Vianoce v ITnetwork sú tu! Dobí si teraz kredity a získaj až 80 % extra kreditov na e-learningové kurzy ZADARMO. Zisti viac.
Hľadáme nové posily do ITnetwork tímu. Pozri sa na voľné pozície a pridaj sa k najagilnejšej firme na trhu - Viac informácií.

MonoGame - Úvod a inštalácia

Vitajte u prvej lekcie on-line kurzu MonoGame, vyspelom herným frameworku, v ktorom možno jednoducho vytvárať profesionálne 2D a 3D hry. Na rozdiel od rôznych klikacích nástrojov (game maker a podobne.) Sa s MonoGame naučíte naozaj programovať, nebudete mať v budúcnosti problém so zamestnaním a dosiahnete vysokej kvality a rýchlosti vytvorených hier. Niektoré možno aj prekvapí, že tvorba profesionálnych hier je relatívne jednoduchá.

MonoGame je založené na pôvodnom frameworku XNA od Microsoft, ktorého vývoj bol potom ukončený.

Čo je to MonoGame

Všetci ste sa iste stretli s pojmom DirectX. Je to sada knižníc, ktoré umožňujú priame ovládanie grafickej karty. Dosiahne sa tak maximálneho výkonu a túto technológiu využívajú všetky moderné počítačové hry. Ako to už býva, vysoký výkon je bohužiaľ často spojený s nízkou úrovňou programovania. Priama práca s DirectX je problémová a je väčšinou realizovaná cez C ++, teda nízky jazyk s manuálnou správou pamäte. Vďaka tomu je vývoj zložitý a ťažkopádny. S príchodom technológie .NET a moderného jazyka C# prišiel Microsoft s novú verziu DirectX, tzv. Managed DirectX (managed ako riadený, je tým na mysli najmä automatická správa pamäte). Záujemca o podrobnejšie informácie odkázať na úvodný článok o C#. Managed DirectX dokázalo využiť až 98% výkonu DirectX a zároveň umožňovalo vysokoúrovňové prácu. Nakoniec z neho vzišlo XNA, ako vysokoúrovňová nadstavba nad DirectX pre C# .NET, určená pre pohodlnú tvorbu profesionálnych hier. No az XNA neskôr vzišlo MonoGame, ktoré mu dodalo okrem iného schopnosť fungovať na rôznych platformách (Windows, MacOS, Android, ...)

MonoGame je framework, to znamená, že to nie je nejaký program alebo jazyk. Je to sada knižníc do jazyka C #. Vývoj hier v MonoGame prebieha vo Visual Studio. Vďaka tejto skutočnosti sa pri vývoji hier učíte C #, v ktorom je po programátoroch veľký dopyt. Na rozdiel od klikanie v game maker teda niečo naozaj viete a nemusíte sa báť o zamestnanie :)

Pre koho je MonoGame?

MonoGame cielia na freelancer a vývojárska indie štúdia. Je teda určené k tvorbe profesionálnych hier v malých firmách alebo v jednotlivcovi. MonoGame zrúcalo mýty o tom, že profesionálny hry musí byť zložito programujú v C ++ a dokázalo, že aj vo vysokých jazykoch môžeme dosiahnuť vysokého výkonu. MonoGame umožňuje pokročilú tvorbu 2D a 3D hier. Umožňuje operácie sa sprity, vie efekty, zobrazovať animované 3D modely, multiplayer a ďalšie.

Ukážky hier

Pre ukážky hier, ktoré boli v MonoGame vytvorené, navštívte MonoGame Showcase. Urobíte si tak predstavu čo všetko je s frameworkom možné vytvoriť :) Sú tu aj veleúspešnej tituly na platforme Steam, za všetky menujme napr. Hru Fez.

A ešte jedno video:

Podpora MonoGame

Svoju monogamný hru môžete skompilovať pre:

  • iOS
  • Android
  • MacOS
  • linux
  • všetky Windows platforms
  • PS4
  • PSVita
  • Xbox One
  • switch

MonoGame je Open-Source a hru na PC môžete ľubovoľne distribuovať aj predávať. Na Xbox, Android a iOS sa platí nejaký poplatok, ako už to na týchto zariadeniach býva zvykom.

Prečo tvoriť v MonoGame?

Ako už bolo povedané, MonoGame je unikátny projekt, ktorý umožňuje používať jednoduché rozhranie pre prácu s multimédiami a zároveň sa perfektne naučíte programovať, čo sa u hotových enginov ako je napr. Unity povedať nedá.

Čo nie je MonoGame

Hoci to tak môže vyzerať, MonoGame je framework, nie je to engine. To znamená, že tu nenájdeme žiadnu predpripravenú architektúru, fyzikálny engine, kolízie a podobne. MonoGame je jednoducho povedané súbor rutín pre zobrazovanie sprites, 3D modelov, prehrávanie zvukov a prácu so vstupmi od hráča. Je na samotnom vývojári, ako si komponenty hry vytvorí a naprogramuje.

Čo potrebujem k vývoji hier v MonoGame

Hneď spočiatku by som rád upozornil, že kurz vyžaduje aspoň základné znalosti jazyka C# a objektového programovania. Pokiaľ s týmto nemáte skúsenosti, nezúfajte, máme tu veľmi kvalitné a názorné tutoriály, s ktorými vám stačí len trochu trpezlivosti, aby ste do C# prenikli :)

Potrebovať budeme samozrejme Visual Studio, pozri odkazy vyššie. Ďalej budeme potrebovať samotný MonoGame framework.

Inštalácia je jednoduchá. Jednoducho stiahneme inštalátor pre Windows a nainštalujeme, čím sa v našom Visual Studio zobrazí možnosť vytvárať MonoGame projekty.

To je pre dnešok všetko. Nabudúce, v lekcii , si vytvoríme prvú jednoduchú hru :)


 

Všetky články v sekcii
C # - Tvorba hier v MonoGame
Článok pre vás napísal David Hartinger
Avatar
Užívateľské hodnotenie:
Ešte nikto nehodnotil, buď prvý!
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David sa informačné technológie naučil na Unicorn University - prestížnej súkromnej vysokej škole IT a ekonómie.
Aktivity