrtnutie políčka, že sme si prečítali podmienky, si môžeme súbor stiahnuť. Balíček si rozbalíme na plochu.
Po otvorení si v zložke nájdeme SDK manager a spustíme ho. Otvorí sa nám okno, v ktorom zvolíme, čo si chceme stiahnuť a nainštalovať. Ak nevieme, čo presne chceme stiahnuť, tak označíme a nainštalujeme najnovšiu verziu.
V extras nič sťahovať nebudeme. Keby nám do budúcnosti niečo chýbalo, nie je problém si znovu spustiť SDK manager a doinštalovať súbory, ktoré nám chýbajú.
Cez Android Studio
Ak by nám zlyhala či sa nám nijako nepozdávala možnosť číslo jeden, môžeme využiť možnosť číslo dva. Z odkazované stránky vyššie si môžeme stiahnuť priamo Android štúdio a následne si ho nainštalovať. Potom môžeme Android štúdio spustiť. Po spustení klikneme v pravom dolnom rohu na rozbaľovacie menu Configure, ďalej na SDK manager. V zaškrtávacom menu si zvolíme všetko, čo chceme stiahnuť. A máme to.
Cez Unity
Ako tretí a posledný variant je nechať si všetko potrebné nainštalovať od Unity. O tom ale bude reč až ďalej.
Unity
Po nainštalovaní, ktoré zaberie pomerne veľa času, spustíme Unity. V Unity si založíme nový projekt. Máme voľbu medzi 2D a 3D. Pre naše účely zvolíme 2D projekt, následne si projekt pomenujeme a potvrdíme.
2D projekt
To, že sme si zvolili typ projektu 2D, má za následok automatické
nastavenie textúr. Pri importovaní sa nám teda každý nahraný obrázok /
textúra nastaví na typ Sprite
a nie na typ Texture
.
Ďalšie a podstatnejšie vec je, že sa nachádzame v 2D. Teda nemôžeme
otáčať kamerou. Kamera sa ďalej nastavila na Orthographic
namiesto Perspective
. To znamená, že nech máme kameru akokoľvek
vzdialenú, vždy budú objekty / sprity rovnako veľké.
Aj tak sa môžeme prepnúť do 3D kliknutím na tlačidlo 2D:
Uloženie scény
Po založení projektu si hneď scénu uložíme. To ľahko vykonáme kliknutím na File -> Save scene a alebo môžeme použiť známu skratku Ctrl + S.
Vytvorenie zložiek
Pre prehľadnosť si v projekte tiež založíme pár základných typov zložiek. Zložku si môžeme vytvoriť buď v klasickom Windows prieskumníkovi súborov a alebo keď pravým tlačidlom klikneme do okienka Assets -> Create -> Folder. My si vytvoríme tieto zložky:
Prefab
- tu budú predpripravené objektyScenes
- tu budeme mať uložené všetky scényScripts
- zložka pre všetky skriptyGraphics
- sem budeme ukladať všetku importovanú grafikuOstatní
- a sem príde všetko nezaradené
Ak zložku vytvárame cez prieskumníka súborov, môže sa stať, že sa nám nezobrazí v okienku Project a Assets. V takom prípade klikneme do okienka pravým tlačidlom myši a zvolíme Refresh, prípadne môžeme rýchlejšie cez skratku Ctrl + R.
Android
V základnom nastavení je projekt nastavený na PC. To znamená, že ak sa pokúsime náš projekt skompilovať, tak sa nám vytvorí exe súbor, ktorý na Android nespustíte. Pre prispôsobenie projektu na Android zariadenia klikneme na File -> Build Settings. Vyberieme Android a tlačidlom Switch Platform potvrdíme. Týmto krokom by nám Unity samo malo nainštalovať potrebné Java balíčky, ak ich nemá k dispozícii.
Čím väčší projekt máme, tým dlhšie bude proces trvať. Preto je dobré na to nezabúdať a prepínať platformy hneď pri založení projektu ak vieme, pre ktoré prístroje chceme hru robiť. Podľa ikonky Unity spoznáme, akú platformu máme vybranú.
Keď sa už nachádzame v Build Settings, klikneme na Player
Settings v dolnej časti okienka. Otvorí sa nám nastavenia projektu.
Nájdeme si Other Settings a Package Name. Package
Name zmeníme na nasledujúcu hodnotu:
com.VaseJmeno.NazevProjektu
.
V túto chvíľu zostáva už len prejsť do Edit -> Preferences -> External Tools. Tu nastavíme Unity cestu k nášmu SDK, čo sme si stiahli, a alebo môžeme nechať Unity, aby to urobilo za nás. K tomu nám postačí zaškrtnutie políčka Android SDK Tools Installed with Unity.
Po tomto kroku už môžeme skúsiť projekt skompilovať. To urobíme tak,
že v Build Settings klikneme na Build a vyberieme kam projekt
chceme "Buildnout" ako apk súbor. V priečinku s naším projektom si
založíme ďalších zložiek Builds/
, kam budeme kompilovať
náš projekt. Súbor si pomenujeme napríklad ako Test01
a
uložíme.
Ak by sme takúto aplikáciu chceli dať na Play Store, tak nám to ešte nepôjde. To si ukážeme až na konci s hotovou aplikácií. Ale ak chceme, môžeme si aplikáciu pretiahnuť do mobilu a nainštalovať. Po spustení uvidíme len prázdnu modrú obrazovku, pretože sme ešte nič neurobili
V ďalšej lekcii, Unity (C #) Android: Pohyb, grafika, particles , sa pozrieme na pohyby, grafiku a particles.