3. diel - Spojový zoznam v C#
V minulej lekcii, Zoznam (List) pomocou poľa v C#, sme si predstavili zoznamy (listy) a detailne
popísali zoznam pomocou poľa a triedu List
.
Dnes sa v C# .NET tutoriále zameriame na druhý typ zoznamu, ktorým je spojový zoznam.
Spojové zoznamy
Druhou možnosťou vytvorenia zoznamu s premenným počtom prvkov sú tzv. spojové zoznamy. Tie už s poľom vôbec nepracujú a sú založené na odlišnom princípe. Jednotlivé prvky v liste sú v pamäti rôzne rozhádzané (už teda nie sú uložené za sebou) a po sebe idúce prvky na seba odkazujú. Môžeme si to predstaviť ako taký reťazec, keď prvý prvok ukazuje na druhý, druhý na tretí a tak ďalej. Prvky z minulého príkladu by sme si v spojovom zozname mohli predstaviť napr. takto:
Takému spojovému zoznamu sa hovorí jednosmerný (Singly Linked List). Pokiaľ nemáme nejaký vážny dôvod šetriť pamäťou, obvykle na seba dva po sebe idúce prvky ukazujú navzájom (teda aj druhý na prvý a tak ďalej). Hovoríme o obojsmernom spojovom zozname (Doubly Linked List). Ten by v našom prípade vyzeral nejako takto:
Pri spojových zoznamoch sme prišli o možnosť rýchlo pristúpiť k prvku podľa jeho indexu a to kvôli tomu, že prvky už nie sú v pamäti za sebou. Neexistuje spôsob, ako efektívne preskočiť rovno napr. na stý prvok a prečítať jeho hodnotu. Keď chceme k stému prvku pristúpiť, musíme z prvého prvku na druhý, z druhého na tretí a tak ďalej až do stovky. Časová zložitosť čítania a zápisu na index teda záleží na počte prvkov v liste.
Niekedy však nepotrebujeme prvky indexovať a v tej chvíli sa táto kolekcia stáva veľmi výhodnou. Už na začiatku sme si povedali, že s poľom vôbec nepracujeme. Už nie sme nijako obmedzení dĺžkou zoznamu a položky môžeme za behu programu pridávať a mazať tak dlho, pokiaľ nám bude stačiť pamäť. Pomerne dobre môžeme aj mazať prvky uprostred zoznamu alebo vkladať nové prvky medzi existujúce. Pri pole bolo vloženie prvku možné iba tak, že sme všetky prvky napravo posunuli a vytvorili tak miesto pre nový prvok. To nás stálo nemalý výpočtový čas, ktorý bol závislý od počtu prvkov. V spojovom zozname iba prvok naodkazujeme medzi dva existujúce, ostatných prvkov sa zmena nedotkne.
Máme teda efektívne vkladanie a mazanie prvkov na úkor neefektívneho prístupu na indexy. Tak už to u dátových štruktúr a algoritmov vôbec býva, niečo za niečo
Vidíme, že spojový zoznam a zoznam cez pole sa veľmi líšia. Pokiaľ
budeme často pristupovať k prvkom pomocou indexu, bol by spojový zoznam
katastrofou. Pokiaľ budeme naopak prvky často vkladať alebo mazať uprostred
kolekcie, spojový zoznam si s tým hravo poradí a List
s poľom
by bol extrémne pomalý.
Tieda LinkedList
Spojový zoznam je v .NET reprezentovaný generickou kolekciou
LinkedList
. Jedná sa o spojový zoznam obojsmerný, jednosmerný
spojový zoznam v .NET nenájdeme. Mohli by sme si ho naprogramovať, ale nemá
to príliš význam, pretože sa s ním horšie pracuje a úspora pamäte je
mizivá.
LinkedList
neobsahuje rovno naše prvky, ako tomu bolo pri
kolekcii List
, ale sú v ňom uložené položky typu
LinkedListNode
. Sú to uzly, ktoré na seba navzájom ukazujú
(odkazujú sa, ak chcete) a disponujú vlastnosťou Value
. Práve v
tej je ešte len uložený náš prvok, ktorý uzol obaľuje. Dodáva tak
nášmu prvku ony väzby na prvky okolité. Ukážme si metódy, ktoré má
LinkedList
oproti klasickému List
navyše:
AddAfter()
- Pridá nový prvok za daný prvok.AddBefore()
- Pridá nový prvok pred daný prvok.AddFirst()
- Pridá nový prvok na začiatok zoznamu.AddLast()
- Pridá nový prvok na koniec zoznamu.First
- Vlastnosť vracajúci prvý prvok.Last
- Vlastnosť vracajúci posledný prvok.RemoveFirst()
- Odstráni prvý prvok.RemoveLast()
- Odstráni posledný prvok.
Príklad
Vyskúšajme si podobný príklad ako pri liste:
{CSHARP_CONSOLE}
LinkedList<int> list = new LinkedList<int>();
LinkedListNode<int> head = list.AddFirst(5);
list.AddAfter(head, 10);
Console.WriteLine(list.First.Value);
Console.WriteLine(list.First.Next.Value);
{/CSHARP_CONSOLE}
Výstup programu:
Konzolová aplikácia
5
10
Vytvoríme nový spojový zoznam typu int
, pridáme prvý prvok
a uložíme si ho ako hlavu. Za hlavu pridáme ďalší prvok. Nakoniec
vypíšeme prvý prvok a prvok po prvom prvku (teda druhý).
Skúsme si ešte ono rýchle vkladanie a mazanie prvkov:
{CSHARP_CONSOLE}
// initialization and filling of the linked list
LinkedList<int> list = new LinkedList<int>();
list.AddLast(1);
list.AddLast(2);
LinkedListNode<int> middle = list.AddLast(3);
list.AddLast(4);
list.AddLast(5);
// adding and deleting in the middle of the list
list.AddAfter(middle, 32);
list.AddAfter(middle, 31);
list.Remove(middle);
// printing the list
foreach (int i in list)
Console.Write("{0}, ", i);
Console.ReadKey();
{/CSHARP_CONSOLE}
Výstup:
Konzolová aplikácia
1, 2, 31, 32, 4, 5,
Práca so spojovým zoznamom je vďaka uzlom o niečo komplikovanejšia ako
so zoznamem a väčšinou používame skôr List
. Po "spojáku"
siahneme hlavne v prípade, keď chceme často vkladať a mazať prvky
doprostred zoznamu, čo by u zoznamu List
bolo veľmi pomalé.
Ešte poznámku, než listy úplne opustíme. V starých zdrojových kódoch
môžete naraziť na kolekciu StringCollection
. Tá suplovala za
List<string>
v dobách, kedy kolekcie v .NET neboli
generické. Dnes už nie je dôvod túto triedu používať a spôsobuje skôr
zmätenie.
Dnes to bolo trochu kratšie, ale nechcel som začínať na konci novú tému.
V budúcej lekcii, Viacrozmerné polia v C# .NET, si uvedieme diel o viacrozmerných poliach.
Mal si s čímkoľvek problém? Stiahni si vzorovú aplikáciu nižšie a porovnaj ju so svojím projektom, chybu tak ľahko nájdeš.
Stiahnuť
Stiahnutím nasledujúceho súboru súhlasíš s licenčnými podmienkami
Stiahnuté 1x (204.4 kB)
Aplikácia je vrátane zdrojových kódov v jazyku C#